فنوباربیتال - عوارض و تداخل دارویی - موارد مصرف phenobarbital

فنوباربیتال چیست ؟

فنوباربیتال (phenobarbital) نوعی داروی ضد تشنج است که فعالیت های مغز و سیستم عصبی را کاهش می دهد . فنوباربیتال همچنین به عنوان آرامبخش در کوتاه مدت می تواند مورد استفاده قرار گیرد . در صورتی که هرگونه بیماری کبدی دارید نباید از این دارو استفاده کنید . اگر سابقه اعتیاد به مواد مخدر و یا داروهای شبیه به فنوباربیتال را دارید نباید این دارو را مصرف کنید . فنوباربیتال (phenobarbital) نوعی داروی ضد تشنج است فنوباربیتال (phenobarbital) نوعی داروی ضد تشنج است جهت اطمینان از این که مصرف این دارو خطری برای شما نداشته باشد در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید .
  •  در صورتی که به فنوباربیتال و داروهای مشابه حساسیت دارید
  • اگر هرگونه بیماری کبدی دارید
  • در صورتی که مبتلا به آسم هستید / اگر هرگونه انسداد مزمن ریوی یا سایر مشکلات دستگاه تنفس دارید .
  • در صورتی که سابقه شخصی و یا خانوادگی پورفیری دارید
  • در صورتی که سابقه اعتیاد به فنوباربیتال و یا سایر داروهای مشابه دارید
  • در صورت ابتلا به اختلال غده هیپوفیز
  • در صورتی ابتلا به تومور غده فوق کلیوی (فئوکروموسیتوما)
  • در صورتی که آلرژی غذایی و یا حساسیت فصلی دارید
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد خود شیر می دهید

مصرف فنوباربیتال در دوران بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری شدیدا بستگی به نظر پزشک متخصص دارد . این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند ولی از طرفی ، تشنج در دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد . تشخیص اینکه مصرف فنوباربیتال در دوران بارداری برای شما لازم است یا خیر ، به عهده پزشک متخصص می باشد . هیچ گاه بدون تجویز پزشک این دارو را در دوران بارداری مصرف نکنید و در صورتی که در دوره مصرف فنوباربیتال متوجه بارداری خود شدید ، بدون نظر پزشک مصرف دارو را قطع نکنید . فنوباربیتال می تواند با قرص های پیشگیری از بارداری تداخل ایجاد کرده و باعث بروز بارداری ناخواسته شود . در دوره مصرف این دارو از سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید .

مصرف فنوباربیتال در دوران شیردهی

اثرات مصرف فنوباربیتال در دوران شیردهی بر روی نوزاد هنوز به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی بدون تجویز پزشک فنوباربیتال مصرف نکنید .
توجه : در صورتی که برای جلوگیری از تشنج فنوباربیتال مصرف می کنید ، حتی اگر احساس خوبی دارید بازهم به مصرف داروی خود ادامه دهید . هیچگاه مصرف فنوباربیتال را به صورت خودسرانه و ناگهانی قطع نکنید

در صورت فراموش کردن مصرف فنوباربیتال چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید و وعده مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد فنوباربیتال چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با فنوباربیتال ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اودوز و مسمومیت با فنوباربیتال می تواند عوارض جانبی شدید و گاهی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : مصرف الکل در دوره مصرف فنوباربیتال می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . همچنین این دارو می تواند خواب آور بوده و تمرکز حواس شما را مختل کند . بعد از مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید .

عوارض جانبی فنوباربیتال

این دارو می تواند مانند سایر داروها عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف فنوباربیتال بیشتر از عوارض جانبی آن برای شماست . این دارو را در موراد مشابه به دیگران پیشنهاد نکنید . در صورتی که با مصرف فنوباربیتال هرگونه نشانه ای از آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید . علائم حساسیت به فنوباربیتال عبارتند از: خارش و سوزش چشم ، وزوز گوش ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، کهیر ، خارش پوست و ...

برخی از عوارض جانبی احتمالی فنوباربیتال

  •  کاهش عمق نفس / کم آوردن نفس / تنگی نفس
  • درد غیر معمول در هر جایی از بدن و بخصوص در گردن ، کمر و دست و پا
  • کاهش وزن ، ضعف عضلانی ، کاهش سلول های قرمز خون ، رنگ پریدگی پوست
  • اسهال / تهوع ، استفراغ / درد شکم
  • تغییر ضربان قلب / تغییر ریتم قلب
  • تورم زبان / واکنش های شدید پوستی
  • افسردگی / سردرگرمی / ژیجی / خستگی / خواب آلودگی
  • بیش فعالی / حسی شبیه به حالت مستی / خماری

تداخل دارویی فنوباربیتال

فنوباربیتال می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . در برخی از موارد ممکن است با تغییر ساعات مصرف داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با فنوباربیتال  تداخل دارند .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©
نظرات: 2 مشاهده