سلکوکسیب - عوارض - تداخلات - موارد مصرف Celecoxib

سلکوکسیب چیست ؟

سلکوکسیب (Celebrex یا Celecoxib) نوعی داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی است که با کاهش هورمون هایی که باعث التهاب در بدن می شوند ، از التهاب بدن می کاهد . سلکوکسیب برای درمان درد و یا التهاب ناشی از بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد . مانند : آرتریت ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، درمان درد قاعدگی و پریود ، آرتریت روماتوئید نوجوانان ، درمان پولیپ های ارثی در روده بزرگ  و ...

سلکوکسیب - عوارض - تداخلات - موارد مصرف Celecoxib

توجه : سلکوسیب به شدت می تواند خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی را افزایش دهد . به ویژه اگر به صورت طولانی مدت مصرف شود و یا فرد مصرف کننده ، بیماری قلبی و عروقی داشته باشد و یا بالای 55 سال سن داشته باشد . استفاده از سلکوکسیب قبل از جراحی قلب ممنوع است . در صورتی که از این دارو استفاده می کنید ، قبل از عمل قلب ، به پزشک خود اطلاع دهید .

سلکوکسیب می تواند باعث خونریزی معده و روده شود . در صورتی که سن بالایی دارید و یا به زخم معده و روده مبتلا هستید ، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید . در صورتی که به سلکوکسیب حساسیت دارید ، نباید ازاین دارو استفاده کنید . در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید :

  • در صورتی که دچار خونریزی معده و روده هستید و یا سابقه خونریزی معده و روده و زخم معده دارید
  • اگر به سلکوکسیب و سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی حساسیت دارید
  • اگر دچار بیماری قلبی و عروقی هستید
  • در صورتی که به دیابت مبتلا هستید
  • اگر فشار خون بالا دارید
  •  در صورتی که کلسترول بد خون شما بالا است
  • در صورتی که سیگار می کشید
  • اگر سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید
  • در صورتی که دچار اسم و تنگی نفس هستید
  • اگر هرگونه بیماری کلیوی و کبدی دارید
  • اگر باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد خود شیر می دهید .

مصرف سلکوکسیب در بارداری

سلکوکسیب در رده C بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در دوران بارداری باید فقط با تجویز پزشک باشد . مصرف سلکوکسیب در سه ماهه آخر بارداری می تواند به جنین آسیب برساند .

مصرف سلکوکسیب در شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای کودک مضر باشد . در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید ، قبل از مصرف سلکوکسیب با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف سلکوکسیب

نحوه و میزان مصرف هر دارویی توسط پزشک تعیین می شود و شما باید طبق تجویز و دستور دکتر رفتار کنید . سلکوکسیب را می توان با غذا و یا بدون مصرف غذا استفاده کرد . در صورتی که مصرف سلکوکسیب باعث سوزش سردل و شکم درد می شود ، می توانید دارو را با غذا مصرف کنید . در صورتی که مجبور هستید از این دارو به مدت طولانی استفاده کنید ممکن است برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، نیاز به آزمایش های پزشکی و تشخیصی منظم داشته باشید .

در صورت فراموش کردن مصرف سلکوکسیب چه کنم ؟

در اکثر اوقات این دارو در برنامه مشخصی قرار نمی گیرد و معمولا زمانی که احساس درد می کنید باید از این دارو استفاده کنید ولی اگر پزشک شما ، زمان مشخصی برای مصرف دارو تعیین کرده است و شما مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورتی که بیش از حد سلکوکسیب مصرف کرده باشم چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سلکوکسیب ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با سلکوکسیب می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد و حتی باعث مرگ شود . خودکشی نمایشی با سلکوکسیب روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

توجه: در دوره مصرف سلکوکسیب ، الکل مصرف نکنید . مصرف الکل در زمان مصرف سلکوکسیب می تواند خطر ابتلا به زخم معده و خونریزی معده را افزایش دهد .

در دوره مصرف سلکوکسیب ، از مصرف آسپیرین خودداری کنید. همچنین بسیاری از داروهای سرماخوردگی و مسکن می تواند حاوی آسپرین باشد . مصرف سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی در دوره مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک باشد .

عوارض مصرف سلکوکسیب

سلکوکسیب مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا معتقد است فواید مصرف سلکوکسیب بیشتر از عوارض جانبی آن است . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند .

در صورتی که با مصرف سلکوکسیب هرگونه علائمی از حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . برخی از نشانه های آلرژی به سلکوکسیب عبارتند از : خشک شدن گلو و دهان ، تورم لب و زبان ، تنگی نفس ، عطسه ، سرفه ، گرفتگی گوش ، خارش بدن و ... در صورتی که با مصرف سلکوکسیب هرگونه علائم حمله قلبی و یا سکته مغزی در خود مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند : درد قفسه سینه همراه با تنگی نفس ، گسترش درد به فک و بازو ، حالت تهوع و استفراغ ، سردرد و سرگیجه و .... احتمال حمله قلبی و سکته مغزی با مصرف سلکوکسیب در کسانی که دچار بیماری های قلبی هستند و یا سن بالایی دارند ، وجود دارد .

سایر عوارض جانبی مصرف سلکوکسیب عبارتند از :

  • تورم بدن / جمع شدن آب زیر پوستی / افزایش سایز دور شکم و پهلوها / افزایش وزن / ایجاد غبغب / پف کردن پلک و تورم زیر چشم / بزرگ شدن سینه در زنان و مردان
  • خونریزی معده / وجود خون در مدفوع / خونریزی روده
  • تهوع / استفراغ / درد معده / سوزش سردل / درد شکم / از دست دادن اشتها / زرد شدن پوست و چشم ها
  • مشکلات کلیوی / تغییر رنگ ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / قطره قطره شدن ادرار / تکرر ادرار / بوی بد / کاهش فشار ادرار
  • تنگی نفس / کم آوردن نفس در هنگام بالا رفتن از پله و پایین آمدن از شیب ها / درد قفسه سینه /
  • افزایش ضربان قلب
  • تاری دید / سیاهی رفتن چشم / سرگیجه / مشکل در تشخیص رنگ / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی
  • خونریزی غیر طبیعی پریود / افزایش خون قاعدگی / تغییر روزهای دوره قاعدگی / خونریزی از واژن در بین دوره قاعدگی
  • سوزن سوزن شدن دست ها و پاها / گزگز کردن / مورمور شدن
  • خونریزی از لثه / زخم در دهان و لب

تداخل دارویی سلکوکسیب

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز سلکوکسیب ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با سلکوکسیب تداخل دارند عبارتند از :

سلکوکسیب با گریپ فروت تداخل دارد . تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

نظرات: 1 مشاهده