سیپروهپتادین - تداخل - عوارض جانبی - CYPROHEPTADINE

سیپروهپتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

سیپروهپتادین نوعی آنتی هیستامین است که با کاهش اثر شیمیایی هیستامین در بدن ، علائم آلرژی و حساسیت را بهبود می بخشد . سیپروهپتادین برای درمان عطسه ، آبریزش بینی ، خارش بدن ، خارش چشم ، قرمز شدن چشم و سایر علائم مرتبط با آلرژی فصلی مصرف می شود . در برخی از موارد از این دارو برای درمان سردرد ، اگزما (ناشی از آلرژی) ، واکنش های پوستی و حساسیت به نیش حشرات استفاده می شود.

سیپروهپتادین - تداخل - عوارض جانبی - CYPROHEPTADINE

در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید ، قبل از مصرف  سیپروهپتادین با پزشک مشورت کنید:

  • اگر دچار آب سیاه یا آب مروارید هستید
  • در صورتی که دچار زخم معده و یا خونریزی معده هستید
  • اگر انسداد روده و معده دارید
  • در صورتی که دچار مشکلات ادراری و مثانه هستید
  • اگر مشکلات پروستات دارید
  • اگر دچار تنگی نفس و آسم هستید
  • در صورتی که سن بیش از 55 سال دارید
  • در صورتی که فشارخون بالا دارید
  • در صورت ابتلا به هرگونه بیماری قلبی و عروقی
  • در صورتی که پرکاری تیروئید دارید
  • اگر در دوران بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به کودک شیر می دهید

عوارض سیپروهپتادین در دوران بارداری

سیپروهپتادین در گروه C بارداری قرار دارد و مشخص نیست که به جنین آسیب می رساند یا خیر . مصرف این دارو در دوران بارداری بدون تجویز پزشک مجاز نیست .

عوارض سیپروهپتادین در دوران شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد هنوز به صورت کامل مشخص نیست . مصرف سیپروهپتادین در دوران شیردهی مجاز نیست مگر با توصیه و تجویز پزشک . سیپروهپتادین و سایر آنتی هیستامین ها می توانند تولید شیر مادر را کاهش دهند. همچنین می تواند باعث خواب آلودگی نوزاد شود که در برخی از مواقع خطرناک است .

توجه : هیچگاه به صورت خودسرانه سیپروهپتادین را به کودکان زیر دو سال ندهید . مرگ به دلیل مصرف آنتی هیستامین ها در کودکان زیر دو سال بسیار رایج است

در صورت فراموش کردن مصرف سیپروهپتادین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد سیپروهپتادین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با قصد خودکشی با سیپروهپتادین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردز و مسمومیت با سیپروهپتادین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد و یا حتی باعث مرگ شود . استفاده از این دارو برای خودکشی نمایشی ، روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

توجه : مصرف سیپروهپتادین می تواند باعث اختلال در تمرکز و خواب آلودگی شود . در زمان مصرف این دارو ، از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید . در دوره مصرف این دارو ، از الکل و نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید .

عوارض جانبی سیپروهپتادین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را تجویز کرده است زیرا معتقد است فواید مصرف سیپروهپتادین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد . شما ممکن است هیچکدام از عوارض جانبی زیر را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند .
در صورتی که با مصرف این دارو ، هرگونه نشانه ای از حساسیت مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائم حساسیت به سیپروهپتادین می تواند شامل این موارد باشد : آبریزش بینی ، خارش چشم ، قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب و ...

سایر عوارض جانبی مصرف سیپروهپتادین عبارتند از :

  • لرزش ، تشنج / سرگیجه / توهم / دیدن افراد و یا چیزهایی که در واقعیت و جود ندارند / شنیدن صداها و دستوراتی که در واقعیت وجود ندارند
  • کاهش ادرار / تغییر رنگ و بوی ادرار / کاهش فشار ادرار / تکرر ادرار
  • افزایش ضربان قلب / افزایش تپش قلب
  • خونریزی راحت و غیر عادی / خونریزی لثه / کبودی سریع پوستی
  • زنگ زدن گوش / شنیدن صدای باد در گوش / وزوز گوش / کاهش شنوایی
  • ضعف / زرد شدن پوست / زرد شدن چشم / رنگ پریدگی
  • سیپروهپتادین می تواند خونریزی پریود و دوره های قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد / افزایش خونریزی پریود
  • خواب آلودگی / کاهش تمرکز / مشکل در حرف زدن / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن هستید / مشکل در جمله سازی
  • تاری دید / سیاهی رفتن چشم / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی  .
  • و ....

چه داروهایی با سیپروهپتادین تداخل دارند ؟

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از این داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز سیپروهپتادین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با تداخل دارند :

میزان مصرف سیپروهپتادین

میزان و نحوه مصرف هر دارویی توسط پزشک متخصص تعیین می شود و اطلاعات موجود در این مقاله فقط جهت افزایش آگاهی می باشد و جایگزین تجویز پزشک نیست . دوز توصیه شده برای مصرف سیپروهپتادین در بزرگسالان 4 میلیگرم هر 8 ساعت یکبار می باشد . حداکثر میزان مصرف مجاز در یک روز برای بزرگسالان 20 میلی گرم است . در شرایطی و با تشخیص پزشک ممکن است این میزان تا 32 میلیگرم در یک روز افزایش پیدا کند . میزان مصرف سیپروهپتادین در کودکان 7 الی 14 ساله ، 4 میلیگرم و 3 بار در روز است .

حداکثر میزان مصرف در کوکان 16 میلی گرم در یک روز است . میزان مصرف در کودکان 2 تا 7 سال 2 میلی گرم و سه بار در یک روز است و حداکثر میزان مصرف مجاز 12 میلی گرم در روز می باشد . دوز مورد نیاز برای مصرف در کودکان ممکن است بر اساس وزن کودک تعیین شود . در صورتی که وزن کودک در دوره مصرف سیپروهپتادین افزایش و یا کاهش پیدا کرده است ، به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به تغییر میزان مصرف دارو باشد .

استفاده از سیپروهپتادین برای چاقی و افزایش وزن

یکی از عوارض جانبی مصرف سیپروهپتادین افزایش وزن و چاقی می باشد . این روزها استفاده از این دارو برای چاقی بسیار افزایش یافته است در صورتی که مصرف سیپروهپتادین برای چاقی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. افزایش وزن ناشی از مصرف این دارو ، بیشتر جمع شدن آب زیر پوست می باشد و به دلیل احتباس آب بدن و کاهش ادرار اتفاق می افتد . علاوه بر این که مصرف این دارو برای چاقی و افزایش وزن می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد ، چاقی ناشی از مصرف سیپروهپتادین ، با قطع مصرف این دارو از بین می رود و شما به وزن سابق خود بر خواهید گشت .

سیپروهپتادین با گریپ فروت تداخل دارد و می تواند باعث افزایش عوارض جانبی و ایجاد خواب آلودگی شدید شود .

نظرات: 3 مشاهده