نکات مهم برای بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب یکی از عوامل مهم در سبک زندگی افراد است. با کاهش کیفیت خواب ریتم زندگی دچار نوسانات بسیاری می شود. درواقع کاهش کیفیت خواب تاثیر مستقیمی بر رفتار و خلق و خوی انسان ها دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل کم خوابی، دچار تند خویی و نداشتن ثبات اخلاقی شده اید و به محض درمان بی خوابی خود این مشکلات نیز درمان شده است. درواقع ما در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با نکات مهم در مورد بهبود کیفیت خواب آشنا کنیم . اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید دچار خواب نامنظم هستید و نمی توانید زمان خواب خود را به درستی تنظیم کنید؛ پیشنهاد می کنم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. بهبود کیفیت خواب بهبود کیفیت خواب

چگونه متوجه کیفیت خواب خود شویم؟

درواقع کمیت یا کیفیت خواب برای افراد در سنین های مختلف، متفاوت است. به طور خلاصه کیفیت مناسب خواب دارای ویژگی هایی از قبیل:

1 . رضایتمندی از خواب خود

ارزیابی درونی هر شخص در خوب یا بد بودن خواب خود می تواند ملاک مناسبی برای فهمیدن کیفیت خواب خود باشد.

2 . هوشیاری در زمان بیداری

توانایی حفط تمرکز و هوشیار بودن در طول روز وابسته به کیفیت خواب است. زمانی که فرد در طول روز احساس خستگی می کند؛ در صورت نداشتن بیماری خاصی مثل کم کاری تیروئید، نشاندهنده ی این است که زمان خواب مناسبی نداشته است.

3 . بازده ی خواب

بازده ی خواب به معنی زمان خواب بودن شما در رختخواب نسبت به تمام زمانی که شما در رختخواب خود حضور دارید. معمولا بازده ی خواب به دو عامل زیر بستگی دارد:
  • داشتن خواب عمیق و بیدار نشدن در طول خواب
  • داشتن فعالیت روزانه مناسب
نتایج بهبود کیفیت خواب نتایج بهبود کیفیت خواب

نتایج بهبود کیفیت خواب در زندگی

تمام افراد در طول زندگی خود تاثیرات خواب خوب را حس کرده اند. در این قسمت می خواهیم جنبه هایی که خواب مناسب در آن تاثیر گذار می باشد را به طور ویژه بررسی کنیم.

باعث تقویت حافظه می شود

برعکس باور مردم که گمان می کنند در خواب ذهن فعالیت خاصی ندارد؛ در خواب به طور باورنکردنی ذهن انسان درحال فعالیت است. در طول خواب ذهن شما خاطرات و مهارت هایی که آموخته اید را تقویت می کند که به این فرایند تثبیت می گویند. اگر می خواهید یک مهارت جدیدی بیاموزید به این نکته توجه داشته باشید که ذهن بعد از خواب خوب، عملکر بهتری از خود نشان می دهد.

باعث طولانی شدن عمر می شود

کمیت و کیفیت خواب به طور مستقیم با طول عمر ارتباط دارد. شواهد این موضوع را اثبات کردند که بهبود کیفیت خواب باعث افزایش طول عمر می شود. کمبود خواب باعث کاهش سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های مختلف مثل مشکلات قلبی و عروقی، زوال عقل و افزایش مرگ می شود.

باعث افزایش خلاقیت می شود

برای امتحان قبل از شروع هر کار هنری و خلاقانه ای، خواب مناسب داشته باشید تا متوجه ی تاثیر کیفیت خواب بر افزایش خلاقیت شوید. طبق شواهدات علمی، ذهن انسان علاوه بر تثبیت و تقویت خاطرات در خواب، خاطرات را دوباره سازماندهی می کند که سبب افزایش خلاقیت می شود.

ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند

مطالعات نشان داده است که خواب کوتاه ( خوابی که کمتر از 7 ساعت در شب باشد ) بیشتر با خطر افزایش BMI ( شاخص توده ی بدنی ) مواجه هستند. درواقه بزرگسالانی که کمتر از 7 ساعت در شب می خوابند، 41 درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند.

سبب تقویت قلب می شود

بهبود کیفیت خواب سبب کاهش ابتلا به بیماری های قلبی می شود. طبق تجربیات محققان، کسانی که خواب کوتاه دارند 13 درصد بیشتر از افرادی که دارای کیفیت خواب مناسب هستند دچار مرگ ناشی از بیماری های قلبی می شوند.

خواب مناسب بر متابولیسم و دیابت تاثیر مثبت می گذارد

افرادی که دارای کیفیت خواب نامناسب هستند بیشتر از افراد دیگر دچار دیابت نوع 2 می شوند. طبق مقالات علمی خواب کمتر از 5 ساعت در شب و خواب کمتر از 6 ساعت در شب خطر ابتلا به دیابت را به ترتیب 48 و 18 درصد افزایش می دهد. دانشمندان می گویند کمبود خواب باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش حساسیت به هورمون انسولین، افزایش التهاب و... می شود. همچنین به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می شود قدرت تصمیم گیری را در افراد بشدت کاهش می دهد. علت بی خوابی علت بی خوابی

چرا بعضی موقع ها دچار بی خوابی می شویم؟

بسیاری از موارد در بی خوابی افراد دخیل هستند مانند:
  • داشتن استرس و اضطراب
  • برخی داروها
  • خوردن کافئین ( مانند قهوه و چای )
  • خوردن الکل
  • اختلالاتی مانند بی خوابی که درمان نشده
  • بیماری هایی مانند آسم یا مشکلات معده

روش هایی برای بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب نیز مانند درمان افسردگی نیاز به صبر و حوصله دارد. روش های بسیار زیادی برای بهبود کیفیت خواب وجود دارد که از بهترین روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • هر روز در یک ساعت مناسب و مشخصی به رختخواب بروید
  • سعی کنید یک ساعت قبل از خواب استراحت مناسبی داشته باشید مثلا حمام بروید.
  • ورزش را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید.
  • حداقل 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن چای و قهوه و استعمال دخانیات به شدت بپرهیزید.
  • چرت زدن در طول روز را حذف کنید
  • اتاق خواب شما حتما تاریک و بدون سر و صدا باشد.
  • قبل از خواب وعده ی غذایی سنگین نخورید

نتیجه گیری

بهبود کیفیت خواب جزو مواردی است که انسان ها به محض ایجاد آن نتایج مثبت آن را در زندگی حس می کنند. نتایجی مانند افزایش خلاقیت، تقویت حافظه، کاهش وزن و... . اهمیت ندادن به خواب خوب تاثیرات جبران ناپذیری مثل کاهش سیستم ایمنی، تند شدن خلق و خو و ... را به همراه دارد. برا بهبود این موضوع مهم، علاوه بر رعایت نکاتی که در مقاله گفته شد باید به یک روانشناس مطمئن برای درمان بد خوابی مراجعه کرد. امروزه متاسفانه پیدا کردن روانشناسان ماهر سخت شده است. روانشناسی کیانی جزو سایت های معتبر روانشناسی است که می توانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید و از مطالب آن استفاده کنید و از مشاوران متخصص آن مشورت بگیرید.
نظرات: 0 مشاهده