سفالکسین - عوارض - تداخل - موارد مصرف Cephalexin

سفالکسین چیست ؟

سفالکسین نوعی آنتی بیوتیک سفالوسپورین است که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری مورد استفاده قرار می گیرد . عفونت هایی مانند » عفونت باکتریایی دستگاه تنفسی فوقانی / عفونت باکتریایی گوش / عفونت های باکتریایی پوست / عفونت ادرار ناشی از باکتری و ... در صورتی که به سفالکسین یا آنتی بیوتیک های مشابه مانند : سفیکسیم ، آزیترومایسین ، پنی سیلین و ... حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید .

سفالکسین - عوارض - تداخل - موارد مصرف Cephalexin

قبل از مصرف سفالکسین در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید :

  • در صورتی که به سفالکسین یا هر داروی آنتی بیوتیک مشابه دیگری آلرژی دارید
  • اگر دچار بیماری های کلیوی هستید
  • در صورتی که هرگونه مشکل کبدی دارید
  • اگر سابقه بیماری های روده مانند کولیت روده و زخم و انسداد روده دارید
  • در صورتی که دچار دیابت هستید . برخی از قرص ها و کپسول های سفالکسین می تواند حاوی قند باشد . در صورت مصرف سفالکسین ممکن است پزشک شما ، میزان مصرف داروهای شما را تغییر دهد . سفالکسین ممکن است با متفورمین تداخل ایجاد کند .
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید .
  • اگر در دوران شیردهی هستید

مصرف سفالکسین در دوران بارداری

سفالکسین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای جنین مضر باشد ولی در هر صورت در دوران بارداری قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید . مصرف طولانی مدت سفالکسین ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای جنین شود از جمله تغییر رنگ دندان ها .

مصرف سفالکسین دردوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت کودک مضر باشد . در دوران شیردهی قبل از مصرف سفالکسین با پزشک مشورت کنید .

توجه : از سفالکسین برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده نکنید . با مصرف سفالکسین ، در صورتی که علائم بیماری شما بهبود پیدا کرده است ، دوره مصرف دارو را تا آخر تکمیل کنید . قطع مصرف دارو قبل از پایان دوره مصرف ، می تواند باعث ایجاد مقاومت باکتری به سفالکسین شود .

سفالکسین می تواند آزمایشات پزشکی و تشخیصی را تحت تاثیر قرار دهد . (برای مثال آزمایش ادرار و قند) . در صورتی که آزمایش تشخیصی برای شما تجویز شده است ، مصرف سفالکسین را به پزشک خود گزارش دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف سفالکسین چه کنم؟

بسیار مهم است که سفالکسین را در زمانی که تجویز شده است و سر ساعت به صورت منظم مصرف کنید . در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد سفالکسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سفالکسین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با سفالکسین می تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناک و گاهی مرگ شود . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست . همچنین پیشنهاد می شود بخوانید : چگونه از خودکشی جلوگیری کنیم ؟

توجه : داروهای آنتی بیوتیک و همینطور سفالکسین ، می تواند باعث بروز اسهال شود . در دوره مصرف این دارو ، هیچگاه به صورت خودسرانه از داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید استفاده کنید . مخصوصا اگر دچار اسهال خونی شده اید .

عوارض سفالکسین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود . پزشک شما به این دلیل  این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا معتقد است فواید مصرف سفالکسین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد . این دارو برای بیماری شما تجویز شده است و در موارد مشابه نباید این دارو را به دیگران پیشنهاد بدهید . مصرف خودسرانه و اشتباه سفالکسین می تواند باعث بروز مقاومت باکتری نسبت به این دارو شود .

برخی از عوارض جانبی سفالکسین عبارتند از :

  • درد معده / سوزش سردل / درد شکم/ استفراغ / حالت تهوع /
  • زرد شدن پوست و چشم ها / ضعف عمومی بدن
  • تورم بدن / افزایش وزن به دلیل جمع شدن آب زیر پوستی / پف کردن دست ها و پاها / پف کردن پلک و زیر چشم / تورم لب و زبان
  • کبود شدن آسان پوست با کوچکترین ضربه یا فشار / خونریزی لثه / زخم های دهان
  • سفالکسین می تواند پریود را تحت تاثیر قرار دهد / افزایش خونریزی پریود / تغییر دوره قاعدگی / افزایش روزهای قاعدگی / خونریزی بدون دیلی از واژن در بین دوره های قاعدگی / تاخیر پریود
  • کاهش ادرار / تکرر ادرار / قطره قطره شدن ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / تغییر رنگ ادرار / زرد پر رنگ شدن ادرار / بوی بد و شدید ادرار
  • خارش واژن / ترشحات بد بو و چسباک و شیری رنگ از واژن
  • و ...

میزان و دوز مصرف سفالکسین

تعیین میزان مصرف هر دارویی توسط پزشک انجام می شود و اطلاعات موجود در این مقاله فقط جهت افزایش آگاهی می باشد و جایگزین تجویز پزشک نیست . این سایت هیچ مسئولیتی در مورد سوء مصرف داروها ندارد .

مصرف سفالکسین در افراد بالغ برای جلوگیری از آندوكاردیت باكتریال بعد از عمل جراحی قلب :

2 گرم به صورت خوراکی و یک ساعت قبل از عمل جراحی

میزان مصرف سفالکسین برای درمان التهاب و عفونت مثانه

250 میلی گرم سفالکسین خوراکی هر 6 ساعت یکبار و یا 500 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت یک بار و به مدت 7 الی 14 روز . طول دوره مصرف سفالکسین توسط پزشک تعیین می شود .

میزان مصرف سفالکسین برای درمان التهاب و عفونت گوش

500 میلیگرم به صورت خوراکی و هر 6 ساعت یکبار به مدت 10 الی 14 روز

میزان مصرف سفالکسین برای درمان عفونت گلو و لوزه

250 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت یکبار و یا 500 میلیگرم خوراکی هر 12 ساعت یکبار

میزان مصرف برای درمان عفونت باکتریایی پوست

250 میلی گرم به صورت خوراکی و هر 6 ساعت یکبار و یا 500 میلی گرم هر 12 ساعت یکبار

میزان مصرف سفالکسین برای درمان عفونت پروستات (پروستاتیت)

برای درمان پروستاتیت ، 500 میلی گرم به صورت خوراکی و هر 6 ساعت یکبار به مدت 14 روز

میزان مصرف برای درمان پیلونفریت

500 میلیگرم به صورت خوراکی و هر 6 ساعت یکبار به مدت 14 روز

مقدار مصرف برای درمان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

250 الی 500 میلیگرم به صورت خوراکی و هر 6 ساعت یکبار به مدت 7 الی 10 روز میزان مصرف سفالکسین در کودکان بالای 1 سال و زیر 5 سال 12.5 الی حداکثر 25 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن کودک می باشد . در دوره مصرف سفالکسین ، باید به صورت منظم ، وزن کودک را بررسی نمایید و در صورت افزایش وزن و یا کاهش وزن کودک به پزشک اطلاع دهید . ممکن است نیاز باشد تا دوز مصرف دارو افزایش و یا کاهش پیدا کند .

تداخل دارویی سفالکسین

این دارو می تواند با برخی از داوهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز سفالکسین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

توجه : سفالکسین می تواند با داروهای پیشگیری از بارداری تداخل ایجاد کرده و باعث بروز بارداری ناخواسته شود . در دوره مصرف سفالکسین از سایر روش های جلوگیری از بارداری ، مانند کاندوم ، نیز استفاده کنید

برخی از داروهایی که با سفالکسین تداخل دارند عبارتند از :

  • سایر داروهای انتی بیوتیک مانند : داکسی سایکلین ، آزیترومایسین ، آمپی سیلین ، آموکسی سیلین ، کوآموکسی کلاو ، پنی سیلین و ...
  • داروهای دیابت و کاهش دهنده قند خون مانند وارفارین
  • مکمل ها و مولتی ویتامین ها مانند ول وومن و ...
  • داروهای گیاهی
  • داروهایی پیشگیری از بارداری مانند : لوونورژسترول و ...
  • . و ...

 

نظرات: 4 مشاهده