چای سبز و برخی از خواص دارویی و درمانی آن

چای سبز یکی از نوشیدنی های گیاهی بسیار مشهور است که از آن بیشتر برای کاهش وزن استفاده می شود(در صورتی که خاصیت زیادی از این بابت ندارد) . چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قدرتمند ، به پیشگیری و درمان انواع سرطان ها کمک می کند و باعث بهبود سلامت قلبی و عروقی می شود . (1) در حال حاضر یکی از مهم ترین بیماری ها در کشور های مختلف ، بیماری های قلبی و سرطان است .

چای سبز و برخی از خواص دارویی و درمانی آن

برخی از خواص دارویی و درمانی چای سبز

  •  چای سبز از سرطان پیشگیری می کند

به گفته موسسه ملی سرطان ، پلی فنول های موجود در چای سبز ، در مطالعات آزمایشگاهی ، باعث جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی شده است و از آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش پیشگیری کرده است . در کشورهایی که از چای سبز زیاد استفاده می کنند ، معمولا میزان ابتلا به انواع سرطان ها بسیار کمتر است .

تاثیرات مثبت چای سبز در این سرطان ها مورد بررسی قرار گرفته است : سرطان پستان / سرطان مثانه / سرطان تخمدان / سرطان روده بزرگ / سرطان گلو / سرطان ریه / سرطان پروستات / سرطان پوست /سرطان معده و...این محققان اعتقاد دارند که سطح بسیار بالای پلی فنولهای موجود در چای سبز باعث این خاصیت بی نظیر شده است .

با این حال لطفا توجه داشته باشید که برای بهره مندی از این خاصیت باید مقدار 5 الی 10 فنجان به صورت روزانه چای سبز مصرف شود که ممکن است مصرف این میزان چای به صورت روزانه سخت باشد و از طرفی این مقدار زیاد می تواند مضراتی در پی داشته باشد . در سال 2005 اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد که شواهد معتبری برای حمایت از خاصیت ضد سرطان چای سبز برای سرطان های معده ، ریه ، مری ، پانکراس ، تخمدان و سرطان های ترکیبی وجود ندارد .

  • چای سبز برای سلامت قلبی و عروقی مفید است

چای سبز برای سلامت قلبی و عروقی مفید است

نتیجه یک آزمایش در سال 2006 در امریکا نشان داد که مصرف چای سبز می تواند خطر مرگ و میر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد . در این مطالعه 40 هزار نفر ژاپنی شرکت کردند که سنی بین 40 تا 79 سال داشتند . این آزمایش به مدت 11 سال ادامه داشت که در آن ، شرکت کننده ها روزانه حداقل 5 فنجان چای سبز می نوشیدند .

چای سبز حاوی مقدار مناسب از کاتچین ها و ترکیبات پلی فنیک است که به نظر می رسد این ترکیبات برای سلامت قلب و عروق مفید باشد . طی تحقیقاتی در سال 2011 مشخص شد که مصرف چای سبز می تواند کلسترول بد خون (LDL)  را کاهش دهد .

  • چای سبز برای کاهش خطر سکته مغزی مفید است

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله  Journal of the American Heart Association ، مصرف منظم چای سبز ، با کاهش خطر سکته مغزی همراه است . به گفته نویسنده اصلی این مقاله تحقیقی ، این اولین مطالعه در این مقیاس بزرگ برای پی بردن به مزایای چای سبز در پیشگیری از سکته مغزی است .

  • چای سبز برای دیابت نوع 2 مفید است

مطالعات در این باره هنوز کامل نیست و گاهی نتایجی کاملا متفاوت منتشر میشود . برخی از محققان اعتقاد دارند که مصرف چای سبز برای کنترل دیابت نوع 2 مفید است و برخی دیگر اعتقاد دارند که چای سبز هیچ تاثیری بر روی دیابت ندارد .

  •  چای سبز به کاهش وزن و لاغری کمک می کند

مصرف چای سبز می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند ولی این کمک در عمل نمی تواند زیاد مورد استفاده قرار گیرد . زیرا برای اینکه  نوشیدن چای بتواند به شما در راه کاهش وزن کمک کند ، باید روزانه حداقل 10 الی 15 فنجان چای سبز بنوشید تا شاید مقداری به کاهش وزن شما کمک کند .

این میزان مصرف چای سبز عملا به صورت روزانه ممکن نیست و احتمال دارد با عوارض جانبی همراه باشد.با این وجود استفاده از مکمل های چای سبز می تواند تاثیرات بیشتری نسبت به نوشیدنی چای سبز داشته باشد . برای استفاده حداکثری از این خاصیت چای سبز می توان از مکمل های چای سبز به همراه دمنوش آن استفاده کرد .

  •  چای سبز برای بیماری های التهابی پوست مفید است

در سال 2007 طبق تحقیقاتی مشخص شد که استفاده از چای سبز می تواند به کنترل بیماری و کاهش علائم اختلالات پوستی مانند پسوریازیس کمک کند. همچنین این چای گیاهی مفید ، می تواند برای درمان شوره سر مورد استفاده قرار گیرد .

 چای سبز به تقویت حافظه کمک می کند

چای سبز به تقویت حافظه کمک می کند

تحقیقات منتشر شده در مجله Psychopharmacology نشان می دهد چای سبز می تواند به تقویت بخش هایی از حافظه ما کمک کند . این تحقیقات همچنین مشخص کرد که مصرف این نوشیدنی گیاهی می تواند برای پیشگیری از پیشرفت زوال عقل کمک کند. ولی باز هم مانند تاثیر آن در کاهش وزن ، برای استفاده از این خاصیت چای سبز باید مقدار بسیار زیادی مصرف شود که معمولا به صورت مصرف دمنوش امکان پذیر نیست و می توان از مکمل های چای سبز استفاده کرد .

نکات بیشتر با وجود اینکه مضرات چای سبز در بزرگسالان بسیار کم است و معمولا مصرف این نوشیدنی عوارض جانبی نادر و کمی دارد ، توجه به نکات زیر توصیه می شود .

1.چای سبز دارای مقدار کمی کافئین است . کسانی که به کافئین حساسیت شدیدی دارند ممکن است با مصرف چای سبز دچار عوارض جانبی مانند : بی خوابی ، اضطراب ، تحریک پذیری ، حالت تهوع یا ناراحتی معده شوند .

2. به دلیل وجود مقادیری ویتامین K در چای سبز ، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، آسپرین و ... استفاده می کنند ، باید در مورد مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنند . همچنین این نوشیدنی گیاهی می تواند بر روی لخته شدن پلاکت های خونی تاثیرگذار باشد .

3. چای سبز می تواند فشارخون را تحت تاثیر قرار دهد . در صورت مصرف داروهای کنترل فشار خون مانند کاپتوپریل ، اتنولول و ... با پزشک خود مشورت کنید .

4 . این نوشیدنی گیاهی می تواند ضربان قلب را افزایش دهد . در صورتی که داروهای قلبی و عروقی مصرف می کنید و مشکل آریتمی و ضربان قلب دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید .

5 . مکمل های چای سبز توسط FDA مورد بررسی قرار نگرفته است و مصرف آن در زنان باردار ، کسانی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند ، کسانی که زخم معده دارند باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد . تاثیرات مکمل چای سبز ممکن است به دلیل داشتن افزودنی ها و سایر موادمعدنی و ویتامین ها ،متفاوت باشد . در زمان مصرف مکمل ها ، حتما به مواد تشکیل دهنده آن توجه ویژه ای داشته باشید .

طرز تهیه نوعی نوشیدنی چای سبز

  •  چای سبز با پرتقال ، زنجبیل و عسل

این دمنوش معطر و پرخاصیت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و باعث ایجاد گرما در بدنتان شود . در صورتی که گلودرد دارید می توانید از این نوشیدنی مقوی استفاده کنید .برای تهیه این دمنوش : 1 قاشق چای سبز با 5 پر پرتقال و کمی زنجبیل تازه و یک چهارم قاشق چای خوری عسل اصل و طبیعی مورد نیاز است . یک قوری معمولی را با آب جوش پر کرده و پرتقال و زنجبیل را به مدت 5 دقیقه در آن بخیسانید .

سپس چای سبز را به آن اضافه کرده و 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس به فنجان خود کمی اصل اضافه کرده و چای سبز را نوش جان نمایید . توجه داشته باشید که در صورتی که به عسل طبیعی دسترسی ندارید به هیچ عنوان از عسل های تقلبی استفاده نکنید و این گزینه را از دمنوش حذف کنید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده