مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری

با وجود اینکه اکثر حساسیت ها بخصوص حساسیت های فصلی وضعیت پزشکی تهدید کننده زندگی محسوب نمی شوند ، ولی وجود حساسیت فصلی در دوران بارداری می تواند برای مادر اذیت کننده باشد . اکثر خانم های باردار در زمان ابتلا به حساسیت ، از بابت مصرف داروهای آنتی هیستامین و عوارض جانبی آن بر روی جنین نگران هستند. در دوران بارداری ، خانم ها باید بیشتر از سایر مواقع مواظب خوراکی ها و داروهایی که مصرف می کنند باشند .

مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری

اگرچه مصرف اکثر داروهای آنتی هیستامین عوارض جانبی شدیدی بر روی جنین ندارد ، شدیدا توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه دارو و آنتی هیستامین در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید . در  ادامه این مطلب ، به عوارض مصرف برخی از رایج ترین آنتی هیستامین ها در دوران بارداری ، اشاره شده است

عوارض مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری

سیتریزین در دوران بارداری ضرر دارد ؟

سیتریزین یکی از رایج ترین و معروف ترین نوع آنتی هیستامین هاست که به گروه آنتی هیستامین نوع 2 یا نسل جدید تعلق دارد . سیتریزین در گروه B بارداری قرار دارد و یکی از آنتی هیستامین های کم عارضه در دوران بارداری محسوب می شود . با وجود اینکه انتظار نمی رود مصرف سیتریین در دوران بارداری برای مادر و جنین مضر باشد ، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف این دارو در دوران حاملگی می تواند عوارض مانند : خشکی دهان و گلو ، سرگیجه ، سرفه ، حالت تهوع ، یبوست و ... را ایجاد کند . مصرف سیتریزین معمولا به این دلیل ترجیح داده می شود که میزان خواب آور بودن این دارو نسبت به سایر داروهای مشابه و مخصوصا آنتی هیستامین های نوع 1 کمتر است .

کلرفنیرامین در دوران بارداری مجاز است ؟

کلرفنیرامین یکی از رایج ترین آنتی هیستامین های نسل قدیم و یا نوع 1 است . از این دارو برای کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز استفاده می شود . کلرفنیرامین بیشتر از سیتریزین خواب آور است و معمولا مصرف سیتریزین به کلرفنیرامین ترجیح داده می شود . مگر اینکه به هر دلیلی عوارض مصرف سیتریزین برای شما بیشتر از کلرفنیرامین باشد . کلرفنیرامین در گروه B  بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای جنین و مادر مضر باشد .

مصرف فکسوفنادین در دوران بارداری

فکسوفنادین در گروه C  بارداری قرار دارد و تاثیرات آن بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . این دارو بدون نسخه قابل تهیه نمی باشد و قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید . معمولا توصیه می شود در زمان بارداری ، از سایر آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین بجای فکسوفنادین استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما نظر دیگری داشته باشد .

عوارض لوراتادین در بارداری

لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین شناخته شده معمولا به صورت بدون نسخه قابل تهیه می باشد . با این حال توصیه می شود در دوران بارداری ، از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید . لوراتادین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد . لوراتادین و سیتریزین تقریبا اثرات مشابهی دارند .

میزان خواب آور بودن لوراتادین بیشتر از سیتریزین است و در شرایط مشابه ، مصرف سیتریزین توصیه می شود مگر اینکه بنا به دلایلی ، پزشک شما نظر دیگری داشته باشد .

مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری

دیفن هیدرامین نیز بدون نسخه پزشک در دسترس است ولی توصیه می شود در دوران بارداری ، از مصرف خودسرانه این آنتی هیستامین خودداری کنید .

دیفن هیدرامین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد . میزان خواب آور بودن دیفن هیدرامین نسبت به سیتریزین بیشتر است و نسبت به لوراتادین تقریبا در یک حد قرار دارد . مصرف دیفن هیدرامین می تواند باعث بروز مشکلات ادرار و سوزش ادرار و همچنین سرگیجه شود

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 0 مشاهده