خواص جالب آسپیرین که شاید نمی دانید

آسپرین یکی از پر مصرف ترین داروهای جهان است که معمولا به صورت با نسخه و بدون نسخه قابل تهیه است . قبلا در مطلب " آسپیرین - عوارض جانبی - تداخل دارویی " در مورد این دارو صحبت کرده ایم . در این مطلب از سایت به چند نکته جالب در مورد آسپیرین و خواص آن اشاره می کنیم که شاید قبلا درباره آن نشنیده اید .

خواص جالب آسپیرین که شاید نمی دانستید

  • آسپرین و رکورد گینس

در سال 1950 آسپیرین مجاز به ورود به رکورد گینس به عنوان بهترین داروی جهان ، شد .

  • اسرار آسپیرین

این دارو از آن داروهایی است که خواص و مضرات آن تا کنون به صورت کامل شناخته نشده است . سالانه به صورت میانگین 3500 مقاله علمی درباره این دارو تهیه می شود ولی هنوز هم بخش های زیادی از اسرار این دارو ناشناخته است .

  • بسیار مقاوم است

آسپیرین در برابر حرارت بسیار مقاوم است و آستانه جوش آن 135 درجه است .

  • تولید انبوه

100 میلیار قرص آسپیرین به صورت سالانه تولید می شود . این دارو تاثیر معجزه آسایی بر روی بسیاری از بیماری ها دارد . حداقل 50 بیماری به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با آسپرین درمان می شود .

  • خطر بیماری قلبی

در صورتی که آسپیرین به صورت مرتب و منظم مصرف شود ، خطر بیماری های قلبی را در افراد دیابتی کاهش می دهد . آزمایشات انجام شده نشانه می دهد مصرف این دارو به صورت روزانه ، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ به میزان 63 درصد کاهش می دهد .

  • آسپیرین برای گیاهان مفید است

اگر آسپیرین را در آب حل کرده و به گیاه بدهید ، عمر گیاه طولانی تر شده و سیستم دفاعی گیاه تقویت می شود . این خاصیت به دلیل وجود اسید سالیسیلیک در این دارو می باشد .

  • برای پوست مفید است

ماسک آسپیرین برای درمان جوش صورت مفید است

با استفاده از آسپیرین می توانید ماسک صورت تهیه کنید که می تواند باعث سلامت پوست و زیبایی هرچه بیشتر پوست صورت شود . فقط کافیست چند عدد آسپیرین را در آب حل کنید تا به شکل خمیر درآید . سپس این خمیر را به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید .

 

  • برای نیش پشه و زنبور مفید است

آسپیرین می تواند برای التهاب جای نیش پشه و زنبور بسیار مفید باشد . کافیست چند عدد آسپیرین را در آب حل کرده و خمیر به دست آمده را بر روی محل نیش قرار دهید .

  • برای مو مفید است

شنا کردن زیاد در آب استخری که حاوی کلر است می تواند باعث کدر شدن رنگ مو و تغییر رنگ موی شما شود . می توانید 8 الی 10 عدد آسپیرین را در آب حل کرده و موهای خود را با آن بشویید . رنگ موهای شما به حالت سابق باز خواهند گشت و بسیار براق خواهند شد .

  • بسیار با ارزش است

در زمان های نه چندان دور در برخی از کشورها ، در دوران تورم و رکود بجای پول از آسپیرین استفاده می کردند . برای مثال در یک قرن پیش ، در افریقا بجای پول مردم برای خرید کالا از آسپیرین استفاده می کردند .

  • از بین بردن لکه لباس ها

در صورتی که لباس شما لک شده و از سایر روش های لک زدایی استفاده کرده اید ولی موفق نشده اید ، قبل از دور انداختن لباس ، آسپرین را نیز امتحان کنید . چند عدد آسپرین را در آب حل کرده و به شکل خمیر درآورید و بر روی لک لباس قرار دهید . بعد از چند دقیقه می توانید محل لک را با آب بشویید . به احتمال زیاد دیگر خبری از لک نیست .

  • درمان جوش و آکنه

بازهم می توانید چند عدد آسپیرین را در آب به شکل خمیر در آورده و بر روی جوش بمالید . بعد از چند دقیقه آن را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید . این کار را روزانه و تا زمان از بین رفتن و درمان کامل جوش ادامه بدهید .  

  • درمان شوره سر

برای درمان شوره سر ، به شامپوی خود آسپیرین اضافه کنید

روش ها و شامپوهای مختلفی را برای درمان شوره سر امتحان کرده اید ولی نتیجه نگرفته اید ؟ اینبار از خاصیت آسپیرین در این مورد استفاده کنید . چند عدد قرص را به صورت پودر در آورده و به شامپوی خود اضافه کنید . موهای خود را بخوبی با این شامپو بشویید و اجازه دهید تا 3 الی 4 دقیقه این شامپو بر روی موهای شما بماند . سپس موهای خود را به خوبی آبکشی نمایید .

  • تکثیر گل ها

برای اینکه شاخه بریده شده گل در آب سریعتر ریشه بدهد می توانید چند عدد قرص آسپیرین را به آب اضافه کرده و بعد شاخه گل را در آب قرار دهید . همچنین در زمان کاشتن گل می توانید یک الی دو عدد آسپیرین را پودر کرده و به آبی که به گل می دهید اضافه کنید . توجه داشته باشید که زیاده روی در این کار می تواند ریشه گل را بسوزاند .

  • پاک کردن لکه تخم مرغ از روی لباس

برای پاک کردن لکه تخم مرغ از روی لباس به این نکته توجه کنید : هرگز برای تمیز کردن لک تخم مرغ از روی لباس از آب گرم استفاده نکنید . برای راحت تر پاک شدن این لکه می توانید چند عدد آسپیرین را با آب به شکل خمیر در آورده و بر روی لکه بمالید . بعد از چند دقیقه محل لکه را با آب سرد بشویید .

توجه : مصرف آسپیرین می تواند در افرادی که مبتلا به آسم هستند باعث ایجاد حساسیت شود . همچنین در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس استفاده می کنید ، قبل از مصرف آسپیرین با پزشک خود مشورت کنید . این دارو با گریپ فروت ، آویشن ، زردچوبه و زنجبیل تداخل دارد . آسپیرین می تواند باعث افزایش خونریزی پریود شود .

نظرات: 0 مشاهده