دکسترومتورفان چیست ؟ عوارض - تداخل شربت dextromethorphan

دکسترومتورفان چیست ؟

دکسترومتورفان نوعی داروی ضد سرفه است که به صورت قرص ، شربت و قطره تولید می شود ولی شربت دکسترومتورفان مصرف بیشتری دارد . این دارو با اثر گذاری بر روی سیگنال های مغز ، از سرفه کردن جلوگیری می کند . دکسترومتورفان سرفه های ناشی از سیگار کشیدن ، قلیان ، پیپ ، آسم و آمفیزم را درمان نمی کند . مصرف دکسترومتورفان در کودک زیر 4 سال ممنوع است (مگر در مواقع ضروری و با تجویز پزشک)

دکسترومتورفان چیست ؟ عوارض - تداخل شربت dextromethorphan

توجه : هرگز بدون تجویز پزشک به کودک خود هیچگونه داروی ضدسرفه ندهید . در موارد نادر ، مصرف داروی ضدسرفه می تواند باعث مرگ کودک و نوزاد شود .

بین مصرف دکسترومتورفان و مهار کننده های MAO (بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز) حداقل باید 14 روز فاصله وجود داشته باشد . داروهای مهارکننده MAO مانند : ایزوکاربوکسازید ، فنلزین سولفات (ناردیل ) ، راساژیلین ، سلژیلین ،ترانیل سیپرومین در دوره مصرف دکسترومتورفان از هیچ داروی ضدسرفه و ضدآلرژی دیگری استفاده نکنید مگر با تجویز پزشک . همچنین در صورتی که دچار آمفیزیم و برونشیت هستید قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید .

مصرف دکسترومتورفان در بارداری

دکسترومتورفان در گروه C قرار دارد و عوارض مصرف این دارو در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . مصرف این دارو در دوران حاملگی بدون تجویز پزشک ممنوع است .

مصرف دکسترومتورفان در شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود . در دوران شیردهی قبل از مصرف دکسترومتورفان با پزشک مشورت کنید .

در صورت فراموش کردن مصرف دکسترومتورفان چه کنم ؟

در صورتی که یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد داروی دکسترومتورفان چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با قصد خودکشی با دکسترومتورفان ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مسمومیت و اوردوز با دکسترومتورفان می تواند کشنده باشد . خودکشی  نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه نیست و در صورت نجات می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد .

توجه : در دوره مصرف دکسترومتورفان از الکل استفاده نکنید . همچنین این دارو خواب آور است . در دوره مصرف دارو ، از رانندگی کردن و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید .

عوارض جانبی دکسترومتورفان

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عواض را مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که اعتقاد دارد فواید مصرف دکسترومتورفان از عوارض آن برای شما بیشتر است .

در صورتی که در زمان مصرف این دارو هرگونه علائمی از آلرژی و حساسیت مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های آلرژی به دکسترومتورفان عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ها ، خشکی دهان و گلو ، عطسه ، سرگیجه ، تنگی نفش ، آبریزش بینی ، علائمی مانند زکام ، درد قفسه سینه ، گرفتگی گوش و ...

سایر عوارض جانبی دکسترومتورفان عبارتند از :

  •  سرگیجه / سردرد / مشکل در حفظ تعادل / بی حوصلگی / عصبانیت / استرس / اضطراب
  • توهم / دیدن چیزها و کسانی که وجود ندارند و شنیدن صداهایی که وجود ندارد .
  • کاهش عمق نفس / مشکل کم آوردن تنفس در زمان پیاده روی ، بالا رفتن از پله ها
  • ناراحتی معده / سوزش سر دل / تهوع / استفراغ /
  • مشکلات بینایی / تاری دید / سیاهی رفتن چشم / دوبینی / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی
  • مشکلات ادرار کردن / قطره قطره شدن ادرار / تکرر ادرار / تغییر رنگ ادرار / سوزش ادرار
  • درد شکم / یبوست
  • و ...

چه داروهایی با دکسترومتورفان تداخل دارند ؟

این دارو ممکن است با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند . ممکن است با تغییر ساعات مصرف داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز دکسترومتورفان تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود اطلاع دهید .

برخی از داروهایی که دکسترومتورفان تداخل دارند عبارتنداز :

  • سلکوکسیب
  • سیناکلست
  • کینیدین
  • رانولازین
  • ریتوناویر
  • سیبوترامین
  • تربینافین
  • داروهای درمان فشارخون بالا مانند : کاپتوپریل ، آتنولول و ...
  • داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین ، بوپروپیون ، ایمی پرامین ، امپرازول ، فلووکسامین ،‌فلوکستین
  • متادون ، ترامادول ، کلونازپام ، دیازپام ، سیتریزین ، موراتادین و ...

و ...

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۱/۰۶  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.
نظرات: 2 مشاهده