"طرز تهیه سوسیس آلمانی خانگی با مرغ"-فوری-راحت-بسیار خوشمزه+فوت و فن مهم

توی این مطلب طرز تهیه سوسیس خانگی با مرغ رو براتون گذاشتیم که امیدوارم توی خونه درستش کنید و از طعمش لذت ببرید. فقط 2 تا نکته رو بهتون میخواستم بگم:

نکته اول: تهیه سوسیس توی خونه براتون گرونتر از سوسیس های بیرونی و کارخونه ای درمیاد، چون شما توی خونه هیچوقت برای خودتون و عزیزانتون گوشت آشغالی و به دردنخور استفاده نمیکنید. در حالی که کارخونه ها از خمیرِ گوشت و مرغ برای درست کردن سوسیس و کالباس استفاده میکنن، خیلی از بِرَند ها با اینکه مینویسن سوسیس با گوشت 80 درصد، منظورشون اینه که 80 درصد خمیر و آشغال گوشت استفاده کردن (اونم گوشتی که معلوم نیس برای چه حیوونی هستش). پس چون شما از مرغ و گوشتِ خالص استفاده میکنید براتون گرونتر در میاد.

نکته دوم: سوسیس های خانگی ماندگاریشون کمتره، اما سوسیس های کارخونه ای چون از نیترات استفاده میکنن ماندگاری سوسیس هاشون بیشتره.

نکته خیلی مهم: اما با وجود این 2 نکته، بازم خییییییییلی ارزش داره که توی خونه سوسیس درست کنید، چون هم خیلی از مواد اولیش دم دستی هستش و توی اکثر خونه ها موجوده و هم اینکه خیلی راحت و فوری درست میشه و مهمتر از همه اینکه مواد نگهدارنده ی مضر نداره.

سعی کنید توی برنامه غذاییتون درست کردن سوسیس توی خونه لااقل برای ماهی یکبار رو داشته باشید تا هم خودتون و هم فرزندان و عزیزانتون سوسیس و کالباس سالم مصرف کنید

"طرز تهیه سوسیس آلمانی خانگی با مرغ"-فوری-راحت-بسیار خوشمزه+فوت و فن مهم

  طرز تهیه پاستا مرغ با سس آلفرد

طرز تهیه سالاد سزار رستورانی با سس خوشمزه

مواد لازم برای درست کردن سوسیس خانگی با مرغ-بسیار خوشمزه

مخلوط ران و سینه مرغ (بدون چربی و پوست و استخوان) 1 کیلوگرم
آردگندم 2 ق غ
شیر خشک نمکی 4 ق غ
روغن مایع یا زیتون نصف لیوان دسته دار فرانسوی
اسانس دود 15 الی 20 قطره
گلوتن 1 ق غ سرخالی
نشاسته ذرت 2 ق غ سرپُر
تخم مرغ 1 عدد
پودر پیاز 1 ق غ
سیر 5 حبه درشت
یخ پودر شده دو سوم لیوان دسته دار فرانسوی
نمک 1 ق غ
اورگانو یا پونه کوهی، فلفل سفید از هر کدام 1 ق چ
پولبیبر، پودر پاپریکا و تخم گشنیز از هر کدام 1 ق غ
پودر زنجبیل و پودر جوز هندی از هر کدام نصف ق چ

طرز تهیه سس بشامل با شیر طرز تهیه سس گوجه فرنگی بازاری

طرز تهیه سوسیس مرغ خانگی با طعم بیرون

  1. در اولین مرحله از طرز پخت سوسیس خانگی با مرغ بسیار خوشمزه و فوری ابتدا گوشت مرغ رو بعد از شستن و خشک شدن به تکه های کوچکتر برش بزنید و داخل غذاساز یا خردکن یا مخلوط کن بریزید و 2 دقیقه چرخ کنید.
  2. بعد از 2 دقیقه که مرغ ها ریز شدن سیر، پیاز، نمک و تخم مرغ رو بهش اضافه کنید، 1 دقیقه میکس کنید، بعد آرد، شیر خشک و نشاسته رو اضافه کنید و 30 ثانیه میکس کنید، بعد اسانس دود، گلوتن و ادویه ها رو اضافه کنید و 1 دقیقه میکس کنید.
  3. بعد روغن رو اضافه کنید و 2 دقیقه میکس کنید بعد یخ پودر شده رو اضافه کنید و یکی دو دقیقه هم میکس کنید تا همه مواد یکدست و یکنواخت پوره بشن، وقتی همه مواد پوره شدن خمیر سوسیس حاضره.
  4. برای اینکه کار کردن با کاورِ سوسیس براتون سخت نباشه، اون ها رو به طول 30 الی 40 سانت برش بزنید تا به قطعات کوچکتر تقسیم بشه که پُر کردن و بستنش هم براتون راحت تر باشه.
  5. خمیر سوسیس رو بریزید داخل قیف و با کمک قیف داخل کاور رو پُر کنید، فقط حتما از هر دو طرفِ قیف 2 بند انگشت باید خالی بمونه تا راحت بتونید با نخ ببندید، کاور رو که پُر کردید یکطرفِ کاور رو خیلی محکم ببندید بطوریکه داخلش اصلا آب نره.
  6. بعد با دستتون مواد رو به سمتِ طرفِ بسته فشار بدین تا اصلا هوایی داخل کاور نمونه، تا جایی که 2 بند انگشت خالی بمونه کاور رو پُر کنید و طرف دیگر رو هم با نخ، محکم ببندید.
  7. وقتی هر دو طرف رو محکم بستید سوسیس رو به سه چهار قسمت تقسیم کنید و هر قسمت رو بپیجید و با نخ ببندید. با 2 روش میتونید سوسیس ها رو بپزید:
    روش اول: داخل یک قابلمه بزرگ آب بریزید و داخل آب یه جسم فلزی مثل 3 پایه یا کاتر شیرینی پزی و هر چیز فلزی که پنج شیش سانت از کف قابلمه فاصله داشته باشه قرار بدین. بعد یه آبکش آلومینیومی یا استیل روی همون جسم فلزی بذارید و سوسیس ها رو داخل آبکش بذارید و درب قابلمه رو بذارید، آب داخل قابلمه نباید به سوسیس ها بخوره. قابلمه رو بذارید روی حرارت ملایم و 1 ساعت صبر کنید تا سوسیس ها بخارپز بشن، بعد از 1 ساعت سوسیس ها رو دربیارید و داخل ظرفی که پُر از آب سرد و تکه های یخ هستش قرار بدین تا کاملا سرد بشن. بعد از 20 دقیقه سوسیس ها رو دربیارید و داخل یخچال قرار بدین و بعد از دو سه ساعت استفاده کنید.
    روش دوم: داخل قابلمه آب بریزید و بذارید روی حرارت متوسط، بعد از چند دقیقه که آب شروع به جوشیدن کرد، سوسیس ها رو داخل آبِ جوش قرار بدین و درب قابلمه رو بذارید و 1 ساعت صبر کنید تا سوسیس ها با حرارت ملایم جوش بزنن و بپزن. بعد از 1 ساعت سوسیس ها رو داخل ظرف آب سرد که تکه های یخ داره بذارید و بعد از 20 دقیقه سوسیس ها رو بردارید و داخل یخچال بذارید و بعد از دو سه ساعت قابل مصرفه، اگر یکروز بمونه توی یخچال بعد مصرف کنید بهتره.

طرز تهیه کالباس خانگی

طرز تهیه سس مایونز خانگی رستورانی

نکات کلیدی و فوت و فن مهم طرز تهیه سوسیس آلمانی خانگی

  • خمیر سوسیس رو اونقدر باید میکس کنید تا کاملا حالت چسبندگی به خودش بگیره تا انعطاف خوبی داشته باشه.
  • برای رنگ دادن به سوسیس ها میتونید مقدار خیلی کمی پودر لبو داخل مواد سوسیس بریزید.
  • خمیر سوسیس باید حتما کاملا سرد و خنک باشه تا بعد از پخت آب و روغن پس نده و بافت خوبی داشته باشه، برای همین بهتره که مرغ ها رو بعد از شستن و تکه تکه کردن داخل یه پلاستیک بریزید و داخل فریزر قرار بدین تا نیمه منجمد بشه بعد استفاده کنید.
  • سوسیس خانگی 1 هفته داخل یخچال و 1 ماه توی فریزر ماندگاری داره.
  • اسانس دود رو از عطاری ها یا لوازم قنادی فروشی ها تهیه کنید.
  • کاور ها رو باید جوری پُر کنید که هیچ هوایی داخلشون نباشه، کاور سوسیس رو از لوازم قنادی فروشی ها میتونید تهیه کنید.
  • در حین پوره کردن مواد، دیواره های کاسه رو حتما دورگیری کنید و مواد چسبیده رو وسط دستگاه ببرید تا یکنواخت میکس بشن.
  • اگر نخ ها رو محکم نبندید آب میره داخل کاور ها و یا اینکه خمیر فشار میاره و نخ پاره میشه و خمیر از کاور بیرون میاد.
  • قیف رو خیلی پُر نکنید تا هم گرمای دستتون موقع گرفتنِ قیف زیاد با مواد در تماس نباشه، هم پُر کردنِ قیف براتون سخت نباشه.
  • اگر 1 قاشق چایخوری پودر گوجه به موادتون اضافه کنید رنگ سوسیس هاتون بهتر میشه.
  • اول مواد رو داخل قیف بریزید و کاور رو پُر کنید بعد یکطرفِ کاور رو ببندید و بعد از هواگیری، طرف دوم رو ببندید، اگر قبل از پر کردنِ مواد، یکطرف کاور رو ببندید هوا داخل کاور پر میشه.
  • بدون سر ماسوره هم میتونید کاور ها رو پُر کنید.
  • بجای پودر پیاز از پیاز خام هم میتونید استفاده کنید، پیازِ خام خوشمزه ترش میکنه، برای این مقدار 1 عدد پیاز کوچولو رو تکه تکه کنید و با بقیه مواد داخل دستگاه بریزید و میکس کنید.
  • برای پودر کردن یخ میتونید تکه های یخ رو داخل یک دستمال یا پلاستیک تمیز بریزید و با یک گوشتکوب یا وردنه یا هر جسم سنگینی روی پلاستیک یا پارچه اونقدر بزنید که یخ کاملا پودر بشه.
  • کاور سوسیس رو قبل از پُر کردن با مواد، داخل یک ظرفی با آب ولرم بذارید خیس بخوره.
  • اگر دستگاه چرخ گوشتتون لوله پر کردن سوسیس داشته باشه میتونید ازش استفاده کنید.
  • شیر خشکی که تهیه میکنید باید شور باشه، نه مخصوص شیرینی و حلوا پزی.
  • برای خوشمزه تر شدن سوسیس میتونید 1 قاشق غذاخوری سس خردل داخل خمیر سوسیس بریزید.
  • وقتی مواد رو پوره میکنید دستگاهتون مدام روشن نباشه تا موتورش داغ نشه که گرمای موتور به خمیر سوسیس نخوره، چون همونطور که گفتیم خمیر سوسیس باید کاملا خنک باشن.
  • اگر برای بار اول سوسیس درست میکنید شما میتونید با نصف این مواد سوسیس رو درست کنید تا اگر توی طعمش کمبودی داشت بهش اضافه کنید، یا از هر ادویه ای که عطر و طعمش رو توی سوسیس دوست نداشتین میتونید کم یا حذفش کنید.

میزان کالری سوسیس مرغ خانگی

میزان کالری سوسیس خانگی با مرغ به شرح زیر است:

کالری گوشت مرغ: 1 کیلوگرم گوشت مرغ بدون چربی و پوست و استخوان، حاوی 1360 کالری است.

کالری آرد گندم: 100 گرم آرد گندم، حاوی 360 کالری است.

کالری شیر خشک نمکی: 1 قاشق غذاخوری شیر خشک نمکی، حاوی 20 کالری است.

کالری روغن مایع یا زیتون: 4 قاشق غذاخوری روغن مایع یا زیتون، حاوی 320 کالری است.

کالری گلوتن: 1 قاشق غذاخوری سرخالی گلوتن، حاوی 30 کالری است.

کالری نشاسته ذرت: 1 قاشق غذاخوری سرخالی نشاسته ذرت، حاوی 40 کالری است.

کالری تخم مرغ: 1 عدد تخم مرغ، حاوی 78 کالری است.

کالری پودر پیاز: 1 قاشق غذاخوری پودر پیاز، حاوی 20 کالری است.

کالری سیر: 5 حبه سیر درشت، حاوی 20 کالری است.

کالری کل: 2620 کالری

کالری در هر 100 گرم: 262 کالری

کالری در هر عدد (200 گرم): 524 کالری

بنابراین، سوسیس خانگی با مرغ یک غذای پرکالری است و مصرف آن باید محدود شود. به عنوان مثال، یک فرد بالغ سالم باید روزانه حدود 2000 کالری دریافت کند. بنابراین، مصرف یک عدد سوسیس خانگی با مرغ در روز، حدود 26% از کالری مورد نیاز روزانه فرد را تامین می کند.

البته، میزان کالری سوسیس خانگی با مرغ می تواند با توجه به میزان مصرف مواد اولیه و روش پخت متفاوت باشد. برای کاهش کالری این غذا، می توان از گوشت مرغ کم چرب استفاده کرد، میزان روغن و آرد را کاهش داد و از ادویه جات کمتری استفاده کرد. همچنین، می توان سوسیس را به صورت کباب یا گریل شده سرو کرد که کالری کمتری نسبت به سرخ کردن دارد.

نظرات: 4 مشاهده