دلایل مختلف "درد قفسه سینه" + راههای تشخیص و درمان

درد قفسه سینه معمولا می تواند برای همه افراد ترسناک و نگران کننده باشد چرا که اولین فکری که به ذهن می رسد احتمال "حمله قلبی" است . در حالی که شرایط و دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث درد قفسه سینه شود . برخی از این دلایل ممکن است خطرناک و کشنده باشد و برخی نیز کاملا بی خطر است و خودبخود درمان می شود . درد قفسه سینه ممکن است احساسی مانند فشار در سینه ، تنگی نفس باشد و یا ممکن است به سایر نقاط بدن مانند شانه ها و پشت گسترش یابد و با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد . هر یک از این دردها ممکن است در نقاط مختلف قفسه سینه حس شود و هر کدام می تواند نشانه مشکل خاصی باشد .. درد قفسه سینه چیست و چه دلایلی دارد ؟ درد قفسه سینه چیست و چه دلایلی دارد ؟

درد قفسه سینه چیست و چه دلایلی دارد ؟

دردقفسه سینه با طیف گسترده ای از مشکلات سلامت ارتباط دارد مانند : سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، مشکلات آئورت ، آمبولی ریه (به انگلیسی: Pulmonary embolism) ، وحشت‌زدگی یا حمله پانیک (به انگلیسی: Panic attack) و حتی سوزش سر دل . به طور کلی دردهای قفسه سینه به دو گروه کلی تقسیم می شود : درد قفسه سینه قلبی و درد قفسه سینه غیر قلبی . درد قفسه سینه قلبی » که اغلب به عنوان آنژین شناخته می شود . چندین بیماری رایج با درد قفسه سینه قلبی همراه هستند مانند : حمله قلبی ،‌ تصلب شرایین (آترواسکلروز) و اسپاسم عروق کرونر و درد قفسه سینه غیر قلبی که معمولا با مشکلات ریه ، آسیب های فیزیکی ، مشکلات گوارشی و ترس و استرس همراه است . برخی از بیماری هایی که خطر کمتری دارند و با درد قفسه سینه همراه هستند عبارتند از : وحشت‌زدگی یا حمله پانیک ،‌زخم معده ، تنگی نفس، آسیب عضلانی / اسکلتی، سوزش سر دل، سنگ صفرا ، اسپاسم مری و ...

درد قفسه سینه مرتبط با مشکلات قلبی چه علائمی دارد ؟

مشکلات قلبی می تواند علائم بسیار زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتنداز :
  • سوزش سینه که به پشت ، گردن ، کتف ، شانه ها در یک سمت و یا هر دو سمت منتقل می شود
  • ناراحتی عمومی بدن که ممکن است حتی با درد همراه نباشد "احساس اینکه حالم اصلا خوب نیست ولی نمی دونم چرا "
  • احساس فشار در سینه / تنگی نفس
  • درد عمومی بدن و مخصوصا بالاتنه و دست ها که رفته رفته بدتر می شود
  • عرق سرد / ضعف / احساسی شبیه به علائم سرماخوردگی
  • حالت تهوع / استفراغ / مشکل در حفظ تعادل / سرگیجه

علائم درد قفسه سینه مربوط به مشکلات آئورت

مشکلات آئورت معمولا مرگبار و تهدید کننده زندگی محسوب می شوند و در این حالت سریعا باید با 115 تماس بگیرید . مخصوصا اگر در خانواده شما سابقه مشکلات آئورت وجود دارد. علائم درد قفسه سینه مربوط به مشکلات آئورت علائم درد قفسه سینه مربوط به مشکلات آئورت
  • درد در پشت بدن و در قسمت بالا
  • تنگی نفس همراه با نفس نفس زدن
  • ضعف عمومی و ناتوان کننده بدن
  • فلج شدن و مشکل در حرکت
  • مشکل در صحبت کردن ، کاهش سرعت حرف زدن ، مشکل در جمله سازی ، گفتن حرفهای بی معنی و گنگ
  • افزایش ضربان نبض یک دست نسبت به دست دیگر
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • و ...

علائم درد قفسه سینه مرتبط با مشکلات ریه

مشکلات مختلف ریه ممکن است علائم متفاوتی ایجاد کند مانند : 1 ) آمبولی ریه (به انگلیسی: Pulmonary embolism)  آمبولی ریه (به انگلیسی: Pulmonary embolism) آمبولی ریه (به انگلیسی: Pulmonary embolism) زمانی ایجاد می شود که لخته خون در آئورت ریوی قرار میگیرد و جریان خون به بافت ریه متوقف می شود . درد ناشی از آمبولی ریوی معمولا با افزایش ناگهانی ضربان قلب همراه است . مشکل شدید در نفس و تنگی نفس ناگهانی ، غش کردن و ... از علائم آمبولی ریه است . در این صورت سریعا با اورژانس تماس بگیرید . 2 ) پلورزی وضعیتی است که در آن غشایی که ریه را پوشش می دهد ، دچار التهاب می شود . درد قفسه سینه در این حالت همراه با تنگی نفس و عطسه و سرفه همراه است . 3 ) ذات الریه معمولا با این علائم ظاهر می شود :  مشکل در تنفس ، درد شدید قفسه سینه ، تب ، لرز که معمولا با فعالیت بدنی و نفس عمیق ، خیلی شدیدتر می شود . 4 ) فشار خون ریوی داشتن فشار خون بالا در شریان های ریه و سمت راست قلب می تواند باعث افزایش فشار خون ریوی شود . مشکل تنفس در زمان فعالیت بدنی ، خستگی دائمی و ناتوان کننده ، درد قفسه سینه و یا احساس فشار در سینه ، ادم پاها و پف کردن و تورم پاها ، تورم مچ دست ، احساس فشار و درد قلب ، آبی شدن لب ها و ... که می تواند خطرناک باشد و سریعا باید با پزشک مشورت کنید .

علائم گوارشی درد قفسه سینه

بیماری های مختلفی می تواند باعث درد قفسه سینه شوند مانند : بازگشت اسید به مری (بیماری ریفلاکس معده) ، سوء هاضمه ، سنگ کیسه صفرا ، مشکلات پانکراس و ... که علاوه بر در قفسه سینه می تواند با علائم زیر نیز همراه باشد .
  • احساس مزه ترش در دهان / احساس مزه فلز در دهان
  • احساس وجود غذا در گلو
  • مشکل بلع و مشکل در قورت دادن گلو
  • احساس اینکه غذا در مری گیر کرده است و با نوشیدنی آب پایین می رود
  • درد قفسه سینه شما با تغییر موقعیت نشستن و یا دراز کشیدن بهبود پیدا می کند و یا بدتر می شود
  • وقتی سرفه می کنید درد قفسه سینه بیشتر می شود
  • قفسه سینه به لمس و فشار حساس است
  • احساس سوزش سر دل

علائم درد قفسه سینه ناشی از آسیب و مشکلات عضلانی و اسکلتی

آسیب یا ضربه : آسیب به قفسه سینه یا سوراخ شدن قفسه سینه می تواند موجب ناراحتی عمومی قفسه سینه شود . دردهای در این مورد ادامه دار است و حالتی مانند تیر کشیدن دارد . کاسکاندریت یا عفونت غضروفی دنده : که معمولا با فیبرومیالژیا همراه است. این مشکل می تواند درد و سوزش در دیواره قفسه سینه ایجاد کند که اغلب با فعالیت بدنی ، سرفه و عطسه بدتر می شود . این درد می تواند به شانه و گردن گسترش یابد.

دلایل ایجاد درد قفسه سینه

دلایل مرتبط با مشکلات قلبی

حمله قلبی » زمانی که جریان خون به عضله قلب مسدود شود ، حمله قلبی رخ می دهد . این مشکل اکثرا به دلیل مشکلات رگ های خونی و یا لخته شدن خون به وجود می آید. آنژین » که عموما به عنوان درد قفسه سینه ناشی از جریان ضعیف خون به قلب شناخته می شود . این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که به دلیل ایجاد پلاک در شریان های خون رسان قلبی ، جریان خون به قلب کم می شود . پریکاردیت » التهاب پریکارد یا همان التهاب کیسه اطراف قلب می تواند با علائمی مانند درد قفسه سینه ظاهر شود .پریکاردیت می تواند به دلیل آسیب و ضربه ، عمل جراحی ، ویروس و یا عوارض جانبی برخی از داروها بروز کند.
مطلب مرتبط : پریکاردیت چیست ؟
اختلال آئورت » نوعی وضعیت تهدید کننده زندگی و خطرناک است که در آن آئورت اصلی آسیب دیده است .

تشخیص درد سینه به دلیل بیماری قلبی

در صورتی که به دلیل درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه کنید علاوه بر این که علائم شما مورد بررسی قرار می گیرد ، سابقه پزشکی و خانوادگی شما نیز بررسی خواهد شد . علاوه بر این ، تیم پزشکی ممکن است آزمایشاتی برای تشخیص دلیل درد قفسه سینه بر روی شما انجام دهند. اگر شک مشکل قلبی در شما وجود داشته باشد تیم پزشکی شروع به انجام اقدامات و آزمایشات مختلفی خواهند کرد .مانند الکتروکاردیوگرام ( نوار قلب، ECG) ، آزمایش های خاص خون، رادیوگرافی  ، سی تی اسکن و ... برخی از سایر اقدامات احتمالی عبارتنداز : سی تی انژیوگرافی قلبی (CARDIAC CT ANGIOGRAPHY ) نوعی مقطع‌نگاری رایانه‌ای است که روشی است برای تصویربرداری از عروق شریانی و وریدی در سر تا سر بدن؛ از شریانهای تغذیه کننده مغز گرفته تا آنهایی که خون را به ریه‌ها، کلیه‌ها، دست‌ها و پاها می‌رسانند. از این روش برای تشخیص میزان گرفتگی عروق استفاده می‌شود. تست استرس اکوکاردیوگرافی ممکن است برای اینکار از یک تردمیل مخصوص یا دوچرخه ثابت استفاده می شود . یا ممکن است برای اندازه گیری قدرت و سلامت قلب از یک داروی مخصوص استفاده شود . آنژیوگرافی عروق کرونری قلب برای تشخیص اینکه کدام سرخرگ های فرد مسدود شده است از این روش استفاده می شود . نوعی مایع رنگی از طریق رگ مچ دست و یا کشاله ران تزریق می شود . از طریق پر شدن رنگ به داخل رگ ها، پزشک می تواند تشخیص دهد که کدام رگ گرفته است و اجازه عبور به  رنگ را نمی دهد . در صورتی که پزشک به مشکلات آئورت مشکوک باشد ممکن است آزمایشات بیشتری انجام دهد مانند : اکو قلب از راه مری (TEE) یا اکوکاردیوگرافی (Echocardiography) ، آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی  و ... روش های تشخیص درد قفسه سینه به دلیل مشکلات ریه زمانی که شما با مشکل درد سینه به اورژانس مراجعه می کنید و سابقه پزشکی شما و علائمی که دارید ، نشان می دهد که ممکن است مشکل ریوی داشته باشید ، پزشکان برای تشخیص دقیقتر ، اقدامات خاصی انجام خواهند داد . مانند :  آزمایش های خون ، اشعه X ،‌ سیتی اسکن ، اولتراسوند و ECG و ... و در صورتی که شرایط مشکوک باشد ممکن است اقدامات زیر لازم باشد . 1 ) در موارد مشکوک به آمبولی ریه آنژیوگرافی ریه انجام می شود تا وجود لخته خون و محل آن مشخص شود . 2 ) پلورزی در صورتی که مشکوک به پلورزی باشند ، از روش های تشخیصی جراحی مانند :پاراسنتز ، توراسکوپی ، مدیاستینوسکوپی پلوروسکوپی و ... استفاده خواهد شد . 3 ) پنومونی  در صورتی که مشکوک به پنومونی  باشند ممکن است از این روش های تشخیصی استفاده شود : کشت خون، آزمایش خلط، کشت مایع پلور ، پالس اکسی‌متر  ، برونکوسکوپی و ... 4 ) پرفشاری خون ریوی در صورتی که به پرفشاری خون ریوی مشکوک باشند ممکن است از این روش های تشخیصی استفاده شود . تست های عملکردی ریوی ، ام آر آی ،‌ کاتتریزاسیون قلبی ، اسکن تهویه – پرفیوژن ، بیوپسی ریه و ... در برخی موارد ممکن است بررسی جهش ژنتیکی که اغلب به پرفشاری خون ریوی ارتباط دارد انجام شود .

روش های تشخیصی در موارد مشکوک به مشکلات گوارشی

1 ) سوزش سر دل در صورتی که به سوزش سر دل مشکوک باشند : اشعه X ، آندوسکوپی ، آزمایش ph متری معده ، آزمایش حرکتی مری و ... 2 ) سنگهای صفراوی در صورتی که به سنگ کیسه صفرا مشکوک باشند : سونوگرافی شکم ، اسکن رادیونوکلئید (اسکن HIDA) ، سیتی اسکن ، ئی‌آرسی‌پی (ERCP)،‌ ام آر آی و انواع آزمایشات خون

روش های تشخیص در موارد آسیب های عضلانی / اسکلتی

1 ) ضربه و آسیب مستقیم به قفسه سینه علاوه بر معاینه فیزیکی ، ممکن است انواع روش های عکس برداری مورد نیاز باشد . 2 ) فیبرومیالژیا در صورتی که به فیبرومیالژیا مشکوک باشند : آزمایش خون و آزمایش درد فیزیکی به همراه بررسی سوابق پزشکی و ژنتیکی مورد نیاز است . 3 ) کاسکاندریت یا عفونت غضروفی دنده  در صورتی که به کاسکاندریت یا عفونت غضروفی دنده مشکوک باشند : بررسی فیزیکی تورم و حساسیت قفسه سینه  انجام خواهد شد . برای تشخیص بهتر احتمالا نیاز به رادیوگرافی قفسه سینه ، ام آر آی ، الکتروکاردیوگرام و ... خواهد بود .

درمان درد قفسه سینه

درمان درهای قفسه سینه بستگی به دلیل ایجاد درد دارد .

درمان درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی

1 ) نیتروگلیسرین این دارو برای کاهش درد قفسه سینه در کسانی استفاده می شود که مبتلا به بیماری عروق کرونر هستند . این دارو با تاثیر بر روی رگ های خونی باعث افزایش جریان خون می شود. 2 ) آسپرین مصرف این دارو در دوزهای کم به صورت روزانه می تواند خطر حمله های قلبی را با کاهش احتمال لخته شدن خون ، کم کند . 3 ) ترومبولیتیک در صورتی که دچار حمله قلبی شده باشید برای رفع لخته خون و خونرسانی به بافت قلب از ترومبولیتیک استفاده می شود . 4 ) رقیق کننده های خون  برای جلوگیری از ایجاد لخته های خون در رگ ها از داروهای رقیق کننده های خون  خون مانند وارفارین و پلاویکس استفاده می شود . 5 ) آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت در صورتی که درد قفسه سینه به دلیل وجود لخته خون در شریان قلب باشد ، جراح از طریق رگ های خونی بزرگ موجود در کشاله ران با استفاده از بالون و روش آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت رگ را باز کرده و باعث بهبود خون رسانی به عضله قلب می شود . 6 ) جراحی بای پس کرونری اگر شریان قلب مسدود شده باشد ، جراح یکی از رگ های خونی سالم را از یکی از سایر اعضای بدن بیمار در آورده و یک مسیر جدید برای انتقال خون به قلب ایجاد می کند . 7 ) جراحی آئورت مشکلات و بیماری های جراحی آئورت معمولا خطرناک و مرگبار هستند برای درمان این مشکل معمولا نیاز به عمل جراحی است .

درمان های رایج برای درد قفسه سینه مرتبط با ریه

1 ) آمبولی ریه برای جلوگیری از بزرگ شدن و گسترش لخته خون و همچنین تخلیه لخته خون از ریه نیاز به عمل جراحی است . 2 ) بیماری پلورزی pleurisy برای درمان ، ابتدا باید علت بروز التهاب یافت شده و درمان شود . 3 ) ذات الریه در صورتی که ذات الریه تشخیص داده شده باشد ممکن است آنتی بیوتیک ها و یا داروهایی ضد ویروس تجویز شود . 4 ) پرفشاری خون ریوی داروهای تجویزی معمولا شامل رقیق کننده های خون است . داروهای اضافی مانند آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین ، سیلدنافیل، تادالافیل، آنتی اکسیدان ، مسدود کننده های کانال کلسیم و دیورتیک ها ممکن است تجویز شوند. در موارد ممکن است نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن باشد و در موارد نادر به پیوند ریه نیاز  خواهد بود .

در صورتی که درد قفسه سینه به دلیل مشکلات گوارشی باشد

1 ) سنگ کیسه صفرا در صورتی که سنگ کیسه صفرا تشخیص داده شود معمولا داروهایی برای دفع سنگ تجویز می شود و در برخی از موارد کیسه صفرا برداشته می شود .
درمان درد قفسه سینه به دلیل ترس و استرس
در این مورد معمولا داروهای ضد افسردگی تجویز می شود . در مواردی ممکن است نیاز به روان درمانی باشد .
روش های خانگی و طبیعی برای درمان درد قفسه سینه
1 ) سیگار را ترک کنید
ترک سیگار بخصوص زمانی که درد قفسه سینه شما به دلیل مشکلات قلبی و یا ریوی است ، بسیار مهم است . کشیدن سیگار یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی است . درست 24 ساعت بعد از ترک سیگار ، خطر حمله قلبی به دلیل مصرف سیگار شروع به کاهش می کند . 9 ماه بعد از ترک سیگار ، ریه های شما به حالت عادی باز می گردد . بعد از گذشت 5 سال از ترک سیگار ، رگ های خونی شما به حالت اولیه باز می گردد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی کاهش پیدا می کند . پس از گذشت 10 از ترک سیگار ، خطر ابتلا به سرطان ریه به 50 درصد کاهش میابد . بعد از گذشت 20 سال از ترک سیگار ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و سرطان در شما با افراد معمولی یکسان است .
2 ) تغذیه مناسب داشته باشید
زمانی که درد قفسه سینه شما منشاء قلبی دارد ، بسیار مهم است که سریعا رژیم غذایی خود را اصلاح کنید . خوراکی هایی مصرف کنید که برای سلامت قلب شما مفید هستند و باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون می شوند . (برای اطلاع از این خوراکی ها از بخش جستجوی سایت استفاده کنید) . در بررسی های اخیر مشخص شده است که رژیم های غذایی دارای فیبر بالا ، به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد . روز خود را با یک سالاد طبیعی آغاز کنید و از غذاهای آماده و فست فودها دور باشید . اگر درد قفسه سینه شما مربوط به مشکلات گوارشی است خوراکی هایی مانند الکل ، کافئین ، کنسروها ، فست فودها ، غذاهای فراوری شده ، شیرین کننده های مصنوعی ، غذاهای تند و غذاهای سرخ شده و ... را از منوی غذای خود حذف کنید .
3 ) روزانه ورزش کنید
با پزشک خود مشورت کرده و ورزش منظم و صحیح را شروع کنید . این کار می تواند به کاهش استرس ، فشار خون کمک کرده و سلامت قلب را بهبود بخشد . پیاده روی کردن یک روش عالی برای شروع ورزش است . سعی کنید روزانه 30 دقیقه پیاده روی کنید .
4 ) از استرس دوری کنید
تا جایی که امکان دارد از استرس و اضطراب و شرایطی که موجب هیجان می شوند دور باشید . استفاده از اسانس اسطوخودوس و روغن اسطوخودوس می تواند به کاهش استرس و اضطراب و همچنین به بهبود خواب کمک کند .
نظرات: 0 مشاهده