سابوکسون چیست ؟ عوارض - تداخل دارویی

سابوکسون چیست ؟

سابوکسون نوعی دارو مخدر صنعتی است که برای کاهش علائم و کمک به ترک مواد مخدر ( مانند هروئین ، تریاک و مورفین ) استفاده می شود . این دارو ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسون می باشد . توجه داشته باشید که از سابوکسون نباید به عنوان مسکن در دردهای متداول مانند سردرد و در عضلات و... استفاده شود و این دارو باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود . سابوکسون اعتیاد آور است .

سابوکسون چیست ؟

توجه : سابوکسون می تواند باعث کند شدن تنفس و یا خفگی و ایست قلبی در خواب شود . بخصوص اگر از داروهای خواب آور و آرام بخش استفاده می کنید و یا بیش از 50 سال سن دارید

در زمان تجویز این دارو در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید

  • اگر هرگونه مشکل تنفسی و یا بیماری ریوی دارید
  • در صورتی که دچار مشکلات پروستات مانند بزرگ شدن پرستات هستید
  • در صورتی که هرگونه مشکل مثانه و ادرار دارید
  • اگر دچار بیماری های کبدی هستید
  • در صورتی که مشکل کلیوی و یا نارسایی کلیه دارید
  • اگر سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارید و یا هم اکنون معتاد هستید
  • اگر انحنای بیش از حد ستون فقرات دارید که بر تنفس شما تاثیر گذاشته است
  • در صورتی که الکل مصرف می کنید
  • اگر افسردگی و یا هرگونه مشکلات روحی و روانی دارید
  • اگر سابقه خودکشی کردن دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی هستید
  • اگر دچار ضربه مغزی ، سکته مغزی و یا تومور مغزی هستید
  • اگر از هرگونه داروهای آرام بخش استفاده می کنید . مانند : دیازپام (والیوم)، الپرازولام ، کلونوپین (کلونازپام)  و ...
  • اگر باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به کودک شیر می دهید

مصرف سابوکسون در بارداری

سابوکسون در گروه C قرار دارد و مضرات آن به صورت دقیق بر روی جنین انسان مشخص نیست . مصرف این دارو در دوران بارداری بدون تجویز پزشک ممنوع است . همچنین مصرف سابوکسون می تواند باعث بروز عوارضی در جنین شده و باعث زایمان زودرس شود . پیشنهاد می شود در دوره مصرف سابوکسون از بارداری جلوگیری کنید .

اگر در دوره مصرف این دارو متوجه شدید که به صورت ناخواسته باردار شده اید ، قبل از هر اقدامی ، به پزشک اطلاع دهید . جنین شما به این دارو معتاد شده است و بعد از زایمان باید تحت مراقبت های پزشکی ویژه اید برای ترک وابستگی به این دارو قرار بگیرد .

مصرف سابوکسون در شیردهی

سابوکسون (بوپرنورفین و نالوکسون) از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و در دوران شیردهی نباید از این دارو استفاده کنید . مصرف بوپرنورفین و نالوکسون در دوران شیردهی میتواند باعث مشکلات تنفسی در نوزاد شود . در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید ، حتما با پزشک مشورت نمایید .

توجه : برخی از داروهای با سابوکسون (بوپرنورفین و نالوکسون) ارتباط برقرار کرده و می تواند باعث بروز بیماری جدی به نام سندروم سروتونین شود . در زمان تجویز سابوکسون ، تمام داروهای مصرف خود را به پزشک اطلاع دهید . مخصوصا اگر از داروهایی مانند : داروهای ضدافسردگی ، ضدپارکینسون ،آنتی بیوتیک ها و ... استفاده می کنید .

سابوکسون اعتیاد آور است . هیچ گاه این دارو را به دیگران پبشنهاد نکنید و در صورتی که کسی مصرف این دارو را به شما پیشنهاد کرد ، به هیچ عنوان قبول نکنید . این دارو نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود و از کم یا زیاد کردن دوز دارو خودداری کنید . همچنین قطع مصرف و یا ترک اعتیاد به سابوکسون باید تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود .

مصرف طولانی مدت سابوکسون می تواند باعث بروز مشکلات کبدی شود که برای جلوگیری از این عارضه باید به صورت منظم ، آزمایشات پزشکی و خون ، انجام شود .

توجه خیلی خیلی مهم : از پودر کردن و استنشاق سابوکسون شدیدا خودداری کنید و یا این دارو را به صورت وریدی تزریق نکنید . هر دوی این اقدامات منجر به مرگ خواهد شد .

در صورت فراموش کردن مصرف سابوکسون چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد سابوکسون چه کنم ؟

اگر به صورت اتفاقی و یا به قصد خودکشی با سابوکسون ، اقدام به مصرف بیش از اندازه این دارو کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف زیاد این دارو عوارض بسیار شدیدی داشته و خطرناک است . خودکشی نمایشی با داروی سابوکسون روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

توجه : در دوره مصرف سابوکسون ، از مصرف الکل خودداری کنید . اینکار ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته شدید و حتی مرگ شود .

عوارض سابوکسون

این دارو مانند سایر داروها می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود . شما ممکن است هیچ کدام از این عارضه ها را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که اعتقاد دارد فواید مصرف سابوکسون از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است .

این دارو خواب آور است پس در زمان مصرف سابوکسون از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد ، خودداری کنید . همچنین اگر با مصرف سابوکسون هرگونه نشانه ای از حساسیت و آلرژی در خود مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائم آلرژی به این دارو میتواند شامل این موارد باشد : خارش چشم ، قرمز شدن چشم ، خشکی دهان و گلو ، سرفه و تنگی نفس ، تورم زبان و لب ، خارش پوست و کهیر و ...

سایر عوارض جانبی سابوکسون عبارتند از :

  •  کاهش عمق نفس ، کم آوردن نفس در هنگام پیاده روی ، بالا رفتن از پله و پایین آمدن از شیب های تند ، تنگی نفس
  • از دست دادن هماهنگی بدن و حرکات بدن
  • تاری دید / دو بینی / سیاهی رفتن چشم / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / مشکل تشخیص رنگ / حساسیت به نور
  • تهوع / استفراغ / سوزش سر دل / بی اشتهایی /
  • ادرار تیره / کاهش ادرار / درد در زمان دفع ادرار / تکرر ادرار
  • زرد شدن پوست و چشم ها
  • استفاده طولانی مدت از سابوکسون باعث ناباروری در مردان و زنان می شود و مشخص نیست که با قطع مصرف این دارو این عارضه از بین می رود یا خیر
  • درد زبان / خشک شدن دهان / مشکل در حس طعم غذا
  • تورم دست ها و پاها / غبغب / دور شکم / پف کردن زیر چشم و تورم پلک / افزایش سریع وزن
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش عرق کردن
  • مشکل در خواب شبانه
  • مشکل در جمله سازی / کاهش سرعت حرف زدن / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن هستید
  • و ...

تداخل دارویی سابوکسون

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید ، تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز سابوکسون تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

سابوکسون با داروهای خواب آور و آرامبخش و هر نوع دارویی که باعث کاهش عمق تنفس میشود شدیدا تداخل دارد و در برخی موارد می تواند باعث مرگ شود . مانند : قرص های خواب ، داروهای آرامبخش ، داروهای شل کننده عضلات  و .. همچنین داروهایی که سطح سروتونین بدن را افزایش میدهند با سابوکسون تداخل دارند و می تواند باعث بروز بیماری خطرناکی به نام سندروم سروتونین شوند .

مانند داروهای ضد افسردگی ، پارکینسون ، درمان سردردهای میگرنی ، برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد تهوع داروهایی مانند : استامینوفن / آتورواستاتین / آزیترومایسین / کلونازپام / اگزازپام / متادون / ترامادول / دیازپام و غیره تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱1/06  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.
نظرات: 0 مشاهده