بیماری هایی که از طریق تماس جنسی دهانی منتقل می شوند

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که عفونت ها فقط از راه تماس جنسی منتقل می شود در حالی که برخی از عفونت های جنسی می تواند از طریق دهان نیز منتقل شود . در این مطلب از سایت pamuh.com  به برخی از این عفونت ها و بیماری های جنسی که از طریق تماس دهانی منتقل می شوند اشاره شده است .

بیماری هایی که از طریق تماس جنسی دهانی منتقل می شود

بسیاری از بیماری ها و عفونت ها می توانند از طریق تماس جنسی دهانی منتقل شوند .

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق ویروسی ایجاد می شود که می تواند از طریق تماس دهان با ناحیه تناسلی ، واژن و مقعد کسی که به این نوع تبخال دچار است ، به فرد سالم منتقل شود . علائم ظاهری تبخال تناسلی می تواند شامل این موارد باشد : زخم در ناحیه تناسلی که می تواند به ران ها و پاها نیز منتقل می شود ، این زخم ها می تواند بر روی دهان و زبان و گاهی لب هم مشاهده شود . در برخی از مواقع کسی که به تبخال تناسلی مبتلا است ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد ولی باعث انتقال بیماری شود .

سیفلیس

سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق واژن ، دهان ، مقعد و یا تماس پوست با زخم منتقل می شود . زخم ها گاهی ممکن است بسیار کوچک و غیر قابل تشخیص باشند . در این مواقع تنها راه برای تشخیص سیفلیس انجام آزمایش است . این بیماری قابل درمان است و اگر درمان نشود می تواند مشکلات جدی ایجاد کند .

در برخی مواقع ، سیفلیس درمان نشده می تواند مشکلاتی برای قلب و مغز ایجاد کند .

اچ آی وی HIV ایدز

ویروس ایدز زمانی منتقل می شود که مایعات بدن فرد مبتلا به جریان خون فرد سالم وارد شود . ایدز در مراحل ابتدایی معمولا هیچ نشانه ای ندارد . در صورتی که مشکلاتی در دهان داشته باشید مانند خونریزی لثه و زخم های دهانی ، امکان دارد ویروس ایدز از طریق رابطه دهانی منتقل شود .

این ویروس در تمام مایعات بدن مانند خون ، شیر ، ترشحات واژن ، مایع منی ، پیش آب و ... وجود دارد .

ایدز به چند طریق می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی گسترش یابد

  •  از طریق تماس مایعات بدن با زخم های دهان و لب ، لثه و... هر چند که این زخم ها بسیار بسیار کوچک باشند
  • از طریق تماس با زخم های ناحیه تناسلی

ایدز به صورت مستقیم نمی تواند از طریق رابطه جنسی دهانی وارد خون شود .

عفونت کلامیدیا

این عفونت نیز می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود . اکثر مردم در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری علائم خاضی ندارند ولی به راحتی می توانند باعث انتقال بیماری به دیگران شوند . این بیماری اگر درمان نشود می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود . در مواردی اگر این عفونت به هر دلیلی وارد چشم شود ، می تواند باعث مشکلات بینایی و کوری شود .

هپاتیت B و C

هپاتیت B و C ویروس هایی هستند که مستقیما به کبد حمله می کند و می تواند از طریق مایعات بدن منتقل شود .علائم هپاتیت B و C  در مراحل اولیه تقریبا شبیه علائم آنفولانزا و سرماخوردگی است . این بیماری اگر درمان نشود می تواند باعث نارسایی کبد شود . هپاتیت B و C نیز با روش های انتقال ایدز می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود .

زگیل تناسلی

این زگیل توسط ویروسی به نام پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شود . این زگیل ها با تماس فیزیکی به راحتی منتقل می شوند .

روش های پیشگیری از این بیماری ها

تنها روش پیشگیری قابل اطمینان ، عدم تماس جنسی دهانی میباشد .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده