روش های تشخیص ناباروری در زنان

روش های تشخیص ناباروری در زنان و مردان متفاوت است. در صورتی که زوجین پس از داشتن یک سال رابطه جنسی سالم موفق به بارداری نشوند، نیاز به بررسی و معاینه توسط پزشک دارند. پزشک متخصص نیز با در نظر گرفتن فاکتورهای مانند سن بیمار، مشکلات ژنتیکی، مشکلات هورمونی و بیماری‌های دیگر، اقدام به استفاده از روش های تشخیص ناباروری می‌نماید. همان‌طور که اشاره کردیم روش های گوناگونی هستند که با استفاده از آن‌ها می توان ناباروری در مردان و زنان را تشخیص داد؛ اما روش های تشخیصی که برای بانوان مورد استفاده قرار می گیرند، گستردگی بیشتری دارند. چراکه دستگاه تناسلی خانم ها بسیار پیچیده است و وجود نقص یا مشکل در هر قسمت از آن می تواند باروری را به تأخیر بیندازد. روش های تشخیص ناباروری در زنان روش های تشخیص ناباروری در زنان

انجام‌ آزمایش برای بررسی ذخیره تخمدان ها

خانم هایی که سن آن‌ها بیشتر از ۳۵ سال باشد یا مشکلاتی مانند یائسگی زودرس داشته باشند، بایستی حتماً از نظر ذخیره تخمدان مورد مورد بررسی قرار بگیرند. در این روش، پزشک متخصص زنان و زایمان، در روز سوم قاعدگی آزمایش خون برای بیمار تجویز می کند. این آزمایش ها که سطح اف اس اچ (FSH) خون را نشان می دهند، به پزشک کمک می کنند تا درباره ذخیره تخمدان اطلاعاتی به دست بیاورد. برخی دیگر از آزمایش های هورمونی هم هستند که می توانند به پزشک در تشخیص ناباروری کمک کنند.

عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم عکس رنگی رحم گرفتن عکس رنگی رحم با بیهوشی یا بدون استفاده از بیهوشی، یکی دیگر از روش هایی است که برای تشخیص ناباروری در بانوان کاربرد بالایی دارد. این روش می تواند نمای کاملی از حفره رحم در اختیار پزشک قرار دهد. در صورت وجود مشکل مانند چسبندگی یا بسته بودن لوله های رحمی، پزشک کمک می‌کند تا از روش‌ های درمانی مؤثر برای ناباروری استفاده کند. به دلیل این که گرفتن عکس رنگی رحم با درد و ناراحتی همراه است، بسیاری از مراکز سونوگرافی با استفاده از بیهوشی این کار را انجام می دهند تا بیماران در حین انجام آزمایش، درد و ناراحتی زیادی احساس نکنند. برخی از خانم ها هستند که به خاطر ترس و استرس، عضلات خود را منقبض می کنند، به این صورت مایع حاجب، به تمام قسمت های رحم نمی رود و تشخیص به درستی انجام نمی شود؛ بنابراین روش هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم، با استفاده از بی هوشی انجام می شود.

سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال سونوگرافی واژینال سونوگرافی واژن نیز یکی دیگر از روش ‌های تشخیص ناباروری است که پزشکان با استفاده از آن می توانند متوجه کیست های تخمدان، فیبروم یا سایر اختلالات دیگر شوند و برای درمان آن داروهای خاصی را تجویز نمایند. علاوه بر این پزشکان با سونوگرافی ترانس واژینال می‌توانند تعداد فولیکول های بیمار را نیز بررسی کنند. این سونوگرافی معمولاً در اولین روزهای عادت ماهانه انجام می شود. با روش سونو گرافی می توان در خانم هایی که مشکلاتی مانند سابقه جراحی لگن داشته اند یا درمان‌های خاصی مانند شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی انجام داده اند، دلایل نازایی را شناسایی کرد. همچنین برخی از خانم ها هستند که به داروهای خاص برای تحریک تخمک گذاری پاسخ نمی‌دهند و دچار مشکلاتی نازایی می شوند. برای این افراد نیز می توان با بررسی ذخیره تخمدان و انجام آزمایش های خون، هورمونی یا انجام سونوگرافی، روش های درمانی مؤثری را پیدا کرد.  

لاپاراسکوپی

با پیشرفت تکنولوژی امروزه برخی از جراحی های تشخیصی بدون خونریزی و پاره کردن بافت های بدن انجام می شوند. لاپاراسکوپی نیز یکی از این روش‌های تشخیصی درمانی است که با استفاده از آن یک لاپاراسکوپ که مانند تلسکوپ عمل می کند، از دیواره شکمی وارد حفره لگن می شود. به این صورت پزشک می تواند بیماری هایی مانند چسبندگی یا آندومتریوز را به راحتی تشخیص دهد و برای درمان بیماران از روش‌های درمانی استفاده نماید. البته لاپاراسکوپی به دلیل اینکه یک جراحی است و هزینه بالایی دارد، در صورتی انجام می شود که روش‌های قبلی نتیجه ای نداشته باشد. این روش برای بیمارانی تجویز می‌شود که از دردهای لگنی رنج می برند و قبلاً جراحی هایی در ناحیه لگن داشته اند.  

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی نیز یک نوع روش جراحی است که برای شناسایی و درمان مشکلاتی مانند فیبروم رحمی، ناهنجاری های رحم، وجود پلیپ در داخل رحم و چسبندگی های بخش آندومتر، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش یک ابزار به نام هیستروسکوپی از بخش دهانه رحم وارد می شود و از آن برای تشخیص مشکلاتی که به آن ها اشاره کردیم، استفاده می شود.  

سونوهیستروگرافی

یکی دیگر از روش های تشخیص ناباروری در بانوان، سونوهیستروگرافی است. این روش یک نوع سونوگرافی واژینال است اما قبل از انجام سونوگرافی برای بررسی داخل رحم یک مایع شور به داخل رحم تزریق می شود. به این صورت با استفاده از امواج صوتی که دارای فرکانس بالایی هستند، حفره رحم به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود میوم، پولیپ یا هرگونه ناهنجاری داخل رحم، پزشک به راحتی می‌تواند آن را تشخیص دهد. این روش تشخیصی به سادگی می تواند ساختار کامل رحم را با جزئیات واقعی به پزشک نشان دهد و پزشک می تواند روش های مناسبی برای درمان انتخاب نماید.   کلام پایانی روش های تشخیص ناباروری در زنان بسیار متنوع هستند و این پزشک متخصص است که باید پس از بررسی شرایط بیمار، زمینه های ارثی، مشکلات ژنتیکی و ... تشخیص دهد که کدام‌یک از روش ها می تواند برای تشخیص ناباروری کمک‌کننده باشد. از جمله این روش ها که می تواند تصویر واضحی از حفره رحم ایجاد کند و در صورت چسبندگی لوله فالوپ آن را نشان دهد، عکس رنگی رحم است که معمولاً برای تشخیص ناباروری توسط پزشکان توصیه می شود. روش های دیگری مانند سونوگرافی ترانس واژینال، لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، سونوهیستروگرافی و انجام آزمایش های خون و هورمونی نیز می تواند علاوه بر نشان دادن ناهنجاری های رحمی، میزان ذخیره تخمدان را نیز بررسی نمایند؛ اما در نهایت از این پزشک معالج است که بایستی پس از در نظر گرفتن تمام موارد، بهترین روش را برای تشخیص ناباروری انتخاب نماید. منبع: سایت دکتر ابوالفضل مقدس زاده
نظرات: 0 مشاهده