بابونه - خواص دارویی و درمانی بابونه در طب سنتی

بابونه یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت است که از زمان های بسیار قدیم شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته است . گلهای خشک بابونه به دلیل سطح بسیار بالای آنتی اکسیدان هایی مانند ترپنوئید و فلاونوئیدها ، برای سلامت بدن بسیار مفید است . از بابونه می توان به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی استفاده کرد با این تفاوت که این گیاه دارویی تقریبا هیچ عارضه جانبی شدیدی ندارد . در حاضر دو نوع مختلفی از بابونه مورد استفاده قرار می گیرد . بابونه رومی و بابونه آلمانی . به طور متوسط ، یک فنجان نوشیدنی بابونه 2 کالری انرژی تولید می کند ، 2 میلی گرم سدیم دارد و میزان کلسترول آن صفر است .

بابونه - خواص دارویی و درمانی بابونه در طب سنتی

برخی از خواص دارویی و درمانی بابونه عبارتنداز :

  • درمان و پیشگیری از اضطراب ، استرس و افسردگی
  • پیشگیری و درمان آلرژی های فصلی و تب یونجه
  • دارای خواص ضدالتهابی است
  • یک درمان طبیعی و مفید برای دردهای پیش از قاعدگی و پریود است
  • می تواند  خواب شما را تنظیم کند و درمان طبیعی برای بی خوابی های شبانه است
  • اسپاسم های عضلانی را تسکین می دهد
  • به درمان سریع تر زخم های پوستی کمک می کند
  • مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش را درمان می کند
  • یک درمان خانگی خوب برای مشکلات گوارشی است
  • برای کاهش دردهای مفصلی ، رماتیسمی و آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد .
  • می توان از بابونه برای درمان هموروئید استفاده کرد
  • انتشار رایحه بابونه در خانه بسیار آرامبخش و خواب آور است
  • برای درمان جای نیش حشرات ، خارش و ... می تواند از این گیاه دارویی استفاده کرد .
  • غرغره کردن با بابونه می تواند به کاهش التهاب دهان و لثه کمک کند
  • خوردن بابونه به تمیز کردن کبد کمک می کند
  • و ...

در ادامه این مطلب ، به برخی از خواص دارویی و درمانی بابونه اشاره شده است

  • خواص بابونه ؛ منبع بالای آنتی اکسیدان است

برخی از آنتی اکسیدان های مهم موجود در بابونه عبارتند از : متیل کاویکول ، فنولیک ، فلاونوئید ، آپی ژنین ، کوئرستین ، پتولیتین ، و همچنین گلوکوزید. این ترکیبات آنتی اکسیدانی با مبارزه با رادیکال های آزاد و همچنین جلوگیری از جهش سلولی باعث کاهش التهاب در بدن می شود . از طرفی ، این آنتی اکسیدان ها با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش درد و تورم پوست ، داشتن مو و ناخن سالم و سلامت دندان ها و چشم ها می شود .

  • خواص بابونه ؛ پیشگیری و درمان اضطراب و افسردگی

طبق تحقیقات انجام شده ، چای و نوشیدنی بابونه و همچنین اسانس بابونه یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کاهش اضطراب و افسردگی میباشد . از زمان های قدیم نیز بخور کردن با "بابونه" برای درمان افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گرفت . یکی از دلایل استفاده از اسانس بابونه در شمع های معابد و یا محصولات رایحه درمانی نیز همین مورد است .

به دلیل اینکه رایحه و بخار بابونه به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر می گذارد ، باعث کاهش استرس و اضطراب در بدن می شود . از همین رایحه بابونه می توان برای درمان بی خوابی و حتی درمان کابوس های شبانه استفاده کرد.

خواص بابونه ؛ بهبود هضم

از بابونه می‌توان به عنوان یک آرامبخش قوی گوارشی برای درمان اختلالات مختلف دستگاه گوارشی استفاده کرد از جمله:»نفخ معده و روده ،علائم ریفلاکس معده ، سوء هاضمه ، اسهال ، بی اشتهایی ، بیماری حرکت ،تهوع و استفراغ و ...همچنین بابونه حاوی ترکیبات آدنین است که با کاهش اسپاسم روده می توانند یبوست را درمان کنند. عصاره بابونه همچنین می‌توانند برای کاهش اسهال و کولیت در کودکان مفید باشد و از این خاصیت بابونه می‌توان برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری نیز استفاده کرد

خواص بابونه ؛ ضد التهاب و کاهش درد

بعضی از متخصصین طب سنتی از بابونه به عنوان "آسپرین گیاهی" یاد می‌کنند زیرا از بابونه در طول قرن ها برای درمان کمر درد استفاده می شده است. از گل بابونه به تنهایی و یا به صورت ترکیب شده با سایر خوراکی های ضد التهاب ، برای کاهش درد ، احتقان و تورم استفاده می شود. از این گیاه دارویی می توان برای کاهش تورم صورت ، درد دندان و درد های ناشی از عفونت استفاده کرد.

به همین دلیل از عصاره بابونه در محصولات زیبایی مانند لوسیونهای صورت یا بدن ، خمیر دندان ها و انواع صابون ها استفاده می شود . از بابونه می‌توان به عنوان مسکن طبیعی برای کاهش درد ناشی از آرتروز ، کمردرد ، دردهای ناشی از تب و دردهای حاملگی استفاده کرد . در برخی از نقاط جهان مانند مکزیک پس از زایمان به زنان چای بابونه داده می‌شود تا ماهیچه‌های شکمی آنها آرام شده و مسکن طبیعی برای آنها باشد.

خواص بابونه ؛ ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

در سالهای اخیر مطالعات زیادی در زمینه خواص ضد سرطان بابونه انجام شده است. شواهد این تحقیقات نشان می دهد که بابونه در پیشگیری از سرطان و جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی می تواند مفید باشد. محققان معتقد هستند این خاصیت ضد سرطانی به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی به نام آپی ژنین است . بابونه برای پیشگیری و مبارزه با سرطان های پوست، پروستات،  پستان و تخمدان می تواند مفید باشد تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره بابونه می‌توانند بر روی سلول های سرطانی اثرگذار بوده و به سلول‌های سالم ضرر وارد نکنند.

خواص بابونه ؛ درمان عفونت

از چای و بخور بابونه می توان در دوران سرماخوردگی برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده کرد. از آنجایی که بابونه خواص آنتی بیوتیک طبیعی دارد برای کاهش عفونت سینوسی و عفونت گلو در دوران سرماخوردگی می توان از این گیاه دارویی استفاده کرد. به همین دلیل در بسیاری از اسپری های بینی از عصاره بابونه استفاده شده است.

خواص بابونه ؛ به سلامت پوست کمک میکند

بابونه خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد که می تواند باعث سلامت بیشتر پوست و جلوگیری از التهاب پوست شود .مواد آنتی اکسیدان موجود در بابونه به عمق لایه های پوستی نفوذ کرده و باعث زیبایی پوست شما می شود .در طب سنتی نیز از قرن های گذشته برای درمان سریعتر زخم ها ، درمان جوش و التهاب پوست ،  کبودی پوست و درمان سریعتر سوختگی ها از این گیاه دارویی استفاده می کرده اند. همچنین امروزه برای از بین بردن علائم پیری مانند لکه های پوستی و خطوط مختلف پوست از بابونه استفاده می‌شود. بابونه برای درمان شوره سر نیز گزینه بسیار مناسبی است .

خواص بابونه ؛ سلامت بیشتر دهان و دندان

از این گیاه دارویی برای کاهش عفونت های مختلف باکتریایی دهان دندان و لثه ها می توان استفاده کرد . از این خاصیت بابونه برای درمان زخم های سرطانی در دهان استفاده می شود . علاوه بر این بابونه می‌توانند باکتری های مضر موجود در دهان را از بین ببرند.

خواص بابونه ؛ می تواند به سلامت قلب کمک کند

فواید بابونه برای سلامت قلب و عروق به تازگی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است .مصرف بابونه می توانند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را در سالمندان کاهش دهد

تاریخچه بابونه

گیاه بابونه بومی اروپای غربی و شمال افریقا است اما امروزه در مناطق مختلفی که آب و هوای معتدل دارند رشد می کنند . صادر کننده گان اصلی بابونه در حال حاضر کشور بلژیک ، فرانسه  ،بریتانیا ، ایتالیا ، لهستان و آلمان هستند. بابونه آلمانی به طور گسترده ای برای استفاده دارویی در دسترس است و از لحاظ زیست‌شناختی با بابونه رومی کمی تفاوت دارد .

ولی با وجود این خواص و مزایای مشابهی دارند. اسناد تاریخی نشان می دهد که خواص و مزایای بابونه حداقل در دو هزار سال پیش شناخته شده و استفاده می شده است. ‌رومی ها از بابونه برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌کردند مصری‌ها بابونه را پرستش می‌کردند و و زنان ثروتمند مصری از گل های بابونه برای سلامت ، درخشش و جوانی پوست خود استفاده می کردند .برخی از منابع نشان می دهند که رومی ها اولین بار بابونه را در سطح بالای پرورش میدادند و از آن برای طعم دادن به نوشیدنی ها و بخور کردن و همچنین برای افزایش طول عمر استفاده می کردند.  

نظرات: 0 مشاهده