داروهایی که باعث تاخیر پریود و تغییر دوره قاعدگی می شوند

تغییرات کوچک در دوره قاعدگی معمولا مشکل خاصی ندارد و می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد . قبلا در مطلب " دلایل تاخیر در پریود " به برخی از این دلایل اشاره شده است . یکی از دلایلی که می تواند باعث تغییرات در دوره قاعدگی و یا حتی از دست رفتن یک دوره از قاعدگی شود مصرف داروهاست . برخی از داروها می توانند با تغییرات هورمونی و سایر تغییراتی که در بدن ایجاد می کنند باعث تغییر در دوره قاعدگی شما شوند . برخی از داروهایی که باعث تغییر در سیکل قاعدگی می شوند برخی از داروهایی که باعث تغییر در سیکل قاعدگی می شوند

برخی از داروهایی که باعث تغییر در سیکل قاعدگی می شوند

  • داروهای پیشگیری از بارداری

قرص های پیشگیری از بارداری و حتی IUD می تواند باعث تغییر در دوره قاعدگی شود . ممکن است قاعدگی شما سبک تر شود و یا کلا یک دوره از پریود خود را از دست بدهید . ولی در مواردی در زنان مبتلا به آندومتریوز ، مصرف این داروها می تواند باعث داشتن پریود های شدید و قاعدگی دردناک می شود . البته در صورتی که از داروهای پروژسترون ضعیف استفاده کنید این عوارض می تواند کمی کمتر باشد . زمانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوید ممکن است پزشک برای شما داروهای هورمونی شامل استروژن ، پروژسترون و یا ترکیبی از هر دو تجویز کند که این داروها نیز می تواند بر روی دوره های شما تاثیرگذار باشند .
  •  داروهای کنترل قند خون

در صورتی که دچار دیابت هستید و برای کاهش قند خون از داروهایی مانند متفورمین استفاده می کنید ممکن است دچار تغییر در دوره قاعدگی خود شوید . برخی از زنان بعد از چند ماه مصرف این داروها ، در برخی از موارد یک یا چند دوره قاعدگی خود را از دست می دهند .
  •  وارفارین

وارفارین و سایر داروهایی که بر روی لخته شدن خون تاثیر گذار هستند و خون را رقیق تر می کنند ( مانند پلاویکس و آسپیرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ) می تواند بر روی قاعدگی تاثیر بگذارند . مصرف این گونه داروها معمولا با قاعدگی های بسیار سنگین و حتی خونریزی در بین دو قاعدگی همراه است .
  • داروهای تیروئید

غده تیروئید هورمون هایی را ترشح می کند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می تواند بر روی قاعدگی شما موثر باشد . همچنین مصرف داروهای درمان مشکلات تیروئید ( مانند لووتیروکسین ) می تواند باعث تغییراتی در سیکل قاعدگی شما شود .
  • داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی تاثیرات متفاوتی روی دوره قاعدگی دارند . برخی از این داروها می توانند باعث از دست رفتن دوره های قاعدگی شده و برخی دیگر از این داروها می توانند باعث داشتن قاعدگی بسیار شدید و خونریزی در بین دوره ها شوند .این عوارض جانبی معمولا بعد از سه هفته از شروع مصرف این داروها مشاهده می شوند . (داروهایی مانند ایمی پرامین ، آمی تریپتیلین ، نورتریپتیلین )
  • داروهای صرع

مطالعات اخیر نشان داده است داروهای صرع و جلوگیری از تشنج می تواند باعث ایجاد دوره های نامنظم و یا حتی از دست دادن قاعدگی شوند .
  • داروهای شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی می توانند باعث قطع شدن پریود شوند . اگر شما زیر 40 سال دارید ، بعد از قطع مصرف این داروها ممکن است دوباره پریود شوید ولی اگر بیشتر از 40 سال سن دارید ممکن است تا آخر عمر پریود نشوید سوالات رایج
روش قطع قاعدگی به دلیل رفتن به مسافرت
سلام . من قصد مسافرت دارم و از آنجایی که مقصد سفر ما جایی ساحلی و بسیار مرطوب است ، در صورتی که پریود بشم ، هم باعث خراب شدن تعطیلات من خواهد شد و هم احتمال میدم باعث داشتن پریود بسیار دردناک بشه . چطور می تونم از پریود شدن در این چند روز جلوگیری کنم ؟از دوستام شنیدم قرص هایی برای جلوگیری از پریود وجود داره . پاسخ : برای پریود نشدن چند راه مختلف وجود دارد . یکی از این راهها ، مصرف کردن قرص های حاوی پروژسترون است . این داروها معمولا سه بار در روز مصرف می شوند و می توانند پریود را به تاخیر بیاندازند . البته این روش 100 درصد موثر نیست و ممکن است خونریزی خفیفی داشته باشید . معمولا بعد از قطع مصرف این دارو طی 3 الی 6 روز پریود خواهید شد . از عوارض احتمالی مصرف این داروها می توان به افزایش وزن به دلیل احتباس آب ، درد و تورم پستان و اختلالات خلقی مانند عصبانیت اشاره کرد . روش دوم ، استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری ترکیبی خوراکی است . این داروها باید چند روز قبل از زمان قاعدگی به صورت منظم مصرف شوند و از روش اول موثرتر هستند . میزان مصرف و منظم مصرف کردن این داروها بسیار مهم است . تهیه و ترجمه اختصاصی / pamuh.com    
نظرات: 33 مشاهده