آملودیپین چیست ؟ عوارض جانبی - تداخل amlodipine

آملودیپین چیست ؟

آملودیپین نوعی مسدود کننده کانال کلسیم است که باعث گشادتر شدن رگهای خونی شده و جریان گردش خون را بهبود میبخشد که این کار باعث کاهش فشار خون می شود . از آملودیپین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین صدری) و سایر بیماری های ناشی از عروق کرونر استفاده می شود . قبل از تجویز آملودیپین در صورتی که دچار نارسایی احتقانی قلب هستید و یا بیماری کبدی دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید . همچنین مصرف الکل در دوره مصرف آملودیپین می تواند عوارض جانبی این دارو را به شدت افزایش دهد .

آملودیپین چیست ؟

در روزهای اول مصرف آملودیپین ممکن است درد قفسه سینه شما بهبود پیدا نکند که طبیعی است ولی در صورتی که این درد افزایش یافت به پزشک خود اطلاع دهید . در زمان تجویز این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود توضیح دهید :

  •  هرگونه بیماری کبدی و اختلال در کبد
  • در صورتی که به آملودیپین حساسیت دارید
  • اگر دچار تنگی دریچه آئورت هستید
  • اگر از سایر داروهای فشارخون و داروهای قلبی استفاده می کنید
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .

مصرف آملودیپین در بارداری

این در گروه C بارداری قرار دارد و اثرات آن بر جنین به صورت کامل مشخص نیست . در صورتی که در دوره مصرف آملودیپین باردار شدید ، به پزشک خود اطلاع دهید

مصرف آملودیپین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود ولی اثرات و مضرات آن بر روی کودک به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی ، قبل از مصرف آملودیپین با پزشک خود مشورت کنید .

توجه : مصرف آملودیپین در کودکان زیر 6 سال خطرناک است

در صورت فراموش کردن مصرف آملودیپین چه کنم ؟

در صورتی مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید به محض یاداوری دوز خود را مصرف کنید . افزایش فشار خون گاهی می تواند بدون علامت باشد و بسیار مهم است که داروهای کنترل فشار خون خود را به موقع مصرف کنید .اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید و فشار خون شما در حد نرمال است و افزایش نیافته است ، دوز فراموش شده را رها کنید . اگر به دلیل فراموش کردن مصرف آملودیپین ، فشارخون شما افزایش یافته است ، قرص خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را متناسب با ساعتی که قرص را مصرف کرده اید به تعویق بیاندازید .

در صورت مصرف بیش از حد آملودیپین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آملودیپین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با آملودیپین می تواند کشنده باشد و عوارض جانبی شدیدی در پی دارد . خودکشی کردن با قرص های قلب و داروهای فشار خون روش مناسبی برای خودکشی نمایشی و جلب توجه نیست .

عوارض جانبی آملودیپین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است چون معتقد است فواید مصرف آملودیپین از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی با مصرف آملودیپین هرگونه نشانه ای از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . احتمال حساسیت به این دارو بسیار کم است .

برخی از نشانه های حساسیت به amlodipine عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، سرفه ، گرفتگی گوش و ... در موارد بسیار نادر در روزهای اول مصرف آملودیپین ، ممکن است آنژین صدری شما بدتر شده و شما دچار حمله قلبی شوید . در صورتی که این علائم را دارید سریعا با اورژانس تماس بگیرید : افزایش شدید درد قفسه سینه ،‌حالت تهوع و استفراغ ، گسترش درد به فک و کتف و بازوها ، مشکل تکلم ، عرق سرد و ...

برخی از سایر عوارض جانبی احتمالی آملودیپین عبارتند از :

  • احساس لرزش سینه / تپش قلب / احساس اینکه صدای قلب خود را می شنوید
  • بدتر شدن درد قفسه سینه (در روزهای اول)
  • تورم دست ها و پاها / تورم شکم / دور کمر / غبغب / پف کردن پلک و تورم زیر چشم
  • خواب آلودگی / سرگیجه / مشکل در حفظ تعادل / مشکل در تغییر حالت از خوابیده و نشسته به حالت ایستاده
  • احساس خستگی / بی حوصلگی / کمبود انرژی / نداشتن انگیزه / افسردگی
  • درد معده / سوزش سردل / تهوع / استفراغ
  • خونریزی از لثه / تغییر در خونریزی پریود
  • بی حس شدن دست و پا / گزگز کردن / سوزن سوزن شدن / مور مور شدن
  • تاری دید / مشکلات بینایی / سیاهی رفتن چشم / مشکل در تشخیص رنگ ها / دوبینی / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / حساسیت به نور
  • مشکلات ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار / تغییر رنگ ادرار / سوزش ادرار
  • و ...

میزان مصرف آملودیپین

نحوه مصرف و میزان مصرف هر دارویی توسط پزشک متخصص تعیین میشود و این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی میباشد . این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد سوء مصرف داروها ندارد . شما دقیقا باید طبق تجویز پزشک عمل کنید .

میزان مصرف آملودیپین  در یزرگسالان برای کنترل فشار خون بالا :

درمان معمولا با دوز اولیه 5 میلی گرم آملودیپین  خوراکی و یکبار در روز آغاز می شود . دوز نگهدارنده 5 الی 10 میلی گرم و یکبار در روز میباشد و حداکثر دوز مجاز برای مصرف روزانه 10 میلی گرم است / توجه : دوز دارو با توجه به نتیجه به دست آمده تنظیم خواهد شد . ممکن است به مرور دوز دارو کمتر و یا بیشتر شود تا بهترین نتیجه به دست آید .

میزان مصرف آملودیپین  برای آنژین مزمن :

مصرف 5 الی 10 میلی گرم و یکبار در روز . حداکثر میزان مجاز 10 میلی گرم در روز است .

میزان و دوز مصرف آملودیپین  برای بیماری عروق کرونر :

5 الی 10 میلیگرم و یکبار در روز

تداخل دارویی آملودیپین

آملودیپین چیست ؟

این دارو ممکن است با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل داشته باشد و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف دارو های بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز آملودیپین  ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود توضیح دهید .

برخی از داروهایی که با  تداخل دارند عبارتنداز :
  • نیتروگلسیرین / آتورواستاتین / کاپتوپریل / آتنولول / نیاسین / ریفابوتین / سیمواستاتین / ایتراکونازول / تیزانیدین /
  • اکثر داروهای قبلی و داروهای کاهش فشار خون و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون
توجه : آملودیپین با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۱/۰۹  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید
نظرات: 9 مشاهده