پرخوری عصبی چیست؟ و چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

پرخوری عصبی یک اختلال مربوط به سلامت روان است، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دوره­ هایی را پشت سر می­گذارند که در مدت زمان بسیار کوتاهی غذای زیادی می­خورند. این اختلال با نام بولیمیا شناخته می­شود، طبق آمارها 5.1 درصد از زنان و 1 درصد از مردان به این بیماری مبتلا هستند. بیشتر افرادی که دچار بولیمیا هستند معمولا از اضافه وزن شدید نیز رنج می­برند که خود این مسئله می­تواند زمینه­ ساز بیماری ­های دیگری شود. پرخوری عصبی چیست؟ و چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ پرخوری عصبی چیست؟ و چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

پرخوری عصبی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می­دهد؟

این بیماری می­تواند هر فردی با هر جنسیت، سن و نژاد را درگیر کند. کسانی که به ­مدت طولانی در معرض استرس و تنش­های محیطی هستند امکان بروز این عارضه برای آنها افزایش می­یابد. این بیماری در میان نوجوانان 13 تا 17 ساله بیشتر شایع است، بیماری بولیمیا ارتباطی با گرسنگی جسمی ندارد و بیشتر برای مقابله با احساسات ناخوشایند بروز می­کند. عوامل مختلفی روی ابتلای افراد اثرگذار است که تعدادی از آنها به شرح زیر است: بیولوژیکی: افرادی که در خانواده آنها سابقه این بیماری وجود دارد، ممکن است در معرض ابتلا به آن قرار بگیرند. مسائل عاطفی و روانی: افسردگی، اختلالات روانی، مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر می­تواند در بروز بیماری موثر باشد. عوامل محیطی: در مواردی امکان دارد فرد به ­دلیل داشتن اضافه وزن و ترس از نظرات دیگران تصمیم به گرفتن رژیم ­های غیراصولی کند و هر بار شکست بخورد که به ­دنبال آن می­تواند سبب پرخوری شود.

علائمی که نشان­دهنده پرخوری عصبی است

در نظر داشته باشید افرادی که گاهی پرخوری می­کنند بیمار محسوب نمی­شوند؛ بلکه بروز برخی نشانه ­ها که بر اثر اختلالات عصبی است، نشان می­دهد که فرد به این عارضه مبتلا شده است. این بیماری سبب بروز نشانه ­هایی در افراد می­شود که این علائم عبارت‌اند از: خوردن مقادیر بسیار زیاد غذا در مدت زمان کوتاه که اغلب به ­صورتی که خارج از کنترل باشد و فرد بدون اراده شروع به مصرف حجم زیادی مواد خوراکی می­کند. پرخوری تا زمانی که فرد احساس پشیمانی کند، ادامه دارد. ایجاد استفراغ، استفاده از ملین‌ها، یا انجام تمرینات ورزشی شدید بعد از پرخوری برای جلوگیری از افزایش وزن که به این حالت پاکسازی گفته می‌شود. ترس از افزایش وزن یکی دیگر از نشانه­ های این افراد است. در مورد وزن و فرم بدن خود زیاد انتقاد می­کنند و اعتماد به ­نفس پایینی دارند. تغییرات خلقی در آنها دیده می­شود، برای مثال، احساس تنش یا اضطراب بسیار زیادی دارند. تشخیص این علائم در اشخاص مختلف ممکن است آسان نباشد؛ زیرا بروز این بیماری می تواند افراد را وادار به انجام رفتار مخفیانه کند.

عوارض ناشی از پرخوری عصبی

این بیماری که بیشتر مربوط به اختلالات روانی است در درازمدت می­تواند روی سلامت بدن تاثیرات منفی زیادی داشته باشد، از جمله این عوارض می­توان به مواردی که در ادامه توضیح می­دهیم اشاره کرد:

کمبود آب بدن و ضعف بدنی

وقتی فرد مبتلا بعد از پرخوری زیاد پشیمان می­شود و سعی دارد با انجام کارهایی مثل استفراغ عمدی، ورزش غیر اصولی و رژیم غذایی نامناسب این احساس را از خود دور کند فرد دچار کم ­آبی و مشکلاتی همچون سردرد، کمبود مواد مغذی و ضعف عضلانی می­شود. یکی دیگر از عوارضی که در اثر استفراغ عمدی امکان دارد بروز کند پوسیدگی دندان است، زیرا اسید معده آسیب زیادی به دندان وارد می­کند.

دوری از اجتماع و پایین آمدن اعتماد به ­نفس

کمبود اعتماد به ­نفس خود یکی از دلایل بروز این بیماری است که با گذشت زمان نیز بیشتر می­شود. این افراد در اکثر مواقع علاقه به دوری از اجتماع دارند.

اضافه وزن شدید

اضافه وزن بالا و همچنین بالا رفتن چربی ­های مضر در بدن روی اندام­های مختلف تاثیر می­گذارد و زمینه ابتلا به بیماری­های قلبی و عروقی را افزایش می­دهد. از دیگر عوارض شایع ناشی از این بیماری می­توان به التهاب مری، آسیب به روده و معده، ضربان قلب نامنظم و افزایش خطر خودکشی اشاره کرد.

چگونه پرخوری عصبی درمان می شود؟

از آنجایی که عوامل روانی روی بروز این بیماری تاثیر زیادی دارد، برای درمان پرخوری عصبی دکتر روانشناس در تهران می­تواند کمک بسیار خوبی برای افراد مبتلا به این بیماری باشد. رویکردهایی که برای درمان این افراد انجام می­شود، در ابتدا با بررسی ­های روانشناختی آغاز می­شود که فرد باید روند درمانی خود را به­ طور کامل پیگیری کند. چگونه پرخوری عصبی درمان می شود؟ پروسه درمان فرد شامل موارد زیر است: مشاوره روان‌شناختی: در ابتدا شما باید تمام مواردی که باعث بروز این رفتار از سوی شما می­شود را با پزشک خود درمیان بگذارید. مصرف دارو: اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که پرخوری شما تا حد زیادی مربوط به افسردگی است، داروهای ضد افسردگی را برای شما تجویز می­کند. بسیاری از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند با پیگیری و استمرار در انجام روند درمان بهبود پیدا می­کنند، البته در مواردی نیز بعد از درمان فرد دوباره دچار این بیماری می­شود.

پیشگیری از بروز پرخوری عصبی

برای این­که اجازه ندهید شرایط شما را به سمت این بیماری بکشاند بهتر است در زمان بروز کوچک­ترین علائمی نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. از سری کارهایی که می­توانید برای پیشگیری از بروز این بیماری انجام دهید شامل موارد زیر است:

اصولی ورزش کنید

انجام حرکات ورزشی درست بر اساس یک برنامه مناسب روی سلامت جسم و روان شما تاثیرات بسیار خوبی دارد. در ابتدا می­توانید با پیاده ­روی، آهسته دویدن و انجام حرکات معمول طبق نظر یک مربی کار خود را شروع کنید، انجام حرکات یوگا نیز به آرامش روانی شما کمک می­کند.

عزت نفس خود را بالا ببرید

برای انجام این کار می­توانید فهرستی از نقاط قوت و دستاوردهای خود تهیه کنید، کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می­برید، افکار منفی را تا حد ممکن از خود دور کنید.

مواد غذایی مفید را در رژیم خود قرار دهید.

بهتر است از میوه ­ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید، سعی کنید وعده ­های مفید مصرف کنید و تا حد امکان از خوردن فست ­فودها جلوگیری کنید. احتمال تشخیص گرسنگی جسمی و روانی کمی دشوار به ­نظر می­رسد اما با مصرف وعده ­های غذایی سالم حداقل از این مطمئن هستید که این مواد خوراکی آسیب کم­تری برای شما به ­همراه دارد. برای هر وعده غذایی از یک رژیم متعادل حاوی پروتئین بدون چربی (مثل ماهی)، میوه و غلات مکمل استفاده کنید.

تصویری از بدن سالم برای خود ایجاد کنید

زیبا دیدن یکی از اصول مهم برای جلوگیری از بروز عارضه پرخوری است، جدا از هر چیزی خود را همان­گونه که هستید بپذیرید، با تکرار حقایق نسبت به خود دیدگاه مثبتی را در ذهن ایجاد کنید. برای خود اعتبار و تشویق در نظر بگیرید، مثلا زمانی که کار خوبی انجام می­دهید برای آن یک پاداش در نظر بگیرید البته بهتر است این پاداش غذا نباشد. در پاسخ به پرخوری عصبی چیست گفتیم که این مشکل، عارضه­ای است که بیشتر به ­دلیل قرارگیری فرد در معرض تنش­های محیطی، اضطراب و مشکلات روانی مختلف بروز می­کند. از علائم این اختلال خوردن وعده ­های غذایی زیاد بدون هیچ اراده­ ای، ترس از افزایش وزن، نداشتن اعتماد به ­نفس نسبت به فرم بدن، پشیمانی بعد از خوردن غذا و موارد دیگری اشاره کرد. از مهم­ترین عوارض این بیماری اضافه وزن، افسردگی و احتمال ابتلا به بیماری­های مختلف است، برای درمان این مشکل روانی بهتر است به یک روانپزشک مراجعه کرد. شما می­توانید با انجام ورزش، داشتن رژیم مناسب و مواردی از این قبیل نیز از بروز این عارضه جلوگیری کنید.
نظرات: 0 مشاهده