بوپروپیون - عوارض و تداخل دارویی - نحوه مصرف «Bupropion»

بوپروپیون (ولبوترین) نوعی داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی فصلی نیز از این دارو می توان استفاده کرد . از برخی از انواع این دارو برای کمک به ترک سیگار در افرادی که به صورت طولانی مدت سیگار مصرف کرده اند استفاده می شود . در صورتی که دچار تشنج هستید ، مشکل بلع غذا دارید ، داروهای آرامبخش مصرف می کنید ، الکل مصرف می کنید و یا در حال مصرف داروهای ضد تشنج هستید ، نباید بوپروپیون مصرف کنید .

بوپروپیون چیست و چه کاربردی دارد ؟

توجه : افکار خودکشی در برخی از افرادی که بوپروپیون مصرف می کنند افزایش می یابد . در صورتی که یکی از نزدیکان شما بوپروپیون مصرف می کند تمام تغییرات رفتاری مشکوک او را به پزشک گزارش دهید . به دلیل اینکه اینگونه افراد احتمال دارد توسط مصرف همین دارو اقدام به خودکشی کنند ، بهتر است مقدار بسیار محدودی از دارو در دسترس او باشد .
بوپروپیون می تواند باعث تشنج شود . در دوره مصرف این دارو هرگونه علائم جدید و یا بدتر شدن بیماری خود را به پزشک گزاش دهید . تغییرات رفتاری مانند اضطراب ، افکار خودکشی ، افکار آسیب رساندن به خود و دیگران ، وحشت ، عصبانیت ، بی قراری و .. بسیار مهم هستند .

پیشنهاد می شود بخوانید : علائم تصمیم به خودکشی

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما مضر نیست ، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید در زمان تجویز دارو به پزشک خود اطلاع دهید :

  •  در صورتی تشنج دارید و داروهای ضد تشنج مصرف می کنید
  • در صورتی که هرگونه مشکل در بلع غذا و سیستم گوارش دارید
  • اگر الکل مصرف می کنید
  • در صورتی که سابقه اعتیاد دارید و یا هم اکنون معتاد هستید
  • اگر داروهای آرامبخش مصرف می کنید .
  • در صورتی که در 14 روز گذشته از این داروها استفاده کرده اید : ایزوکاربوکسازید ، لینزولید ، فنلزین ، رازاگیلین ، سلژیلین ، ترانیل سیپرومین
  • در صورتی که سابقه آسیب به سر ، تومور مغزی ، سکته مغزی ، تومور نخاعی دارید
  • در صورتی که آب سیاه دارید
  • اگر دچار بیماری های قلبی ، فشار خون بالا هستید و یا سابقه حمله قلبی دارید
  • در صورتی که دیابت دارید
  • اگر دچار اختلال دوقطبی هستید
  • در صورتی که سابقه خودکشی دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی کردن هستید
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف بوپروپیون در دوران بارداری

این دارو در گروه C  بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در دوران بارداری و بدون تجویز پزشک ممنوع است . در صورتی که در دوره مصرف این دارو متوجه بارداری خود شدید با پزشک مشورت کنید . از قطع ناگهانی مصرف دارو در دوران بارداری خودداری کنید .

مصرف بوپروپیون در دوران شیردهی

بوپروپیون (ولبوترین) می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و به سلامت کودک آسیب وارد کند . در دوران شیردهی از بوپروپیون (Bupropion)استفاده نکنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید به نوزاد شیر ندهید . در هر صورت شما باید طبق دستور پزشک رفتار کنید .

توجه : بوپروپیون اعتیاد آور است و در صورتی که به صورت طولانی مدت در حال مصرف این دارو هستید نباید به صورت ناگهانی مصرف بوپروپیون ترک کنید . برای ترک مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .
اگر از بوپروپیون برای ترک سیگار استفاده می کنید از پزشک خود نحوه مصرف این دارو را به صورت کامل بپرسید .
معمولا قبل از ترک سیگار باید یک هفته بوپروپیون مصرف کنید و سپس در هفته دوم سیگار را ترک کنید . ممکن است نیاز داشته باشید که 7 هفته از این دارو استفاده کنید . در هر صورت باید طبق نظر پزشک رفتار کنید و این سایت هیچگونه مسئولیتی در این مورد ندارد . این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی می باشد .
بوپروپیون می تواند آزمایشات تشخیصی پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد . در دوره مصرف این دارو در صورتی که پزشک برای شما آزمایش تشخیصی تجویز کرده است مصرف این دارو را به او اطلاع دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف بوپروپیون (ولبوترین) چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد بوپروپیون چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با بوپروپیون ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با بوپروپیون می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : مصرف الکل در دوره مصرف بوپروپیون  می تواند باعث تشنج شود .
بوپروپیون می تواند تمرکز شما را مختل کند . بعد از مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید .

 

عوارض جانبی بوپروپیون

مصرف این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است چندین عارضه را به صورت همزمان در خود مشاهده کنید و یا هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید . در صورتی که بعد از مصرف بوپروپیون  هرگونه نشانه ای از الرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید ، با پزشک تماس بگیرید .

علائم الرژی به بوپروپیون می تواند شامل این موارد باشد  : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، وزوز و زنگ زدن گوش ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ،عطسه و سرفه و ... در صورتی که با مصرف بوپروپیون  علائم بیماری شما شدت پیدا کرد و یا عوارضی مانند : توهم ، افکار خودکشی ، افکار آسیب رسانی به دیگران و خود ، افسردگی شدید ، عصبانیت ، ترس و اضطراب ، بی خوابی و ... در خود مشاهده کردید به پزشک گزارش دهید .

برخی از عوارض جانبی احتمالی بوپروپیون  :

  •  تشنج
  • تغییرات رفتاری مانند : عصبانیت / پرخاشگری / بیش فعالی / اضطراب / ترس و ...
  • توهم / دیدن چیزها و افرادی که در واقعیت وجود ندارند / شنیدن صداهایی که در واقعیت وجود ندارند
  • مشکلات خواب / بی خوابی / خوابیدن زیاد / کابوس شبانه / حرف زدن در خواب / خروپف کردن / بیدار شدن از خواب در نصف شب
  • مشکلات بینایی / دوبینی / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / تاری دید / سیاهی رفتن چشم / مشکل در تشخیص رنگ ها
  • افزایش ضربان قلب / مشکل ریتم قلب / تپش قلب /
  • یبوست / شکم درد / درد مفاصل

تداخل دارویی بوپروپیون

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز بوپروپیون تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با بوپروپیون تداخل دارند

طیف وسیعی از داروها می توانند با بوپروپیون تداخل ایجاد کنند مانند :

  •  پاروکستین ، سرترالین ، فلوکستین ، دیازپام ، سیتالوپرام
  • کلوپیدوگرل (پلاویکس) ، تیکلوپیدین ، اورفنادرین ، کلوتریمازول ، ریفامپین
  • ریتوناویر ، لوپیناویر ، افاویرنز ، فنوباربیتال ، کارمازپین ، فنی توئین ، ونلافاکسین
  • نورتریپتیلین ، ایمی پرامین ، دزپپرامین ، هالوپریدول ، ریسپریدون ، متوپرولول ، پروپافنون

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 1 مشاهده