فاموتیدین چیست ؟ - عوارض - تداخل - موارد مصرف famotidine

فاموتیدین چیست ؟

فاموتیدین نوعی مسدود کننده هیستامین نوع 2 است و باعث کاهش اسید معده می شود. از famotidine برای درمان و جلوگیری از زخم معده و زخم روده استفاده می شود . در مواردی ، از famotidine برای درمان ریفلاکس معده نیز استفاده می شود .

آمپول بتامتازون چیست و چه کاربردی دارد ؟

توجه : در صورتی که به فاموتیدین ، سیتریزین ، لوراتادین ، رانیتیدین ، سایمتیدین و سایر داروهای مشابه حساسیت دارید ، نباید فاموتیدین مصرف کنید . در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید ، قبل از تجویز این دارو به پزشک خود اطلاع دهید .

  • در صورتی که هرگونه بیماری کلیوی دارید
  • اگر به بیماری های کبدی دچار هستید
  • در صورتی که سرطان معده دارید
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف فاموتیدین در دوران بارداری

فاموتیدین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود که برای جنین مضر باشد . در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری ، با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف فاموتیدین در دوران شیردهی

فاموتیدین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای نوزاد مضر باشد . در دوره مصرف فاموتیدین نباید به کودک شیر دهید . در هر صورت طبق نظر پزشک رفتار کنید .

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده باشم چه کنم ؟

در صورتی که یک نوبت از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد فاموتیدین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با فاموتیدین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با فاموتیدین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد و یا حتی کشنده باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه : در دوره مصرف فاموتیدین ، الکل مصرف نکنید . مصرف همزمان الکل با این دارو می تواند باعث زخم معده شده و یا عوارض جانبی ناخواسته در پی داشته باشد .
فاموتیدین می تواند باعث خواب آلودگی و اختلال در تمرکز شود . بعد از مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز حواس بالا دارد خودداری کنید .

عوارض جانبی فاموتیدین

این دارو مانند سایر داروهای می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا معتقد است فواید مصرف فاموتیدین از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود .

عوارض فاموتیدین :

  • افزایش ضربان قلب / تپش قلب
  • درد عضلانی بی دلیل / ضعف / درد مفاصل / خستگی / بی حوصلگی
  • تغییر رنگ ادرار / تیره شدن ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار
  • سردرد / سرگیجه / عدم تمرکز حواس
  • تنگی نفس / کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله ها
  • زرد شدن پوست و چشم ها
  • خونریزی از لثه / افزایش خونریزی پریود / خونریزی بین دوره قاعدگی / افزایش روزهای قاعدگی
  • تورم بدن / افزایش وزن / جمع شدن آب زیر پوستی / پف کردن زیر چشم و پلک ها / افزایش سایز دور کمر و پهلوها
  • بوی نامطبوع تنفس

تداخل دارویی فاموتیدین

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .

از آنجایی که فاموتیدین میزان اسید معده را تحت تاثیر قرار می دهد ، می تواند باعث تغییر میزان جذب برخی از دارو ها شود . همچنین داروهایی که باعث تحریک معده می شوند می توانند با فاموتیدین تداخل ایجاد کرده و باعث بروز زخم معده شوند .  مصرف فاموتیدین با سایر داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای آرامبخش و خواب آور می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود .

برخی از داروهایی که با فاموتیدین تداخل دارند :

تداخلات دارویی فاموتیدین معمولا جدی نیست و می توان با تغییر زمان مصرف داروها از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کرد . (با پزشک مشورت کنید)

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 3 مشاهده