۵ علت درد قفسه سینه سمت چپ که نمی دانید!

درد قفسه سینه، خصوصا درد قفسه سینه سمت چپ، همیشه به‌عنوان زنگ خطری برای بروز حمله قلبی در نظر گرفته می‌شود. درد قفسه سینه سمت چپ به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و حمله قلبی فقط یکی از آن‌ها است. گاهی اوقات علت درد قفسه سینه سمت چپ به دلیل مشکلات سلامتی جدی بوده و نیاز به فوریت‌های پزشکی دارد؛ گاهی اوقات نیز این درد جدی نبوده و با رعایت چند نکته، دیگر تکرار نمی‌شود. ۵ علت درد قفسه سینه سمت چپ که نمی دانید! شناخت منشاء بروز درد در سمت چپ سینه، به شما کمک می‌کند که در مواقع اضطراری بهترین تصمیم را بگیرید. در ادامه این مقاله به چند مورد از مهم‌ترین علت‌های بروز درد در سمت چپ قفسه سینه اشاره می‌کنیم. اگر هرازگاهی این درد را احساس می‌کنید، خواندن اطلاعات مفید مطلب پیش‌رو برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

درد قفسه سینه سمت چپ ناشی از معده و سیستم گوارشی

گاهی اوقات ناراحتی در معده یا سیستم گوارشی ممکن است باعث بروز درد قفسه سینه سمت چپ شود. در ادامه برخی از رایج‌ترین مشکلات معده و سیستم گوارش که باعث بروز درد قفسه سینه در سمت چپ بدن می‌شوند را بررسی می‌کنیم.
  • ورم معده: ورم معده به دلیل التهاب مخاط معده اتفاق می‌افتد. برخی از افراد ورم معده را بدون هیچ علامتی تجربه می‌کنند؛ ولی برای برخی از افراد این مشکل معدوی با دردی شدید یا احساس سوزش در زیر سینه همراه است. این درد با علائمی مانند سوزش معده، حالت تهوع یا استفراغ و نفخ نیز خود را نشان می‌دهد. با داشتن رژیم غذایی سالم و حذف مشروبات الکلی تا حدود بسیاری می‌توان از بروز ورم معده و به دنبال آن درد قفسه سینه در سمت چپ جلوگیری کرد.
  • پانکراتیت: ملتهب شدن پانکراس یا همان پانکراتیت، علاوه‌بر درد ناگهانی سمت چپ قفسه سینه و قسمت فوقانی شکم، با علائمی چون حالت تهوع یا استفراغ و تپش قلب همراه است. در پانکراتیت مزمن، احساس درد قفسه سینه ممکن است به پشت منتشر شود و فرد علائم دیگری مانند: مدفوع روغنی و بی‌رنگ یا اسهال را تجربه کند. برای درمان پانکراتیت و تسکین درد سمت چپ قفسه سینه باید برای مصرف دارو به مطب پزشک مراجعه کرد. در موارد حاد نیز شاید نیاز به جراحی باشد که باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.
  • سوزش سردل: سوزش معده به دلیل برگشت اسید معده از مجرای ورودی غذا اتفاق می‌افتد و با احساس سوزش در وسط قفسه سینه و گلو یا احساس درد قفسه سینه در سمت چپ همراه است. این درد در بعضی از موارد به زیر سینه چپ منتشر شده و هنگام خوابیدن و درست بعد از غذا خوردن در زیر سینه چپ احساس می‌شود.
با‌توجه‌به معقول بودن هزینه نوار قلب، بسیاری از پزشکان برای بررسی علت درد قفسه سینه سمت چپ این روش تشخیصی را تجویز می‌کنند. البته نوار قلب فقط برای بررسی سلامت کلی قلب کاربرد دارد و برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به انجام آزمایش‌های تخصصی‌تر خواهد بود. پلوریت؛ یکی از علت‌های رایج احساس درد در سمت چپ قفسه سینه

پلوریت؛ یکی از علت‌های رایج احساس درد در سمت چپ قفسه سینه

دو لایه وسیع و نازک از بافت ریه، که بافت ریه را از دیواره قفسه سینه جدا می‌کند، پلورا نامیده می‌شود. اگر پلورا به دلیل عفونت یا دلایل دیگر دچار التهاب شود، عارضه پلوریت اتفاق می‌افتد. درد ناشی از پلوریت به صورت دردی شدید هنگام نفس کشیدن در سمت چپ قفسه سینه نمایان می‌شود. علاوه‌بر این، علائمی چون درد شانه، سرفه خشک و تنگی نفس در این شرایط دور از انتظار نیست. این درد با راه رفتن و سرفه یا عطسه کردن شدت بیشتری پیدا می‌کند. با استفاده از دستگاه هولتر قلب، می‌توان ضربان قلب را در بازه زمانی چند روزه موردبررسی قرار داد؛ پزشک بعد از بررسی ریتم ضربان قلب در بازه زمانی مشخص می‌تواند نسبت به انتخاب بهترین روش درمانی متناسب با نوع عارضه تصمیم‌گیری کند.

آنژین صدری؛ علت اصلی درد قفسه سینه و قلب در سمت چپ

اصلی‌ترین علت درد قفسه سینه سمت چپ آنژین صدری است. آنژین صدری زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به سمت قلب کاهش پیدا کرده و به ماهیچه قلب فشار وارد می‌شود. این فشار خود را به صورت درد شدید قفسه سینه نشان می‌دهد. افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، هنگام ورزش، فعالیت‌های سنگین یا نیمه‌سنگین و حتی انجام تست ورزش قلب، درد شدیدی را در ماهیچه‌های قلب و قفسه سینه احساس می‌کنند. درصورتی‌که پزشک علت درد بالای سینه سمت چپ را آنژین تشخیص دهد، برای درمان باید مصرف داروهای مناسب را تحت نظر پزشک آغاز کنید.

حمله پانیک؛ علت درد زیر سینه سمت چپ

برخی از افراد در موقعیت‌های استرس‌زا حملات عصبی (Panic Attack) را تجربه می‌کنند. حمله پانیک برای برخی از افراد با احساس درد اسکلتي قفسه سینه سمت چپ، تپش قلب، تنگی نفس، تعریق بیش‌ازحد، حالت تهوع و احساس خفگی همراه است. به دلیل شباهت این علائم با علائم حمله قلبی، ممکن است برخی از افراد با احساس کردن درد قفسه سینه در سمت چپ در زمان حمله پانیک، به این فکر کنند که بیماری‌های قلبی دچار شده‌اند. در چنین شرایطی بهترین راه برا تشخیص منشاء درد و درمان درد قفسه سینه سمت چپ ناشی از استرس، مراجعه به پزشک متخصص است.

حمله قلبی؛ خطرناک‌ترین علت درد قفسه سینه سمت چپ و دست چپ

یکی دیگر از علت‌های اصلی درد قفسه سینه سمت چپ، حمله قلبی است. این مورد یک خطر جدی برای سلامتی محسوب می‌شود و با مشاهده اولین علائم حمله قلبی باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. از جمله علائمی که نشان می‌دهد فرد دچار حمله قلبی شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • درد قفسه سینه که معمولا از مرکز قفسه سینه به سمت بیرون و سایر بخش‌های بدن مانند دست‌ها، کتف، بازو، فک و گردن انتشار پیدا می‌کند.
  • سرگیجه
  • تعریق بیش‌ازحد (عرق سرد)
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احساس ضعف
این علائم در افرادی بروز پیدا می‌کند که خود یا خانواده‌شان سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی یا تجربه حمله قلبی را دارند. درصورتی‌که فرد احساس می‌کند علت درد قفسه سینه سمت چپ و پشت کتف به دلیل حمله قلبی است، باید فورا به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند. برای درمان درد قفسه سینه از پزشکان متخصص کمک بگیرید

برای درمان درد قفسه سینه از پزشکان متخصص کمک بگیرید

در برخی از موارد غیرجدی، می‌توان به روش‌های درمان خانگی درد قفسه سینه سمت چپ برای تسکین درد بسنده کرد، ولی گاهی اوقات اینطور نیست؛ در بعضی از موارد علت تیر کشیدن سینه سمت چپ در زنان و مردان، به بیماری‌های قلبی، گوارشی یا ریوی جدی ارتباط دارد؛ بنابراین بهترین راه‌حل برای درمان درد قفسه سینه سمت چپ مراجعه به پزشک متخصص با احساس کردن کوچک‌ترین علائم است. برای درمان قطعی درد سمت چپ قفسه سینه می‌توانید روی کمک پزشکان متخصص کلینیک بهار زندگی حساب کنید. پزشکان این کلینیک به تکیه بر تجربه و دانش به‌روز خود با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی علت دقیق درد قفسه سینه را تشخیص داده و بهترین روش‌های درمانی را برای بیماران خود در نظر می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کلینیک و تعیین وقت ویزیت، وارد سایت این مجموعه شوید.
نظرات: 0 مشاهده