درد ران پا - علائم و روش های درمان و تسکین درد ران پا

درد ران پا از آن دردهایی است که همه ما کم و بیش تجربه آن را داشته ایم و می تواند خفیف و یا شدید ، دائمی و یا لحظه ای باشد . در برخی از مواقع ممکن است این درد از ران پا به کشاله ران ، بالای پا ، زانو و حتی باسن گسترش یابد و یا ممکن است از این نقاط به ران پا منتقل شده باشد . این درد می تواند باعث سفتی در عضلات ران پا شده و فعالیت های روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد .

علائم و روش های درمان و تسکین درد ران پا

دلایل درد ران پا ، علت ها و روش های درمان

درد ران پا می تواند به دلیل کشیده شدن عضله و یا حتی آسیب به عضله ایجاد شود که اغلب به دلیل فعالیت های جسمی شدید و یا ورزش کردن شدید بدون انجام حرکات کششی اتفاق می افتد . در برخی از موارد ممکن است به دلیل لخته شدن خون ، فتق ، استئوآرتریت و حتی سنگ کلیه نیز بروز کند . در بسیاری از زنان اغلب اوقات درد ران پا بیشتر در بخش داخلی ران و نزدیک کشاله ران رایج است .

دلایل درد ران پا

  •  مشکل در عضله ران پا

زمانی که فشار بیش از حدی به عضله پا وارد شده باشد به صورتی که باعث آسیب و کشش بیش از حد و یا حتی پاره شده عضله شده باشد ، می تواند باعث احساس درد در ران پا شود . این معمولا زمانی اتفاق می افتد که فعالیت بدنی ناگهانی داشته باشید و یا تازه ورزش را شروع کرده اید و قبل از انجام حرکات ورزشی ، خود را گرم نکرده و حرکات کششی انجام نداده باشید . درد در این مورد می تواند خفیف و یا شدید باشد . درد شدید زمانی رخ می دهد که این عضله پاره شده باشد و یا اتصال عضله به بدن کاملا جدا شده باشد . برخی از نشانه های این مورد عبارتنداز :

  1.  مشکل در راه رفتن و احساس درد غیر قابل تحمل
  2. تورم و کبودی ران
  3. اسپاسم عضلانی
  4. مشکل در حرکت دادن پا و یا قادر نبودن به حرکت پا
  5. بی حسی پا و گزگز کردن
  • فتق کشاله ران

فتق بالای کشاله ران (به انگلیسی: Inguinal hernia) زمانی اتفاق می افتد افراد به صورت اشتباه اقدام به بلند کردن اجسام و بخصوص اجسام سنگین کرده باشند و یا حتی گاهی فشار و ضربه به شکم ، سرفه ، عطسه (مخصوصا اگر با دهان بسته عطسه کنید) و خنده ممکن است باعث فتق شود . یکی از دلایل ایجاد درد کشاله ران می تواند ابتلا به فتق بالای کشاله ران باشد .

فتق بالای کشاله ران (به انگلیسی: Inguinal hernia)

این افراد معمولا با دراز کشیدن احساس راحتی بیشتری می کنند . فتق کشاله ران درمان دارویی ندارد و برای درمان حتما باید عمل جراحی انجام شود .تا زمانی که فتق کشاله ران درمان نشده است توصیه می شود از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید .

  •  قرار گرفتن در موقعیت های نادرست

استخوان هیپ ، لگن و عضله ران شما به صورت هماهنگ باهم کار می کنند . زمانی که استخوان هیپ و یا گلن شما در حالت نادرستی باشد ، می تواند باعث درد در عضله ران پا شود . همچنین چرخش فمور یکی دیگر از دلایل درد ران پا می تواند باشد . در صورتی که استخوان ران و یا زانوی شما دچار چرخش به طرف داخل و یا خارج باشد می تواند باعث بروز درد در عضله شود .این مورد باید فورا اصلاح شود وگرنه در آینده می تواند باعث آسیب های مفصلی شود .

  •  مشکل در کلیه ها

درد ران پا می تواند نشانه ای از وجود سنگ کلیه باشد . شایع ترین نوع سنگ کلیه شامل کلسیم ، فسفات و یا اگزالات می باشد . یکی از عواملی که موجب ایجاد سنگ در کلیه می شود کم آبی بدن است . در این زمان مقدار ادرار کاهش یافته و ماده کریستالی در ادرار ایجاد می شود . یکی از علائم داشتن سنگ در کلیه ، درد ران پا و بخصوص درد در بخش داخلی ران پا می باشد .

  • پارگی رباط لگن

این وضعیت معمولا در زنان باردار بروز می کند . در زنان باردار ، رباط هایی که استخوان لگن را در جای خود نگه داشته اند ، سست و بی ثبات می شوند تا در زمان زایمان طبیعی ، به نوزاد اجازه خروج بدهند . این مورد می تواند با دردهای لگن آغاز شده و سپس به ران ها گسترش یابد . در صورتی که درد کم باشد می تواند با استفاده از کمربند های مخصوص این مورد را درمان کنید . ولی اگر درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل است ، به پزشک مراجعه کنید .

  •  استئوآرتریت

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث درد ران پا شود مشکلات مفصلی و استئوآرتریت است . استئوآرتریت بر خلاف دیگر آرتریت ها ( مثلا آرتریت روماتوئید ) بر اندام های دیگر تاثیر نمی گذارد ولی باعث دردناک شدن مفصل آسیب دیده می شود . همچنین استئوآرتریت می تواند باعث خشکی مفصل زانو و ایجاد درد در ران شود .

  • استئوسارکوم یا استئوژنیک سارکوم

استئوسارکوم یا استئوژنیک سارکوم نوعی سرطان بدخیم است که استخوان ها را درگیر می کند .استئوسارکوم یا استئوژنیک سارکوم هم در بزرگسالان و هم در کودکان می تواند بروز کند ولی اکثرا در سن رشد شایع تر است .  این سرطان می تواند در هر استخوانی بروز کند . زمانی که استئوسارکوم یا استئوژنیک سارکوم از استخوان لگن یا پا آغاز شود می تواند باعث ایجاد درد در ران پا شود . برای تشخیص این بیماری لازم است تا بیوپسی مغز استخوان انجام شود .

  • بارداری و قاعدگی

زنان در دوره بارداری ممکن است دچار اختلال دیاستاز سمفیز پوبیس در ناحیه لگن شوند . سمفیز پوبیس باعث آرام سازی رباط های استخوان لگن می شود . هرگونه اختلال در عملکرد سمفیز پوبیس می تواند باعث درد در لگن شود که گاهی این درد به ران ها نیز منتقل می شود . دیاستاز سمفیز پوبیس معمولا در سه ماهه دوم بارداری ممکن است ایجاد شود که می تواند باعث ایجاد مشکل در راه رفتن و بالا رفتن از پله ها شود .

برخی از زنان در زمان راه رفتن ممکن است صدای مفصل لگن خود را بشنوند ( صدایی مانند کلیک کردن و یا خرچ خرچ ) . در دوران قاعدگی و زمانی که پریود می شوید نیز ممکن است دچار دردها و گرفتگی های قاعدگی شوید که در برخی اوقات این گرفتگی ها باعث ایجاد درد ران می شود . اگر در دوران قاعدگی به صورت مداوم دچار این درد می شوید و درد به ناحیه زیر کمر شما نیز گسترش می یابد ، با پزشک مشورت کنید . ممکن است دچار اندومتریوز و آدنومایوز شده باشد . همچنین پیشنهاد می شود بخوانید : روش های خانگی کاهش درد پریود

  • لخته شدن خون

لخته شدن خون نیز یکی از رایج ترین دلایل بروز درد ران است . با وجود اینکه بیشتر این لخته های خونی بی ضرر هستند ولی اگر این لخته ها در رگ های اصلی شما ایجاد شوند می توانند باعث بروز وضعیت جدی به نام ترومبوز وریدی عمقی شوند که می تواند خون رسانی طبیعی به ریه را دچار اختلال کند .

رایج ترین درمان ها برای درد ران

درد ران پا معمولا نشانه خطرناکی نیست و خودبخود درمان می شود ولی در مواردی می توان از درمان های زیر برای کاهش درد استفاده کرد .

  1. استراحت و استفاده از یخ
  2. استفاده از مسکن ها و یا داروهای ضدالتهابی مانند استامینوفن و آسپیرین
  3. افزایش گردش خون به وسیله ماساژ - برای اینکار میتوانید از روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس استفاده کنید
  4. استفاده از باند الاستیک
  5. فیزیوتراپی
  6. و ...

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 1 مشاهده