ریحان - خواص دارویی و درمانی "ریحان" - گیاهان دارویی

ریحان دارای تاریخ غنی 3000 ساله است که در آن زمان اکثرا در کشور هند مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است . در اکثر کشورها در زمان های قدیم از گیاه ریحان به عنوان درمان استرس استفاده می کردند . ریحان بومی کشورهای آسیایی و مناطق گرمسیر است . در حال حاضر این گیاه دارویی به عنوان درمان طبیعی برای اضطراب ، خستگی آدرنال ، کم کاری تیروئید ، تنظیم قند خون ، درمان جوش و آکنه و .... مورد استفاده قرار می گیرد .

خواص دارویی و درمانی ریحان

  یک چهارم فنجان برگ تازه ریحان (6 گرم) شامل موارد زیر می باشد .

  •  کلسترول ندارد
  • سدیم  0.2  گرم
  • کربوهیدرات  0.2 گرم
  • 25 میکروگرم ویتامین K
  • 317 واحد ویتامین A
  • 1 میلیگرم منگنز

1 ) خواص ریحان ؛ درمان جوش

این داروی گیاهی خاصیت ضد باکتری دارد به همین دلیل می تواند یک درمان خوب برای عفونت های پوستی مانند جوش و آکنه باشد . ماده اصلی موجود در ریحان ، اوژنول است که در میخک هم به فراوانی وجود دارد . اوژنول به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک می کند . همچنین دارای متیل اوژنول و گاما کاریوفیلن است که برای درمان جوش و آکنه بسیار موثر هستند . برای جذب بهتر ریحان ، می تواند از روغن نارگیل به عنوان حامل استفاده کنید .

2 ) خواص ریحان ؛ به کنترل قند خون کمک می کند

در آزمایشاتی که بر روی حیوانات و انسان انجام شده است نشان داده شد که ریحان می تواند به کنترل دیابت کمک کرده و قند خون را کاهش دهد . در این آزمایش بیماران مبتلا به دیابت وابسته انسولین با ریحان مورد درمان قرار گرفتند و میزان قند خون ناشتا ، میزان قند خون بعد از غذا ، میزان قند موجود در ادرار و میزان کلسترول خون آنها بعد از طی دوره درمانی به میزان قابل توجه کاهش یافت .

طبق این تحقیقات مشخص شد که از ریحان می تواند در کنار داروهای کنترل قند خون ، برای تنظیم قند خون استفاده کرد . در صورتی که داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین استفاده می کنید ، قبل از مصرف ریحان به صورت درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید .

3 ) خواص ریحان ، به پیشگیزی و درمان سرطان کمک می کند

این گیاه دارویی نه تنها به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند ، می تواند در مراحل درمان سرطان نیز کمک کننده باشد . تحقیقات نشان داده است که کسانی که به صورت منظم ریحان مصرف می کنند ، سیستم ایمنی قوی تری دارند و کمتر دچار انواع سرطان ها می شوند .

طبق این تحقیقات ، اژنول ، اسید رزمارینیک ، آپی ژنین ، لوتئولین ، بتا سیتسترول و  اسید کارنوزیک موجود در ریحان تاثیر زیادی بر پیشگیری و درمان انواع سرطان ها و توقف متاستاز سلول های سرطانی دارد .

4 ) فواید ریحان ؛ با متعادل کردن هورمون ها به کاهش استرس کمک می کند

ریحان تاثیر فوق العاده ای بر روی تنظیم سطح هورمون های بدن دارد . با مصرف نوشیدنی ها و دمنوش های ریحان و یا اضافه کردن آن به غذاها می توانید هورمون های بدن خود را تنظیم کرده و سطح استرس بدن را کاهش دهید .

ریحان با کاهش استرس متابولیک و از طریق کنترل قند خون ، فشار خون و کاهش چربی خون می تواند استرس عمومی بدن را کاهش داده و  توانایی ذهنی را افزایش دهد .

5 ) فواید ریحان ؛ کاهش تب

این داروی گیاهی نوعی درمان طبیعی برای کاهش تب است . برگ های ریحان دارای خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی ، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند به مبارزه بدن با عفونت ها و ویروس ها کمک کرده و در زمان بیماری به کاهش تب کمک کند .

6 ) به بهبود اختلالات تنفسی کمک می کند

مواد فعال موجود در ریحان (اوژنول و سینول) به کاهش اختلالات تنفسی کمک می کند . تحقیقات ثابت کرده است که ریحان خاصیت ضد آسم دارد و کمک می کند تا تنفس راحتری داشته باشید .

7 ) منبع خوبی برای ویتامین K  است

ویتامین K  نوعی ویتامین ضروری محلول در چربی است که نقش مهمی در سلامت استخوان ها و سلامت قلب دارد . این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری است کع نقش موثری در لخته شدن خون دارد . همچنین به عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن کمک می کند .

یک فنجان برگ ریحان می تواند تمام ویتامین K   مورد نیاز روزانه شما را تامین کند . همچنین مصرف ریحان می تواند نقش موثری در تراکم استخوان ، سلامت سیستم تنفس و عملکرد دستگاه گوارش بدن داشته باشد . در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس استفاده می کنید قبل از استفاده درمانی از ریحان ، با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط : خواص زنجبیل

8 ) ریحان به سلامت دهان و دندان کمک میکند .

ریحان نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که به از بین بردن باکتری های مضر دهان و دندان کمک کرده و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کرده و بوی بد دهان را از بین می برد . همچنین می تواند زخم های دهان و لثه را درمان کرده و از سرطان های لثه و دهان جلوگیری کند .

9 ) به کاهش سردرد کمک می کند

ریحان به صورت طبیعی می تواند به کاهش سردرد کمک کرده و همچنین دردهای میگرنی را کاهش دهد . این داروی گیاهی با کاهش فشار سینوسی به کاهش سردردهای میگرنی کمک می کند .

ریحان به سلامت دهان و دندان کمک میکند

10 ) به سلامت چشم کمک می کند

چشم ها به عفونت های ویروسی ، باکتریایی و قارچی بسیار حساس هستند . این داروی گیاهی به صورت طبیعی می تواند اکثر عفونت های چشم را درمان کرده و به سلامت چشم کمک کند . همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی و آرامبخش می تواند به درمان بیماری های ملتحمه چشم کمک کند . ریحان ممکن است به درمان آب مروارید و جلوگیری از پیشرفت آب مروارید چشم کمک کند .

اطلاعات بیشتر در مورد ریحان

در طب سنتی از بخش های مختلف گیاه ریحان برای درمان برونشیت ، آسم ، اسهال ، مالاریا ، بیماری های پوستی ، آرتریت ، بیماری های چشم ، تب مزمن ، نیش مار و عقرب و ... استفاده می شود .

عوارض و مضرات احتمالی ریحان

با وجود اینکه در حالت طبیعی مصرف منظم ریحان به عنوان داروی گیاهی معمولا بی ضرر است ولی در مواقعی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود . ریحان دارای ویتامین K  است و بر روی لخته شدن خون تاثیر می گذارد . در صورتی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید .

همچنین دوهفته قبل از عمل جراحی و دندان پزشکی از مصرف دمنوش ریحان به صورت درمان دارویی خودداری کنید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

نظرات: 0 مشاهده