پریود - پاسخ به رایج ترین سوالات در مورد قاعدگی

چرخه قاعدگی معمولا در دختران جوان و زنان 21 الی 45 روز طول می کشد که کم یا زیاد شدن این روزها به شرایط بسیاری بستگی دارد . حدودا در 7 روز از این زمان ، خون و سایر بافت های قاعدگی از بدن خارج می شود .در اين مطلب سعی می كنيم به رایج ترین سوالات شمل در مورد پریود و عادت ماهانه پاسخ دهیم . در صورتی که پاسخ خود را نگرفتید ، سوال خودتان را در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید تا پاسخ داده شود .

پاسخ به رایج ترین سوالات در مورد قاعدگی

  • سن شروع پریود چند سالگی است ؟

اکثر دخترها معمولا در سن 10 الی 15 سالگی اولین قاعدگی خود را تجربه می کنند و سن متوسط برای شروع "پریود" معمولا 12 سالگی است . ولی این زمان به شرایط بدنی ، ژنتیکی و حتی منطقه ای که در آن زندگی می کنید شدیدا وابسته است . یکی از اولین علائم نزدیک بودن زمان اولین قاعدگی ، آغاز ترشحات از واژن است که معمولا 6 ماه الی 1 سال قبل از اولین عادت ماهانه ، مشاهده می شود .

  • پریود طبیعی و غیر طبیعی چه نشانه هایی دارد ؟

در مورد قاعدگی بسیار دشوار است که بتوان گفت چه چیزی طبیعی و چه چیزی غیر طبیعی است . در مورد مشکلات پریود ، صحبت کردن با مادر و یا هر زن دیگری می توانند گزینه خوبی برای پاسخ به سوالات باشد . در هر حال رایج ترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید عبارتنداز :

  1. خونریزی شما بیشتر از یک هفته طول بکشد
  2. خونریزی شما بسیار شدید باشد به حدی که بیشتر از روزی دوبار مجبور به تعویض نوار بهداشتی شوید
  3. بین دوره های قاعدگی شما  بیش از 3 ماه فاصله باشد
  4. اگر در یک ماه بیش از یکبار پریود می شوید
  5. در صورتی که درد پریود شما بسیار شدید و غیر قابل تحمل است
  6. اگر دوره های شما بسیار نامنظم است
  7. و....
  • آیا بی نظمی در قاعدگی در زمان شروع ، عادی است ؟

برای دخترانی که تازه پریود شده اند کل دوره معمولا 21 الی 34 روز طول می کشد و این دوره در ماههای اول معمولا بسیار بی نظم است

من دچار خونریزی شده ام ولی خجالت میکشم به  مادرم بگویم

بسیاری از دختران در زمانی که برای اولین بار دچار خونریزی پریود می‌شوند این مشکل را دارند این دختران معمولا با مشاهده اولین لکه بینی های خونریزی می ترسند اتفاق بدی افتاده باشد برای همین ممکن است موضوع را از مادر خود پنهان کنند در صورتی که برای اولین بار دچار خونریزی شده اید با مادر خود صحبت کنید اگر خجالت می کشید ، میتوانید با خواهر بزرگتر خاله و یا عمه خود صحبت کنید.

آیا در زمانی که پریود هستم میتوانم حمام کنم ؟

بله میتوانید. تمیز بودن در دوران قاعدگی بسیار مهم است البته بعضی از دختران در زمان قاعدگی اگر حمام کنند دچار کمردرد می‌شوند که این مورد عمومیت ندارد.

در دوران قاعدگی چقدر خون از دست میدهم؟

معمولاً در دوران قاعدگی یک الی چهار فنجان خون و ترشحات قاعدگی از دست خواهید داد که بیشترین میزان این خونریزی در روز اول قاعدگی می باشد

من ۱۴ سال سن دارم ولی هنوز یک بار هم پریود نشدم و از این بابت بسیار نگران هستم. با توجه به اینکه مادر من در سن ۱۱ سالگی  پریود شده است و همچنین اولین پریود خواهر بزرگترین مرد در سن ۱۲ سالگی بوده است ، آیا من مشکلی دارم؟

برای شروع پریود هنوز دیر نشده است. گاهی ممکن است برخی از دختران حتی تا سن ۱۷ سالگی پریود نشوند. رژیم غذایی شما و همچنین ورزش کردن سنگین می‌تواند شروع قاعدگی را به تاخیر بیندازد. در صورتی که تا سن ۱۷ سالگی  پریود نشدید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

من به مدت پنج سال از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده کرده ام. به دلیل این که قصد بچه دار شدن دارم  مصرف قرص های ضد بارداری را ترک کرده ام. با وجود اینکه ۲۸ روز از ترک کردن قرص های ضد بارداری گذشته است هنوز پریود نشده ام. با توجه به این که مطمئن هستم باردار نیستم آیا ممکن است این تاخیر به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری باشد؟

بله. به  دلیل این که شما به مدت طولانی از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده کرده اید کمی زمان می برد تا بدن شما چرخه طبیعی قاعدگی خود را به دست آورد در صورتی که این تاخیر در قاعدگی به بیش از سه ماه برسد باید به پزشک مراجعه کنید

من در دوران قاعدگی هستم و هنوز خونریزی دارم آیا میتوانم رابطه جنسی داشته باشم؟

بله.  مشکلی از این بابت وجود ندارد . ولی باید توجه داشته باشید که نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید.

آیا در زمان قاعدگی احتمال بارداری وجود دارد؟

احتمال بارداری در زمان قاعدگی بسیار کم است ولی در برخی از موارد امکان دارد در زمان قاعدگی باردار شوید.

آیا چاقی و اضافه وزن می تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود؟

بله اضافه وزن باعث تولید استروژن بیشتری در بدن می‌شود که این تغییر هورمونی می تواند تخمک گذاری را دچار اختلال کند و باعث تاخیر قاعدگی و یا از دست دادن یک دوره از عادت ماهیانه شما شود . (Being overweight or obese can also affect your menstrual cycle) پیشنهاد می شود بخوانید : روش های تعیین روز تخمک گذاری

مصرف ویتامین c برای پریود شدن مفید است؟

بسیاری از محققان اعتقاد دارند که مصرف ویتامین c به صورت مکمل و یا دریافت آن از طریق میوه ها می توانند رحم را تحریک کرده و به پریود شدن کمک کند

کدام خوراکی ها و میوه ها می توانند به سریعتر پریود شدن کمک کنند؟

خوردن میوه های سرشار از کاروتن  می توانند برای سریع‌تر پریود شدن مفید باشد میوه هایی مانند هویج ،  زردآلو، هلو ، اسفناج و…مصرف نوشیدنی های حاوی زردچوبه ، زنجبیل دارچین نیز می‌تواند به پریود شدن کمک کند همچنین دمنوش جعفری تاثیر زیادی بر سریعتر پریود شدن و داشتن دوره های قاعدگی منظم ، دارد .

آیا با وجود اینکه پریود شده ام ممکن است باردار باشم؟

خیر.  ممکن است از کسانی شنیده باشید که با وجود اینکه پریود شده بودند ولی باردار بودند در حالی که این صحیح نیست و احتمالاً آنها خونریزی های لانه گزینی را با خونریزی پریود اشتباه گرفته اند. خونریزی لانه گزینی معمولا  کمرنگ تر از خونریزی پریود است و میزان آن نیز بسیار کمتر از خونریزی پریود می باشد.

به گفته انجمن بارداری امریکا "در صورتی که خونریزی شما به حدی باشد که نواربهداشتی شما کاملا خونی شده و نیاز به تعویض آن داشته باشید ، می‌توانید مطمئن باشید که به احتمال ۹۹% باردار نیستید.

نظرات: 5 مشاهده