آمپول سفتریاکسون - عوارض - تداخل - موارد مصرف ceftriaxone

سفتریاکسون نوعی آنتی بیوتیک سفالوسپورین می باشد که برای درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری مورد استفاده قرار می گیرد. آمپول سفتریاکسون به صورت وریدی یا تزریق به عضله و معمولا توسط پزشک انجام می شود . شدیدا توصیه می شود از تزریق این آمپول در منزل و به صورت خودسرانه خودداری کنید .

آمپول ceftriaxone یکی از پرعارضه ترین نوع آنتی بیوتیک هاست که بیشترین گزارش مرگ و میر به دلیل تزریق آمپول آنتی بیوتیک ، متعلق به آمپول ceftriaxone می باشد .فروش این دارو فقط با ارائه نسخه پزشک امکان پذیر است .

آمپول سفتریاکسون - عوارض - تداخل - موارد مصرف ceftriaxone

بعد از تزیق سفتریاکسون بهتر است مقدار زیادی آب و سایر مایعات بنوشید مگر اینکه پزشک شما نظر دیگری داشته باشد . در صورتی که قصد دارید این آمپول را در خانه و خودتان تزریق کنید ، بهتر است راهنمایی های لازم را از داروخانه دریافت نمایید زیرا تزریق غیر اصولی این آمپول بسیار خطرناک است .

از مخلوط کردن آمپول ceftriaxone با محلول های حاوی کلسیم (به منظور تزریق وریدی و عضلانی) جدا خوداری کنید زیرا می تواند عوارض جانبی بسیار شدیدی در پی داشته باشد . در زمان تزریق آمپول سفتریاکسون ، به دقت دارو را بررسی نمایید و در صورتی که کوچکترین تغییر رنگی در آمپول مشاهده کردید ، از تزریق آن خودداری کنید .

توجه داشته باشید که حتی اگر با تزریق اولین آمپول ، بیماری شما بهبود پیدا کرده است ، باید دوره درمان خود را تا انتها ادامه دهید . قطع مصرف این آنتی بیوتیک قبل از پایان دوره ، می تواند باعث بروز مقاومت باکتری نسبت به سفتریاکسون شود . بسیار مهم است که تزریق خود را در زمانی که پزشک دستور داده ، به صورت منظم انجام دهید .

در صورتی که به سفتریاکسون حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید . اگر با تزریق آمپول سفتریاکسون هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک اطلاع دهید . علائم آلرژی به آمپول ceftriaxone می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، خشکی گلو و دهان ، تورم زبان و لب ، خارش پوست ، تنگی نفس ، گرفتگی گوش و ...

توجه : تزریق آمپول سفتریاکسون به نوزاد تازه متولد شده که دچار زردی پوست و چشم است ، ممنوع است و می تواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد .

 در صورتی که به هر یک از داروهای زیر حساسیت دارید ، نباید سفتریاکسون تزریق کنید :

  • سفاکلور / سفازولين / اومنیسف ( cefdinir) / سفیکسیم / سفوتاکسیم / سفپروزیل
  • سفپودوکسیم / سفتازیدیم / سفوروکسیم / سفالکسین / پنی سیلین

قبل از تزریق سفتریاکسون در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید

  1. در صورتی که دچار بیماری های کلیوی هستید و یا دیالیز می شوید
  2. اگر هر گونه بیماری کبدی دارید
  3. در صورتی که دچار مرض قند و دیابت هستید
  4. اگر هرگونه مشکلی در کیسه صفرا دارید
  5. در صورتی که هرگونه اختلال در معده و روده دارید
  6. در صورتی که وارفارین مصرف می کنید
  7. اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  8. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .

تزریق سفتریاکسون در بارداری

آمپول سفتریاکسون در گروه B  بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای جنین مضر باشد ولی در هر صورت قبل از تزریق ceftriaxone در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید .

تزریق سفتریاکسون در دوران شیردهی

داروی سفتریاکسون از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود ولی اثرات آن بر روی کودک به درستی مشخص نیست . در دوران شیردهی قبل از تزریق این آمپول با پزشک خود مشورت کنید . اکیدا توصیه می شود از تزریق خودسرانه و بدون نسخه پزشک خودداری کنید .

توجه : تزریق آمپول سفتریاکسون برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بی تاثیر است ولی متاسفانه در بین عموم مردم بسیار رایج است که می تواند عوارض جانبی شدید در پی داشته باشد و باعث ایجاد مقاومت باکتریایی در مقابل این آنتی بیوتیک شود .

توجه مهم : اگر می خواهید آمپول سفتریاکسون را در خانه تزریق کنید ، مطمئن شوید که روش تزریق این آمپول را به خوبی می دانید . گزارش های زیادی در مورد مرگ در اثر تزریق نادرست این آمپول وجود دارد . برای رقیق کردن آمپول ceftriaxone از رقیق کننده های حاوی کلسیم به هیچ عنوان استفاده نکنید و توجه داشته باشید که تزریق سفتریاکسون باید به آرامی انجام شود و از تزریق سریع این آمپول جدا خودداری کنید .

سفتریاکسون می تواند نتایج آزمایشات تشخیصی را تحت تاثیر قرار دهد . در صورتی که پزشک برای شما آزمایش در نظر گرفته است ، تزریق این آمپول را به پزشک خود اطلاع دهید .

در صورتی که تزریق سفتریاکسون را فراموش کنم چه می شود ؟

بسیار مهم است که این آمپول را به صورت منظم و طبق دستور پزشک انجام دهید . در صورتی که تزریق یک دوز از آمپول خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، آمپول خود را تزریق کنید .

در صورت تزریق بیش از حد آمپول سفتریاکسون  چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول سفتریاکسون ، مقدار زیادی تزریق انجام داده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با ceftriaxone بسیار خطرناک و مرگبار است و در صورت بهبودی می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این آمپول روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست . توصیه می شود این مطلب را بخوانید : علائم تصمیم به خودکشی چیست ؟

توجه : داروهای آنتی بیوتیک و همچنین آمپول سفتریاکسون می تواند باعث بروز اسهال شود . در دوره مصرف این دارو هرگز به صورت خود سرانه از داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید استفاده نکنید. بخصوص اگر دچار اسهال خونی هستید

عوارض جانبی آمپول سفتریاکسون

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این آمپول را برایتان تجویز کرده است زیرا معتقد است فواید تزریق آمپول سفتریاکسون بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد .

در صورتی که با تزریق این آمپول ، هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک گزارش دهید . علائم آلرژی به آمپول سفتریاکسون می تواند شامل این موارد باشد : آبریزش بینی / تنگی نفس / خس خس سینه / گرفتگی گوش / خشکی دهان و گلو / تورم لب و زبان / خارش بدن و سر / خارش و قرمز شدن چشم ها و ...

سایر عوارض جانبی آمپول سفتریاکسون عبارتنداز :

  •  درد معده / سوزش سردل / بی اشتهایی / شکم درد / اسهال / حالت تهوع / استفراغ
  • ضعف ناگهانی / تب / لرز / زخم شدن دهان و لثه / سرگیجه / غش کردن / تشنج / علائمی شبیه به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
  • زرد شدن پوست و چشم ها / رنگ پریدگی
  • سوزن سوزن شدن دست ها و پاها / گزگز کردن / مورمور شدن /
  • احساس گرما / گرگرفتگی / متورم شدن محل تزریق
  • خارش واژن / ترشحات بد بود و چسباک سفید رنگ از واژن
  • آمپول سفتریاکسون می تواند پریود را تحت تاثیر قرار دهد / افزایش یا کاهش خونریزی قاعدگی / تاخیر در قاعدگی / خونریزی بین دو قاعدگی
  • و . ...

تداخل دارویی آمپول سفتریاکسون

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز این آمپول ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید . برخی از داوهایی که ممکن است با آمپول سفتریاکسون تداخل داشته باشند عباتنداز :

  •  استات کلسیم / کربنات کلسیم / کلرید کلسیم / سیترات کلسیم / گلوکونات کلسیم / آرگاتروبان | Argatroban
  • واکسن ب‌ث‌ژ / بیوالیرودین / واکسن وبا / دلتاپارین / انوکساپارین / لیپوفیکس / فونداپارینوکس
  • هپارین / آرگاتروبان / هر نوع واکسنی که دارای ویروس و باکتری زنده باشد / وارفارین
  • استروژن / کلرامفنیکل / داکسی سایکلین / آزیترومایسین / دمکلوسیکلین / دینوژست / استراديول والرات
  • اریترومایسین / مینوسیکلین / کپسول پروکید / سدیم پیکوسولفات / اکسید منیزیم / اسید سیتریک / تتراسایکلین / لوپرامید
  • و ...

توجه : آمپول سفتریاکسون با داروهای پیشگیری از بارداری مانند لوونورژسترول تداخل دارد و می تواند باعث بروز بارداری ناخواسته شود . در دوره مصرف این دارو حتما از روش های دیگر جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

توجه : این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی عمومی می باشد و جایگزین توصیه ها و تجویز پزشک نیست . تمام اطلاعات موجود در این مقاله از چندین سایت دارویی ترجمه شده است و این سایت هیچگونه مسئولیتی در این مورد ندارد . این متن در تاریخ 2 اسفند 96 تهیه و منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ ، تحقیقات پزشکی جدیدی در مورد این دارو انجام شده باشد و نتایج به دست آمده جدید ممکن است کاملا با این مقاله منطبق نباشد .

نظرات: 1 مشاهده