فروگلوبین چیست ؟ عوارض - تداخل - موارد مصرف Feroglobin B12

فروگلوبین چیست و چه کاربردی دارد ؟

فروگلوبین نوعی مکمل پرمصرف در ایران است که معمولا برای کمک به درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن مصرف می شود . بدن ما برای تولید گلبول های قرمز به آهن نیاز دارد . در صورتی که به هر دلیلی ، بدن ما آهن کافی برای تولید گلبول های قرمز نداشته باشد ، به کم خونی ناشی از کمبود آهن دچار می شویم . اگر چه می توان آهن مورد نیاز بدن را از طریق خوراکی ها و تغذیه مناسب تامین کرد ، ولی در برخی از مواقع لازم است تا برای دریافت آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از مکمل ها استفاده کنیم .

شربت فروگلوبین چیست و چه کاربردی دارد ؟

فروگلوبین B12   به صورت قرص و شربت تولید می شود که در ایران ، شربت فروگلوبین محبوب تر و پر استفاده تر است . کمبود آهن می تواند منجر به خستگی مفرط ، تنگی نفس و احساس این که در بالا رفتن از پله و ... نفس کم آورده می شود ،کاهش عملکرد جنسی و بدنی ، مشکلات یادگیری در کودکان و ... شود . نیاز به مکمل آهن در این افراد بیشتر است : خانم ها به دلیل پریود و عادت ماهانه ، در نوزادانی که از شیرمادر تغذیه نمی کنند ، در کسانی که دچار خونریزی داخلی و مشکلات روده هستند و ... مصرف مکمل های آهن حتما باید با صلاح دید پزشک و طبق تجویز او انجام شود و از مصرف خودسرانه هرگونه مکملی باید خودداری کنید .

نحوه و میزان مصرف شربت فروگلوبین

میزان و دوز مصرف هر دارویی توسط پزشک متخصص تعیین می شود و توصیه های موجود در این مقاله فقط برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و جایگزین توصیه ها و تجویز پزشک نیست . شربت یا کپسول فروگلوبین بهتر است با معده خالی مصرف شود .در صورتی که مشکلات معده دارید و امکان مصرف این دارو را با معده خالی ندارید می توانید این مکمل را با غذا مصرف کنید .

از مصرف فروگلوبین  با تخم مرغ آب پز ، محصولات لبنی مانند شیر و ماست ، قهوه و یا چای خودداری کنید . مصرف با معده خالی بسیار بهتر است زیرا  خوراکی ها می توانند میزان جذب آهن و سایر مواد معدنی و ویتامین های موجود در مکمل فروگلوبین رو کاهش دهند. همیشه مکمل فروگلوبین را با یک لیوان آب کامل مصرف کنید و حداقل تا 30 دقیقه بعد از مصرف قرص و یا شربت فروگلوبین ، دراز نکشید . این مکمل ، می تواند با سایر داروهای مصرفی شما تداخل ایجاد کند .

در زمان تجویز فروگلوبین ، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک توضیح دهید . برخی از داروهایی که می تواند بافروگلوبین تداخل داشته باشد عبارتند از :  آنتی اسیدها / بیس فسفونات / پنی سیلامین / متیل دوپا (Methyldopa) / روولید eltrombopag / اومنیسف  cefdinir / انواع آنتی بیوتیک ها مانند : آزیترومایسین ، داکسی سایکلین و ... / تتراسایکلین / برای جلوگیری از این تداخلات با پزشک خود مشورت کنید . ممکن است پزشک شما بتواند با تغییر ساعات مصرف داروها ، از برخی از این تداخلات جلوگیری کند .

در صورت فراموش کردن مصرف مکمل فروگلوبین B12  چه کنم ؟

بسیار مهم است که مکمل خود را به صورت منظم مصرف کنید . اگر مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید ، به محض یادآوری ، دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید

در صورت مصرف بیش از حد مکمل فروگلوبین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با فروگلوبین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با فروگلوبین می تواند کشنده باشد و یا عوارض جانبی در پی داشته باشد . با وجود اینکه خودکشی با مکمل ها معمولا رایج نیست ، خودکشی نمایشی با فروگلوبین ب12 روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

این دارو ممکن است برای کمک به درمان یک بیماری و یا جلوگیری از یک بیماری دیگر توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد . گاهی ممکن است این مکمل برای شما به صورت تزریقی مفید باشد و گاهی به صورت قرص و یا شربت فروگلوبین ب 12  . در هر صورت تشخیص این مورد به عهده پزشک است و شما نباید در موارد مشابه ، این دارو را به افراد دیگر توصیه کنید .

عوارض فروگلوبین

عوارض فروگلوبین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این مکمل را برای شما تجویز کرده است که معتقد بوده ، فواید مصرف فروگلوبین بیشتر از عوارض جانبی آن است . در هر صورت شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود .

برخی از رایج ترین عوارض مصرف فروگلوبین :

عوارض آمپول فروگلوبین :

  •  کمردرد / در کشاله ران / درد عضلانی / لرز / درد قفسه سینه / افزایش ضربان قلب / تپش قلب
  • سردرد / عرق کردن / احساس طعم فلز در دهان / نفس بد بو / تهوع / استفراغ
  • بی حسی دست و پا / سوزن سوزن شدن دست و پا / گزگز کردن / مور مور شدن
  • تورم و قرمز شدن محل تزریق

عوارض شربت فروگلوبین و قرص فروگلوبین :

  •  شکم درد / سوزش سر دل / درد معده / تهوع / استفراغ / خشکی و درد گلو
  • تغییر رنگ مدفوع / تغییر رنگ ادرار / بد بو شدن ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار / سوزش ادرار
  • تغییر رنگ لب ها / تغییر رنگ ناخن / تغییر رنگ پوست / تغییر رنگ دندان ها
  • یبوست
  • گرفتگی عضلانی / درد استخوان /
توجه : در صورتی که با مصرف فروگلوبین B12 ، هرگونه نشانه ای از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . البته حساسیت به مکمل ها آهن بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می افتد . رایج ترین علائم حساسیت به فروگلوبین عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ها ، گرفتگی گوش ، زنگ زدن گوش ، عطسه و سرفه ، خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه و ...

مصرف فروگلوبین در بارداری

بارداری معمولا یک دوره خاص است که ممکن است عوارض جانبی دارو ، با شرایط معمولی کاملا متفاوت باشد . این تفاوت نه تنها به دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر است ( که می تواند با داروها تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی شود ) بلکه به دلیل انتقال برخی از داروها از طریق جفت به جنین ، بوجود آمده است . عوارض جانبی مصرف فروگلوبین در دوران بارداری  کاملا مشخص نیست . به طور کلی ، آهن و سایر مواد معدنی و ویتامین های موجود در فروگلوبین در دوران بارداری مضر به نظر نمی رسند ولی در هر صورت در زمان حاملگی باید از مصرف خودسرانه فروگلوبین جدا خودداری کرده و فقط طبق تجویز پزشک رفتار کنید . فروگلوبین در گروه A قرار دارد .

مصرف فروگلوبین در دوران شیردهی

میزان انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد به صورت کامل مورد بررسی قرار نگرفته است . در دوران شیر دهی قبل از مصرف قرص یا شربت فروگلوبین حتما با پزشک مشورت کنید . طبق بررسی هایی که در سایر مکمل ها و مولتی میتامین ها انجام شده است ، برخی از مواد معدنی و ویتامین های موجود در مکمل های دارویی می توانند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شوند .

تداخل دارویی فروگلوبین :

آنتی اسیدها / بیس فسفونات / پنی سیلامین / متیل دوپا (Methyldopa) / روولید eltrombopag / اومنیسف ( cefdinir / انواع آنتی بیوتیک ها مانند : آزیترومایسین ، داکسی سایکلین و ... / تتراسایکلین / برای جلوگیری از این تداخلات با پزشک خود مشورت کنید . ممکن است پزشک شما بتواند با تغییر ساعات مصرف داروها ، از برخی از این تداخلات جلوگیری کند .

مواد معدنی و ویتامین های موجود در کپسول و شربت فروگلوبین

طبق ادعای تولید کننده فروگلوبین ، مواد معدنی و ویتامین های موجود در این مکمل شامل موارد زیر می باشد .

نام مقدار موجود در 10 میلی لیتر % EC NRV
عصاره جینسنگ 40 mg -
روغن بذر کتان 80 mg -
عصاره چای سبز 20 mg -
عصاره چغندرقند
35 mg -
گلیسروفسفات کلسیم 20 mg -
L-کارنیتین تارترات 20 mg -
کوآنزیم Q10 4 mg -
ال - لیزین 80 mg -
عسل 200 mg -
عصاره مالت 2000 mg -
     
ویتامین D 15 µg 300
ویتامین  C 20 mg 25
تیامین (ویتامین B1) 8 mg 727
ریبوفلاوین (ویتامین B2) 2 mg 143
نیاسین (ویتامین B3) 16 mg NE 100
ویتامین B6 4 mg 286
اسید فولیک 300 µg 150
ویتامین B12 10 µg 400
اسید پانتوتنیک 4 mg 67
آهن 14 mg 100
زینک 10 mg 100
مس 500 µg 50
منگنز 0.5 mg 25
سلنیوم 40 µg 73
ید 80 µg 53

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۱/۰۹  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید
نظرات: 14 مشاهده