پنتوپرازول چیست؟ عوارض مصرف - تداخل دارویی pantoprazole

پنتوپرازول چیست ؟

پنتوپرازول نوعی مهار کننده پروتون پمپ است که مقدار ترشح اسید معده را کاهش می دهد . در صورتی که به سایر داروهای مشابه مانند امپرازول حساسیت دارید ، نباید پنتوپرازول مصرف کنید . در صورتی که با مصرف این دارو دچار عوارض جدی شدید به پزشک خود اطلاع دهید .

پنتوپرازول چیست؟عوارض مصرف - تداخل دارویی pantoprazole

عوارضی مانند : کاهش شدید ادرار ، مشاهده خون در ادرار ، درد شدید معده ، اسهال شدید خونی / از پنتوپرازول برای درمان سوزش سردل استفاده نکنید . حمله قلبی معمولا با سوزش معده و سوزش سر دل اشتباه گرفته می شود . در صورتی که درد قفسه سینه دارید که به کتف و شانه و بازوها گسترش می یابد و همراه با علائمی مانند : حالت تهوع ، استفراغ ، سرگیجه ، عرق سرد و ... است ، این علائم را با سوزش سر دل اشتباه نگیرید و از پنتوپرازول استفاده نکنید . در این موارد سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

پنتوپرازول در صورتی که به صورت طولانی مدت مصرف شود و یا توسط افراد بالای 55 سال استفاده شود ، خطر شکستگی استخوان ران و ستون فقرات را به شدت افزایش می دهد .
پنتوپرازول با داروهای ایدز تداخل دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شود . در صورتی که تحت درمان با داروهای ایدز هستید ، در زمان تجویز پنتوپرازول به پزشک خود اطلاع دهید . در برخی از آزمایشات که روی موش ها انجام شده است ، مصرف طولانی مدت پنتوپرازول باعث ایجاد سرطان معده در حیوان شده است .
این تاثیر در انسان ها مورد بررسی قرار نگرفته و معلوم نیست که آیا مصرف طولانی مدت پنتوپرازول در انسان نیز باعث ابتلا به سرطان معده می شود یا خیر .مصرف طولانی مدت پنتوپرازول جذب ویتامین B12 را دچار مشکل می کند و باعث کمبود این ویتامین خواهد شد. در صورت نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو ، ممکن است پزشک برای شما مکمل ویتامین B12  تجویز کند .
در زمان تجویز دارو ، در صورتی که هرکدام از مشکلات زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید :
  1. اگر دچار بیماری های کبدی شدید هستید
  2. در صورتی که سطح منیزیم خون شما پایین است
  3. اگر دچار لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE) هستید
  4. در صورتی که پوکی استخوان دارید
  5. اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  6. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف پنتوپرازول در دوران بارداری

اثرات داروی پنتوپرازول در دوران بارداری بر روی جنین مشخص نیست . در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید ، قبل از مصرف پنتوپرازول به پزشک خود اطلاع دهید .

مصرف پنتوپرازول در شیردهی

این دارو از ریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و ممکن است برای کودک مضر باشد . در دوران شیردهی نباید پنتوپرازول مصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف پنتوپرازول هستید ، نباید به نوزاد شیر بدهید .

توجه : پنتوپرازول بهتر است 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شود . ولی در هر صورت باید طبق تجویز و نظر پزشک رفتار کنید .

پنتوپرازول می تواند آزمایشات ادرار را تحت تاثیر قرار دهد . در صورتی که نیاز به آزمایش ادرار دارید ، مصرف پنتوپرازول را به پزشک اطلاع دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف پنتوپرازول چه کنم ؟

در صورتی که مصرف داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، قرص خود را مصرف کنید . توجه داشته باشید که مصرف پنتوپرازول باید 30 دقیقه قبل از وعده اصلی غذایی باشد . در صورتی که به وعده مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد پنتوپرازول چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص پنتوپرازول ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اوورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با قرص پنتوپرازول می تواند کشنده باشد و در صورت نجات ، عوارض جانبی جدی به دنبال دارد . خودکشی نمایشی با استفاده از این دارو ، روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

توجه : در صورتی که با مصرف پنتوپرازول دچار اسهال و بخصوص اسهال خونی شدید ، با پزشک تماس بگیرید و به هیچ عنوان از داروهای ضداسهال استفاده نکنید

عوارض پنتوپرازول

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این خاطر این دارو را برای شما تجویز کرده است که اعتقاد دارد ، فواید مصرف پنتوپرازول برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند .

در صورتی که با مصرف پنتوپرازول هرگونه علائمی از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به پنتوپرازول می تواند شامل این موارد باشد : قرمز شدن و خارش چشم ها ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، خشک شدن گلو و دهان ، تورم لب و زبان ، خارش پوست ، کهیر و ... در صورتی که با مصرف این دارو دچار عوارض جدی شدید به پزشک خود اطلاع دهید . عوارضی مانند : کاهش شدید ادرار ، مشاهده خون در ادرار ، درد شدید معده ، اسهال شدید خونی

برخی از عوارض جانبی پنتوپرازول عبارتند از :

  •  درد شدید معده / تهوع / استفراغ / سوزش سردل / کاهش اشتها / کاهش وزن و لاغری
  • اسهال / شکم درد / نفخ
  • کبودی محل تزریق دارو
  • درد مفاصل / خشک شدن مفصل ها / مشکل حرکت مفصل و صدا دادن مفصل هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب
  • مشکلات کلیوی / کاهش ادرار / تغییر رنگ ادرار / تکرر ادرار / سوزش در زمان ادرار کردن / بوی بد / قطره قطره شدن / درد در زمان دفع ادرار
  • کاهش منیزیم بدن / سرگیجه / عدم تعادل / مشکل در تغییر وضعیت از حالت خوابیده و نشسته به حالت ایستاده
  • مشکل بینایی / سیاهی رفتن چشم / تاری دید / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / حساس شدن به نور / مشکل تشخیص رنگ
  • تنفس بد بو / احساس طعم فلز و آهن در دهان
  • زنگ زدن گوش / وزوز گوش / احساس گرفتگی گوش
  • خواب آلودگی
  • تورم دست ها و پاها / پف کردن پلک و زیر چشم / غبغب
  • افزایش خونریزی قاعدگی و پریود
  • و ....

پنتوپرازول با چه داروهایی تداخل دارد ؟

پنتوپرازول می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند . ممکن است بتوان با تغییر ساعات مصرف داروها از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . در هر صورت در زمان تجویز پنتوپرازول باید تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک توضیح دهید .

برخی از داروهایی که ممکن است با پنتوپرازول تداخل ایجاد کند عبارتند از :

آمپی سیلین / وارفارین / آموکسی سیلین / داکسی سایکلین / مترونیدازول / کتوکونازول / امپرازول / داروهای اچ آی وی ایدز مانند: اتازاناویر و نلفیناویر / مکمل ها و داروهای حاوی آهن / فومارات آهن / گلوتوکسید آهن  / سولفات آهن / پلاویکس / آتورواستاتین / متوتروکسات و ...

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/10/25  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.

نظرات: 0 مشاهده