درد قاعدگی - روش های خانگی برای کاهش درد پریود

به دردهای قبل از قاعدگی و حین قاعدگی در اصطلاح پزشکی دیسمنوره گفته می شود . طبق گزارشات پزشکی ، بیش از نیمی از زنان در سراسر جهان از نوعی درد قاعدگی رنج می برند . در واقع دردها و گرفتگی های مربوط به قاعدگی ، عامل نیمی از مرخصی های زنان زیر 30 سال و غیبت از مدرسه در دختران محصل می باشد که به همین دلیل تحقیقات گسترده پزشکی برای کاهش دردهای دوران قاعدگی و پریود در جریان است .

روش های طبیعی و خانگی برای کاهش درد دوران قاعدگی

در بسیاری از خانم ها علائم اولیه دردهای قاعدگی ، معمولا چند روز قبل از شروع خونریزی و پریود آغاز می شود و در طول دوره نیز ادامه دارد . این درد و گرفتگی ها نشانه طبیعی چرخه قاعدگی است و ناشی از خروج پوشش رحم می باشد . در صورتی که این درد و گرفتگی ها بسیار شدید و ناتوان کننده باشد معمولا پزشکان داروهای مسکن (otc) را توصیه می کنند .

با این حال بسیاری از زنان ترجیح می دهند از روش های طبیعی و خانگی برای کاهش درد دوران قاعدگی استفاده کنند . با وجود اینکه دیسمنوره به طور کلی خطرناک نیست ، در صورتی که علائم زیر را به صورت مداوم دارید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید :

  • گرفتگی و درد شدید همراه با خونریزی بیش از حد و طولانی مدت
  • اگر همراه با دوره قاعدگی دچار تب و لرز می شوید
  • در صورتی که ضعف و سرگیجه شدید و مداوم دارید

رایج ترین علائم دیسمنوره عبارتند از :

  1. درد شکمی و کمر درد / احساس ناخوشایند در شکم / احساس فشار در شکم
  2. درد در کشاله ران / درد پشت / درد در پهلوها که به کمر گسترش میابد
  3. حالت تهوع و استفراغ / اسهال
  4. سردرد و سرگیجه / تحریک پذیری / زود عصبانی شدن
  5. و ...

دلایل درد شدید در دوران قاعدگی

با وجود اینکه داشتن درد در دوران قاعدگی طبیعی محسوب می شود و ناشی از انقباضات طبیعی رحم است ، ممکن است شرایط زیر نیز در بروز این درد دخیل باشند .

احتمال داشتن قاعدگی های دردناک در شرایط زیر ممکن است بیشتر باشد

  1. اگر زیر 30 سال سن دارید
  2. اگر دیرتر از سن 12 سالگی ، اولین پریود خود را تجربه کرده اید
  3. در صورتی که سیکل قاعدگی نامنظم دارید
  4. اگر این درد در خانواده شما سابقه دارد
  5. در صورتی که تاکنون حامله نشده اید
  6. اگر تاکنون سابقه زایمان طبیعی نداشته اید
  7. در صورتی که سیگار یا قلیان می کشید ممکن است دچار قاعدگی دردناک شوید
  8. در صورتی که چاق هستید و اضافه وزن دارید
  9. اگر الکل مصرف می کنید
  10. در صورتی که قربانی تجاوز جنسی هستید
  11. و ...

درمان های رایج برای قاعدگی دردناک

در صورتی که دچار گرفتگی های شدید در دوران پریود هستید ، باید با پزشک متخصص مشورت کنید . پزشک برای رد کردن عوامل خطر زا یک معاینه کامل (از جمله معاینه لگن) انجام خواهد داد .در صورتی که تشخیص دهد اختلالی وجود دارد ، ممکن است برای شما سونوگرافی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و یا لاپاراسکوپی تجویز کند .

درمان های رایج برای این اختلال معمولا استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن ، استامینوفن و ... و یا مصرف قرص های هورمونی ، استفاده از آی یو دی و ... می باشد .

روش های طبیعی و خانگی برای کاهش درد قاعدگی

  • کاهش درد قاعدگی ؛ کلسیم

تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف 1000 میلیگرم کلسیم در طول روز برای درمان دردهای قاعدگی مفید است . افزایش مصرف غذاها و خوراکی های حاوی کلسیم می تواند روش مناسبی برای کاهش درد پریود باشد . مانند : پنیر ، شیر طبیعی (که از حیوانی دوشیده شده باشد که به صورت طبیعی و دور از استرس تغذیه می کند) ، جگر ، لوبیا ، موز و...

  •  تاثیر ویتامین D در کاهش درد پریود

تحقیقات نشان می دهد که حدود 90 درصد زنان در امریکا دچار کمبود ویتامین D هستند . پزشکان معتقدند مصرف 50/000 IU در هفته می تواند به طور قابل توجهی دردهای قاعدگی را تسکین دهد . البته توصیه می شود تا جایی که ممکن است سعی کنید ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را از منابع طبیعی مانند نورخورشید ، ماهی ، قارچ و ... تامین کنید .

  • تاثیر ویتامین E  در کاهش درد و گرفتگی دوران قاعدگی

این ویتامین محلول در چربی ، به دلیل داشتن نقش موثر در تعادل کلسترول و سلامت پوست و مو معروف است . محققان معتقد هستند که مصرف 500 واحد ویتامین E دو روز قبل از شروع پریود و سه روز در طول دوره ، می تواند تا حد زیادی از درد و گرفتگی دوران قاعدگی بکاهد . توجه داشته باشید که مصرف مکمل ویتامین E  در شرایطی ممکن است برای شما مضر باشد .

مانند کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس و آسپرین استفاده می کنند . یا کسانی که دچار بیماری قلبی ، مشکلات پروستات ، سرطان و ... هستند باید از مصرف مکمل های ویتامین E  بدون اطلاع پزشک خودداری کنند . می تواند با مصرف خوراکی هایی مانند بادام ، اسفناج ، سیب زمینی ، و آووکادو و... مقداری از ویتامین ای مورد نیاز بدن خود را تامین کنید .

  •  تاثیر ویتامین B  در کاهش دردهای قاعدگی

کمبود ویتامین B6 می تواند باعث بروز علائمی مانند : PMS (درد قاعدگی) ، افسردگی ، اضطراب ، عصبانیت ، سردرگمی و درد و گرفتگی عضلات بدن شود . علاوه بر این ، ویتامین B1 می تواند برای کاهش درد قاعدگی مفید باشد . بهتر است این ویتامین از طریق تغذیه و منابع طبیعی دریافت شود .

  • نقش اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش درد پریود

بدن ما قادر به تولید اسیدهای چرب امگا 3 نیست و ما باید از طریق تغذیه و مکمل ها ، نیاز بدن را تامین کنیم . طبق نتایج تحقیقات اخیر ، مصرف 1 الی 2 گرم اسید چرب امگا 3 می تواند به سلامت قلب ، مغز ، کاهش التهاب بدن و کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک کند . یک قاشق غذاخوری روغن ماهی اصل و با کیفیت ، معمولا 4.5 گرم اسید چرب امگا 3 دارد . علاوه بر روغن ماهی ، با مصرف ماهی قزل آلا و خال مخالی ، گردو ،دانه های کتان و ... می تواند به صورت طبیعی نیاز بدن خود را تامین کنید .

  • ورزش های آبی

برای کاهش درهای دوران قاعدگی به طور کلی انجام ورزش منظم ، توصیه شده است . محققان اعتقاد دارند که شنا کردن و راه رفتن در آب به طور قابل توجهی می تواند علائم دیسمنوره را کاهش داده و به کاهش گرفتگی های عضلانی کمک کند . البته توجه داشته باشید که ورزش سنگین در دوران قاعدگی می تواند در برخی از زنان باعث افزایش درد شود و باید از فعالیت های سنگین در این دوران خودداری شود.

  •  روغن های گیاهی برای کاهش درد قاعدگی

طبق گزارش مرکز پزشکی مریلند ، روغن کرچک می تواند درد ناشی از گرفتگی های عضلانی در دوران قاعدگی را کاهش دهد . شما می تواند روغن کرچک را مستقیما روی پوست شکم و کمر خود بمالید و روی آن را با پارچه بپوشانید . می توانید بر روی آن کمپرس آب گرم نیز قرار دهید

. برای دریافت نتیجه بیشتر می توانید کمی اسانس اسطوخودوس به روغن کرچک اضافه کنید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 2 مشاهده