نیاسین یا ویتامین B3 چیست ؟ فواید و عوارض جانبی niacin

نیاسین به عنوان ویتامین B3 و نیاسینامید نیز شناخته می شود که نوعی ویتامین محلول در آب است و نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی بدن و به ویژه سلامت قلب دارد. استفاده از این ویتامین از دهه 1950 میلادی آغاز شده است که در آن زمان برای کاهش کلسترول بد خون LDL وکاهش سطح تری گلیسیرید خون مورد استفاده قرار می گرفته است

نیاسین یا ویتامین B3 چیست ؟ فواید و عوارض جانبی niacin

نیاسین یا ویتامین B3 چیست ؟

نیاسین نوعی ویتامین محلول در آب است که برای سلامت عمومی بدن و بخصوص سلامت قلب بسیار ضروری بوده و بهتر است از طریق رژیم غذایی دریافت شود . بر اساس استانداردهای جهانی بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال باید حدود 16 میلیگرم نیاسین در طول روز مصرف کنند . دوزهای بالاتر از این مقدار معمولا برای درمان اختلالاتی مانند کلسترول بالای خون مورد استفاده قرار میگیرد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد .


همچنین پیشنهاد می شود بخوانید : تیامین یا ویتامین B1 چیست و چه کاربردی دارد ؟


به طور طبیعی و با استفاده از رژیم غذایی مناسب ، می توان نیاسین مورد نیاز بدن را تامین کرد . (از طریق غذاهایی مانند : گوشت گاو که به صورت آزادانه پرورش یافته باشد و از علف طبیعی استفاده کند ، گوشت مرغ طبیعی که به صورت آزاد پرورش یافته باشد ، ماهی ، ساردین ، تخمه آفتابگردان و...)

نیاسین نوعی ویتامین محلول در آب است و نه محلول در چربی . به این معنی که بدن ما توانایی ذخیره سازی ویتامین B3  را ندارد و اضافه دریافتی این ویتامین از طریق ادرار دفع می شود
این ویتامین مانند سایر ویتامین های گروه B به سوخت و ساز بدن ما کمک می کند . همچنین نیاسین به بدن کمک می کند تا هورمون های ضروری برای فعالیت جنسی را تولید کند .این ویتامین به کاهش التهاب بدن و افزایش گردش خون نیز کمک می کند .

برخی از فواید مصرف نیاسین عبارتنداز :

  •  کاهش کلسترول بد خون و کاهش سطح تری گلیسیرید خون
  • افزایش کلسترول خوب خون
  • سختی شریان ها و عروق خونی را کاهش می دهد و به بهبود جریان خون کمک می کند .
  • به پاک سازی سموم بدن کمک می کند
  • به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند .
  • و...

فواید نیاسین ؛کاهش کلسترول بد (LDL) و  تری گلیسیرید خون

حقیقات اخیر نشان داده است که ویتامین B3  به کاهش سطح تری گلیسیرید خون و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند . افزایش سطح کلسترول بد و کاهش سطح کلسترول خوب همچنین افزایش استرس اکسیداتیو در بدن معمولا نشان دهنده افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است . در تحقیقی که به مدت 12 هفته بر روی افرادی با همین شرایط انجام شد ، مشخص شد که مصرف نیاسین می تواند میزان کلسترول خوب خون را افزایش داده و LDL  خون را کاهش دهد .

فواید نیاسین ؛ به درمان و پیشگیری از تصلب شرایین کمک می کند

از نیاسین برای کمک به درمان تَصَلُّبِ شَرایین یا آترواسکلروزیس (atherosclerosis) یا سختی سرخرگ‌ها می توان استفاده کرد .در یک بررسی علمی که در مورد تاثیر نیاسین بر رگ های خونی انجام شده است ، مشخص شد که مکمل نیاسین با افزایش سطح پلاسمای Lp-AI ، باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون شده و با کاهش استرس اکسیداتیو ، به کاهش تصلب شرایین کمک می کند .

همچنین احتمال دارد ویتامین B3  به مهار کردن التهاب عروق کمک کرده و از آپوپتوز یا همان مرگ برنامه ریزی شده سلولی جلوگیری می کند .

نیاسین ممکن است به ترک اعتیاد کمک کند

برخی از متخصصان معتقد هستند که مصرف نیاسین می تواند در دوره ترک مواد مخدر مفید باشد . بسیاری از مواد مخدر ، می توانند در چربی بدن ذخیره شده و تا سالها بر روی بدن تاثیرگذار باشند . برای مثال کسانی که به متادون یا ترامادول معتاد هستند ، تا سالها از عوارض جانبی ترک این داروها رنج می برند برای این که مواد موجود در این داروها ، در چربی بدن ذخیره می شود و هر زمانی که بدن از ذخایر چربی موجود خود استفاده کند ، دوباره این مواد آزاد شده و عوارض جانبی ایجاد میکند.

این متخصصان معتقد هستند که نیاسین با شکستن چربی های بدن و کاهش ذخایر چربی ، می تواند به سریع تر شدن روند ترک مواد مخدر کمک کند. برخی از کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند ، از نیاسین برای تاثیرگذاری بر نتایج آزمایش اعتیاد استفاده می کنند .

نیاسین ممکن است به کاهش وزن کمک کند

برخی از پزشکان اعتقاد دارند که نیاسین با کاهش چربی بدن و پاک سازی سموم بدن می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند . در یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شده است مشخص شد که نیاسین با کاهش التهاب ناشی از چاقی و شکستن ذخایر چربی بدن ، و همچنین با افزایش آدیپونکتین ،  باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن می شود .

نحوه و میزان مصرف ویتامین B3

میزان و نحوه مصرف هر دارو و مکملی توسط پزشک تعیین می شود و اطلاعات موجود در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی می باشد . جهت جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، قبل از مصرف نیاسین حتما با پزشک خود مشورت کنید .

میزان مصرف نیاسین معمولا به این صورت می باشد :

از هفته 1 الی 4 روزانه 500 میلیگرم قبل از خواب هفته 5 الی 8  روزانه 1000 میلی گرم قبل از خواب ( یک عدد مکمل 1000 میلی گرمی B3  و یا  2 عدد مکمل 500 میلی گرمی B3 ) پس از هشت هفته معمولا پزشک شما بر اساس اثرات مشاهده شده ، دوز مناسب را برای شما تعیین می کند که معمولا بین 1000 الی 1500 میلیگرم در روز است . توصیه می شود از مصرف بیش از 2000 خودداری کنید .

توجه : توصیه می شود تا جایی که می توانید نیاز بدن به این ویتامین را از طریق منابع طبیعی و خوراکی ها تامین کنید .

عوارض جانبی نیاسین (ویتامین B3)

مصرف اصولی نیاسین معمولا عوارض جانبی جدی در پی ندارد . پوسته پوسته شدن پوست ، ناراحتی معده و اسهال در ابتدای مصرف نیاسین دور از انتظار نیست .مصرف بیش از حد نیاسین می تواند باعث آسیب های کبدی ، مشکلات گوارشی ، افت فشار خون ، تغییرات ضربان قلب و ... شود .همچنین در صورتی که هر یک از مشکلات زیر را دارید ، مصرف نیاسین بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود .

  •  در صورتی که بیماری کلیوی دارید
  •  در صورتی که هرگونه مشکل کبدی دارید
  • در صورتی که زخم معده و روده دارید
  • در صورتی که الکل مصرف می کنید
  • در صورتی که دچار اختلالات لخته شدن خون هستید مانند هموفیلی
  • در صورتی که داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین و آسپرین مصرف می کنید
  • اگر دچار گلوکوم یا آب سیاه چشم هستید
  • اگر نقرس دارید
  • در صورتی که فشارخون شما پایین است
  • اگر به نیاسین حساسیت دارید
  • در صورتی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستید
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که عمل جراحی و یا هر گونه اقدام دندان پزشکی در پیش دارید
  • ....

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده