سوال : آیا سابوکسون جایگزین مناسبی برای متادون است ؟

جایگزین کردن سابوکسون به جای مصرف متادون

شوهر من 12 سال است که مواد مخدر را ترک کرده با کمک متادون پاک مانده است . شوهرم روزانه 135 میلی گرم شربت متادون مصرف می کند و به دلیل ترس از عوارض جانبی مصرف طولانی مدت متادون ، تصمیم گرفتیم تا سابوکسون را جایگزین متادون کند . به دلیل اینکه شوهرم از درد و عوارض ترک متادون وحشت دارد ، تصمیم به اینکار گرفتیم و سوال من این است که آیا دارویی برای ترک بدون درد متادون وجود دارد یا خیر ؟ از آنجایی که من هم متادون مصرف می کنم و در حال حاضر باردار هم هستم و در یک ماه آینده بچه دار خواهیم شد دوست دارم که در صورت امکان بتوانیم بدون خطر و درد ، مصرف متادون را کنار بگذاریم .

جایگزین کردن سابوکسون به جای مصرف متادون

پاسخ : داروی سابوکسون و متادون کاربرد شبیه به هم دارند و برای ترک اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین و مورفین مصرف می شوند . ولی مصرف سابوکسون به جای متادون هیچ کمکی به ترک اعتیاد به متادون نخواهد کرد و همسر شما از این به بعد به سابوکسون  اعتیاد پیدا میکند .

تنها راه ترک و قطع مصرف متادون ، کاهش تدریجی آن و ترجیحا تحت نظر پزشم می باشد . عوارض ترک متادون تقریبا شبیه به ترک هروئین و مورفین میباشد و درد عضلانی و استخوان درد در هنگام ترک این دارو اجتناب ناپذیر است . توصیه می شود برای این کار حتما با پزشک مشورت کنید .

از طرفی بسیار جای تاسف دارد که شما بدون تحقیق با فردی معتاد ازدواج کرده اید و خود نیز به اعتیاد دچار شده اید و متاسفانه در کمال بی فکری باردار هم هستید ! مصرف متادون در دوران بارداری می تواند برای جنین بسیار مضر باشد . همچنین در حال حاضر جنین شما به این دارو معتاد شده است و بعد از زایمان حتما باید تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته و اعتیاد به این دارو را ترک کند . حتما با پزشک خود قبل از زایمان درباره این موضوع صحبت کنید و بدون مشورت و تجویز پزشک به هیچ عنوان اقدام به ترک متادون و یا جایگزین کردن آن با هر دارویی مانند سابوکسون ، نکنید . متادون تنها یک ابزار برای ترک اعتیاد به مواد مخدر است .

برای ترک واقعی هر نوع اعتیاد ، شما نیاز به اراده درونی دارید . در صورتی که از وضع کنونی خود رضایت داشته باشید دلیلی برای ترک اعتیاد خود نمی بینید و به این کار خود ادامه خواهید داد و چه بسا فرزند شما نیز با شما همراه خواهد شد .  قبل از هر کاری به یک مشاور برای گفتگو و ایجاد انگیزه برای ترک اعتیاد نیاز دارید و وضعیت شما بسیار مهم تر از وضعیت همسر شماست .

توجه : این متن ترجمه شده است و  این سایت هیچ مسئولیتی درباره صحت این موضوع ندارد و شما باید با پزشک خود مشورت کنید . جهت آشنایی بیشتر با عوارض جانبی و موارد مصرف متادون ، توصیه می شود مطلب " متادون " را مطالعه فرمایید.

© pamuh.com  

نظرات: 4 مشاهده