نیستاتین - عوارض - تداخل - موارد مصرف Nystatin

نیستاتین چیست و چه کاربردی دارد ؟

نیستاتین نوعی داروی ضد قارچ است که معمولا برای درمان عفونت های مخمر در دهان و معده و ... استفاده می شود .به دلیل اینکه نیستاتین خوراکی وارد جریان خون نمی شود ، نمی توان از این دارو برای درمان عفونت های قارچی در دیگر نقاط بدن مانند پوست استفاده کرد .در صورتی که به این دارو حساسیت دارید نباید نیستاتین مصرف کنید .

این دارو را همیشه با یک لیوان پر آب مصرف کنید . در صورتی که با مصرف این دارو ، علائم بیماری شما بهبود یافته است ، به مصرف دارو ادامه داده و دوره درمان را کامل کنید . ترک مصرف دارو قبل از پایان دوره مصرف می تواند باعث ایجاد مقاومت قارچ به این دارو شود .

از این دارو برای درمان عفونت های ناشی از ویروس مانند آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده نکنید .

مصرف نیستاتین در بارداری

این دارو در گروه C بارداری قرار دارد و تاثیرات آن در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . در دوران حاملگی ، قبل از مصرف نیستاتین با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف نیستاتین در دوران شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیرمادر به بدن نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید .

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد نیستاتین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با نیستاتین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با اورچانس تماس بگیرید ، اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض مصرف نیستاتین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد .شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف نیستاتین از عوارض جانبی آن برای بیماری شما بیشتر است . این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است ، در موارد مشابه ، این دارو را به دیگران پیشنهاد ندهید . در صورتی که با مصرف این دارو هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید . علائم آلرژی به نیستاتین می تواند شامل این موارد باشد : خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، تورم زبان و لب ، خارش ، تنگی نفس ، گرفتگی گوش ، زنگ زدن گوش و ....

سایر عوارض جانبی مصرف نیستاتین عبارتنداز :

  • افزایش ضربان قلب / تنگی نفس  / درد قفس سینه
  • واکنش های پوستی / جوش / آکنه / کهیر / خارش و قرمز شدن پوست
  • تورم بدن / پف کردن صورت / غبغب / پف کردن پلک و زیر چشم
  • ناراحتی معده / درد معده / تهوع / استفراغ / درد شکم / سوزش سردل
  • اسهال / تغییر رنگ ادرار / زرد شدن ادرار / سوزش ادرار در زمان دفع / قطره قطره شدن ادرار / بوی بد ادرار
  • تغییرات  دوره قاعدگی / افزایش یا کاهش خونریزی پریود
  • و...

تداخل دارویی نیستاتین

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز نیستاتین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .

برخی از داروهایی که ممکن است با نیستاتین تداخل داشته باشند عبارتنداز :

نیستاتین ممکن است با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل داشته باشد

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©  ← DMCA  

نظرات: 3 مشاهده