زنجبیل برای چه کسانی ضرر دارد ؟ مضرات زنجبیل

زنجبیل یک ادویه معروف و پرکاربرد است که بیشتر به دلیل فواید مصرف آن معروف است . قبلا در مطلب "فواید زنجبیل " در این مورد صحبت کرده ایم . در این مطلب قصد داریم برخی از ضررهای زنجبیل را عنوان کنیم. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر نوع خوراکی و داروی گیاهی می تواند ضررهایی به همراه داشته باشد . بیشتر عوارض جانبی که برای زنجبیل در این مطلب مطرح خواهد شد نیز معمولا زمانی بروز می کنند که این ادویه بی نظیر را بیش از حد مصرف کرده باشد . زنجبیل برای چه کسانی ضرر دارد ؟ مضرات زنجبیل زنجبیل برای چه کسانی ضرر دارد ؟ مضرات زنجبیل

ضررهای مصرف زنجبیل

  • زنجبیل می تواند فشار خون را بالا ببرد

مصرف معمول و متعادل زنجبیل معمولا تاثیری بر روی فشار خون ندارد  . ولی طبق تحقیقات اخیر در صورتی که فشار خون پایینی دارید ، مصرف بیش از حد زنجبیل می تواند باعث افت بیشتر فشار خون شود . همچنین اگر فشار خون شما بالا باشد ، با مصرف بیش از حد زنجبیل ، فشار خون شما بالاتر خواهد رفت .
  • زنجبیل می تواند باعث اسهال شود

زنجبیل می تواند به دلیل تسریع عبور غذا و مدفوع از روده ، به درمان یبوست کمک کند ولی در صورتی که بیش از حد مصرف شود ، همین خاصیت زنجفیل می تواند تبدیل به عارضه جانبی شده و باعث اسهال شود .
  • زنجبیل می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد

با وجود اینکه زنجبیل می تواند حالت تهوع دوران بارداری را کاهش دهد ولی مصرف بیش  از حد زنجبیل می تواند در کنار سایر عوامل ، خطر سقط جنین را افزایش دهد  .این خطر معمولا در دوزهای بالای 1500 میلیگرم در روز بیشتر می شود . نه فقط نوشیدنی و خود زنجبیل ، بلکه مکمل های زنجبیل نیز این خاصیت را دارند . همچنین می تواند در مواقعی در کنار سایر عوامل ، به افزایش خطر زایمان زودرس کمک کند . در صورتی که در طول زایمان طبیعی خون زیادی از دست داده باشید باید بعد از زایمان ، مدتی از مصرف  زنجبیل خودداری کنید .
  •  زنجبیل خونریزی قاعدگی را بیشتر می کند

بر اساس مطالعات انجام شده ، مصرف زیاد زنجبیل می تواند باعث خونریزی شدید و زیاد در زمان پریود شود .
  •  باعث افت قند خون می شود

زنجبیل معمولا به درمان دیابت و کاهش قند خون کمک می کند . ولی در صورتی که قند خون شما پایین است ، مصرف بیش از حد زنجبیل می تواند باعث افت شدید قند خون شود . همچنین زنجبیل با داروهای کاهش قندخون مانند متفورمین تداخل دارد و می تواند اثرات این دارو را افزایش دهد .
  •  باعث نفخ می شود

چای و دمنوش زنجبیل می تواند به بهبود مشکلات گوارشی کمک کند . ولی مصرف زیاد این ادویه می تواند باعث تولید گاز در دستگاه گوارش فوقانی و روده ها شده و نفخ ایجاد کند .
  •  باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده می شود

زمانی که زنجبیل در دوزهای بالا 4 گرم در روز مصرف شود می تواند باعث سوزش سر دل شود . زنجبیل با افزایش ترشحات صفرا به هضم بهتر غذا کمک می کند . اما اگر بیش از حد مصرف کنید و یا مصرف زنجبیل با معده خالی باشد می تواند منجربه ناراحتی های گوارشی و معده درد شود .

سایر مضرات و عوارض جانبی مصرف زنجبیل عبارتند از :

  1. می تواند باعث ناراحتی معده و احساس طعم فلز در دهان شود
  2. چای و دمنوش زنجبیل می تواند باعث سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا شود بخصوص اگر همراه با زردچوبه باشد
  3. می تواند باعث تکرر ادرار شود
  4. دمنوش آن باعث بی خوابی می شود
  5. با داروهای درمان سرطان تداخل شدیدی دارد و می تواند باعث ناراحتی کیسه صفرا شود
  6. با داروهای قلبی تداخل ایجاد می کند (مانند کاپتوپریل)
  7. با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد مانند : وارفارین و پلاویکس

منظور از مصرف بیش از حد زنجبیل چیست ؟

دوز مناسب زنجبیل در بزرگسالان بین 250 الی 1 گرم در روز است که می تواند در وعده های مختلف مصرف شود . این میزان برای کودکان 2 تا 6 ساله 2 میلیگرم در روز و برای زنان بارداری 1 میلیگرم در روز است . همچنین مصرف زنجبیل در روزهای نزدیک به زایمان ممنوع است . تهیه و ترجمه اختصاصی از مجله اینترنتی pamuh.com
نظرات: 1 مشاهده