"طرز تهیه فسنجون با مرغ برای 6 تا ۸ نفر" رستورانی-مجلسی و خوشمزه-مقدار دقیق مواد

فسنجون یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایران هستش و دستور پخت های متعددی داره که با توجه به هر شهر و ذائقه افراد، مواد لازم و طرز تهیش فرق میکنه، اما از قدیم خوشمزه ترین فسنجون مخصوص شهر های شمالی مخصوصا استان گیلان بوده. اما الان دیگه توی همه شهرها این خورشت مجلسی پخته میشه و یکی از گران ترین خورش ها توی لیست منوی رستوران هاس، توی شمال فسنجون رو با گوشت غاز، اردک، بوقلمون و مرغ محلی میپزن، ما توی این مطلب طرز تهیه فسنجون با مرغ رو براتون آموزش دادیم که برای 6 تا 8 نفر مناسبه، امیدوارم توی خونه درستش کنید و از طعمش لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجون خوشمزه و جا افتاده برای 6 تا 8 نفر

گردوی آسیاب شده به ازای هر نفر یک و نیم ق غ
مرغ به ازای هر نفر یک تیکه
آب سرد 5 الی 7 لیوان
پیاز متوسط 2 عدد
رب انار 3 ق غ
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران دم کرده و روغن به میزان لازم
طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه مجلسی جا افتاده طرز تهیه زرشک پلوی مجلسی با طعمی فوق العاده

دستور پخت و طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ حرفه ای و مجلسی برای 6 تا 8 نفر

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه فسنجون با مرغ برای 6 تا 8 نفر ابتدا تیکه های مرغ رو داخل یه کاسه بریزید و با کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دارش کنید، پیاز رو به صورت نگینی ریز خرد کنید، داخل ماهی تابه کمی روغن بریزید.
  2. ماهی تابه رو بذارید روی حرارت ملایم و پیاز ها رو داخلش بریزید و تفت بدین تا نرم و سبک بشن، حواستون باشه سرخشون نکنید، وقتی نرم شدن مرغ ها رو اضافه کنید و تفت بدین و هر دو طرفشون رو سرخ کنید و ماهی تابه رو بذارید کنار.
  3. قابلمه ای رو که قراره خورش رو داخلش بپزید بذارید روی حرارت ملایم تا داغ بشه وقتی قابلمه داغ شد گردو ها رو بریزید داخلش و حرارت رو خیلی کم کنید و به مدت پنج شیش دقیقه تفت بدین تا خامی گردوها گرفته بشه.
  4. بعد داخلش کمی آب بریزید و اگر همزن دستی دارید با اون هم بزنید تا گردوها توی آب گوله نشن، بعد بقیه آب رو کم کم اضافه کنید تا جایی که تقریبا نصف قابلمه رو آب بگیره، بعد درب قابلمه رو بذارید و توی حرارت کم منتظر باشید تا گردوها کمی بپزن و به روغن بیفتن، تقریبا 30 الی 40 دقیقه زمان میبره.
  5. بعد از این مدت مرغ ها رو داخل قابلمه بریزید و رب انار رو هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رب انار داخل آب کاملا باز بشه (اگر دوست دارید فسنجون ملس درست کنید توی این مرحله 2 قاشق غذاخوری شکر و چهار پنج تا آلو بخارای خیس کرده بهش اضافه کنید).
  6. وقتی رب انار کاملا باز شد زعفران دم کرده رو هم اضافه کنید و اگر آب قابلمه کم بود بازم کمی آب اضافه کنید، آب باید در حدی داخل قابلمه مونده باشه که بعد از اضافه کردنِ مرغ کاملا روی مرغ ها رو بگیره.
  7. دوباره درب قابلمه رو بذارید و حدودا یک و نیم تا 2 ساعت زمان بدین تا مرغ خوب بپزه و خورش هم جابیفته، اگه زمان پخت آب خورشت کم شد هر نیم ساعت یکبار، کمی آب سرد بهش اضافه کنید.
  8. زمانی که فسنجونتون خوب جاافتاد و به غلظت دلخواهتون رسید و مرغ هاتون پخت خورش رو مزه کنید و اگر به نمک احتیاج داشت کمی نمک اضافه کنید و بعد از 2 دقیقه حرارت رو خاموش کنید، خورشتتون حاضره، نوش جان.
طرز تهیه خورشت فسنجون با مرغ خوشمزه و مجلسی برای 6 نفر "طرز تهیه فسنجون با مرغ برای 6 تا ۸ نفر" رستورانی-مجلسی و خوشمزه-مقدار دقیق مواد-ادویه فسنجون با مرغ چیست

ادویه فسنجون با مرغ چیست؟

ادویه هایی که برای فسنجون استفاده میشه شامل نمک، دارچین، گلپر، زعفران و فلفل سیاه میشه که دارچین و گلپر به ذائقتون بستگی داره میتونید استفاده نکنید. طرز تهیه فسنجون با مرغ برای 4 تا 6 نفر طرز تهیه قیمه مجلسی برای 25 تا 30 نفر

مقدار گردو برای فسنجان

به ازای هر نفر یک و نیم قاشق غذاخوری گردوی آسیاب شده در نظر بگیرید، نیم کیلو گردو رو آسیاب کنید، به اندازه نیاز استفاده کنید بقیه رو داخل ظرف درب دار بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. چطور “خورش بادمجان با گوشت” مجلسی درست کنم؟ چطور “خورش آلو مسما گیلانی” آلو قیسی درست کنم؟

نکات ریز و فوت و فن مهم تهیه فسنجون با مرغ مجلسی برای 6 تا 8 نفر

  1. سرخ شدن مرغ ها باعث میشه توی خورشت وا نره.
  2. اگر دستگاهی برای چرخ کردن گردو ندارید گردوها رو خرد کنید بعد داخل پلاستیک های زیپ دار یا یه پلاستیکی که کمی ضخیم باشه بریزید و محکم ببندینش و با گوشتکوب اونقدر بکوبید تا له بشن، اصلا نذارید گردوی درشتی توش بمونه.
  3. اگر دوست داشتید فسنجونتون شیرین باشه برای شیرین کردنش از شکر میتونید استفاده کنید، اما اگر بجای شکر از شیره انگور استفاده کنید خورشت خوشمزه تری خواهید داشت، با توجه به ذائقتون میتونید انتخاب کنید.
  4. هر نیم ساعت خورشت رو هم بزنید تا موادش یکنواخت بپزن.
  5. زمانی که گردو رو تفت میدین اصلا قاشق رو زمین نذارین، باید مدام هم بزنید و تفت بدین تا گردو هاتون یکنواخت برشته بشن.
  6. بعضی ها برای خوشمزه تر شدن خورش، در 15 دقیقه آخر کمی گلپر به فسنجون اضافه میکنن من خودم تا حالا تست نکردم.
  7. استفاده از پیاز اختیاریه، پیاز رو میتونید حذف کنید و مرغ رو خالی سرخ کنید.
  8. اگر دوست ندارید رنگ خورشت خیلی سیاه بشه میتونید نصف یا 1 قاشق غذاخوری رب گوجه اضافه کنید.
  9. گردو ها رو اونقدر باید له کنید که شبیهِ حلوا بشه و وقتی بین دو تا انگشتتون کمی فشار میدین روغنش کاملا دربیاد و انگشتاتون روغنی بشه، اصلا نباید تیکه هایی داخلش بمونه که زیر دندون حس بشه.
  10. اگر در آخرِ پخت خورش رو مزه کردید و خیلی ترش بود کمی شکر اضافه کنید و هم بزنید تا شکر داخلش حل بشه.
  11. موقع تفت دادن گردوها، حرارت رو خیلی کم کنید تا گردو نسوزه، اگر بسوزه خورشتتون تلخ میشه.
  12. اگر خورشتتون اضافه اومد میتونید داخل ظرف های دربسته مخصوص فریزر بریزید و فریز کنید.
  13. گردویی که برای درست کردن فسنجون استفاده میکنید نه تازه باشه نه کهنه، گردویی که مالِ سه چهار ماه باشه خیلی بهتره.
  14. اگر از سینه مرغ استفاده کنید بهتره، هم استخوان نداره و هم نسبت به ران دیرپز تره و امکان وا رفتنش هم کمتره(موقع آبپز کردن ران زودتر میپزه اما موقع سرخ کردن توی روغن سینه زودتر میپزه).
  15. با اضافه کردن چند تکه یخ در آخرِ پخت به خورشت شوک وارد کنید تا کاملا روغن پس بده.
  16. مقدار آبی که در بالا بهتون گفتیم امکان داره برای شما با توجه به کیفیت گردو و حرارتِ شعله شما، کمی کمتر یا کمی بیشتر از این میزان باشه، فقط حواستون باشه در مرحله اول که آب رو اضافه میکنید در حدی آب بریزید که مخلوطِ آب و گردوها نه خیلی سفت باشه و نه خیلی رقیق و روان باشه.
  17. مقدار رب اناری که استفاده میکنید به غلظتش خیلی بستگی داره، اگر خیلی ترش و غلیظ و سفت بود 3 قاشق کافیه، اما اگر حالت رقیق و شل داشت تقریبا باید 1 تا یک و نیم لیوان دسته دار فرانسوی رب انار بریزید، 1 لیوان بریزید و خوب هم بزنید بعد از 1 ساعت مزه کنید اگر نیاز داشت بقیه رو هم بریزید.
  18. قابلمه ای که انتخاب میکنید نه کوچیک باشه نه خیلی بزرگ، توی همون قابلمه ای که برای قورمه سبزی و قیمه (به تعداد 8 نفر) ازش استفاده میکنید فسنجون رو درست کنید.
  19. رب انار باعث تیره شدن رنگ گردوها میشه، هرچی رب آلو، آلوچه، انار یا هر ربی که استفاده میکنین تیره تر باشه فسنجون شما تیره تر میشه. وقتی شکر رو هم اضافه کردید رنگ خورشت فسنجان تیره تر میشه.
  20. توی برخی از شهر ها همراه با گردو از مغزهای دیگه مثل پسته، بادام زمینی و فندق برای درست کردن فسنجون استفاده میکنن.
  21. فسنجان در مناطق مختلف کشور به روش‌های گوناگون پخته می‌شود که برخی از آنها شیرین و برخی ملس است و در تهیهٔ آن از شکر یا قیسی یا حتی خرما هم استفاده می‌شود، فسنجان گیلانی ترش و ملس است ولی فسنجانی که در نواحی مرکزی ایران تهیه می‌شود شیرین است. مردمان آذربایجان فسنجان را ملس می‌پسندند و برای ملس کردن آن از قیسی استفاده می‌کنند و بنابراین فسنجان آذری‌ ها ترش نیست.
  22. توی برخی از رستوران ها مقداری هم هویج رنده شده داخل خورش میریزن تا لعابدارش کنه.
  23. زردچوبه زیادی برای مزه دار کردن مرغ استفاده نکنید، نباید روی طعم فسنجون تاثیر بذاره.
  24. این مقدار مواد برای طرز تهیه فسنجون با مرغ برای 6 تا ۸ نفر کافیه،اگر برای تعداد بیشتر یا کمتر خواستید این خورش خوشمزه رو درست کنید مقدار گردو و مرغ که کاملا به ازای هر نفر مشخصه، مقدار استفاده از رب انار و ادویه ها هم کاملا سلیقه ایه و به ذائقه خودتون بستگی داره.
چطور “خورش بامیه” درست کنم؟ چطور “خورش قلیه قاشقی” درست کنم؟

اصالت خورشت فسنجون از کدام شهر است؟

فسنجان گیلکی فسنجان گیلانی که اصل غذای فسنجان می‌باشد مزه‌ای ملس (ترش و شیرین) و معمولاً به سمت ترش دارد و معمولاً با گوشت پرندگان تهیه می‌شود. مردم گیلان فسنجان را به جای مرغ با مرغابی یا خوتکا درست می‌کنند. برای ملس کردن در کنار ربّ انار از ربّ آلوچه ترش هم استفاده می‌کنند. رب انار فسنجان گیلکی از انار جنگلی یا ترشه انار است. فسنجان گیلکی معمولاً مملو از گردو و غلیظ است و اگر به صورت سنتی تهیه شده باشد، مزه‌ای ملس دارد و رنگ آن سیاه است. معمولاً مغز گردو را بسیار آسیاب کرده به حالت خمیر درمی‌آورند. فسنجان گیلکی را در گَمَج (ظرف سنتی و سفالی گیلان) تهیه می‌کنند، در فصل پاییز و زمستان، گوشت پرنده شکار (مرغابی یا غاز) یا گوشت اردک یا غاز محلی را با رب انار ترش بر اجاق می‌گذارند و در ادامه، خمیر مغز گردو (که بسیار ریز آسیاب شده) را به آن می‌افزایند. در ادامه، جهت ملس کردن خورشت از میوه قیسی خشک‌شده استفاده می‌کنند. در ادامه و برای سیاه‌تر شدن خورشت، تکه‌ آهنی را که بر آتش گذاشته شده است و حسابی داغ (سرخ‌رنگ) شده را در گمج خورشت (ظرف خورشت) می‌اندازند. در ادامه، مقداری از آهن به خورد خورشت می‌رود و رنگ خورشت کاملاً سیاه می‌شود. تکه‌آهن به کار گرفته شده در طبخ فسنجان گیلکی معمولاً نعل اسب است ولی از هر نوع وسیلهٔ آهنی تمیز دیگر می‌تواند استفاده شود. ترکیب اکسید آهن با تانَنِ (مادهٔ گسِ) گردو و رب انار رنگِ سیاه می‌دهد و باعث تیره شدن خورش می‌شود. گاهی در مراحل پخت به خورشت آب سرد می‌افزایند که باور دارند باعث می‌شود روغن مغز گردو تماماً استخراج شود و روی خورشت را بگیرد. در فصل‌ های بهار و تابستان که معمولاً فصل شکار نیست از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده می‌شود، به این خورشت در زبان گیلکی آغۊز خۊرۊش گفته می‌شود. آغۊز در زبان گیلکی به معنی مغز گردو است. در گیلان از گذشته مهم بوده که رنگ فسنجان کاملاً مشکی باشد ولی در نواحی دیگر کشور از جمله خراسان گاهی حتی جدای از مواد اولیه فسنجان کمی رب می‌ریزند و رنگ خورش خیلی سیاه است. فسنجان مازندرانی فسنجان مازندرانی مزه‌ای ملس دارد و معمولاً با گوشت پرندگان تهیه می‌شود. برای ملس کردن در کنار رب انار و آب نارنج از مقدار کمی شکر استفاده می‌کنند. این فسنجان به رنگ قهوه‌ای و معمولاً روشن‌تر از سایر فسنجان‌ هاست.
نظرات: 6 مشاهده