دلایل علاقه مهاجرت ایرانیان به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه تنها یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است. مطمئنا این موضوع را زیاد شنیده‌اید که مردم ترکیه را به عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی خود در نظر می‌گیرند. دلایل چنین تصمیمی زیاد هستند، از نزدیک بودن به ایران تا مناسب بودن شرایط اقامت در ترکیه را می‌توان نام برد. ما در این مقاله از اصطهباناتی قصد داریم تا در مورد دلایل علاقه ایرانیان به مهاجرت به ترکیه صحبت کنیم. دلیل علاقه ایرانیان برای مهاجرت به ترکیه

چرا ایرانیان به ترکیه مهاجرت می‌ کنند؟

در چند سال اخیر هر فردی که قصد مهاجرت از ایران را دارد، حتما به ترکیه هم فکر کرده است. این کشور هم مانند هر مقصد دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این حال دلایلی وجود دارد که در نهایت مقصد بسیاری از فارسی زبان‌ها می‌شود. البته شاید بهتر باشد که بگوییم ترکیه نه تنها مقصد گردشگری و زندگی ایرانیان، بلکه مردم بسیاری از سراسر دنیا است. در یک دهه گذشته با رونق بخش‌های گردشگری، فستیوال‌ها و برنامه‌های متنوعی برای گردشگران برگزار می‌شود. به همین دلیل می‌بینیم که بسیاری از ساکنین اروپا و آمریکا برای سفر به ترکیه می‌روند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا ترکیه به یکی از مقاصد محبوب ایرانیان برای مهاجرت تبدیل شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عواملی که در این تصمیم تاثیر گذاشته‌اند، می‌پردازیم.

فاصله نزدیک به ایران

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، فاصله نزدیک به ایران یکی از دلایل مهم به شمار می‌رود. از استانبول با پروازی دو ساعته می‌توانید خود را به تهران برسانید. برای استان‌های جنوبی کشور، مدت زمان بیشتری در مسیر هستید اما مسلما در مقایسه با کشورهای اروپایی فاصله زمانی کم است. بنابراین هزینه رفت و آمد هم کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم دیگر این است که برای سفر به اروپا هم ترکیه مبدا مناسب‌تری است. اولا که از استانبول و آنکارا به تمام شهرهای مهم دنیا پرواز انجام می‌شود. ثانیا می‌توانید برای رفتن به کانادا و آمریکا یک پرواز مستقیم رزرو کنید. پس در مجموع از لحاظ فاصله با نقاط مهم دنیا، ارتباط بسیار سریع و خوبی دارد. مهاجرت ایرانیان به ترکیه

بدون نیاز به ویزا

نکته مهم بعدی به خصوص برای ما ایرانیان این است که بدون نیاز به ویزا می‌توانیم به این کشور سفر کنیم. یکی از مشکلات ورود به کشورهای حوزه اروپا، این است که احتمال ریجکت شدن ویزا وجود دارد. از آن جایی هم که ریجکت شدن ویزا، شانس دریافت ویزاهای بعدی را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل ترکیه یک مقصد بدون ریسک محسوب می‌شود. ورود بدون ویزا یک مزیت دیگر هم دارد و آن این بوده که خانواده و دوستان به راحتی می‌توانند به ملاقات شما بیایند. فقط کافی است تا بلیط خود را رزرو کرده و چمدان ببندند. در سریع‌ترین زمان ممکن به ترکیه رسیده و کنار شما خواهند بود. البته این مساله برای افرادی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند هم مفید است. دلیل آن هم این بوده که می‌توانند در بین ترم برای دیدار خانواده به راحتی به ایران سفر کنند.

امکان اخذ اقامت

یکی دیگر از دلایل علاقه ایرانیان در مهاجرت به ترکیه این است که می‌توانید برای دریافت پاسپورت و اخذ اقامت این کشور اقدام کنید. براساس قوانین در صورتی که بتوانید به واسطه یکی از روش‌های مهاجرت به ترکیه یعنی خرید ملک، ثبت شرکت، تحصیل یا کار وارد آن شوید، بعد از گذشت مدت زمان مشخصی امکان دریافت اقامت دائم را دارید. به صورت معمول بعد از 5 تا 10 سال زندگی و کار در این کشور می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. مسلما یکی از مزایای دریافت این پاسپورت، سفر به کشورهای بزرگ بدون ویزا است. بنابراین برای علاقمندان به سفر گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

تعاملات مالی با دنیا

بعد از مهاجرت تحصیلی به ترکیه این امکان را دارید تا در یکی از بانک‌های این کشور حساب باز کنید. باز کردن حساب بانکی به شما امکان هرگونه تعامل مالی را می‌دهد. فرقی هم ندارد که بخواهید با اروپا مبادله کنید یا آمریکا و دیگر کشورهای دنیا. این فرصت برای شما فراهم بوده که خرید و تبادل مالی را با تمام نقاط دنیا انجام دهید. این موضوع فرصت طلایی بوده برای افرادی که قصد شروع یک کسب و کار جدید بین المللی را دارند.

فرهنگ مشابه

فرهنگ کشورهای همسایه معمولا مشابه یکدیگر است. این موضوع در مورد ایران و ترکیه هم صدق می‌کند. نه تنها فرهنگ بلکه اعتقادات دینی هم در این دو کشور مشابه بوده، پس بعد از مهاجرت دچار شوک فرهنگی زیادی نمی‌شوید. البته که ترکیه کشور آزادی بوده و هیچگونه اجبار پوشش و مذهبی وجود ندارد اما به دلیل فرهنگ مشترک، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که ارتباط با مردم نسبتا ساده است. البته این موضوع در هر کشوری، بستگی به افراد دارد اما می‌توان اینگونه برآورد کرد که ایرانیان با مردم ترکیه راحت‌تر ارتباط می‌گیرند.

زبان مناسب برای یادگیری

شاید این نکته برایتان جالب باشد که بدانید تحصیل پزشکی در ترکیه سخت نیست. دلیل‌ آن هم این بوده که یادگیری زبان ترکی به خصوص برای افراد آذری زبان، بسیار ساده است. به همین دلیل با شرکت در یک کلاس در عرض چند ماه تلاش می‌توانید به این زبان مسلط شوید. این موضوع را مقایسه کنید با یادگیری زبان‌های سختی مانند آلمانی و فرانسوی که سال‌ها تلاش و زحمت نیاز دارد. با مسلط بودن به زبان ترکی تحصیل، کار، ارتباطات اجتماعی و به طور کلی زندگی در ترکیه بسیار ساده خواهد شد.

سخن پایانی

در بین رشته‌های مختلف تحصیل پزشکی در ترکیه هم گزینه مناسبی برای مهاجرت محسوب می‌شود. با این حال باید در نظر بگیرید که قرار است مسیر نسبتا سختی را برای پزشک شدن طی کنید. در این زمینه می‌توانید از موسسه مهاجرتی در تهران کمک بگیرید. دریافت راهنمایی و مشاوره به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط شما جزئی از خدمات موسسه اصطهباناتی است
نظرات: 0 مشاهده