آیا خوردن جفت بعد از زایمان واقعا مفید است ؟

خوردن جفت بعد از زایمان توسط مادر شاید در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد ولی در حال حاضر طرفداران خاص خودش را دارد. به خصوص بعد از آنکه کیم کارداشیان و جنیوری جونز این کار را انجام  دادند. خوردن جفت یا به اصطلاح جفت خواری در اکثر پستانداران به جز انسان بسیار رایج است.

طرفداران این کار اعتقاد دارند خوردن جفت باعث تسکین درد پس از زایمان و افزایش شیر مادر در این حیوانات می‌شود. مخالفان خوردن جفت نیز اعتقاد دارند این حیوانات به این دلیل این کار را انجام می دهند که هیچگونه اثری از آن بر روی زمین باقی نمانده و از شر حیوانات درنده در امان باشند

آیا خوردن جفت بعد از زایمان واقعا مفید است ؟

خوردن جفت در بین انسان ها در طول تاریخ سابقه نداشته است بجز زمانهایی که مردم دچار قحطی و فقر شدید بودند. فقط در برخی از داروهای چینی قدیمی از جلبک خشک و  جفت استفاده می شده است.

 

آیا خوردن جفت پس از زایمان واقعا مفید است؟

طرفداران خوردن جفت شدیدا اعتقاد دارد که اینکار می‌توانند به افزایش شیر مادر کمک کرده و هورمون های مادر را تنظیم کند. همچنین معتقد هستند که خوردن جفت می‌توانند از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کند. حتی برخی از آنها معتقد هستند که این کار می‌تواند دردهای پس از زایمان را کاهش داده ، قاعدگی را باز کند و باعث زیبای پوست مادر شود.

جفت چگونه خورده می شود؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که جفت را پس از زایمان چگونه می توان خورد؟ طرفداران این کار اعتقاد دارد که  می‌توان جفت را تکه تکه کرده و همراه با غذای روزانه مصرف کرد. حتی برخی از آنها اعتقاد دارند که جفت را می توان به صورت خام خورد! رایج ترین روشی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد ، خوردن جفت به وسیله کپسول است.

شرکت های وجود دارند که جفت را از شما تحویل می‌گیرند و آن را به پودر کرده و به كپسول تبدیل می کنند . ولی آیا واقعا خوردن جفت بعد از زایمان می‌تواند مفید باشد؟ به نظر می رسد خیر !!

سه دلیل برای اینکه شما نباید این کار را بکنید

  • فواید و مزایای خوردن جفت ثابت نشده است

هيچ شواهد و مدارك علمی و ثابت شده ای وجود ندارد که  نشان دهد خوردن جفت می‌تواند برای مادر مفید باشد . تنها مطالعه ای که نشان می دهد ممکن است این کار بعد از زایمان برای مادر مفید باشد مربوط به سال  1954می‌باشد که در آن ۲۱۰ مادر مورد بررسی قرار گرفتند و ادعا شده است که خوردن جفت پس از زایمان باعث افزایش شیر آنها شده است.

البته این مطالعه بسیار ناقص است و نمی توان به آن استناد کرد. در مطالعات اخیر ، هیچ مزیتی برای خوردن جفت پس از زایمان یافت نشد . یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن جفت نمی‌تواند تاثیری بر هورمونهای مادر پس از زایمان داشته باشد.

  • این کار می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد

خوردن جفت آنقدرها هم که ادعا می شود بی خطر نیست. در یکی از گزارش‌های منتشر شده ، یک زن که جفت خود را به کپسول تبدیل کرده بود بعد از سه روز مصرف کردن کپسول متوجه مشکلاتی در نوزاد خود شد. بعد از معاینات پزشکی مشخص شد که نوزاد مبتلا به هپاتیت شده است. بعد از بررسی‌های پزشکان مشخص شد که این بیماری به دلیل وجود باکتری های موجود در کپسول ایجاد شده است.

این باکتری ها از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و باعث ایجاد هپاتیت در کبد نوزاد شده اند . در يك آزمایش که در سال ۲۰۱۶ انجام شد مشخص شد که این کار می توانند مادر را در معرض بیماری های موجود در جفت قرار دهد . بیماری‌ها و عفونت‌های مانند hiv و هپاتیت به راحتی می‌توانند از طریق جفت به بدن مادر منتقل شود

توصيه : موج جدیدی که برای خوردن جفت پس از زایمان به راه افتاده است به نظر می رسد موقتی باشد زیرا هیچ گونه شواهد علمی برای سودمند بودن این کار وجود ندارد خوردن جفت می‌تواند برای نوزاد و مادر مضر باشد زیرا جفت مي تواند حاوی باکتری ها عفونت ها و سایر موارد بیماری زا باشد با وجود این که اکثر پستانداران بعد از زایمان جفت خود را میخورند ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد دلیل مناسبی برای انجام این کار در انسان وجود ندارد در صورتی که به هر دلیلی تصمیم گرفتید این کار را انجام دهید بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک متخصص مشورت کنید

نظرات: 0 مشاهده