"طرز تهیه قیمه مجلسی" برای 25 تا 30 نفر-رستورانی-نکات مهم پخت قیمه نذری-اندازه دقیق مواد لازم

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه نذری مجلسی بسیار خوشمزه برای 25 تا 30 نفر

لپه خام به ازای هر نفر 2 ق غ
گوشت خورشتی گوسفندی 3 کیلو
پیاز 1 کیلو
سیب زمینی 3 کیلو
زعفران دم کرده نصف لیوان دسته دار فرانسوی
گلاب با کیفیت یک سوم لیوان دسته دار فرانسوی
لیمو عمانی به ازای هر 4 نفر 1 عدد
رب گوجه فرنگی 6 ق غ
چوب دارچین 3 تکه
زردچوبه یک و نیم تا 2 ق غ
نمک و ادویه های خورشتی به میزان لازم
چطور برای 4 نفر "خورش قیمه" مجلسی و خوشمزه بپزم؟ طرز تهیه خورش قیمه خوشمزه با گوشت گوسفندی برای 2 نفر

دستور پخت و طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی با ادویه مخصوص قیمه برای 25 تا 30 نفر

  1. پختن لپه لپه رو حتما از شب قبل خیس کنید، آبش رو حتما دو سه بار عوض کنید، صبح آبکش کنید و بشورید و داخل قابلمه ای بریزید و داخلش آب بریزید و روی حرارت ملایم بذارید تا بپزه در حین پخت کف های روی قابلمه رو حتما جمع کنید، بعد از 50 دقیقه چند تا از لپه ها رو بردارید و با انگشت له کنید و میزان پختشون رو بسنجید. حتی میتونید داخل دهانتون بذارید و خودتون تست کنید که چقدر پختن، اگر راحت توی دهنتون له شد آبکش کنید و زیاد نپزید تا داخل خورش له نشوند، اما اگر به اندازه کافی نپخته بودن بازم زمان بدید تا بپزن.
  2. پختن گوشت پوست پیاز ها رو بگیرید و بشورید و به صورت نگینی خرد کنید و داخل یه قابلمه بزرگ که قراره خورش داخلش پخته بشه به مقدار لازم روغن بریزید و پیاز ها رو بریزید و ذوی حرارت ملایم تفت بدین تا نرم و شیشه ای بشن، بعد گوشت های خرد شده رو بریزید و تفت بدین تا رنگ گوشت ها سفید بشه. بعد زردچوبه و فلفل سیاه رو بریزید و تفت بدین تا زردچوبه کاملا از خامی دربیاد و عطرش بلند شه، بعد رب و چوب دارچین رو بریزید و دوباره تفت بدین تا رنگ رب کاملا توی روغن باز بشه، بعد داخل قابلمه آبجوش بریزید تا اندازه ای که 2 بند انگشت، آب از گوشت ها بالا باشه. درب قابلمه رو بذارید و حرارت رو کم کنید تا گوشت ها با حرارت کم مغز پخت بشن، بعد از 2 ساعت گوشت ها رو چک کنید، اگر از زمان پختشون زیاد مونده بود درب قابلمه رو دوباره بذارید و لااقل 1 ساعت دیگه زمان بدید تا بپزه.
  3. آماده کردن خورش قیمه زمانی که گوشت ها کاملا پختن اگر داخل قابلمه به اندازه کافی آب بود لپه های پخته شده رو اضافه کنید و لیمو عمانی هایی که از 2 ساعت قبل توی آب گرم خیس کرده بودید رو از وسط نصف کنید و هسته هاشونو کامل جدا کنید و داخل گوشت ها بریزید، اما اگر آب قابلمه خیلی کم بود مقداری آبجوش اضافه کنید وقتی بجوش اومد لیمو عمانی ها و لپه ها رو اضافه کنید. چوب دارچین رو از داخل خورش دربیارید و درب قابلمه رو بذارید و 20 دقیقه زمان بدید تا لیمو عمانی ها داخل خورش کاملا نرم بشن.
  4. در این مرحله مقداری نمک، زعفران دم کرده، گلاب، نصف قاشق چایخوری پودر تخم گشیز، 1 قاشق غذاخوری پودر پیاز، 1 قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی، نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل، نصف قاشق چایخوری پودر هل، نوک قاشق غذاخوری جوز هندی و نصف قاشق غذاخوری شکر رو به قابلمه اضافه کنید.
  5. آرام هم بزنید تا همه ادویه ها توی خورش حل بشن اگر آب خورش زیاد بود درب قابلمه رو نیمه بذارید تا مقداری از آب بخار بشه، اما اگر آب خورش خوب بود درب قابلمه رو چفت کنید و صبر کنید تا خورشت کاملا جا بیفته، بعد از 15 دقیقه خورش رو مزه کنید تا اندازه ادویه ها و نمکش رو تشخیص بدین، هر موقع به پخت مورد نظرتون رسید حرارت رو خاموش کنید، بعد خورش رو داخل ظرف سرو بریزید و سیب زمینی سرخ کرده ها رو کنارش بریزید و همراه با برنج سرو کنید، نوش جان.
طرز تهیه قیمه نذری برای 30 نفر-قیمه برای ۳۵نفر-قیمه نذری برای ۴۰ نفر-طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۲۵ نفر "طرز تهیه قیمه مجلسی" برای 25 تا 30 نفر-رستورانی-نکات مهم پخت قیمه نذری-اندازه دقیق مواد لازم-خورشت قیمه ساده خوشمزه چطور خورش فسنجان جا افتاده و اصیل شمالی درست کنم؟ طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خوشمزه خانگی برای 20 تا 25 نفر

نکات ریز و فوت و فن مهم پخت قیمه مجلسی و خوشمزه برای 25 تا 30 نفر

  • برای اینکه استرس نداشته باشید سعی کنید برای مهمانی ها لپه رو جداگانه بپزید، چون ممکنه لپه ها یا زودپز باشن و خیلی زودتر از گوشت بپزن و له بشن یا دیرپز باشن و بعد از پختن گوشت هم هنوز نپخته باشن، فقط حواستون باشه لپه رو اونقدر نپزید که داخل خورشت له بشه، کف های روی لپه رو هم بردارید تا رنگ خورشت کدر نشه.
  • اگر آبِ گوشت هم داشته باشید میتونید مقداری از آب ممولی رو کم کنید و بجاش آبِ گوشت بریزید تا خورشت خوشمزه تر بشه.
  • اگر خورش رو برای وعده نهار میخواین سرو کنید لپه رو از شب قبل خیس کنید و از صبح شروع کنید به پختن گوشت و لپه، اما اگر برای وعده شام میخواین سرو کنید لپه ها رو صبح خیس کنید و از ظهر شروع به پختن بکنید، خورشتتون رو باید با حوصله و حرارت کم بپزید تا کاملا جابیفته.
  • چوب دارچین هاتون کمی کوچکتر از انگشت اشارتون باشه.
  • برای پخت خورش از قابلمه ای استفاده کنید که دربِ قابلمه کاملا چفت بشه تا بخار خورش بیرون نره و گوشت کاملا داخل بخار پخته بشه، با این روش گوشت زودتر میپزه.
  • قبل از اضافه کردن ادویه ها اگر آبِ خورش زیاد بود درب قابلمه رو بردارید و حرارت رو زیاد کنید تا آب قابلمه بخار بشه، اما خورش رو حتما آبدار بردارید چون اینجوری هم مقدار خورش بیشتر میشه هم مخلوط آب خورشت و برنج خیلی خوشمزه میشه.
  • سیب مینی سرخ شده رو هم میتونید زمانی که خورشت رو از روی حرارت برداشتید داخل قابلمه ریزید هم میتونید کنار ظرف خورش بریزید و جداگانه سرو کنید.
  • حواستون باشه اگر پیاز ها رو طلایی و سرخ کنید بویِ زهم گوشت رو نمیگیره و زود هم میسوزه، پس زمانی که پیاز ها شیشه ای و نرم شدن گوشت های خرد شده رو اضافه کنید.
  • استفاده از ادویه ها سلیقه ایه و به ذائقه افراد بستگی داره، هر کدام از ادویه ها رو دوست نداشتید میتونید حذف کنید، یا میتونید بجای این ادویه ها از عطاری ادویه خورشت قیمه بگیرید و 10 دقیقه آخر به خورشت اضافه کنید.
  • آب خورش رو نمیشه دقیق گفت چون مقدارش بستگی به پخت گوشت داره که تا زمان پخت چقدر آب بخار میشه، باید چشمی آب بریزید، اما در آخرِ پخت باید به قدری باشه که موقع هم زدن خورش، راحت گوشت و لپه داخل خورش جابجا و زیرورو بشن.
  • مهمترین نکته ای که درباره پخت انواع خورشت مثل قیمه، قورمه سبزی، خورشت کرفس و فسنجون باید رعایت کنید (مخصوصا برای نفرات زیاد) اینه که حتما با حوصله و صبر باید این خورش ها رو بپزید تا خوب بپزن و جا بیفتن، توی رستوران ها این خورشت ها رو معمولا از صبح بار میذارن تا برای وعده نهار یا شام حاضر بشه.
  • از پودر دارچین استفاده نکنید، چون رنگ خورشت رو کِدر و سیاه میکنه.
  • از رب با کیفیت و خوشرنگ استفاده کنید تا رنگ خورشت قرمز بشه.
  • مهم ترین چاشنی خورش قیمه (مخصوصا قیمه نذری محرم) دارچین، زردچوبه، گلاب و زعفرون فراوونه.
  • عطر جوز هندی خیلی قوی هستش باید خیلی کم استفاده کنید.
  • اگر مزه تند رو توی خورش دوست داشتید بجای فلفل سیاه مقدار خیلی کم فلفل قرمز استفاده کنید.
  • بعضی از لیمو عمانی ها داخلشون کپک زده هستش پس حتما قبل از انداختن داخل خورش از وسط نصفشون کنید.
  • این مقدار مواد برای درست کردن قیمه برای 25 تا 30 نفر کافیه برای تعداد زیاد مثلا برای 50 تا 60 نفر مقدار مواد رو 2 برابر کنید و برای تعداد کمتر مثلا برای 13 تا 15 نفر مقدار مواد رو نصف کنید.
طرز تهیه کباب تابه ای دورنگ برای 8 تا 10 نفر طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ برای 8 تا 10 نفر

طرزسرخ کردن سیب زمینی ترد و خوشمزه رستورانی

سعی کنید از سیب زمینی های تقریبا بزرگ استفاده کنید، تقریبا اندازه مُشت دست باشه، پوست سیب زمینی ها رو بگیرید و بشورید و به صورت خلالی (نه نازک نه درشت) خرد کنید، فقط برای اینکه سیب زمینی هاتون یکدست سرخ بشن حتما به یک اندازه خرد کنید، یکیشون نازک و یکیشون کلفت نباشه، داخل یک کاسه آب بریزید و پُر از تکه های یخ بکنید و بذارید کنار. یک قابلمه نسبتا بزرگ رو از آب پُر کنید و بذارید روی حرارت متوسط (حرارت کم نباشه) تا بجوش بیاد، زمانی که آب جوش اومد 2 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید بعد سیب زمینی ها رو بریزید داخل قابلمه و بعد از 3 دقیقه سیب زمینی ها رو از داخل قابلمه جمع کنید و بدون لحظه ای صبر کردن بریزید داخل کاسه آب و یخ تا به سیب زمینی ها شوک وارد بشه. تا زمانی که سیب زمینی ها داخل آب سرد میشن داخل یک ماهی تابه به اندازه ای که سیب زمینی ها توش شناور بشن روغن سرخ کردنی بریزید و بذارید روی حرارت کم تا کاملا داغ بشه، بعد از 7 دقیقه سیب زمینی ها رو داخل دستمال حوله ای یا یک پارچه نخی تمیز بریزید و زود خشکشون کنید و بندازید داخل روغنِ کاملا داغ، حرارت تابه رو کمی بیشتر کنید و بالا سر سیب زمینی ها باشید تا کاملا طلایی بشن و بپزن. وقتی سیب زمینی ها رو از روغن جمع کردید مزه کنید اگر نمک لازم داشت کمی نمک بزنید و هم بزنید تا نمک به خورده سیب زمینی ها بره. یک کیلو گوشت برای چند نفر قیمه-قیمه نذری برای ۲۰ نفر-طرز تهیه خورش قیمه برای ۱۵ نفر طرز تهیه قیمه نذری برای 30 نفر-یک کیلو لپه برای چند نفر است-طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۲۵ نفر-یک کیلو گوشت برای چند نفر قیمه طرز تهیه خورش کرفس با گوشت طرز تهیه خورش کرفس با لوبیا با مرغ و گوشت برای 6 تا 8 نفر

یک کیلو گوشت برای چند نفر قیمه میده؟

خوشمزه ترین گوشت برای انواع خورشت گوشت گوسفندیه، برای هر نفر 80 الی 100 گرم گوشت کافیه، حالا اندازه دقیقش بستگی به جیب و سلیقه خودتون داره شاید شما دوست دارید قیمه تون پُر گوشت باشه، اما شما 100 گرم در نظر بگیرید تا کم نیاد، برای 30 نفر 3 کیلو گوشت خورشتی گوسفندی بخرید و به اندازه یک و نیم بند انگشت برش بزنید، گوشت قیمه نباید بزرگ خرد بشه، از اسمش هم معلومه "قیمه"، یعنی گوشت های کوچیک. برای 3 کیلو گوشت تقریبا نیم کیلو هم گوشت استخوان دار یا قلم گوسفند بخرید تا قیمه رو خوشمزه و روغنی بکنه، بهترین قسمت گوشت خورشتی برای قیمه قسمتِ راسته گوسفندی یا مغزِ ران هستش. طرز تهیه قیمه رستورانی برای 6 تا ۸ نفر طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده در قابلمه روی گاز برای 3 تا 5 نفر

یک کیلو لپه برای چند نفر است؟-اندازه لپه در خورش قیمه برای هر نفر

تقریبا 70 قاشق غذاخوری سرپُر معادل یک کیلو لپه هستش، پس اگر برای هر نفر 2 قاشق غذاخوری لپه در نظر بگیریم یک کیلو لپه برای 35 نفر کاملا مناسبه، البته بستگی داره پُر لپه دوست دارید یا نه، همیشه کمی بیشتر از مقداری که توی دستور گفته شده بپزید تا اگر لازم شد بازم داخل خورش بریزید. اصلی ترین مواد قیمه لپه و گوشت هستش، بجز این مواد که مقدارش و گفتیم به ازای هر نفر 50 گرم سیب زمینی و پیاز در نظر بگیرید، ادویه و نمک هم که به ذائقه خودتون ربط داره. با این اندازه هایی که گفتیم راحت میتونید برای 10 تا 1۵ نفر، برای ۲۰ نفر، برای 35 تا 4۰ نفر، برای ۵۰ تا 60 نفر، برای ۷۰ تا 80 نفر، برای ۱۰0 تا 200 نفر حتی بیشتر قیمه خوشمزه مجلسی با طعم بازاری و رستورانی درست کنید.
نظرات: 4 مشاهده