"فیلمِ طرز تهیه دونات خانگی با شیر"-آموزش مرحله به مرحله-بدون فر-در فر-بدون شیر با ماست

دونات یکی از محبوب ترین شیرینی های جهان محسوب میشه که در بین کودکان و حتی بزرگسالان طرفدارای زیادی داره، ما توی این مطلب ساده ترین روش درست کردن دونات خانگی رو بهتون آموزش دادیم که با کمترین مواد اولیه میتونید توی خونه درستش کنید و از طعمش لذت ببرید، این دونات خانگی ها خوشمزه تر از دونات بازاری هستن، هم ساده و راحت و فوری میتونید درستش کنید هم میدونید که از مواد سالم و بدون افزودنی تهیه کردید. طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی چطور شیرینی دانمارکی درست کنم

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی پفکی و فوری با شیر

آرد سفید قنادی یا نونوایی دو و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ دُرشت 1 عدد
شکر 2 ق غ
شیر ولرم 1 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر خمیر مایه فوری 2 ق چ
کره 2 ق غ
نمک نصف ق چ

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه دونات خانگی با شیر-بدون فر در روغن-فوری-راحت-خوشمزه

  1. در اولین مرحله از "طرز تهیه دونات ساده خانگی با پف زیاد" ابتدا شیر، تخم مرغ، شکر، پودر خمیر مایه رو داخل یک کاسه بریزید و با همزن دستی 2 دقیقه هم بزنید.
  2. بعد آرد الک شده و نمک رو بهش اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا مواد به شکل مخلوط خمیری دربیاد، بعد کره رو بهش اضافه کنید و دوباره با لیسک کمی هم بزنید تا کره به خورده مواد بره.
  3. بعد مخلوط رو یا داخل کاسه و یا روی سطح صاف اونقدر با دست ورز بدین تا یک خمیر نرم و لطیف بدست بیارید، خمیر رو گرد کنید و داخل یک کاسه یا کمی آرد بپاشید یا چند قطره روغن بریزید و خمیر رو داخلش قرار بدید و روی کاسه رو بپوشونید و به مدت 1 ساعت در جای گرم (دمای اتاق) قرار بدین تا پف کنه.
  4. بعد از 1 ساعت روی خمیر رو باز کنید و با دست هوای داخل خمیر رو خارج کنید و روی میز کار بذارید و به چونه های 40 یا 50 گرمی (اندازه نارنگی) تقسیم کنید، بعد هر کدام از چونه ها رو گرد کنید و بعد یا با وردنه یا با فشار دستتون هر کدوم از چونه ها رو به قطر تقریبا 1 سانت باز کنید.
  5. بعد با درب بطری یا هر وسیله ای که میتونید وسط خمیر ها رو سوراخ کنید (حتی با انگشت هم میتونید وسط خمیر رو خالی کنید بعد اطراف سوراخ رو صاف کنید) ، خمیر هایی که از وسط درمیارید دوباره چونه کنید و به شکل دونات دربیارید.
  6. روی خمیر ها رو دوباره به مدت 20 دقیقه بپوشونید و بعد از 20 دقیقه داخل روغنِ فراوانی که با حرارت ملایم گرم شده سرخ کنید، حواستون باشه حرارت نه زیاد باشه نه کم تا دونات ها کاملا مغز پخت بشن و داخلشون خمیر نمونه.
  7. مقدار روغن باید در حدی باشه که دونات ها به ته تابه نرن و روی روغن قرار بگیرن، برای اینکه روغن زیادی مصرف نکنید دونات ها رو داخل قابلمه کوچیک و با تعداد کم سرخ کنید.
  8. با قاشق یا کفگیر دونات ها رو چند بار پشت و رو کنید تا یکنواخت سرخ بشن، وقتی دونات ها به اندازه کافی سرخ شدن داخل صافی یا کاغذ روغنی بذارید تا روغن اضافیشون گرفته بشه.
  9. برای تزیین دونات میتونید مقداری کره و شکلات رو داخل کاسه ای بریزید و با بخار آب یا در ماکروویو آب کنید و روی دونات ها بریزید و کمی هم ترافل رنگی روی دونات بریزید. یا با پودر قند ساده دونات ها رو تزیین کنید و یا دو سه قاشق پودر قند داخل یک کاسه کوچیک بریزید و دو سه قاشق هم آب بریزید و 2 قطره رنگ خوراکی هم بهش اضافه کنید و هم بزنید تا یک کرمِ رنگی بدست بیارید تا روی دونات ها بریزید.

عکس و فیلمِ طرز تهیه دونات خانگی خوشمزه تر از دونات بازاری

طرز تهیه دونات خانگی با شیر بدون کره-طرز تهیه دونات برای ۴ نفر-طرز تهیه دونات خانگی مرحله به مرحله فیلم طرز تهیه دونات ساده خانگی با شیر با روغن مایع-مرحله به مرحله بدون فر دونات خانگی بدون فر و خمیر مایه-طرز تهیه دونات بدون روغن-طرز تهیه دونات بدون فر و شیر دونات خانگی با آب برای 4 تا 6 نفر-"فیلمِ طرز تهیه دونات خانگی با شیر"-آموزش مرحله به مرحله-بدون فر-در فر-بدون شیر با ماست پیراشکی شکلاتی به سبک بازاری برای 6 تا 8 نفر طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی برای 4 تا 6 نفر

طرز تهیه دونات خانگی با آب

برای درست کردن دونات خانگی با آب ، بجای شیر به همان اندازه آب ولرم بریزید، منظور از آب ولرم آب معمولیه شیر هستش.

فوت و فن و نکات مهم در تهیه دونات فوری خانگی بدون فر با شیر و خمیر مایه

  1. اگر مارگارین دارید از مارگارین بجای کره حیوانی استفاده کنید، مارگارین از روغن های گیاهی تهیه می شود که حاوی چربی های اشباع نشده چندگانه هستند بنابراین می تواند کلسترول بد را کاهش دهد و جایگزین کره شود، اما اگر مارگارین ندارید از کره میتونید استفاده کنید.
  2. بخاطر تفاوت جذب مایعات در انواع آرد، اگر مایه دونات سفت شد کمی کره اضافه کنید اما اگر خیلی خمیر مانند شد کمی آرد اضافه کنید، موقع اضافه کردن آرد یا کره، کم کم و با قاشق اضافه کنید و هربار هم بزنید تا مایه یکدست بشه، یهویی اضافه نکنید که دوباره دچار مشکل بشید.
  3. همیشه برای پختن انواع کیک و شیرینی و کلا برای درست کردن انواع خمیر حتما آرد رو یکی دوبار الک کنید تا هم آرد سبک تر و با کیفیت بشه تا خمیرتون نرم بشه و هم آرد گوله گوله نشه.
  4. منظور از شیر ولرم یعنی وقتی انگشتتون رو توش بکنید انگشتتون گرم بشه نه اینکه بسوزه.
  5. همون اول که دونات ها رو داخل روغن میندازین دمای روغن نه زیاد باشه نه خیلی کم، اگر روغنتون خیلی داغ باشه تا زمانی که دونات ها بپزن روغنتون میسوزه و دونات ها سیاه میشن، اما اگر دمای روغنتون خیلی کم باشه تا زمانی که روغن بخواد گرم بشه که دونات پف کنه و بپزه کلی روغن جذب میکنه، حرارت هم متوسط باشه تا دونات هم کاملا مغز پخت بشن.
  6. اگر خمیر مایه نداشتید بجاش به همان اندازه از بیکینگ پودر استفاده کنید.
  7. اگر دوست دارید دونات هاتون عطر و طعم بهتری داشته باشه پودر قند رو با مقدار کمی وانیل یا پودر هل مخلوط کنید  و روی دونات ها بپاشید.
  8. چون داخل مواد اولیه دونات، از شکر استفاده شده برای تزیینش از شیرین کننده های زیادی استفاده نکنید.
  9. میتونید خمیر رو به قسمت های کوچیک تقسیم نکنید و کلِ خمیر رو به قطر نیم تا 1 سانت باز کنید و دهانه لیوان رو روی خمیر بذارید و فشار بدین تا خمیر های یکدست و یک اندازه داشته باشید.
  10. با این مقدار مواد تقریبا 12 تا 13 عدد دونات بدست میارید که فکر کنم برای 6 تا 8 نفر کافی باشه. برای تعداد زیاد یا کمتر مقدار مواد رو ضرب یا تقسیم کنید، مثلا برای 4 تا 6 نفر فک کنم نصف این مواد کافی باشه. البته بستگی داره هر نفر چند تا بخوره، بهتره یکبار با نصف این مواد دونات رو درست کنید تا اندازه دقیقش دستتون بیاد تا برای دفعات بعد به تعداد نفرات بتونید راحت دونات درست کنید.
کیک خیس شکلاتی ترکیه ای برای 4 تا 6 نفر کیک ساده با شیر بدون فر در قابلمه برای 10 نفر

طرز تهیه دونات خانگی در فر

تمام مراحل درست کردن خمیر رو (تا قبل از چونه کردن خمیر به اندازه های کوچیک) مثل دستور بالا انجام بدین، داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدین و روی کاغذ روغنی رو با بُرِس چرب کنید. بعد چونه های کوچیک رو وقتی حالت دادید با فاصله از هم روی سینی فر بچینید و روی خمیر ها رو دوباره بپوشونید و 30 دقیقه استراحت بدین، فر رو 15 دقیقه زودتر روشن کنید و با دمای 180 درجه بذارید تا کاملا داغ بشه، بعد از 30 دقیقه سینی فر رو داخل فر و در طبقه وسط بذارید و فقط المنت پایین روشن باشه. درجه روی 180 بمونه، با توجه به حرارت فر ها که با هم تفاوت دارن دونات های شما مابین 8 تا 15 دقیقه زمان میبره تا سرخ بشن، از شیشه درب فر دونات ها رو چک کنید تا زمانی که طلایی و سرخ شدن از فر دربیارید و تا دوغ هستن روی دونات ها رو با کره آب شده چرب کنید بعد شکلات بن ماری شده یا پودر قند بریزید. میتونید نصف لیوان شکر رو با نصف قاشق غذاخوری دارچین مخلوط کنید و بعد از اینکه دونات ها رو کره مالی کردین روی مخلوط شکر و دارچین بذارید. طرز تهیه پنکیک برای 4 نفر با آرد گندم چطور برای 10 تا 15 نفر حلوای زعفرانی با آرد گندم درست کنم

طرز تهیه دونات با ماست و جوش شیرین-دونات بدون شیر و بدون کره و بدون خمیرمایه

برای تهیه دونات بدون شیر با ماست و جوش شیرین، 5 قاشق غذاخوری ماست شیرین، 2 قاشق غذاخوری شکر، 1 پنس نمک (یعنی دو انگشت شست و اشاره رو داخل ظرف نمک بکنید و انگشتتون رو ببندید هر چقدر نمک لای دو انگشتتون موند همون اندازه کافیه) ، 1 عدد تخم مرغ رو با هم مخلوط کنید تا تخم مرغ از لختگی دربیاد و مواد یکدست مخلوط بشن. بعد داخل یک پیاله کوچیک 1 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید رو با هم مخلوط کنید و بعد از 5 دقیقه استراحت، به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد یک و یک سوم لیوان دسته دار فرانسوی معادل 220 گرم آرد سفید قنادی (اگر نداشتید از آرد نانوایی هم میتونید استفاده کنید) به کاسه اضافه کنید و خوب با دست ورز بدین تا یک خمیر یکدست و منسجم بدست بیارید. اگر بعد از 5 دقیقه ورز دادن خمیر به دستتون چسبید دو سه قاشق آرد رو کم کم بهش اضافه کنید و ورز بدین تا یکدست بشه، اما اگر خیلی سفت شد یکی دو قاشق ماست بهش اضافه کنید. وقتی خمیر منسجم شد داخل یه کاسه کمی روغن یا آرد بریزید و خمیر رو داخلش بذارید و روی خمیر رو سلفون بکشید و 30 دقیقه بهش استراحت بدین بعد از 30 دقیقه روی سطح کارتون کمی آرد بپاشید و خمیر رو از کاسه دربیارید و روی سطح آرد پاشی شده قرار بدین. بعد خمیر رو به قسمت هایی به اندازه نارنگی (کمی بزرگتر از گردو) تقسیم کنید و هر قسمت رو چانه و گِرد کنید بعد هر کدام رو با وردنه یا دستتون پهن کنید و وسطش رو با درِ بطری یا هر وسیله ای که میتونید سوراخ کنید، قطر خمیر ها مابین نیم تا 1 سانت باشه، دوباره 20 دقیقه روی خمیر ها رو بپوشونید و در دمای اتاق قرار بدین، بعد از 20 دقیقه داخل روغنِ فراوان با حرارت ملایم سرخ کنید و نوش جان کنید. حلوا زعفرانی مجلسی برای ۲۰ تا ۳۰ نفر چطور برای 4 تا 6 نفر شله زرد درست کنم؟

ارد دونات باید چه اردی باشد؟

بهترین آرد برای درست کردن انواع کیک و شیرینی و دسر آردِ سفید قنادی هستش که مخصوصِ شیرینی پزیه.

پودر خمیر مایه فوری از کجا بخریم و چیکار کنیم تازه بمونه؟

دلیل اصلی پف کردن دونات خمیر مایه هستش، پس برای اینکه دونات ها به خوبی پف کنند حتما از خمیر مایه تازه استفاده کنید، برای اینکه خمیر مایه تون تازه بمونه داخل یه بطری یا کیسه فریزر بریزید و داخل فریزر بذارید. نترسید پودر خمیر مایه اصلا توی فریزر یخ نمیزنه و مثل اول تازه میمونه، من خودم داخل نایلون فریزر ریختم و توی فریزر نگهداری میکنم، خمیر مایه فوری رو از لوازم قنادی فروشی ها یا هایپر مارکت ها و بعضی نونوایی ها میتونید تهیه کنید. طرز تهیه فرنی آرد برنج با شیر برای 4 نفر طرز تهیه کیک فنجانی برای 10 نفر بدون فر در قابلمه

اگر مایه خمیر نداشتیم چه کنیم؟

از جوش شیرین یا بیکینگ پودر استفاده کنید.

علت سفت شدن دونات

استفاده بیش از حد از آرد: اگر مایعات کمتر از آرد بشه خمیرتون سفت میشه و باید چند قاشق مایعات (شیر یا آب یا ماست) اضافه کنید، توی مواد اولیه هر کدام از مایعات رو استفاده کردین باید دوباره از همون برای نرم کردن خمیر استفاده کنید.
نظرات: 0 مشاهده