علائم خرابی بک لایت تلویزیون و نحوه عیب یابی آن

در صورتی که تلویزیون با مشکل بک لایت مواجه شود ، نمایش تصویر دچار مشکل شده و لازم است برای تعمیر دستگاه اقدام کرد.  لامپ های خاک گرفته یا معیوب شایع ترین علت خرابی نور پس زمینه هستند اما عوامل دیگری مانند تجمع گرد و غبار یا نصب نامناسب دستگاه نیز می توانند منجر به این مشکل شوند.  در صورتی که متوجه هر یک از نشانه های خرابی بک لایت در تلویزیون خود شدید باید فورا اقدام کنید تا از  خرابی های بیشتر در دستگاه خود جلوگیری کنید. فراموش نکنید تعمیر تلویزیون ال جی ، تعمیر تلویزیون سونی ، تعمیر تلویزیون سامسونگ و... یک کار تخصصی بوده و لازم است توسط افراد مجاز انجام شود . یکی دیگر از مراحل مهم در عیب یابی مشکل نوری در تلویزیون این است که مطمئن شوید همه چیز در اطراف دستگاه تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار و زباله است . این شامل اطراف خود تلویزیون و سیم های متصل به آن می شود. کار نکردن نور پس زمینه یا بک لایت به احتمال زیاد به دلیل مشکل در اینورتر نور پس زمینه است که باید تعویض شود.

دلایل احتمالی مشکلات بک لایت در تلویزیون چیست؟

چندین دلیل بالقوه برای مشکل نور پس زمینه تلویزیون وجود دارد . بیشتر اوقات لامپ داخل نور پس زمینه می سوزد و مانع از کار کرد بک لایت می شود در این صورت این لامپ ها باید تعویض شوند . فراموش نکنید در صورتی که در امور تعمیراتی و فنی تجربه ندارید، حتماً برای این کار از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. دلیل دیگر  می تواند این باشد که چیزی مانع رسیدن نور به پنل بک لایت می شود این عوامل می توانند شامل گرد و غبار باشند که در این مورد برای بازیابی عملکرد بک لایت ،پنل نور باید بطور کامل تمیز شود . در نهایت اگر مشکلی در سیم کشی اتصال بک لایت صفحه تلویزیون وجود داشته باشد ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض توسط تکنسین های ماهر و متخصص باشد. علائم خرابی بک لایت تلویزیون و نحوه عیب یابی آن علائم خرابی بک لایت تلویزیون و نحوه عیب یابی آن

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون شامل چیست؟

1. ایجاد شدن هاله یا لکه های سیاه بر روی تصاویر تلویزیون

این مشکل به دلیل سوختن لامپ های داخل تلویزیون ایجاد می شود.

2. قطع شدن ناگهانی تصویر تلویزیون

خراب شدن بک لایت در تلویزیون های ال ای دی با قطع شدن تصاویر همراه است . بطور کلی مدار بندی در این نوع تلویزیون ها در بک لایت به صورت سری یا سری -موازی است. وقتی که مدار بندی از نوع سری باشد با سوختن لامپ ها تصویر قطع می شود.

3. مشاهده نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

در تلویزیون های ال ای دی که دارای بک لایت های شاخه ای هستند برای آنکه نور لامپ به جای اینکه به صورت مستقیم روی صفحه بتابد در سراسر تصویر پخش شود از منشور استفاده می شود . اما در بک لایت های لبه برای آنکه نور در سطح تصویر به صورت یکنواخت پخش شود از صفحات خاصی بنام رفلکتور استفاده می شود. به هم خوردن فاصله کانونی نور با این صفحات یا منشور ها باعث می شود که نقاط نورانی در تصویر تلویزیون ایجاد شود.

دلایل و نحوه عیب یابی مشکلات نور پس زمینه در تلویزیون

1 . بررسی سیستم برق دستگاه از نظر اتصال کوتاه

یکی از رایج ترین دلایل مشکل نور پس زمینه تلویزیون اتصال واحد سیستم پاور است. برخلاف تصور رایج ، اتصال کوتاه ممکن است حتی اگر تلویزیون خاموش باشد نیز اتفاق بیفتد که این مسئله به این دلیل است که حتی در این حالت شبکه ولتاژ همچنان کار می کند و به احتمال زیاد تلویزیون در حالت آماده به کار قرار دارد. یک اتصال نادرست ال سی دی ممکن است منجر به مشکل اتصال کوتاه شده و باعث مشکل نور پس زمینه روی صفحه شود. بنابر این باید مطمئن شوید که اتصال برق بدرستی کار می کند و ولتاژ خیلی کم نیست. برای انجام این کار می توانید از یک ولت متر استفاده کنید که میزان صحیح جریان عبوری از سیستم برق را نمایش می دهد. این مشکل برای افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که نوسانات برق بیش از حد معمول است بیشتر اتفاق می‌افتد.

2 . ممکن است بک لایت به درستی کار نکند.

به غیر از مشکلات احتمالی اتصالات الکتریکی ، اگر هر جزء دیگر از سیستم بک لایت خراب شود احتمال زیادی دارد که بک لایت از کار بیفتد. برای نمایش صحیح روی صفحه تلویزیون بک لایت باید به درستی کار کند و در صورت ایجاد این مشکل تعویض قطعات بهتر از تعمیر آن است.

3 . خرابی اینورتر برق

یکی دیگر از دلایل رایج برای مشکل بک لایت در تلویزیون خرابی اینورتر برق است. در صورتی که اینورتر به درستی کار نکند تصویر روی صفحه تلویزیون پخش نمی شود. در صورت ایجاد این مشکل تنها کاری که باید انجام دهید تعویض اینورتر برق است . اما فراموش نکنید که برای این کار حتماً از تعمیرکاران ماهر و متخصص کمک بگیرید.

4. خراب بودن منبع تغذیه

مانند تمام اجزای اصلی تلویزیون، منبع تغذیه نیز باید به درستی کار کند تا تصویر بر روی صفحه نمایش پخش شود. بنابراین باید از میزان جریانی که تلویزیون دریافت می کند و اینکه آیا پریز کاملاً کار می کند آگاه باشید. از استفاده از کابل های اکستنشن و هاب های دوشاخه خودداری کنید، زیرا ممکن است به طور موثر جریان را از طریق پریز ها توزیع نکنند و باعث شوند تلویزیون شما برق کافی دریافت نکند. در صورتی که تلویزیون خود را روشن کردید و متوجه شدید که صفحه همچنان سیاه است، احتمال زیادی وجود دارد که علت مشکل بک لایت ،کمبود منبع تغذیه باشد. بنابراین باید کابل ها و پریز های برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسب برق به تلویزیون می رسد. هرکجای تهران بزرگ که هستید برای تعمیرات تخصصی تلویزیون با امداد تی وی تماس بگیرید. 09335051212 www.emdadtv.com
نظرات: 0 مشاهده