طرز تهیه "فسنجون با مرغ برای 4 تا 6 نفر"-مقدار دقیق گردو برای فسنجان مجلسی خوشمزه

دوستان عزیز خورشت فسنجون رسپی های متنوعی داره، درسته که فسنجون مختص شهرهای شمالی هستش ولی خوب بخاطر خوشمزه بودنش دیگه الان یکی از غذاهای پر فروشِ رستوران ها شده و امروزه توی همه شهرهای ایران پخت میشه. اما چون ذائقه افراد با هم متفاوته هر کسی با توجه به ذائقه خانوادش این خورش رو درست میکنه، فسنجون اصیل شمالی با گوشت مرغابی، بوقلمون، اردک و مرغ محلی درست میشه که خیلی هم خوشمزه میشه، اما بعضی ها هم با گوشت گوسفندی و گوشت قلقلی درستش میکنن که اونم خوشمزس. همچنین توی برخی از شهر ها با مغزهای دیگه مثل پسته، بادام زمینی و فندق فسنجون درست میکنن، ولی اصلی ترین گوشتی که به فسنجون اضافه میشه گوشتِ مرغ هستش و بیشترین مغزی هم که استفاده میشه مغزِ گردو هستش. ما هم توی این مطلب یکی از راحت ترین روش های پخت فسنجون با مرغ رو براتون آموزش دادیم که برای 4 تا 6 نفر مناسبه، خورشت فسنجون رو میتونید با توجه به ذائقه خودتون به سه طعم ترش، شیرین و ملس درست کنید. امیدوارم توی خونه هاتون این فسنجون اصیل و خوشمزه مجلسی رو تهیه کنید و در کنار عزیزانتون از خوردنش لذت ببرید. طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه مجلسی جا افتاده طرز تهیه زرشک پلوی مجلسی با طعمی فوق العاده

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجون خوشمزه و جاافتاده برای 4 تا 6 نفر

گردوی آسیاب شده به ازای هر نفر یک و نیم ق غ-تقریبا 300 گرم
مرغ به ازای هر نفر یک تیکه
آبِ کاملا سرد 2 الی 3 لیوان دسته دار فرانسوی
پیاز متوسط 1 عدد
رب انار ترش یا ملس 2 ق غ (ترش یا ملسی بستگی به ذائقه خودتون داره)
رب گوجه نصف ق چ (میتونید حذفش کنید)
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران دم کرده و روغن به میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه خوشمزه ترین فسنجون مجلسی با مرغ برای 4 تا 6 نفر

  1. در اولین مرحله از "طرز تهیه فسنجون مرغ اصیل و خوشمزه مجلسی" ابتدا تکه های مرغ رو داخل قابلمه با مقداری آب بذارید روی حرارت ملایم و صبر کنید تا آب بجوشه، دو سه دقیقه مرغ ها داخل آب بجوشن تا هم خونابه و هم بوی زهمش بیرون بیاد، بعد مرغ ها رو آبکش کنید و دونه دونه بشورید و بذارید کنار.
  2. پیاز رو رنده ریز بکنید و داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بذارید و با مقدار خیلی کمی روغن تفت بدین تا نرم و سبک بشه، زمانی که پیاز ها نرم شدنتکه های مرغ رو بهش اضافه کنید و تفت بدین بعد زردچوبه و نمک و فلفل سیاه رو بریزید و خوب هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته بشه.
  3. وقتی مرغ ها کمی سرخ شدن داخلش آبجوش بریزید تا حدی که روی مرغ ها با آب گرفته بشه، درب قابلمه رو بذارید تا مرغ با حرارت ملایم پخته بشه، گردو رو با 2 قاشق روغن مایع داخل یه قابلمه دیگه 2 دقیقه با حرارت ملایم تفت بدین، اگه زیادتفت بدین باعث میشه خورش تلخ بشه.
  4. فقط در حدی تفت بدین که خامی گردو گرفته بشه، حتما بالا سرِ گردوها باشید و مدام هم بزنید تا گردوها ته نگیرن و نسوزن، بعد داخلش آب سرد رو آرام آرام بریزید و هم بزنید اگر همزن دستی دارید با همزن دستی هم بزنید تا گردوها گوله نشن.
  5. وقتی گردوها کاملا با آب مخلوط شدن درب قابلمه رو بذارید تا آب بجوش بیاد، حواستون باشه که آب اینقدر نجوشه که سر ریز بشه، وقتی آب بجوش اومد رب انار و رب گوجه رو اضافه کنید و هم بزنید تا رب داخل آب کاملا حل بشه.
  6. بعد درب قابلمه رو کامل بذارید تا گردوها با حرارت کم به روغن بیفتن، زمانی که گردو ها به روغن افتادن (یک و نیم تا 2 ساعت باید زمان بذارید) و مرغ هم پخت (اونقدر نپزید که مرغ ها له بشن) مرغ ها رو داخل گردو ها بریزید و هم بزنید توی این مرحله میتونید نمک و ترشی خورش رو تست کنید و اگه لازم داشت بازم نمک و رب انار اضافه کنید.
  7. زعفران دم کرده به اندازه دلخواه اضافه کنید و درب قابلمه رو بذارید و 20 الی 30 دقیقه دیگه خورش باید لعاب و روغن انداخته باشه، هر موقع فسنجون به غلظت دلخواهتون رسید حرارت رو خاموش کنید، خورشت فسنجون شما حاضره، با برنج نوش جان کنید.
فسنجون-طرز تهیه خورشت فسنجون-آموزش پخت فسنجان با مرغ طرز تهیه "فسنجون با مرغ برای 4 تا 6 نفر"-مقدار دقیق گردو برای فسنجان مجلسی خوشمزه و جاافتاده چطور “خورش بامیه” درست کنم؟ چطور “خورش قلیه قاشقی” درست کنم؟

نکات ریز و فوت و فن مهم تهیه فسنجون با مرغ مجلسی برای 4 تا 6 نفر

  • بعداز خاموش کردن حرارت، درِ قابلمه رو نیمه باز بذارید تا حسابی روعنش بیاد بالا.
  • اگه زمان پخت آب خورشت کم شد هر نیم ساعت یکبار یکم آب سرد داخلش بریزید.
  • فرقی نمیکنه که سینه یا رون مرغ داخل خورش فسنجون بریزید، از ترکیب هر دوتاش هم میتونید استفاده کنید اما اگه از سینه مرغ استفاده کنید بهتر و یکدست تر میشه.
  • گردو رو اونقدر آسیاب کنید که کاملا له بشه و روغنش دربیاد، به طوری که وقتی با دو تا انگشت گردو رو فشار میدید انگشتاتون روغنی بشه.
  • اگر فسنجون رو خیلی ترش دوست دارید 3 قاشق غذاخوری رب انار بزنید، اندازه دقیق رب انار کاملا سلیقه ایه، رب انار رو کم کم اضافه کنید و مزه کنید که یهو زیاد نریزید.
  • مرغ ها رو حتما به تکه های کوچک تر خرد کنید، مثلا ران مرغ رو به دو قسمت تقسیم کنید بعد بپزید.
  • علت تیرگی فسنجون به خاطر رب هستش، هرچی رب آلو، آلوچه، انار یا هر ربی که استفاده میکنین تیره تر باشه فسنجون شما تیره تر میشه.
  • زردچوبه خورش فسنجان باید خیلی کم باشه در حد کمی طعم دادن، رنگ خورش فسنجان باید تیره باشه (بخاطر رب انار).
  • یکی از دلایل اصلی روغن انداختن گردو به جنس گردو مربوط میشه، از گردوهای روغنی و پُرچرب و گوشتی برای آسیاب کردن استفاده کنید، دلیل دیگش هم زمان پخت خورشت فسنجون هستش که 4 الی 5 ساعته، که با شعله خیلی کم باید پخته بشه و جا بیفته تا روغنش کاملا دربیاد.
  • برای بیشتر روغن انداختنِ فسنجون یا هر نیم ساعت یکبار چهار پنج قاشق غذاخوری آبِ کاملا یخ بریزید داخل قابلمه یا با اضافه کردن چند تکه یخ در آخرِ پخت به خورشت شوک وارد کنید تا روغن پس بده، فسنجون برخلاف خورشت های دیگه که با آب جوش درست میشن باید از آب سرد استفاده کنید چون آب سرد و یخ به گردوهای درحال جوش شوک وارد میکنه و باعث میشه زودتر روغن گردو آزاد بشه.
  • اگر پیاز رنده شده داخل فسنجون استفاده بشه خیلی بهتر جا میفته ولی استفاده از پیاز هم سلیقه ایه اگر دوست ندارین میتونین حذفش کنید.
  • فرقِ فسنجون اصیل شمالی با بقیه فسنجون ها توی ترش بودنشه، شما اگه ملس یا شیرین دوست دارید رب انار رو حذفش کنید و رب آلوچه رو که ملس تره بریزید و یا رب انار و شکر بزنید.
  • اگر دستگاهی برای آسیاب کردن گردو ندارید گردوها رو به تیکه های کوچیک تر خرد کنید بعد داخل پلاستیک های زیپ دار یا یه پلاستیکی که کمی ضخیم باشه بریزید و درش رو محکم ببندید و با گوشتکوب اونقدر بکوبید تا له بشن.
  • تا زمان پخت کامل خورش فسنجان، چند بار با کفگیر مواد داخل قابلمه را جابجا کنید تا همه مواد یکدست بپزند.
  • شما میتونید مرغ ها رو کمی با نمک و فلفل و زعفران سرخ کنید و بعد از اینکه آبِ گردو ها بجوش اومد داخل گردوها بریزید تا همزمان مرغ و گردو ها با هم بپزن.
  • بعضی ها به خورش فسنجون پودر دارچین هم اضافه میکنن.
  • آخرِ پخت طعم فسنجون رو بچشین اگه ترش بود بهش کمی، در حد یک قاشق شکر اضافه کنین و انقدر با طعمش بازی کنین تا به اون چیزی که میپسندین برسین.
طرز تهیه فسنجون با گوشت مرغ-فسنجون برای 4 نفر-طرز تهیه فسنجون با مرغ برای 6 نفر طرز تهیه فسنجون با مرغ-طرز تهیه فسنجون با مرغ برای ۴ نفر-دستور پخت فسنجون مجلسی برای 4 تا 6 نفر با فوت و فن مهم چطور خورش بادمجان با گوشت مجلسی درست کنم؟ چطور خورش آلو مسما گیلانی آلو قیسی درست کنم؟

مقدار گردو فسنجان برای 4 تا 6 نفر

به ازای هر نفر یک و نیم قاشق غذاخوری گردوی آسیاب شده در نظر بگیرید.

اصالت خورشت فسنجون از کدام شهر است؟

اصیل ترین خورش فسنجون مربوط به شهر های شمالی ایران مخصوصا استان گیلان هستش.

چرا در تهیه خورشت فسنجون نیاز به استفاده زیاد از روغن نیست ؟

چون گردو به اندازه کافی روغن پس میده مخصوصا با استفاده از آب سرد و تکه های یخ کاملا روغن گردو در میاد.
نظرات: 3 مشاهده