5 داروی گیاهی مفید برای "درمان سرفه"

معمولا زمانی که دچار سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی می شوید ، سرفه کردن هم دور از انتظار نیست . با وجود اینکه درصد بسیار بالایی از مردم در طول سال معمولا دچار سرفه کردن می شوند ولی اکثر آنها از روش های درمان طبیعی و گیاهی سرفه کردن اطلاعی ندارند . روش های خانگی و طبیعی زیادی برای درمان سرفه وجود دارد . این گیاهان معمولا دارای خواص ضد اسپاسم ، ضدباکتری و ضد ویروسی هستند .

داروهای شیمیایی با وجود اینکه درمانی سریع و راحت برای سرفه کردن هستند ولی می توانند عوارض جانبی در پی داشته باشند . همیشه توصیه می شود برای بیماری هایی که هم با داروی گیاهی و هم با داروی شیمیایی درمان می شوند ، از داروهای گیاهی استفاده کنید . همچنین بر اساس تحقیقاتی که در یک مجله پزشکی کانادایی منتشر شده است ، سرکوب کننده های شیمیایی سرفه برای کودکان زیر 6 سال می توانند مضر باشند . این داروهای شیمیایی معمولا حاوی کدئین هستند که نوعی مخدر است .

5 درمان گیاهی و خانگی برای سرفه

این درمان های گیاهی سرفه ، از دو طریق می توانند برای درمان کمک کنند . روش اول از طریق از بین بردن سموم ، ویروس ها و باکتری هایی که عامل بیماری هستند روش دوم از طریق آرام کردن ماهیچه های سیستم تنفسی که باعث می شود اکسیژن بیشتری دریافت کنید . شما برای درمان سرفه می توانید از یکی از این روغن ها و گیاهان دارویی استفاده کنید و یا چند مورد را با هم ترکیب کنید .

  • درمان خانگی سرفه با اکالیپتوس

استفاده از اکالیپتوس ، یک درمان خانگی عالی برای سرفه کردن است . اکالیپتوس با دفع سموم ، از بین بردن میکروارگانیسم هایی که باعث بیماری می شوند و با باز کردن رگ های خونی ، سرفه را درمان می کند . علاوه بر این ، اکالیپتوس دارای اثرات ضد میکروبی ، آنتی بیوتیک و ضد قارچ میباشد . (منبع + ) برای استفاده از مزایای اکالیپتوس برای درمان سرفه می توانید روغن اکالیپتوس را روی سینه خود بمالید و یا از بخور اسانس اکالیپتوس ، به ویژه قبل از خواب استفاده کنید . توجه داشته باشید که روغن اکالیپتوس نباید در کودکان زیر دو سال استفاده شود و قبل از استفاده از این روغن باید تست حساسیت انجام داده شود .

  • تاثیر نعناع در درمان سرفه

نعناع و روغن نعناع حاوی منتول است و خواص ضد باکتری و ضد ویروسی زیادی دارد . منتول خاصیت خنک کنندگی نیز دارد و تنفس از طریق بینی را بهبود می بخشد . همچنین نعناع می تواند برای درمان گلودرد نیز مفید باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که اسانس نعناع می تواند عضلات برونش و نایژه ها را آرام کرده و به بهبود تنفس و دریافت اکسیژن مناسب کمک کند . برای استفاده از مزایای نعناع برای درمان سرفه می توانید اسانس و یا روغن نعناع را مستقیقا به روی سینه ، پشت گردن و پشت گوش خود بمالید. و یا می توانید اسانس نعناع و اسانس اکالیپتوس را با هم مخلوط کرده و بخور کنید . به این مخلوط می توانید کمی روغن نارگیل نیز اضافه کنید . همچنین می توانید روغن نارگیل را با اسانس نعناع ترکیب کرده و بر روی سینه خود بمالید .

  •  رزماری و تاثیر آن در درمان سرفه

رزماری به دلیل اثرات آرامبخشی که دارد ، با آرام کردن عضلات ریه به کاهش سرفه کمک می کند . رزماری به بهبود سرفه در بیماران مبتلا به آسم و رینوسینوزیت نیز کمک می کند . این گیاه دارویی به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند . برای کمک به بهبود سرفه کردن ، چند قطره از اسانس رزمای را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی سینه خود بمالید . توجه داشته باشید که استفاده از اسانس رزماری در کودکان زیر 4 سال و در زنان باردار ، توصیه نمی شود .

  •  تاثیر لیمو برای درمان سرفه

اسانس لیمو می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب غدد لنفاوی بدن ، به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک کند . لیمو دارای خاصیت ضدالتهابی ، ضد ویروسی ، ضدباکتری و آنتی اکسیدانی است که باعث شده است تا لیمو به یک سلاح قوی برای مقابله با عوامل بیماری زا تبدیل شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند . مواد موجود در لیمو با وارد شدن به جریان خون ، خود را به گره های لنفاوی رسانده و تورم و التهاب گره های لنفاوی را کاهش میدهد .

روش های مختلفی برای استفاده از فواید لیمو وجود دارد . شما می توانید 5 قطره از اسانس لیمو را به کمی روغن نارگیل و یا روغن اکالیپتوس اضافه کرده و بر روی سینه و غدد لنفاوی خود بمالید . همچنین می توانید در مقداری آب ، چند قطره اسانس لیمو + روغن نارگیل اضافه کرده و بخور کنید. یک روش دیگر برای استفاده از خواص لیمو اضافه کردن اسانس لیمو به مقداری آب و اسپری کردن آن در هوای محیط است . این کار می تواند از سرایت سرماخوردگی به سایر اعضای خانواده نیز جلوگیری کند .

  • تاثیر پونه کوهی برای درمان سرفه کردن

پونه کوهی حاوی دو ماده فعال بنام های تیمول و کارواکرول است که آنتی بیوتیک طبیعی قوی و همچنین ماده ضد قارچ هستند . بدلیل خاصیت ضدباکتری قوی پونه کوهی ، از این گیاه دارویی برای درمان عفونت ها و مشکلات تنفسی استفاده می شود . این خاصیت می تواند برای کمک به درمان سرفه نیز بسیار موثر باشد .

برای استفاده از خواص پونه کوهی می تواند اسانس پونه کوهی را با کمی آب و اسانس اکالیپتوس مخلوط کرده و در هوای اتاق اسپری کنید . و یا می توانید اسانس پونه کوهی را با روغن نارگیل مخلوط کرده و روی سینه ، پشت گردن و زیر بغل های خود بمالید . توجه داشته باشید که از پونه کوهی نباید بیش از دوهفته به صورت پی در پی استفاده کنید و همچنین توجه داشته باشید که پونه کوهی با برخی از داروها تداخل ایجاد میکند .

برای اطمینان از این موضوع با پزشک خود مشورت کنید . تحقیقات اخیر نشان داده است که استفاده از پونه کوهی در دوران بارداری ممکن است مضر باشد و مصرف این گیاه داروی در کودکان زیر 5 سال توصیه نمی شود . برای استفاده از خواص این گیاه دارویی می توانید اسانس پونه را با کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و پای کودک را با آن ماساژ دهید . قبل از این کار بهتر است کمی از اسانس پونه کوهی را بر روی پشت دست کودک تست کنید تا مطمئن شوید که کودک به این آنتی بیوتیک طبیعی حساسیت نداشته باشد .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده