درمان کمردرد توسط فوق تخصص درد 

اگر با پزشک متخصص درد آشنایی داشته باشید خوب می‌دانید که پزشک برای درمان کمردرد بیماران، روش‌های حداقل تهاجمی و بدون جراحی را در نظر می‌گیرد. افرادی که ترس از عوارض عمل جراحی دارند یا به دلایل دیگری که شرایط عمل جراحی ندارند، باید به فوق تخصص درد مراجعه کنند. روش‌هایی که از سوی متخصص درد به بیماران پیشنهاد می‌شود، کمترین عوارض و بیشترین تاثیرگذاری را برای درمان خواهد داشت. در ابتدا روش‌های ساده و کم هزینه به بیمار پیشنهاد می‌شود و در صورت عدم درمان، روش‌های پیشرفته‌تری برای بیمار انجام می‌گیرد. اگر به دنبال راهکارهای غیر جراحی و موثر برای درمان کمردرد خود هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. درمان کمردرد توسط فوق تخصص درد  درمان کمردرد توسط فوق تخصص درد 

درمان کمردرد غیر تهاجمی و غیر دارویی

در ابتدا برای بیماران راهکارهای درمانی ابتدایی در نظر گرفته می‌شود، در صورت عدم درمان، روش‌های پیشرفته‌تری برای او در نظر گرفته خواهد شد. این موارد پیشنهادی بسته به شرایط بیمار تجویز می‌شود:

تمرینات ورزشی

فعالیت بدنی باید به هدف افزایش قدرت بدنی، انعطاف‌پذیری و بازگرداندن حرکات طبیعی انجام گیرد. به‌طور مثال روش‌هایی مانند آب درمانی، تمرینات کششی، هوازی و بسیاری از موارد دیگر به بیمار پیشنهاد می‌شود. ورزش برای سلامت قلب و عروق، عملکرد بهتر دیسک کمر و سلامت اسکلت عضلانی بسیار مهم و ضروری است.

تکنیک‌های درمان دستی

درمان دستی به این صورت است که با تکنیک‌های خاصی نیرویی در نواحی آسیب‌دیده از جمله مفاصل، ماهیچه‌ها، و رباط‌ها وارد می‌شود. بسیاری از افراد ممکن است با این روش ساده متوجه درمان کمردرد خود شوند.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم

با استفاده از این دو کمپرس در زمان‌های متفاوت می‌توانید درد خود را تا حد زیادی تسکین دهید. به این مورد توجه داشته باشید که همراه با چنین روشی، ورزش را فراموش نکنید.

الکتروتراپی

از رایج‌ترین شکل این روش درمانی به صورت تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است که به عنوان TENS شناخته می‌شود. در این روش با تحریک الکتریکی ولتاژ پایین که با سیستم عصبی حسی در ارتباط است، باعث کاهش کمردرد می‌شود.

کنترل درد با روش‌های دارویی و به صورت غیرتهاجمی

مسکن‌ها و داروهای مربوطه در تمام مراحل درمانی کمردرد از شروع درد اولیه که به عنوان درد حاد شناخته می‌شود تا روند توانبخشی برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از رایج‌ترین درمان دارویی غیر تهاجمی‌ که برای درمان کمردرد مزمن کاربرد دارد به شرح زیر است:

مسکن‌ها یا داروهای کنترل کننده درد

داروهایی مانند استامینوفن در درمان کمردرد، هرچند کوتاه مدت، تاثیرگذار است؛ اما در صورتی که طی طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد، به کلیه یا کبد آسیب وارد می‌کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

این داروها شامل آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و مهارکننده‌های COX-2 است. استفاده طولانی مدت از این دارو منجر به زخم گوارشی می‌شود و ممکن است کمی خطر حمله قلبی داشته باشد.

شل کننده‌های عضلانی

برای درمان اسپاسم عضلانی و دیگر عوارض ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروهای مخدر

مناسب‌ترین راهکار درمانی برای درد حاد یا بعد از عمل، استفاده از این دسته از داروهاست. از آنجایی که استفاده از داروهای مخدر به طور مکرر خطر اعتیاد دارد اغلب برای درمان کمردرد مزمن توصیه نمی‌شود.

داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج

این روش درمانی برای درمان دردهای عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروهای تعدیل کننده عصبی

برای درمان دردهای عصبی و عضلانی این نوع داروها برای بیماران تجویز می‌شود.

درمان کمردرد بدون جراحی به سبک متخصص درد

در صورتی که راهکارهای درمانی ابتدایی و کم هزینه برای بیمار موثر نباشد، در نهایت پزشک روش‌های موثرتر غیر جراحی را برای بیمار در نظر می‌گیرد که این موارد به شرح زیر است:

تزریق اپیدورال روش دیگری برای تسکین کمردرد

تزریق اپیدورال امروزه کاربردهای زیادی برای تسکین درد دارد که یکی از این موارد برای بی دردی زایمان طبیعی است. علاوه بر این بسته به شرایط و نیاز بیمار، اپیدورال به میزان مناسبی برای درمان کمردرد از سوی فوق تخصص درد تزریق می‌شود. برای اینکه پروسه تزریق با دقت بسیار بالایی انجام گیرد با تصویربرداری اشعه ایکس انجام می‌شود. هدف از انجام این روش درمانی، کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی و در نهایت تسکین درد بیمار است. این روش منجر به تسریع روند درمان می‌شود، به این صورت که بیمار با تسکین درد خود می‌تواند در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند و پس از مدتی همانند گذشته فعالیت‌های خود را نیز ادامه دهد.

لیزر دیسک کمر یا PLDD

همانطور که می‌دانید جراحی باز به مراتب عوارض بیشتری نسبت به هر روش درمانی دارد، به همین جهت پزشکان سعی بر این دارند تا حد امکان بیمار را به روش‌های غیر جراحی درمان کنند. امروز لیزر دیسک کمر کاربرد زیادی در درمان کمردرد دارد؛ چراکه روشی بسته است و علاوه بر این، تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد. این روش برای افرادی که به دلیل بیماری دیسک کمر از کمردرد رنج می‌برند، می‌تواند یکی از گزینه‌های پیشنهادی از سوی پزشک باشد. با حرارت بالایی که توسط سوزن به قسمت میانی دیسک وارد می‌شود، حجم دیسک کاهش پیدا می‌کند. به دنبال آن فشار وارد شده به عصب برداشته می‌شود و بیمار متوجه درمان کمردرد خود خواهد شد. این روش نیازی به برش و بیهوشی ندارد و تنها تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. این موارد ذکر شده تنها نمونه‌ای از روش‌های درمانی است که توسط متخصص درد دکتر محمد حسین دلشاد انجام می‌گیرد، روش‌های بسیار زیاد نوین و موثر دیگری نیز وجود دارد که بر اساس شرایط بیمار بهترین آن انجام خواهد گرفت. در مواقع نادر که بیمار به هیچ یک از روش‌های ذکر شده تسکین درد را تجربه نکند، در نهایت جراحی برای او انجام خواهد گرفت.
نظرات: 0 مشاهده