فکسوفنادین چیست ؟ عوارض - تداخل دارویی Fexofenadine

فکسوفنادین چیست ؟

فکسوفنادین هیدروکلراید نوعی آنتی هیستامین است که اثر هیستامین موجود در بدن را کاهش داده و به کمتر شدن علائم آلرژی و حساسیت کمک می کند . علائمی مانند : عطسه ، خارش بدن ، سرفه ، آبریزش بینی ناشی از آلرژی ، خارش چشم و قرمز شدن چشم ناشی از حساسیت و ... از این دارو برای کاهش علائم تب یونجه و  آلرژی فصلی استفاده می شود .

فکسوفنادین چیست ؟

از این دارو برای درمان خارش پوست ناشی از بیماری آرتریت ایدیوپاتیک (Juvenile idiopathic arthritis) در بزگسالان و جوانان استفاده می شود
توجه : قبل از تجویز فکسوفنادین در صورتی که به این دارو حساسیت دارید و یا مشکل کلیوی دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید

فکسوفنادین را یک ساعت قبل از غذا و یا دو ساعت بعد از غذا باید مصرف کنید . البته تعیین نحوه مصرف دارو به عهده پزشک متخصص می باشد . همچنین از مصرف  این دارو همراه با آب میوه و مخصوصا آب گریپ فروت خودداری نمایید . گریپ فروت و آب گریپ فروت با فکسوفنادین تداخل ایجاد کرده و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود .

مصرف فکسوفنادین در دوران بارداری

این دارو در رده C  قرار دارد و به صورت کامل مشخص نیست که به جنین آسیب می رساند یا خیر . در صورتی که باردار هستید ، در زمان تجویز این دارو ، به پزشک خود اطلاع دهید .

مصرف فکسوفنادین در دوران شیردهی

اینکه آیا فکسوفنادین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد وارد می شود یا خیر ، هنوز یه صورت کامل مشخص نیست . اگر به کودک شیر می دهید ، در زمان تجویز دارو به پزشک خود اطلاع دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف فکسوفنادین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، قرص خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد قرص فکسوفنادین هیدروکلراید چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با قصد خودکشی با قرص فکسوفنادین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند کشنده باشد . خودکشی نمایشی با فکسوفنادین روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

عوارض فکسوفنادین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد .پزشک شما زمانی این دارو را برای شما تجویز می کند که فواید آن از عوارض آن بیشتر باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را مشاهده نکنید و یا چندین مورد به صورت هم زمان در شما بروز کند . در صورتی که با شروع مصرف فکسوفنادین هرگونه علائمی از آلرژی به این دارو در خود مشاهده کردید ، سریعا مصرف دارو را متوقف کرده و با اورژانس تماس بگیرید . نشانه هایی مانند : تنگی نفس ، آبریزش بینی ، خارش و قرمز شدن چشم ها ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش پوست و ... اگر با شروع مصرف فکسوفنادین دچار تب و لرز ، درد عضلات بدن ، سرفه ، درد قفسه سینه و علائمی مانند نشانه های بیماری آنفولانزا شدید مصرف فکسوفنادین را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید .

سایر عوارض جانبی مصرف فکسوفنادین عبارتند از :

  •  تهوع ، اسهال ، استفراغ ، شکم درد ، سوزش سردل
  • افزایش درد و گرفتگی های قاعدگی ، خونریزی پریود بیش از حد ، تاخیر در قاعدگی و نامنظم شدن پریود
  • خواب آلودگی / فکسوفنادین خواب آور است و در زمان مصرف این دارو باید از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس زیاد نیاز دارند خودداری کنید . / احساس خستگی و بی حوصلگی در طول روز / سردرد
  • گرفتگی و درد عضلات / گرفتگی و خشکی مفاصل / مشکل حرکت / صدا دادن مفاصل
  • گوش درد / وزوز گوش / گرفتگی گوش
  • تاری دید / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / سیاهی رفتن چشم

میزان مصرف فکسوفنادین

میزان و نحوه مصرف هر دارویی توسط پزشک معیین می شود و باید از مصرف خودسرانه و تغییر دوز مصرفی داروها خودداری نمایید . این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی می باشد و جایگرین تجویز و صلاح دید پزشک شما نیست . فکسوفنادین برای درمان آلرژی معمولا 180 میلی گرم به صورت یکبار در روز و یا 60 میلی گرم دوبار در روز مصرف می شود (جمعا 120 میلی گرم) حداکثر میزان مصرف مجاز در بزرگسالان برای فکسوفنادین 180 میلی گرم در روز است و مصرف بیش از این مقدار ، تاثیر بیشتری بر جلوگیری از علائم آلرژی ندارد .

میزان مصرف فکسوفنادین در کودکان به شرح زیر است :

6 ماهه تا 2 ساله : 15 میلی گرم فکسوفنادین خوراکی و دوبار در روز 2 ساله الی 11 ساله : 30 میلی گرم فکسوفنادین خوراکی و دوبار در روز

چه داروهایی با فکسوفنادین تداخل دارند ؟

فکسوفنادین می تواند با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است بتوان با تغییر ساعات مصرف داروها ، از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز فکسوفنادین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید . داروهای گیاهی و مکمل های مولتی ویتامین نیز ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کند .

برخی از داروهایی که با فکسوفنادین تداخل دارند عبارتنداز :

کتوکونازول / اریترومایسین / آنتی اسیدها حاوی آلومینیوم یا منیزیم نباید در عرض 15 دقیقه قبل و یا بعد از فکسوفنادین مصرف شوند زیرا باعث کاهش جذب فکسوفنادین تا 50٪ می شود. سوالات

آیا میتوان سیتریزین را همزمان با فکسوفنادین مصرف کرد؟

توصیه می شود در یک روز از مصرف دو آنتی هیستامین خودداری کنید . مصرف همزمان آنتی هیستامین هایی مانند فکسوفنادین ، سیتریزین و لوراتادین توصیه نمی شود مگر با دستور پزشک

آیا الکل با فکسوفنادین تداخل دارد ؟

بله مصرف الکل در دوره مصرف فکسوفنادین می تواند عوارض جانبی این دارو را افزایش داده و باعث برور عوارض ناخواسته شود .

چند ساعت بعد از مصرف فکسوفنادین ، اثرات دارو آغاز می شود؟

معمولا یک ساعت بعد از مصرف این دارو ، اثرات درمانی آن آغاز شده و 18 الی 24 ساعت ادامه می یابد

آیا فکسوفنادین با گریپ فروت تداخل دارد ؟

بله این دارو با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد و می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته شود . همچنین این دارو با آب پرتقال و آب سیب نیز تداخل دارد .

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۰/30  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

نظرات: 0 مشاهده