طرز تهیه "زرشک پلو با مرغ خوشمزه" خانگی برای 20 تا 25 نفر-مجلسی-رستورانی+فوت و فن مهم

مواد لازم جهت تهیه زرشک پلو با مرغ خوشمزه مجلسی رستورانی برای 20 تا 25 نفر

برنج سه و نیم کیلو-به ازای هر نفر 1 استکان فرانسوی سر خالی
مرغ به ازای هر نفر 1 تکه
پیاز متوسط 12 عدد
زرشک به ازای هر استکان برنج، یک و نیم ق غ
رب 6 الی 8 ق غ
گلاب نصف لیوان دسته دار فرانسوی
فلفل دلمه ای متوسط 4 عدد
زعفران دم کرده غلیظ و کره آب شده به میزان دلخواه
خلال پسته 10 ق غ (قابل حذف)
روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، آبلیمو و زردچوبه، چوب دارچین، ادویه کاری و ادویه خورشتی به میزان لازم
آبگوشت سنتی رستورانی برای 4 تا 6 نفر طرز تهیه کباب کوبیده مرغ تابه ای زعفرانی برای 4 تا 6 نفر زرشک پلو با مرغ برای 10 نفر-طرز تهیه زرشک پلو-زرشک پلو با مرغ برای ۱۵ نفر طرز تهیه "زرشک پلو با مرغ خوشمزه" خانگی برای 20 تا 25 نفر-مجلسی-رستورانی+فوت و فن مهم-طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خانگی خوشمزه مجلسی برای 20 تا 25 نفر

  1. پختن مرغ تکه های مرغ رو تمیز بشورید و داخل یک ظرف بزرگ بچینید بعد ادویه کاری، فلفل سیاه، زردچوبه (زعفران بریزید خوشمزه تر میشه) و نمک رو به میزان لازم داخلش بریزید و دستکش دستتون کنید و مرغ ها رو خوب زیرورو کنید تا ادویه ها کاملا به خورده مرغ ها بره. دو تا از پیاز ها رو خلالی خرد کنید و روی مرغ ها بریزید و دوباره مرغ ها رو پشت و رو کنید و 1 ساعت صبر کنید تا پیاز بوی زهم مرغ رو بگیره و مرغ مزه دار بشه. بعد از 1 ساعت مرغ ها رو از ظرف جدا کنید و پیاز ها رو از روی مرغ بردارید، داخل تابه بزرگی که قراره مرغ ها رو توش بپزید مقداری روغن بریزید و با حرارت کم هر دو طرف مرغ ها رو سرخ کنید، مواظب باشید مرغها نسوزن چون بعدا هم قیافه مرغ بد میشه هم مزش. وقتی مرغ ها رو سرخ کردین از داخل تابه جمع کنید و بقیه پیازها رو به صورت نگینی خرد کنید و داخل همین تابه با کمی زردچوبه تفت بدین تا نرم و سبک بشن، بعد فلفل دلمه ای ها رو به قطعات کوچکتر برش بزنید و داخل پیاز بریزید. بعد از دو سه دقیقه تفت دادنِ فلفل دلمه ای، رب رو اضافه کنید. رب رو هم تفت بدین تا رنگ روغن قرمز بشه و رب از خامی دربیاد، بعد فلفل سیاه، نمک، ادویه خورشتی و آبلیمو رو اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط بشن. چند لیوان آبجوش به تابه اضافه کنید و حرارت رو کمی بیشتر کنید تا سس به جوش بیاد وقتی سس بجوش اومد بعد از 2 دقیقه حرارت رو کم کنید و مرغ ها رو داخل سس بچینید، چوب دارچین رو داخل تابه بندازید و درب تابه رو بذارید تا مرغ ها با حرارت کم بپزن، هر یکربع، مرغ ها رو پشت و رو کنید تا همه جاشون سسی بشه. بعد از 45 دقیقه تا 1 ساعت که مرغ ها کاملا پختن زعفران دم کرده بهش اضافه کنید و از آب سس روی مرغ ها بریزید و بعد از 2 دقیقه مرغ حاضره. اگر آب تابه خیلی زیاد بود و لعاب نداشت درب تابه رو بردارید و حرارت رو کمی زیاد کنید تا آبش کمی کشیده بشه یا میتونید از آب مرغ بردارید و برای سوپ استفاده کنید، اما به ازای هر نفر یک پیاله آب مرغ باید توی تابه بمونه، چوب دارچین رو هم یادتون باشه از داخل تابه بردارید.
  2. آماده کردن زرشک زرشک رو با حرارت خیلی کم همراه با شکر توی مقداری روغن یا کره (کره باشه بهتره) تفت بدید تا شکر حل بشه، بعد خلال پسته، گلاب و زعفران رو بریزید داخل تابه و تفت بدین تا مخلوط از حالت آبکی دربیاد بعد از روی حرارت بردارید، نذارید زرشک ها سیاه بشه و بسوزه چون زرشک پلو رو تلخ میکنه، فقط در حدی که زرشک ها پف کنن کافیه.
  3. پختن برنج برنج را تمیز پاک کنید و بشورید و داخل یه ظرف بزرگ بریزید و مقداری آب سرد و به ازای هر فنجان، 1 قاشق چای خوری نمک داخلش بریزید و برای 3 ساعت بذارید تا برنج خیس بخوره. بعد داخل قابلمه ای که قراره برنج رو داخلش دم کنین آب بریزین و روی حرارت بذارید و بعد از جوشیدن، آبِ برنج رو خالی کنید و برنج رو داخل قابلمه بریزید و بعد از 10 دقیقه برنج رو چک کنید زمانی که دونه برنج رو فشار دادین و اطرفش له شد اما مغز برنج هنوز سفت بود برنج رو آبکش کنید. برنج رو با کمی آب سرد بشورید و مزه کنید اگه شور بود بازم مقداری بشورید اگه نبود بذارید کنار تا کمی آبش بره، داخل قابلمه روغن بریزید و مقدار خیلی کم زردچوبه بریزین و مقداری هم کنجد بریزید و هم بزنید بعد نان لواش رو کف قابلمه پهن کنید. روغن رو خیلی کم نریزید که نان لواش بسوزه و خشک و سفت بشه، وقتی نان لواش از اون حالت نرمی دراومد برنج رو داخلش بریزید و از کناره ها برنج رو به وسط بیارید و به شکل کوه درست کنید و چند تا سوراخ روی برنج ایجاد کنید، درب قابلمه رو بذارید و حرارت رو ملایم کنید بعد از چند دقیقه که برنج شروع به بخار کردن کرد مقداری روغن و آبجوش رو مخلوط کنید و روی برنج و کناره های برنج بریزید. نیاز نیست روی برنج زعفران بریزید، اگر بجای روغن کره آب شده روی برنج بریزید خوش عطر و خوشمزه تر میشه، درب قابلمه رو با دم کنی بپوشونید و روی قابلمه بذارید و حرارت رو کم کنید، اگر شعله پخش کن داشتید بهتره که ازش استفاده کنید تا گرما به همه جای قابلمه پخش بشه، بعد از 45 دقیقه تا 1 ساعت برنج دم میکشه، اما با توجه به مقدار برنج، ضخامت قابلمه و حرارت گازتون امکان داره توی یک و نیم ساعت برنجتون دم بکشه، خودتون باید بعد از 45 دقیقه برنج رو چک کنید.
  4. آماده کردن زرشک پلو وقتی برنج دم کشید مقداری از برنج رو توی یک کاسه بریزید و با مقداری زرشک و خلال پسته مخلوط کنید و اگر برنج زعفرانی نشد دو سه قاشق هم زعفران بریزید و مخلوط کنید تا برنج کاملا زعفرانی بشه، بعد داخل ظرفی که میخواین زرشک پلو رو سرو کنین اول برنج سفید بریزین بعد کمی مخلوط برنج و زرشک رو بریزید بعد تکه های مرغ رو یا روی برنج بذارین یا کنار برنج بذارین و با مخلوط زرشک و خلال پسته تزیین کنید و چند قاشق کره آب شده روی برنج و مرغ بریزید و سرو کنید، نوش جان
طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده رستورانی در قابلمه روی گاز برای 3 تا 5 نفر طرز تهیه قورمه سبزی برای 25 تا 30 نفر طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش شده برای 20 تا 25 نفر-طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی ادویه زرشک پلو با مرغ-فوت و فن زرشک پلو با مرغ خوشمزه مجلسی برای 20 تا 25 نفر-زرشک پلو با مرغ نذری برای 50 نفر

نکات ریز و فوت و فن مهم برای درست کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی خانگی برای 20 تا 25 نفر

  • فلفل دلمه ای ها رو درشت تر از نگینی خرد کنید.
  • زرشک رو نوشتیم به ازای هر استکان، چون امکان داره از 25 نفر مهمون های شما چند نفر بچه کوچیک باشن و کم بخورن و شما برای هر دو سه تا بچه یک استکان برنج در نظر بگیرید.
  • چون تعداد مرغی که می پزید زیاده احتمال داره هنگام پخت، مرغ ها از هم بپاشند، برای جلو گیری از اینکار حتما دو طرف مرغ ها رو خوب سرخ کنید، در ضمن سعی کنید از یک تابه بزرگ برای پختن مرغ استفاده کنید تا مرغ ها زیاد روی هم قرار نگیرن چون اینکار باعث میشه مرغ های پایین تر زودتر بپزن و له بشن.
  • برای زرشک پلو از مخلوط ران و سینه مرغ استفاده کنید تا هرکس فقط ران دوست داشت یا سینه دوست داشت از هر دوتاش موجود داشته باشین.
  • آب مرغ باید کاملا غلیظ باشه بخاطر همین هنگام پختن مرغ، آب رو به‌ مقدار لازم اضافه کنید.
  • مقدار رب بستگی به رنگی که به غذا میده داره، باید در اون حدی باشه که رنگ آب مرغ کاملا قرمز بشه.
  •  به محض حل‌ شدن دانه‌ های شکر توی تابه، خلال پسته و گلاب رو اضافه کنید تا زرشک‌ های خوش‌ رنگی داشته باشید و به غذا رنگ پس ندهند.
  • کره رو داخل یه کاسه بریزید و روی بخار کتری بذارید تا آب بشه، وقتی آب شد از روی کتری بردارید و استفاده کنید.
  • توی بعضی از رستوران ها برای خوشمزه تر کردن مرغ، داخل تابه قیصی میریزن.
  • اگر طعم پیاز خلالی سرخ شده رو دوست دارید میتونید چند تا پیاز رو خلالی خرد کنید و با روغن تفت بدین و سرخ کنید بعد کناره های دیس و روی مرغ و برنج بریزید خیلی خوشمزه تر میشه.
  • خلال پسته رو خوب بشورید بعد توی گلاب خیس کنید تا کمی نرم شوند بعد استفاده کنید.
  • وقتی برای نفرات زیاد برنج درست میکنید حتما برنج رو زنده تر آبکش کنید تا هنگام دم کشیدن، له نشن، وقتی 70 درصد برنج پخت آبکش کنید و حتما از قابلمه مناسبی برای دم گذاشتن برنج استفاده کنید اگر قابلمه کوچیک باشه برنج خمیر میشه.
  • اگر بجای ته دیگ لواش، ته دیگ زعفرانی دوست دارید مقداری از برنج آبکش شده رو داخل یه کاسه بریزید و با کمی زعفران مخلوط کنید تا زعفرانی بشه و بعد داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن، اول برنج زعفرونی رو بریزید و فشار بدین بعد برنج سفید رو بریزید.
  • توی استفاده از زعفران و کره دست و دلباز باشید تا زرشک پلوی مجلسی تری داشته باشید چون عطر و طعم زرشک پلوی رستورانی و مجلسی به کره و زعفرانِ زیاد بستگی داره.
  • داخل مرغ چهار پنج تا حبه سیر بندازین تا طعم بهتری به مرغ بده، همچنین برای خوشمزه تر کردنش چند تکه هویج و کرفس هم بندازید داخل مرغ و در آخر از تابه دربیارید.
  • برای اینکه رنگ و طعم زرشک پلو مجلسی بشه حتما از زعفران با کیفیت استفاده کنید تا عطر و طعم عالی به غذاتون بده.
  • میتونید شکر رو از مواد اولیه حذف کنید و به زرشک اضافه نکنید.
  • زرشک رو حتما 15 دقیقه داخل یه کاسه با آب سرد خیس کنید تا گرد و خاکش بره بعد بشورید و استفاده کنید.
  • برنج رو میتونید کته هم دم بکنید اینجوری خوشمزه تر هم میشه به شرطی که برنج رو دون دون دربیارید نه شفته و خمیر.
  • میتونید کنار مرغ ها کمی هم خلال سیب زمینی بریزید.
  • 5 دقیقه قبل از اينكه برنج رو آبكش كنید 4 قاشق آبليمو بهش اضافه کنید هم باعث ميشه برنج بیشتر قد بکشه و هم خيلی سفيد ميشه.
  • هنگام تفت زرشک، شکر رو به‌ آرامی روی آن بپاشید، در غیر این صورت سبب چسبندگی زرشک‌ ها به برنج می‌شود و غذا طعمی ترش و شیرین پیدا می‌کند.
  • سس مرغ رو از صافی رد کنید تا سبزیجات و پیاز در آن وجود نداشته باشد و هنگام سرو حتما کنار غذا از این سس خوشمزه استفاده کنید.
  • توی نفرات زیاد حتی میتونید مرغ رو از 1 شب قبل مزه دار کنید تا بوی زهم مرغ کاملا گرفته بشه.
  • همیشه به ازای هر نفر 1 فنجان سرخالی برنج، 1 تکه مرغ، 1 قاشق زرشک در نظر بگیرید بقیه مواد هم به ذائقه و سلیقه خودتون بستگی داره.
  • با این مقدار مواد برای 20 تا 25 نفر زرشک پلو مجلسی میشه درست کرد برای تعداد کمتر مثلا برای 10 تا 12 نفر مقدار مواد رو نصف و برای تعداد بیشتر مثلا برای 40 تا 50 نفر مقدار مواد رو 2 برابر کنید.
زرشک پلو با مرغ خوشمزه خانگی برای 4 تا 6 نفر طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی بسیار خوشمزه برای 10 نفر زرشک پلو با مرغ رستورانی خوشمزه-فوت و فن زرشک پلو با مرغ طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی-طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج-زرشک پلو با مرغ رستورانی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش شده برای 20 تا 25 نفر

مرغ رو بعد از پخت اول ریش ریش کنید بعد توی کمی روغن سرخ کنید، فقط زیاد سرخ نکنید که سفت و خشک بشن، برای تعداد کم از ترکیب ران و سینه مرغ استفاده کنید، اما برای تعداد بیشتر بهتره فقط از سینه مرغ استفاده کنید تا ریش ریش کردنش راحت تر بشه و استخوان نداشته باشه. برای سرو این غذا هم میتونید مرغ ریش ریش شده رو که سرخ کردین با زرشک تفت داده شده مخلوط کنید و لابلای برنج بریزید و بذارید با هم دم بکشن یا میتونید بعد از ریختن برنج توی دیس، مرغ و زرشک مخلوط شده رو روی برنج بریزید و به اون روش سرو کنید.
نظرات: 4 مشاهده