آمپول و پماد بتامتازون - عوارض - تداخل و نحوه مصرف

بتامتازون نوعی داروی استرئیدی است که موجب کاهش التهاب در بدن می شود . از بتامتازون موضعی برای درمان التهاب و خارش پوست ناشی از حساسیت ، اگزما ، پسوریازیس و ... استفاده می شود.

قبل از مصرف بتامتازون ، در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید 

  •  اگر دیابت دارید
  • در صورتی که هرگونه عفونت پوستی دارید
  • اگر در دوران بارداری هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به کودک شیر می دهید

مصرف پماد بتامتازون در بارداری

به صورت کامل مشخص نیست که پماد بتامتازون به جنین و یا مادر در دوران بارداری آسیب می رساند یا خیر . در دوران بارداری قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف پماد بتامتازون در شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . ممکن است مصرف بتامتازون در دوران شیردهی برای کودک مضر باشد . قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید .

توجه : توصیه می شود از پماد بتامتازون موضعی در کودکان زیر 13 سال استفاده نکنید . پماد موضعی این دارو می تواند به مقدار زیادی از طریق پوست کودک جذب شود و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . داروهای استروئیدی می تواند در رشد کودک اختلال ایجاد کنند .

نحوه مصرف پماد بتامتازون موضعی

میزان و نحوه مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند و اطلاعات موجود در این نوشته فقط جهت افزایش آگاهی می باشد و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد . پماد موضعی بتامتازون معمولا 1 یا دو بار در روز مصرف می شود . قبل از مصرف پماد بتامتازون ، محل مورد نظر را با آب و صابون به خوبی بشویید و خشک کنید . مقدار کمی از پماد را در محل مورد نظر قرار داده و به آرامی مالش دهید .

مواظب باشید که پماد به محل سالم پوست نرسد . محلی که پماد بتامتازون را استفاده کرده اید نپوشانید . پوشاندن محل مالش پماد ، می تواند باعث جذب بیشتر این دارو شده و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند .

مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد . از این پماد نباید بیش از 4 هفته به صورت پی در پی استفاده شود. در صورتی که چند روز بعد از مصرف پماد بتامتازون ، نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نکردید حتما به پزشک گزارش دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری ، از پماد خود استفاده کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی ، به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد پماد بتامتازون چه کنم ؟

با وجود اینکه مصرف بیش از اندازه پماد بتامتازون معمولا خطر جانی ندارد، ولی در صورتی که به مقدار بسیار زیادی از این پماد استفاده کرده اید به پزشک مراجعه کنید . استفاده طولانی مدت و یا به مقدار زیاد از این پماد می تواند مشکلاتی ایجاد کند .

مانند : ضخیم شدن محل استعمال پماد ، حساسیت به فشار و ضربه به صورتی که با کوچکترین ضربه دچار کبودی می شود ، افزایش چربی بدن، افزایش موهای زائد ، مشکلات قاعدگی مانند تاخیر در پریود ، ناتوانی جنسی در آقایان و خانم ها ،سرد مزاجی و ....

توجه : از مصرف پماد بتامتازون موضعی در زیر بغل ها و ناحیه کشاله ران خودداری کنید مگر اینکه پزشک شما دستور داده باشد

از ورود این پماد به چشم جلوگیری کنید و در صورتی که به هر دلیلی این پماد وارد چشم شده است ، چشم خود را با آب ولرم شستشو دهید . همچنین از پماد بتامتازون موضعی نباید بر روی زخم های باز و عفونت های پوستی استفاده شود .

عوارض مصرف پماد بتامتازون موضعی

این دارو می تواند مانند سایر داروها ، عوارض جانبی ایجاد کند . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این پماد را برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف بتامتازون موضعی برای بیماری شما ، بیشتر از عوارض جانبی آن است .

در صورتی که با مصرف این دارو ، هرگونه نشانه ای از حساسیت مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید . علائم آلرژی به بتامتازون موضعی می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، زنگ زدن گوش و گرفتگی گوش ، آبریزش بینی ، سردرد ، تورم زبان و لب ، خشکی دهان و گلو و ...

سایر عوارض جانبی مصرف بتامتازون موضعی عبارتند از :

  • مشکلات بینایی / تاری دید / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / سیاهی رفتن چشم / دوبینی / مشکل در تشخیص رنگ بخصوص در شب ها
  • تغییر ضربان قلب / مشکلات ریتم قلبی / درد قفسه سینه
  • بی خوابی / کم خوابی / بیدار شدن از خواب در نصف شب / دیدن کابوس های شبانه / به احتمال بسیار ضعیف ، بختک
  • افزایش سریع وزن / پف کردن بدن / پف کردن صورت و دست و پا / ایجاد غبغب / پف کردن پلک و زیر چشم
  • سوزش و خارش پوست محل استعمال / جوش و آکنه / تغییر نگ محل استعمال
  • تغییر رنگ مو / ریزش مو / شوره سر / خارش پوست سر / قرمز شدن و یا سفید شدن مو
  • مشکلات جنسی / کاهش میل جنسی / سرد مزاجی / ناتوانی جنسی
  • پماد بتامتازون موضعی می تواند باعث تغییرات دوره قاعدگی و پریود شود / افزایش خونریزی پریود / تغییر روزهای قاعدگی / تاخیر در پریود
  • و ...

تداخل دارویی بتامتازون موضعی

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید . همچنین در زمان تجویز بتامتازون موضعی ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

برخی از داروهایی که بتامتازون موضعی تداخل دارند عبارتند از : بتامتازون موضعی معمولا تداخل چندانی با سایر داروها ندارد ولی برای اطمینان بیشتر در زمان تجویز دارو ، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک گزارش دهید . در دوره مصرف این دارو از الکل استفاده نکنید . مصرف الکل می تواند باعث خشکی پوست شود .

از آنجایی که بتامتازون موضعی نیز باعث خشکی پوست می شود ، مصرف همزمان این دو می تواند مشکلات پوستی ایجاد کند . در ادامه این مطلب از سایت pamuh.com به عوارض جانبی و موارد مصرف آمپول بتامتازون اشاره شده است .

آمپول بتامتازون چیست و چه کاربردی دارد ؟

آمپول بتامتازون چیست و چه کاربردی دارد ؟

آمپول بتامتازون برای درمان علائم آلرژی ، آسم ، مشکلات غده آدرنال ، مشکلات خون ، حساسیت ها و تورم پوست و ... مورد استفاده قرار میگیرد . قبل از تزریق آمپول بتامتازون ، در صورتی که هر کدام از مشکلات زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید .

  • در صورتی که به بتامتازون حساسیت دارید
  • در صورتی که دچار عفونت چشم و یا تبخال هستید
  • اگر عفونت قارچی دارید
  • در صورتی سابقه مالاریا یا عفونت مغز دارید
  • اگر دچار پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (ITP) هستید
  • اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به کودک خود شیر می دهید .

تزریق آمپول بتامتازون در بارداری

اثرات این آمپول در دوران بارداری بر روی جنین و مادر به صورت کامل مشخص نیست . قبل از تزریق آمپول بتامتازون ، به پزشک ، باردار بودن خود را اطلاع دهید

تزریق آمپول بتامتازون در شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی قبل از تزریق این آمپول ، به پزشک خود اطلاع دهید .

توجه : تزریق این دارو در کودکان باید حتما با تجویز پزشک باشد . تزریق آمپول بتامتازون می تواند باعث اختلال در رشد کودک شود و از رشد کودک جلوگیری کند .

در دوره  مصرف آمپول بتامتازون ممکن است نیاز به آزمایشات تراکم استخوان داشته باشید . همچنین در صورتی که این دارو را به صورت دراز مدت مصرف میکنید باید آزمایش فشار چشم را به صورت منظم انجام دهید . در دوره درمان با آمپول بتامتازون به نکات زیر توجه داشته باشید

  • شما در معرض ابتلا به انواع عفونت ها هستید . در این دوره باید بهداشت فردی خود را بیشتر رعایت کنید و دست های خود را مرتبا بشویید . شما براحتی در معرض ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی قرار دارید .
  • ابتلا به سرخک و آبله مرغان در دوره درمان با آمپول بتامتازون بسیار خطرناک و حتی مرگبار است . در صورتی که هر کدام از علائم این بیماری ها را در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید
  • در این دوره ، احتمال دارد میزان تولید استروئید طبیعی بدن شما تحت تاثیر قرار گرفته و سطح استروئید طبیعی بدن کاهش یابد . در صورتی که دچار عفونت هستید و یا عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، مصرف این دارو را به پزشک خود اطلاع دهید . ممکن است نیاز داشته باشید تا استروئید بیشتری تزریق کنید .
  • در صورتی که دوره درمان شما طولانی شود ، در معرض ابتلا به بیماری های چشمی مانند گلوکوم و آب مروارید هستید . در این مورد با پزشک خود مشورت کنید .
  • این دارو در دراز مدت می تواند باعث پوکی استخوان شود - اگر هم اکنون دچار پوکی استخوان هستید ، در زمان تجویز این آمپول به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در دوره تزریق این آمپول باید میزان مصرف نمک خود را کاهش دهید
  • در صورتی که قند خون بالایی دارید و دچار دیابت هستید و داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین و ... مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید . این آمپول ممکن است قند خون را افزایش دهد .
  • الکل مصرف نکنید
  • تزریق آمپول بتامتازون به ستون فقرات می تواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد مانند : فلج ، بی حسی بدن ، سکته مغزی و حتی مرگ . ایمنی تزریق این آمپول به صورت اپیدورال هنوز به صورت کامل به تایید نرسیده است .

عوارض جانبی آمپول بتامتازون

در صورتی که با تزریق آمپول بتامتازون دچار هرگونه علائمی از آلرژی شدید سریعا به پزشک گزارش دهید . برخی از علائم حساسیت به آمپول بتامتازون عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ها ، تورم زبان و بدن ، خارش ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، گرفتگی گوش و ...

سایر عوارض جانبی آمپول بتامتازون

  1. بالا رفتن قند خون / احساس تشنگی / گرسنگی / افزایش دفع ادرار
  2. مشکلات پوستی مانند قرمز شدن ، جوش ، آکنه ، خارش پوست
  3. ابتلا به عفونت های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفولانزا / عفونت ریه / عفونت ادرار / عفونت گوش / عفونت سینوسی و ...
  4. افزایش سریع وزن / تورم کل بدن / افزایش سایز دور کمر / غبغب / تورم صورت / پف کردن پلک و زیر چشم
  5. اختلال در غده ادرنال / مشکلات معده / تهوع / استفراغ / ضعف عضلانی / احساس خستگی دائمی / کمبود انرژی /
  6. شکم درد / نفخ / یبوست / سوزش سردل / دل پیچه
  7. تغییر ضربان قلب / افزایش و یا کاهش ضربان قلب / تغییر در ریتم قلب
  8. آمپول بتامتازون می تواند قاعدگی و پریود را تحت تاثیر قرار دهد / افزایش یا کاهش خونریزی پریود / تاخیر پریود / افزایش یا کاهش روزهای قاعدگی
  9. بی حسی دست و پا / سوزن سوزن شدن / گزگز کردن / مورمور شدن / درد استخوان / درد مفاصل و عضلات
  10. مشکلات بینایی / دوبینی / دیدن هتاله نور در اطراف اجسام نورانی / تاری دید / سیاهی رفتن چشم

در صورت تزریق بیش از حد آمپول بتامتازون چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول بتامتازون مقدار زیادی از این دارو تزریق کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با آمپول بتامتازون می تواند عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این آمپول روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

تداخل دارویی آمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون میتواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند . در زمان تجویز آمپول بتامتازون تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با آمپول بتامتازون تداخل دارند عبارتنداز :

  •  امینوگلوتتمید | Aminoglutethimide : ممکن است منجر به سرکوب آدرنالین ناشی از کورتیکواستروئید شود
  • امفوتریسین بی | Amphotericin B : می تواند در موارد باعث افزایش ضربان قلب و در صورتی که به صورت دراز مدت مصرف شود درمواردی می تواند باعث نارسایی قلب شود
  • آنتی بیوتیک ها : می تواند باعث تغییر در جذب هر دو دارو شود و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند . آنتی بیوتیک هایی مانند : آزیترومایسین ، داکسی سایکلین ، تتراسایکلین ، کوآموکسی کلاو  و ...
  • وارفارین و سایر داروهای رقیق کننده خون : مصرف همزمان این داروها می تواند باعث تغییر در جذب وارفارین شود .
  • داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین و ... : آمپول بتامتازون می تواند قند خون را افزایش دهد و پزشک شما ممکن است دوز مصرفی داروهای کنترل قند خون شما را تغییر دهد
  •  داروهای ضد تشنج
  • کلستیرامین : اثرات آمپول بتامتازون را افزایش می دهد
  • سیکلوسپورین | Ciclosporin : تاثیرات هر دو دارو افزایش پیدا میکند و باعث عوارض جانبی ناخواسته می شود
  • داروهای پیشگیری از بارداری مانند لوونورژسترول  و ...
  • فنی توئین / کاربامازپین / ریفامپین /
  • تمام داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی : مصرف همزمان این داروها با تزریق آمپول بتامتازون باعث ایجاد عوارض جانبی دستگاه گوارشی می شود .
  • آسپیرین / ایبوپروفن / استامینوفن

توجه : آمپول بتامتازون می تواند آزمایشات تشخیصی پوستی را تحت تاثیر قرار دهد .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده