کوآموکسی‌ کلاو - عوارض - تداخل و نحوه مصرف Co-amoxiclav

کوآموکسی‌ کلاو نوعی آنتی بیوتیک است که از ترکیب آموکسی سیلین و پتاسیم کلاولانات تهیه شده است و برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد . کوآموکسی‌ کلاو برای درمان بسیاری از عفونت های ناشی از باکتری مانند سینوزیت ، عفونت گوش ، برونشیت ، عفونت های دستگاه ادراری ، عفونت های پوست و ... مورد استفاده قرار میگیرد .

کوآموکسی‌ کلاو - عوارض - تداخل و نحوه مصرف Co-amoxiclav

در صورتی که هرگونه بیماری کبدی و یا زردی دارید نباید از این دارو استفاده کنید . همچنین اگر به کوآموکسی‌ کلاو و سایر داروهای مشابه حساسیت دارید از این دارو استفاده نکنید . این دارو می تواند داروهای پیشگیری از بارداری را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز حاملگی ناخواسته شود . در دوره مصرف کوآموکسی‌ کلاو حتما از سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید . در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید

  • اگر هرگونه بیماری کلیوی دارید
  • در صورتی که دچار بیماری های کبدی ، یرقان و یا زردی هستید
  • اگر به هر نوع آنتی بیوتیک دیگر حساسیت دارید
  • در صورتی که دیابت دارید و از داروهای درمان و کنترل قند خون استفاده می کنید.
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف کوآموکسی‌ کلاو در دوران بارداری

این دارو در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود در دوران بارداری برای جنین مضر باشد . ,ولی شدیدا توصیه می شود در دوران بارداری قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید .

مصرف کوآموکسی‌ کلاو در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت کودک مضر باشد . قبل از مصرف کوآموکسی‌ کلاو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید .

توجه : برخی از قرص ها و کپسول های کوآموکسی‌ کلاو می توانند حاوی فنیل آلانین یا آسپارتام می باشد . در صورتی که فنیل کتونوری دارید نباید این دارو را مصرف کنید .

نحوه مصرف کوآموکسی‌ کلاو

میزان و نحوه مصرف هر دارویی توسط پزشک تعیین می شود و شما باید حتما طبق دستور پزشک عمل کنید . اطلاعات موجود در این نوشته فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین نظر پزشک نیست . کوآموکسی‌ کلاو  معمولا هر 12 ساعت یکبار مصرف می شود . برای این که با مصرف این دارو دچار مشکلات معده و درد معده نشوید می توانید کوآموکسی‌ کلاو  را همراه با غذا مصرف کنید .

با شروع مصرف این دارو ممکن است علائم بیماری شما بهبود یابد . در این صورت مصرف دارو را  تا انتهای دوره درمان ادامه دهید . قطع مصرف کوآموکسی‌ کلاو  قبل از پایان دوره درمان ، می تواند باعث ایجاد مقاومت باکتری نسبت به این دارو شود .از کوآموکسی‌ کلاو  برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده نکنید .

توجه : کوآموکسی‌ کلاو می تواند نتایج آزمایشات تشخیصی پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد . برای مثال می تواند میزان قند موجود در ادرار را تحت تاثیر قرار داده و نتایج آزمایش را تغییر دهد . در صورتی که پزشک برای شما آزمایش تشخیصی در نظر گرفته است ، مصرف این دارو را به او گزارش دهید .
در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

مصرف منظم و به موقع آنتی بیوتیک ها اهمیت بسیار بالایی دارد . در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید و وعده بعدی را به تناسب زمانی ، به عقب بیاندازید . اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد کوآموکسی‌ کلاو چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با کوآموکسی‌ کلاو ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف بیش از حد ، اوردوز و مسمومیت با قرص یا کپسول کوآموکسی‌ کلاو می تواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد و حتی باعث مرگ شود . خودکشی نمایشی با این آنتی بیوتیک قوی ، روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه : مصرف آنتی بیوتیک ها و همینطور کوآموکسی‌ کلاو ، می تواند باعث بروز اسهال شود . در دوره مصرف این دارو ، از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید خودداری کنید . بخصوص اگر دچار اسهال خونی شده اید .

در صورتی که کوآموکسی‌ کلاو را همراه با غذا مصرف می کنید ، از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید زیرا میزان جذب این دارو را تحت تاثیر قرار می دهد .

عوارض جانبی کوآموکسی‌ کلاو

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این آنتی بیوتیک را برایتان تجویز کرده است زیرا معتقد بوده که فواید مصرف کوآموکسی‌ کلاو از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است .

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است . در موارد مشابه ، این دارو را به کسی پیشنهاد ندهید . در صورتی که با مصرف کوآموکسی‌ کلاو هرگونه نشانه ای از حساسیت و آلرژی در خود مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

علائم حساسیت به این دارو می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، زنگ زدن گوش و گرفتگی گوش ، تروم لب و زبان ، تنگی نفس ، خس خس سینه و ... در صورتی که به این دارو و سایر داروهای مشابه حساسیت دارید نباید کوآموکسی‌ کلاو مصرف کنید .داروهای مشابهی مانند : پنی سیلین ، آموکسی سیلین ، آزیترومایسین ، داکسی سایکلین ، تتراسایکلین و ...

برخی از عوارض جانبی کوآموکسی‌ کلاو عبارتند از :

  •  درد شدید معده / سوزش سر دل / شکم درد / اسهال / تهوع / استفراغ / کاهش اشتها
  • زرد شدن پوست و چشم ها / رنگ پریده شدن پوست
  • تغییر رنگ ادرار / کاهش میزان ادرار / کاهش فشار ادرار / قطره قطره خارج شدن ادرار / سوزش هنگام دفع ادرار / ادرار به رنگ زرد پر رنگ
  • کبود شدن آسان پوست با کوچکترین فشار یا ضربه / خونریزی از لثه / خونریزی از واژن و مقعد
  • کوآموکسی‌ کلاو می تواند قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد / افزایش خونریزی پریود / تغییر روزهای پریود / تاخیر در پریود
  • ترشحات بد بو از واژن / ترشحات چسبناک و سفید رنگ
  • تورم کلی بدن / پف کردن پلک و زیر چشم / تورم پاها و دست ها / افزایش وزن
  • خستگی غیر معمول / تنگی نفس / کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله
  • و....

میزان مصرف کوآموکسی‌ کلاو

میزان و نحوه مصرف هر دارویی توسط پزشک تعیین می شود و این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی میباشد و این سایت هیچگونه مسئولیتی در این مورد ندارد . کوآموکسی‌ کلاو در بزرگسالان معمولا بصورت مصرف 500 میلی گرم هر 8 ساعت یکبار و یا 875 میلی گرم هر 12 ساعت یکبار میباشد .

دوره مصرف این دارو توسط پزشک تعیین خواهد شد ولی به صورت معمول بین 7 الی 21 روز است /. برای درمان عفونت گوش در بزرگسالان ، کوآموکسی‌ کلاو 500 میلی گرم هر 12 ساعت و یا 250 میلی گرم هر 8 ساعت یکبار مصرف میشود که معمولا دوره درمان عفونت گوش 10 الی 14 روز است .

برای درمان عفونت میانی گوش در کودکان :

سن کمتر از 12 هفته : حداکثر 125 میلیگرم و یا 5 میلی لیتر قطره لیتر سوسپانسیون کوآموکسی‌ کلاو روزانه / 15 میلیگرم به ازای هر 1 کیلوگرم از وزن کودک به مدت 10 روز سن بالای سه ماه : 4 الی 13 میلی گرم بر هر 1 کیلوگرم وزن کودک هر 8 ساعت یکبار به مدت 10 روز

تداخل دارویی کوآموکسی‌ کلاو

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . تداخل دارویی به این معنی نیست که شما به هیچ عنوان نمی توانید از این داروها به صورت هم زمان استفاده کنید . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز این دارو تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با کوآموکسی‌ کلاو تداخل دارند عبارتند از :

  •  آلوپورینول که برای درمان نقرس، عود سنگهای کلیوی اگزالات کلسیم، جلوگیری از نفروپاتی اسیداوریکی در هنگام شیمی درمانی کاربرد دارد
  • تمام داروهای ضد انعقاد خون مانند : وارفارین و ...
  • داروهی کنترل قند خون مانند : متفورمین و ...
  • متوترکسات که مهار کننده اسید فولیک است
  • مایکوفنولات موفتیل که یک داروی سرکوب کننده ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند اعضا است. آن آنزیم مورد نیاز برای رشد سلول‌های T و سلول‌های B را مهار می‌کند.
  • پروبنسید دارویی است که برای کاهش اسید اوریک خون به کار می‌رود
  • داروهای پیشگیری از بارداری مانند : لوونورژسترول
  • داکسی سایکلین / تتراسایکلین / مینوسیکلین
  • واکسن سل / واکسن حصبه
  • و ...

این دارو همچنین می تواند با برخی از داروهایی گیاهی وسنتی و یا مکمل های دارویی مانند مکمل ول وومن تداخل داشته باشد . برای اطمینان از این موضوع با پزشک خود مشورت کنید . از کوآموکسی‌ کلاو برای درمان بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده نمی شود .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 6 مشاهده