کامپوزیت اقساطی دندان - کامپوزیت دندان چیست؟

آدمی در هر برهه از زندگی خود، بسیار به زیبایی اهمیت می‌دهد، چون زیبایی به افراد اعتماد به نفس می‌بخشد. داشتن یک لبخند زیبا، نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره و شاداب نشان‌دادن آن دارد. این در حالی است که بسیاری از افراد به دلیل نداشتن لبخند زیبا، از نعمت خندیدن و حضور در اجتماع محروم شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند. حتما می‌دانید که اصلاح طرح لبخند در نهایت به سلامت دندان‌ها و داشتن دندان‌های یک دست، سفید و سالم ختم می‌شود. در حوزه دندانپزشکی روش‌های بسیار متعددی وجود دارد که تحت عنوان روش‌های زیبایی ترمیمی شناخته شده و به اصلاح طرح لبخند می‌انجامد. یکی از این روش‌ها کامپوزیت است که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. هر چند کامپوزیت به عنوان یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌های ترمیم زیبایی دندان شناخته می‌شود، اما قطعا هر کسی کاندیدای مناسبی برای استفاده از این روش نیست. از این رو بهتر است بیشتر با این روش آشنا شوید.

کامپوزیت دندان چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است به این سوال شفاف و مختصر پاسخ دهیم. کامپوزیت که به آن لمینیت کامپوزیتی نیز می‌گویند، در واقع نوعی ماده‌ است که روی سطح دندان قرار می‌گیرد و به این ترتیب بی‌نظمی‌های دندان ، فرم نامناسب، تغییر رنگ و فاصله بین دندان‌ها را می‌پوشاند. ناگفته نماند درمان ترمیمی این موارد با لمینیت کامپوزیتی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که جزئی باشند. به عنوان مثال: ازبین‌بردن فاصله زیاد بین دندان‌ها با این روش زیبایی امکان‌پذیر نیست و باید از روش‌های درمانی دیگری استفاده کنید. از آنجا که این روش درمان زیبایی برای همه افراد مناسب نیست، مراجعه‌کننده به کلینیک دندانپزشکی، باید به درستی معاینه شده و شرایط فک و صورت او مشخص شود. معاینه اولیه و اصولی دندان، نقش بسیار مهمی در کیفیت خروجی کار دارد. با این حال انجام لمینیت کامپوزیتی چندان دشوار نیست و در یک جلسه یا نهایت دو جلسه انجام می‌شود.‌ کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان چیست؟

چه تفاوتی بین کامپوزیت و لمینیت وجود دارد؟

بسیاری از افراد بین لمینیت سرامیکی و لمینیت کامپوزیتی تفاوتی قائل نیستند، در حالی که این دو روش کاملا با یک دیگر متفاوتند. در لمینیت سرامیکی، دندان به تراشیدگی جزئی نیاز دارد. در حالی که در کامپوزیت هیچ نوع تراشیدگی‌ای بر روی دندان انجام نمی‌شود. لمینیت کامپوزیتی به قالب‌گیری نیاز نداشته و در یک جلسه انجام می‌شود. از دیگر تفاوت‌های این دو روش ترمیم زیبایی دندان، می‌توان به طول عمر آن‌ها اشاره کرد. طول عمر لمینیت کامپوزیتی کاملا به شرایط نگهداری از آن بستگی دارد. اگر با استفاده از این روش طرح لبخند خود را اصلاح کرده‌اید، به هیچ وجه نباید از غذاها و خوراکی‌های سفت استفاده کنید. علاوه بر آن، استفاده از نخ دندان، مصرف زیاد چای و قهوه، مصرف قلیان و دخانیات و نوشیدنی‌های رنگی برای شما ممنوع است ، چون عمر لمینیت کامپوزیتی را کاهش می‌دهد. ناگفته نماند که مهارت دندانپزشک و مواد مصرفی نیز نقش مهمی در کیفیت و طول عمر کامپوزیت دارد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت نیستند؟

هر چند لمینیت کامپوزیتی یک لایه بسیار نازک است، اما دندان‌های شما را کمی جلوتر از حالت عادی آن نشان می‌دهد. به همین دلیل است که معاینه فک بالا و فک پایین در این روش درمانی به شدت اهمیت دارد. اگر شما دندان‌های برجسته‌ای دارید و نامنظمی دندان‌هایتان بیش از حد معمول است یا فاصله بین دندان‌ها کاملا مشخص است، کاندیدای مناسبی برای لمینیت کامپوزیتی نیستید و قبل از استفاده از این روش باید با استفاده از روش‌های دیگر از جمله ارتودنسی فرم دندان‌های خود را اصلاح کنید. یک نکته مهم دیگر هنگام پاسخ به این سوال مطرح می‌شود. بهتر است قبل از این که به کامپوزیت دندان‌های خود فکر کنید، با خودتان صادق باشید. آیا شما می‌توانید دائما به بهداشت و سلامت دندان‌های خود اهمیت داده و فاکتورهای موثر در نگهداری از دندان‌های خود را رعایت کنید؟ در صورتی که پاسخ شما منفی است، کاندیدای مناسبی برای لمینیت کامپوزیتی نیستید. چه افرادی کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت نیستند؟ چه افرادی کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت نیستند؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از شاخه‌های کاملا تخصصی دندانپزشکی است که در تعریف عام «صاف‌کردن دندان» معنی می‌شود.‌ درمان‌های ارتودنسی بر روی دندان آنچنان مؤثر و شگفت‌انگیز است که می‌توان آن را معجزه‌ای در دندانپزشکی دانست. شاخه ارتودنسی آنچنان تخصصی و البته گسترده‌ است که هیچ یک از دندانپزشکان عمومی، نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. ارتودنسی به دو روش ثابت و متحرک انجام می‌شود. ارتودنسی ثابت از براکت و سیم تشکیل می‌شود. به همین خاطر در زبان عام به آن سیم‌کشی دندان می‌گویند. این نوع سیم‌کشی کاملا ثابت و بدون حرکت است و در افراد بالای دوازده سال انجام می‌شود. در این روش براکت‌ها با نگین‌های ارتودنسی توسط مواد چسب مانند کامپوزیت به دندان چسبانده می‌شوند.‌ ارتودنسی متحرک نیز، همان‌طور که از نام آن مشخص است، قابل برداشته‌شدن و جایگذاری توسط بیمار است.

چه زمانی به درمان ارتودنسی نیاز داریم؟

برای انجام ارتودنسی باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شوید. اگر فک بالا یا پایین شما مشکلات واضحی از جمله بزرگی یا کوچکی غیر معمول داشته‌باشد، و یا دندان‌هایتان نامرتب و فاصله‌دار هستند، کاندیدای مناسبی برای استفاده از این روش درمانی هستید. هم‌چنین اگر تعدادی از دندان‌هایتان رشد نکرده یا به دلیل کمبود جا نهفته شده‌اند، می‌توانید از ارتودنسی استفاده کنید. استفاده از این روش درمانی محدودیت سنی ندارد؛ اما بهترین سن این درمان زمانی است که اولین دندان‌های دائمی روییده‌ باشند. در مقابل تا زمانی که سن رشد بیمار به اتمام نرسیده، می‌توان با استفاده از ارتودنسی به درمان ناهنجاری‌های فک کمک کرد. ارتودنسی یک درمان تقریبا طولانی‌مدت است. آن دسته از بیمارانی که به دلیل ناهنجاری در رویش دندان و بی‌نظمی در آن نمی‌توانند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند، باید دوره درمان ارتودنسی را تحمل کرده و پشت سر بگذارند. آیا دندان‌های ارتودنسی‌ شده یا کامپوزیت شده به عصب‌کشی نیاز پیدا نمی‌کنند؟ آیا دندان‌های ارتودنسی‌ شده یا کامپوزیت شده به عصب‌کشی نیاز پیدا نمی‌کنند؟

آیا دندان‌های ارتودنسی‌ شده یا کامپوزیت شده به عصب‌کشی نیاز پیدا نمی‌کنند؟

ارتودنسی یا کامپوزیت به خودی خود منجر به پوسیده‌شدن دندان‌ها نمی‌شوند. اما در کل درمان‌های زیبایی نقشی در حفظ سلامت ریشه دندان ندارند‌. لمینیت کامپوزیتی بر روی تاج دندان قرار می‌گیرد و هیچ تاثیری بر روی ریشه آن ندارد. ارتودنسی نیز تنها بی‌نظمی‌های دندان را مرتفع می‌سازد. عده‌ای از افراد بر این باورند که ارتودنسی در آینده اثرات مخربی بر روی سلامت دندان‌ها می‌گذارد. این تصور کاملا اشتباه‌ است. هر دندانی که به درستی نگهداری نشود و فاکتورهای بهداشتی برای آن رعایت نگردد، دچار پوسیدگی می‌شود‌. دندان‌های سیم‌کشی شده به دلیل وجود سیم و براکت، به نگهداری بیشتری احتیاج دارند. در کل اگر بهداشت دهان و دندان‌های خود را رعایت نکنید، قطعا سلامت آن را به خطر انداخته‌اید. در این صورت، ریشه دندان‌ها پوسیده شده و درد ناشی از آن شما را وادار به عصب‌کشی می‌کند.

چه زمانی دندان به عصب کشی نیاز پیدا می‌کند؟

چرا باید قبل از کامپوزیت عصب کشی کنیم؟ چرا باید قبل از کامپوزیت عصب کشی کنیم؟ دندان از چند بخش مختلف تشکیل می‌شود. عصب دندان در داخل پالپ یا هسته دندان جای گرفته‌ است. پالپ تنها قسمت زنده دندان بوده و شامل عصب و رگ‌های خونی است. زمانی که این قسمت عفونی شود، درد وحشتناکی را احساس خواهید کرد. برای تسکین دندان درد باید پالپ دندان تخلیه و پاکسازی شده و با مواد مخصوصی پر شود. عوامل متعددی وجود دارد که منجر به آسیب به پالپ می‌شوند‌؛ از این عوامل می‌توان به شکستگی دندان، پوسیدگی عمیق، پرکردگی نامناسب و غیره اشاره کرد. دندانپزشک برای تشخیص آسیب پالپ، از دندان شما عکس گرفته و زمانی که آسیب آن تأیید شود، برای عصب‌کشی اقدام می‌کند. با توجه به این که پالپ آسیب‌دیده به هیچ وجه ترمیم نمی‌شود، بهتر است برای پیشگیری از گسترش عفونت، درمان عصب کشی دندان را جدی بگیرید. عصب کشی با بی حسی موضعی انجام می‌شود. پس از آن نیز برای رفع درد جزئی می‌توانید از داروی مسکن استفاده کنید.

چرا باید قبل از کامپوزیت عصب کشی کنیم؟

گاهی ممکن است پالپ دندان شما به طور کامل آسیب دیده‌باشد، اما دردی احساس نکنید. در چنین مواقعی معمولا عفونت، عصب دندان شما را بی حس می‌کند، به همین خاطر متوجه درد نمی‌شوید؛ اما دندان‌های مجاور دندان پوسیده شما به دلیل گسترش عفونت، آرام و بی‌صدا آسیب می‌بینند. از این رو بهتر است قبل از کامپوزیت، دندان‌هایی که پالپ آن از بین رفته را عصب کشی کنید. از طرفی دندانی که عصب کشی می‌شود، عمر کمتری نسبت به دندان‌های سالم دارد و باید به شکل جدی‌تر از آن نگهداری کنید. دندان‌های عصب کشی شده با مواد خاصی پر می‌شوند که قطعا کیفیت تاج طبیعی دندان را ندارند. به همین خاطر برای جلوگیری از شکستن این مواد، می‌توانید آن‌ها را با روکش‌های مقاوم‌تر بپوشانید.‌ استفاده از روکش لمینیت کامپوزیتی برای دندان‌های عصب کشی شده و پر شده مزایای قابل توجهی دارد. در این صورت علاوه بر افزایش عمر این دندان‌ها، رنگ مواد پر کننده با رنگ سفید مواد کامپوزیتی پوشانده و جلوه طبیعی به دندان‌هایتان می‌بخشد. چه زمانی دندان به عصب کشی نیاز پیدا می‌کند؟ چه زمانی دندان به عصب کشی نیاز پیدا می‌کند؟ جمع‌بندی زیبایی دندان‌ها نقش بسیار مهمی در زیبایی لبخند و در نهایت زیبایی و شادابی چهره‌تان دارد. علاوه بر فاکتورهای زیبایی، حفظ و تأمین سلامت دندان‌ها به عنوان عضوی از بدن، تأثیر مستقیمی در سلامت عمومی شما دارد. به همین منظور باید هر چند ماه یکبار، برای چکاپ دندان‌ها به کلینیک دندانپزشکی آتن مراجعه کنید. دندانپزشکان متخصص با معاینه دهان و دندان و بررسی شرایط فکی‌ شما، بهترین راهکار درمان ترمیم زیبایی یا درمان‌های مربوط به سلامت دهان و دندان را به شما معرفی می‌کنند. هرچند درمان‌های مربوط به دندان از جمله عصب کشی کمی رعب‌آور است، اما خوشبحتانه علم دندانپزشکی و تجهیزات مربوط به آن آنچنان پیشرفت داشته که هر نوع درمانی را برای بیماران ساده کرده‌است. شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی آتن میتوانید از شرایط پرداخت اقساط برای کار های درمانی و زیبایی برای دندانتان استفاده کنید. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02177852136 09375949628
نظرات: 0 مشاهده