کدام مدل چاپ برای جعبه داروی کودکان مناسب‌تر است؟

بسته بندی مناسب داروها و طراحی روی جعبه آن ازجمله مواردی هستند که با عرضه دارو رابطه مستقیمی دارند. شاید از نظر برخی افراد نوع بسته بندی و مدل چاپ جعبه دارویی موضوعی بی‌اهمیت باشد اما بهتر است بدانید که این مورد به اندازه کیفیت خود دارو اهمیت دارد و اگر بسته بندی مناسب و استاندارد باشد به حفظ سلامت و کیفیت دارو کمک می‌کند. طراحی جعبه دارو باید به گونه‌ای انجام شود که در کنار حفظ دارو از عوامل محیطی، از ویژگی‌های ظاهری مناسب نیز برخوردار باشد. رنگ‌های استفاده شده روی جعبه و نوع فونت‌ها ازجمله مواردی هستند که تاثیر زیادی در بسته بندی داروها دارند. در این میان طراحی جعبه دارویی کودکان بیشتر قابل توجه است. بخاطر اینکه کودکان روحیه حساس و لطیف‌تری دارند و مدل چاپ مناسب روی بسته بندی باعث می‌شود کودکان از مصرف داروی تجویز شده خودداری نکنند.

طراحی جعبه دارو براساس گروه سنی مصرف کننده

جعبه‌های دارو دارای مشخصات ظاهری منحصر به فردی هستند و این ویژگی‌ها با توجه به اینکه کدام رده سنی قرار است از آن دارو استفاده کند متفاوت است. این تفاوت بین جعبه‌های داروی بزرگسالان و کودکان به وضوح دیده می‌شود. تفاوت‌هایی که در طراحی و مدل چاپ روی بسته بندی‌ها وجود دارد این دو گروه را از هم متمایز می‌کند. معمولا برای جعبه‌های داروی بزرگسالان از طرح‌های ساده استفاده می‌شود و رنگ بیشتر جعبه‌ها سفید است که توضیحات دارو روی آن نوشته می‌شود. به عبارت دیگر این نوع طراحی باعث می‌شود که تمرکز اصلی روی اطلاعات مربوط به دارو و نحوه مصرف آن باشد. کدام مدل چاپ برای جعبه داروی کودکان مناسب‌تر است؟ کدام مدل چاپ برای جعبه داروی کودکان مناسب‌تر است؟ درحالیکه جعبه‌های داروی کودکان بسیار متفاوت‌تر طراحی می‌شوند. ظاهر جعبه دارو باید جذابیت کافی برای کودکان داشته باشد و به گونه‌ای طراحی شود که کودک را به مصرف داروی تجویز شده تشویق کند. به همین دلیل طراحان جعبه‌های دارو از جلوه‌های بصری کودکانه و تصاویر شاد در طراحی و چاپ این جعبه‌ها استفاده می‌کنند. اگر دقت کرده باشید جعبه‌هایی که برای داروی کودکان طراحی می‌شوند زرق و برق بیشتری دارند و توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. همچنین برخلاف جعبه‌های داروی بزرگسالان که رنگ سفید در آن‌ها غالب است در جعبه‌های داروی کودکان بیشتر از رنگ‌های شاد استفاده می‌شود و دلیل این موضوع به روانشناسی رنگ در کودکان مربوط است. بنابراین طراح جعبه‌های دارویی باید از خصوصیات رفتاری هر گروه سنی آگاه بوده و طراحی را براساس آن انجام دهد.

نکات مهم در طراحی جعبه داروی کودکان

همه جعبه‌های دارویی باید طبق استانداردهای تعیین شده طراحی شوند. جعبه داروی کودکان نیز از این امر مستثنا نیست. مشکل اصلی والدین به هنگام بیماری کودکان نخوردن دارو توسط کودک است. شرکت‌های داروسازی در این زمینه راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که یکی از آن‌ها افزودن اسانس‌های خوراکی مجاز به دارو و تغییر طعم تلخ آن است. البته ظاهر و مدل چاپ جعبه دارو تا حد زیادی می‌تواند توجه کودک را به خود جلب کند. تعدادی از موارد مهمی که در طراحی جعبه داروی کودکان باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:
  • رنگ جعبه

توجه به رنگ‌های استفاده شده روی بسته بندی جعبه دارویی کودکان یکی از موارد مهمی است که باید طراحان آن را مدنظر قرار دهند. داشتن اطلاعات کافی درمورد روانشناسی رنگ‌ها تا حد زیادی به طراحان کمک می‌کند. معمولا کودکان از رنگ‌های شاد خوششان می‌آید و نسبت به آن‌ها واکنش خوبی نشان می‌دهند. به همین دلیل باید رنگ‌های مورد استفاده در طراحی جعبه داروی کودکان از گروه رنگ‌های گرم و شاد باشد. البته بهتر است طراح کمی خلاقیت به خرج داده و رنگ‌ها را به خوبی باهم ترکیب کند. درنتیجه کودک با دیدن جذابیت جعبه دارو راحت‌تر با خوردن دارو کنار می‌آید. طراحی جعبه دارو براساس گروه سنی مصرف کننده طراحی جعبه دارو براساس گروه سنی مصرف کننده
  • طرح گرافیکی

مدل چاپ و طرح‌های گرافیکی بکار رفته روی جعبه داروی کودکان از دیگر موارد مهمی است که شرکت‌های داروسازی باید به آن توجه کنند. توجه به نیازهای روحی کودکان و استفاده از طرح‌های مناسب باعث می‌شود تا کودکان با میل خود دارو را مصرف کنند. معمولا کودکان بیشتر وقت خود را صرف تماشای کارتون کرده و ارتباط مناسبی با شخصیت‌های کارتونی مختلف برقرار می‌کنند. درصورتی که از این شخصیت‌ها و اشکال کودکانه در طراحی جعبه داروی کودکان استفاده شود قوه تخیل آن‌ها تقویت شده و با تصور خود بجای آن شخصیت کارتونی، خوردن دارو به نوعی سرگرمی برای کودک تبدیل شده و دیگر نیازی به زور و اجبار نیست. جعبه‌های دارویی که دارای طرح‌های جذاب و خلاقانه هستند کار والدین را در خوراندن دارو به کودکان آسان‌تر می‌کنند.
  • کیفیت و مقاومت جعبه

یکی از نکات مهم در طراحی تمام جعبه‌های دارویی و به خصوص جعبه داروی کودکان توجه به کیفیت آن است. با اینکه استفاده از رنگ‌های شاد و طرح‌های گرافیکی خاص برای کودکان جذاب است اما نباید مهمترین هدف بسته بندی که حفظ کیفیت دارو است را نادیده گرفت. داروها به هر حال باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرند و فقط توسط والدین به کودکان داده شوند اما ممکن است کودک از روی کنجکاوی و جذابیت ظاهری جعبه دارو به سراغ آن رفته و مقداری از دارو را بخورد. پس علاوه بر توجه به ویژگی‌های ظاهری و مدل چاپ روی جعبه باید جنس آن را از مقوایی انتخاب کرد که درصورت فشار و کشیدگی پاره نشده و کودک به دارو دسترسی پیدا نکند.

ویژگی‌های یک جعبه داروی استاندارد برای کودکان

همانطور که توضیح دادیم طراحی جعبه دارو کودکان نیازمند توجه و خلاقیت بیشتری است و باید متناسب با روحیه کودکانه طراحی شود. طراحان شرکت‌های داروسازی پس از انتخاب طرح و رنگ مناسب و مدل چاپ روی جعبه باید قسمتی را برای درج اطلاعات مربوط به دارو در نظر بگیرند. معمولا در طراحی جعبه داروی بزرگسالان برای جلوگیری از اشتباهات دارویی توجه و تمرکز اصلی بر روی جزئیات دارو است که روی جعبه آن درج می‌شود. در طراحی جعبه داروی کودکان نیز نباید این مورد را نادیده گرفت. باید هنگام طراحی جایی را برای درج نام دارو، نحوه مصرف، دوز دارو، هشدارها و دستور پزشک درنظر گرفت. نوشتن دستورالعمل‌های دارویی چه در کودکان و چه در بزرگسالان اهمیت بسیار زیادی دارد و با سلامتی افراد در ارتباط است. از این رو جذابیت‌های ظاهری جعبه دارو و استانداردهای لازم باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک جعبه داروی ایده‌آل و مناسب طراحی شود. تهیه و تنظیم: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نظرات: 0 مشاهده