نوشیدنی های مفید برای کاهش قند خون و نوشیدنی های مضر برای دیابت

ابتلا به دیابت باعث می شود تا محدودیت های زیادی در تغذیه و سبک زندگی خود داشته باشید . در این مطلب از سایت پاموه ، چند نوشیدنی مفید برای افراد دیابتی اشاره شده است و بعد از آن ، چند نمونه نوشیدنی مضر برای دیابتی ها معرفی می شود که باید از آنها دوری کنید .

نوشیدنی های سالم و بی ضرر برای افراد مبتلا به دیابت

قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان جوان و میانسال کاهش دهد

  •  قهوه

طبق تحقیقات اخیر ، مصرف قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان جوان و میانسال کاهش دهد . با وجود این ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند اثر عکس گذاشته و قند خون را افزایش دهد . قهوه حاوی کلروژنیک اسید است که می تواند میزان جذب گلوکز را تنظیم کرده و از افزایش قند خون جلوگیری کند . مصرف 1 الی 2 فنجان قهوه تلخ بدون شیر و شکر می تواند برای شما مفید باشد .

  •  شیر

شیر نوشیدنی سالمی است که فواید زیادی برای کودکان و بزرگسالان دارد . البته توجه داشته باشید که شیر مفید ، فقط شیری است که از حیوانی که به صورت طبیعی رشد و تغذیه کرده است ، دوشیده شده باشد و شیر حیوانی که با داروهای شیمیایی و تغذیه نامناسب رشد کرده باشد نه تنها مفید نیست بلکه می تواند مضر نیز باشد .

شیر بدون چربی و یا کم چرب یکی از بهترین نوشیدنی ها برای افراد دیابتی می باشد . همچنین مصرف 2 الی سه وعده شیر طبیعی در روز می تواند باعث کاهش فشارخون نیز شود .

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی ها برای افراد دیابتی ، چای سبز است زیرا هیچ کربوهیدراتی و ندارد و کالری آن صفر است . تحقیقات نشان می دهد مصرف چای سبز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و باعث تنظیم فشار خون شود .(1)

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که باعث کاهش التهاب بدن شده و از آسیب های قلبی و عروقی جلوگیری می کند . همچنین دارای پلی ساکارید هایی است که به کاهش قند خون کمک می کنند .مصرف روزانه 5 - 4 فنجان چای سبز برای جلوگیری از ابتلا به دیابت توصیه شده است البته به شرطی که از شیرین کننده ها در زمان مصرف چای سبز دوری کنید .

  • آب

سطح بالای قند خون می تواند باعث کاهش آب بدن شود .  مصرف آب به مقدار کافی می تواند باعث دفع بیشتر گلوکز از طریق ادرار شود . مصرف 10 لیوان برای مردان و 8 لیوان برای زنان می تواند مناسب باشد .

  • آب خیار

خیار سرشار از آهن ، فسفر ، انواع اسیدآمینه ها ، ویتامین A ، ویتامین B1، ویتامین C ، ویتامین B2 است و برای سلامت بدن بسیار مفید است . همچنین خیار بسیار خنک کننده است و التهاب را کاهش میدهد ، ادرار آور است و برای کاهش علائم آرتریت مفید است . تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف خیار به کاهش قند خون کمک می کند. (2)

چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است و کالری تولید نمی کند.با توجه به مطالعات اخیر ، دمنوش بابونه تاثیر مثبتی بر روی کنترل گلیسمی و سرم لیپید دارد و برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مفید است . مصرف منظم چای بابونه ممکن به جلوگیری از عوارضی مانند آسیب عصبی ، آسیب به دستگاه گردش خون ، نابینایی ، بیماری کلیوی و ... کمک کند .

همچنین بابونه به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی ، می تواند خطر ابتلا به کلسترول بد خون و سرطان را کاهش دهد .

مصرف سرکه سیب می تواند حساسیت به انسولین را در بدن بهبود داده و جذب کربوهیدرات های پیچیده را تحت تاثیر قرار می دهد . بر اساس تحقیقات اخیر ، مصرف سرکه سیب رقیق شده با آب ، می تواند نقش تاثیرگذاری در کاهش قند خون داشته باشد بخصوص اگر قبل از خواب مصرف شود می تواند باعث کاهش میزان قند خون در صبح شود .

می توانید سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و کمی دارچین و لیمو به آن اضافه کنید و قبل از خواب میل کنید .

  • آب نارگیل

آب نارگیل غنی از اسیدهای آمینه و ویتامین های مختلف است . یک فنجان آب نارگیل حاوی 0.1 میلی گرم ریبوفلاوین ، 5.8 میلی گرم ویتامین C ، حدود 57.6 میلی گرم کلسیم ، 600 میلی گرم پتاسیم ، و... است . مواد مغذی موجود در آب نارگیل به خصوص پتاسیم و سدیم ،می تواند به تنظیم قند خون کمک کند . همینطور به دلیل دادشتن فیبر بالا برای افراد دیابتی بسیار مفید است .

آب نارگیل با بهبود گردش خون می تواند علائم ناشی از دیابت را کاهش دهد .

بدترین نوشیدنی هایی که برای افراد دیابتی مضر هستند

  • نوشیدنی های گاز دار

این نوشیدنی ها اغلب دارای کافئین ، کربوهیدرات و شکرهای تصفیه شده بسیار بالایی هستند که برای بیماران دیابتی بسیار مضر هستند . تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف نوشابه های گاز دار می تواند مقاومت بدن را به انسولین افزایش داده و باعث افزایش قند خون شود .

  •  نوشابه های رژیمی

به طور کلی ، اکثر نوشیدنی های رژیمی دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند که می تواند باکتری های موجود در روده را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین شده و باعث افزایش قند خون شود . تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه های رژیمی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد . (3)

  • نوشیدنی های الکلی

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2012 منتشر شده است ، مصرف زیاد مشروبات الکلی می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را در مردان افزایش دهد .(4)

  • آب میوه های شیرین

اگر چه مصرف آب میوه ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند اما ممکن است برخی از آنها برای بیماران دیابتی مناسب نباشد به دلیل اینکه قند موجود در آب میوه ها به راحتی می تواند سطح قند خون را افزایش دهد . مخصوصا از آب میوه های صنعتی حتما باید دوری کنید حتی آب میوه هایی که بدون قند هستند .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 1 مشاهده