تشخیص فشار خون بدون دستگاه (ساده و کاربردی)

آیا شما هم به دنبال تشخیص فشار خون بدون دستگاه هستید؟ حتما می دانید که در حال حاضر راه های متنوعی در جهت انجام این کار وجود دارد. با اینکه استفاده از دستگاه به عنوان سریع ترین و دقیق ترین راه موجود برای اندازه گیری فشار خون به حساب می آید ولی، گاهی اوقات دستگاه های مخصوص در این زمینه در دسترس نمی باشند. یا اینکه شما نحوه استفاده از دستگاه های موجود در این زمینه را بلد نیستید. در این شرایط راه حل شما چیست؟
بالاخره پروسه تشخیص فشار خون، پروسه ای مهم و پر اهمیت به حساب می آید که در شرایط مختلف می تواند به صورت مستقیم جان افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. امروز ما قصد داریم تا در مورد تشخیص فشار خون بدون دستگاه با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

فشار خون چیست؟

قبل از پرداخت به تشخیص فشار خون بدون دستگاه، بیایید تا پاسخ یک سوال مهم را مد نظر خود قرار دهیم: فشار خون چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که فشار خون در واقع به مقدار فشاری گفته می شود که خون به دیواره رگ ها وارد می کند. فشار خون یکی از مهم ترین علائم حیاتی به حساب آمده و در شرایط حساس، می تواند به صورت مستقیم بر روی روند درمانی تاثیر گذار باشد. به خاطر داشته باشید که محدوده نرمال و عادی فشار خون، در محدوده 90 تا 120 می باشد. واحد اندازه گیری این عامل، میلی متر جیوه یا سیستولیک است. در صورتی که فشار خون فرد خیلی بالا باشد، احتمال اینکه آسیب به بدن او وارد شود افزایش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که فشار خون بالا می تواند مشکلات متعددی را برای قلب و سایر دستگاه های بدن انسان ایجاد نماید. تشخیص فشار خون بدون دستگاه (ساده و کاربردی) تشخیص فشار خون بدون دستگاه (ساده و کاربردی)

مراحل تشخیص فشار خون بدون دستگاه

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ تشخیص فشار خون بدون دستگاه برویم. برای این تست در ابتدا شما باید انگشت اشاره و میانی خود را بر روی یکی از نبض های حیاتی همچون گردن قرار دهید. شما باید تعداد ضربان های موجود در بدن را بشمارید. بهتر است که برای 20 ثانیه به صورت دقیق تعداد ضربان هایی که انگشت شما حس می کنید را بشمارید و سپس آن را در 3 ضرب کنید. بهتر است که به شدت تپش و ضربان هم دقت داشته باشید. هرچه ضربه شدید تر باشد، فشار خون هم بیشتر است. تعداد ضربان های عادی در یک دقیقه، باید میان 70 الی 80 مورد باشد. اعداد خارج از این بازه، غیر نرمال به حساب می آیند.

چرا تشخیص فشار خون بدون دستگاه اهمیت زیادی دارد؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق، چرا پروسه تشخیص فشار خون بدون دستگاه اهمیت زیادی دارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که با تشخیص فشار خون بدون دستگاه شما می توانید در هر زمانی که دوست داشتید نسبت به اندازه گیری فشار خون خود یا سایر افراد اقدام نمایید. بالاخره همیشه دستگاه فشار خون و تجهیزات ایمنی مخصوص در اختیار ما قرار ندارند. در این شرایط، اگر ما برای بدترین حالت ممکن آماده نباشیم، احتمال اینکه به بدن خودمان یا اطرافیان مان آسیب وارد شود افزایش پیدا خواهد کرد. آشنایی با بهترین روش های موجود در جهت اندازه گیری فشار خون بدون استفاده از دستگاه، به شما اجازه می دهد تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به اندازه گیری این عامل اقدام نمایید. این روش رایگان بوده ولی دقت زیادی نداد. همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از آن فقط در شرایط ضروری به افراد توصیه شود.

مزایای تشخیص فشار خون بدون دستگاه کدام اند؟

بی شک پروسه تشخیص فشار خون بدون دستگاه می تواند مزایای زیادی را در خود جای داده باشد.

رایگان بودن

اولین مزیت این پروسه مربوط به رایگان بودن و در دسترس بودن آن است. در جهت تشخیص فشار خون بدن، شما نباید حتما از دستگاه های گران قیمت استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از یک سری تکنیک های خاص این پروسه را به اتمام برسانید.

دسترسی همیشگی

جدا از مسئله رایگان بودن، با استفاده از این پروسه شما می توانید در هر موقعیت و هر بازه زمانی نسبت به اندازه گیری فشار خون اقدام نمایید. گاهی اوقات افراد از نظر زمانی یا جغرافیایی در موقعیتی قرار دارند که استفاده از دستگاه های اندازه گیری فشار خون برای آنها ممکن نیست. در این شرایط، آنها می توانند به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به استفاده از روش های سنتی و دستی اقدام نمایند.   معایب تشخیص فشار خون بدون دستگاه کدام اند؟ معایب تشخیص فشار خون بدون دستگاه کدام اند؟

معایب تشخیص فشار خون بدون دستگاه کدام اند؟

با اینکه تشخیص فشار خون بدون دستگاه مزایای زیادی دارد، ولی توجه به مضرات آن هم خالی از لطف نیست. اولین عیبی که می توان برای این روش تعریف کرد مربوط به دقت و سرعت انجام کار است. سرعت اندازه گیر در این روش پایین بوده و دقت هم به شدت کم می باشد. گاهی اوقات افراد با استفاده از این روش، فشار خون بالا را پایین اندازه گیری کرده و مشکلات جدی را برای سایر افراد ایجاد خواهند کرد. در نتیجه، اگر شما هم به دنبال اندازه گیری فشار خون خود هستید، باید بتوانید با این روش خود را وفق دهید. تسلط بر روی این روش اندازه گیری می تواند اکثر عیوب آن را از بین ببرد.

نکات مهم قبل از اندازه گیری فشار خون با استفاده از دستگاه

برای تشخیص فشار خون با دستگاه شما باید یک سری نکات خاص و ویژه را مد نظر خود قرار دهید تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشوید. اولین نکته مهم مربوط به وضعیت فیزیکی فرد است. فرد باید حداقل پنج دقیقه ثابت و بدون تحرک، در یک موقعیت قرار گرفته باشد. دومین نکته مربوط به انگشتی است که شما از آن استفاده می کنید. بهتر است که فقط از انگشت اشاره خود در جهت انجام این آزمایش استفاده کنید. چرا که استفاده از سایر انگشت ها همچون انگشت شصت، احتمال اینکه خطای اندازه گیری افزایش پیدا کند را بیشتر می نماید. در ضمن، شما باید این مسئله را نیز مد نظر خود قرار دهید که جلوی مچ و گردن، بهترین موقعیت های موجود در جهت اندازه گیری فشار خون با فشارسنج به حساب می آیند.
نظرات: 0 مشاهده