طرز تهیه "سوپ جو قرمز مجلسی" با مرغ برای 10 تا 15 نفر-مخصوص مهمانی-لاکچری-لعابدار

مواد لازم برای درست کردن سوپ جو ساده و خوشمزه مجلسی برای 10 تا 15 نفر

جو پوست کنده شده 5 ليوان دسته دار فرانسوی
هويج 6 عدد متوسط
مرغ ريش ريش شده 1 سينه کامل مرغ
آب مرغ هرچقدر بیشتر بهتر
رب گوجه فرنگی 4 ق غ
سيب زمينی 5 عدد متوسط
رشته سوپی یک بسته 500 گرمی
آب ليمو 1 ليوان دسته دار فرانسوی
جعفری ساطوری شده 4 ق غ
زرشک یک مُشت
زعفران دم کرده 3 ق غ
نمک-فلفل سياه-زردچوبه به ميزان لازم
چطور “آش رشته” درست کنم؟ طرز تهیه آش رشته نذری برای 50 تا 60 نفر

دستور پخت سوپ جو قرمز ساده خوشمزه مجلسی جا افتاده با مرغ برای مهمانی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ جو مجلسی برای ۱۰ تا 15 نفر ابتدا جو رو بشورید و داخل قابلمه بریزید و 2 برابره جو آب معمولی بریزین و حرارت رو زیاد کنید تا آب بجوش بیاد.
  2. زمانی که آب جوش اومد حرارت رو ملایم کنید و درب قابلمه رو به صورت نیمه باز بذارید، حواستون باشه جو زود سر میره و ته میگیره، هر چند دقیقه یکبار باید جو رو هم بزنید.
  3. تا زمانی که جو میپزه شما هویج هاتون رو نگینی خرد کنید و داخل یک قابلمه بریزید و تا جایی که روی هویج ها گرفته بشه آب بریزید و درب قابلمه رو بذارید و روی حرارت ملایم بذارید تا بپزن.
  4. تا پختن هویج ها سیب زمینی ها رو نگینی خرد کنید، معمولا هویج ها چون مزه شیرین به آب میدن توی بعضی از رستوران ها هویج رو بعد از پخته شدن آبکش میکنن بعد دوباره داخل قابلمه میریزن.
  5. حالا اگر آبکش کردین که هیچ وگرنه زمانی که هویج هاتون پختن سیب زمینی نگینی خرد شده رو داخلش بریزید و بعد از 20 تا 25 دقیقه که سیب زمینی ها پختن آب مرغ رو اضافه کنید و حرارت رو زیاد کنید تا بجوش بیاد، درب قابلمه رو نذارید.
  6. زمانی که آب بجوش اومد مرغ ریش شده رو اضافه کنید بعد با ملاقه جو پخته شده رو اضافه کنید و هربار که جو میریزید سوپ رو هم بزنید تا هرجا که بنظرتون غلظت سوپ کافی بود دیگه جو نریزید، البته این رو هم در نظر داشته باشید که قراره رشته هم داخل سوپ بریزید.
  7. وقتی جو رو ریختید دیگه باید رب رو اضافه کنید، برای اینکه سوپ خوشرنگ تر و خوشمزه تر بشه رب رو با 2 قاشق روغن مایع و زردچوبه و فلفل سیاه تفت بدین و موقعی که رنگ روغن قرمز شد و رب سرخ شد (رب رو نسیوزونید فقط رنگش رو به روغن پس بده) داخل سوپ بریزید.
  8. سوپ که داره قل قل میکنه زعفران دم کرده رو بریزید بعد با دستتون رشته رو کم کم بریزید داخل قابلمه و دوباره مثل ریختنِ جو سوپ رو مدام هم بزنید تا خیلی پُرملات و سفت نشه و هر جا که بنظرتون مقدار مواد کافی شد دیگه رشته هم نریزین.
  9. حالا مقداری آبلیمو و نمک داخل سوپ بریزید و کاملا مزه مزه کنید تا مقدار دقیق نمک و آبلیمو دستتون بیاد، اگر مزه سوپ از هر لحاظ (نمک-ترشی-تندی) براتون قابل قبول بود زرشک رو بریزید و درب قابلمه رو بذارید و زیر قابلمه رو خاموش کنید تا رشته ها داخل سوپ بپزن و لعاب بندازن.
  10. بعد از 15 دقیقه سوپ خوشمزه مجلسی شما حاضره، موقع سرو روی کاسه مقداری جعفری ساطوری شده اضافه کنید و نوش جان کنید.
چطور “آش دوغ” سرعین درست کنم؟ سوپ جو ساده با مرغ لعابدار برای 4 تا 6 نفر نکات کليدی و فوت و فن مهم درست کردن سوپ جو ساده و خوشمزه مجلسی سوپ جو مرغ-سوپ جو ایرانی-طرز تهیه "سوپ جو قرمز مجلسی با مرغ" برای 10 تا 15 نفر-مخصوص مهمانی-لاکچری-لعابدار

مقدار جو برای سوپ جو برای هر نفر

اگر به سوپ جو علاوه بر جو، هویج، سیب زمینی، رشته سوپی، مرغ ریش ریش شده اضافه میکنید به ازای هر نفر 3 قاشق غذاخوری جو خام در نظر بگیرید، اما اگر از بقیه مواد بخواین گزینه ای رو حذف یا کمتر کنید بجاش باید جو اضافه کنید.

یک کیلو جو برای چند نفر مناسبه؟ با 1 کیلو جو برای چند نفر میشه سوپ پخت؟

یک کیلو جو تقریبا 6 لیوان دسته دار فرانسویه، هر لیوان هم تقریبا 7 الی 8 قاشق غذاخوری هستش، مقدار رو تقریبی گفتم چون سایز قاشق ها با هم فرق داره. با 1 کیلو جو و مخلفاتی مثل هویج و سیب زمینی و رشته و مرغ ریش ریش شده راحت برای 15 تا 20 نفر میشه سوپ جو تهیه کرد، البته برای 25 نفر هم میشه. البته به اینم بستگی داره که سوپ رو به عنوان وعده اصلی میخواین سرو کنین یا پیش غذا، معمولا توی وعده اصلی لااقل هر نفر 2 بشقاب سوپ میخوره، اما برای وعده پیش غذا بعضی ها فقط 1 یا 2 ملاقه میخورن. سوپ جو قرمز رستورانی برای 6 الی 8 نفر سوپ هویج خوشمزه و رستورانی برای 6 نفر

زمان پخت جو چقدره؟

جو رو حتما باید 1 شب خیس کنید، بعد خوب بشورید و با مقداری آب بذارید با حرارت ملایم بپزه، با توجه به نوع و ضخامت قابلمه، جو تقریبا بین 1 تا یک و نیم ساعت میپزه.

روش دیگر طرز تهیه سوپ جو مجلسی

توی یک روش دیگه هویج و سیب زمینی و گوجه رو به چند قسمت برش میزنن و با مرغ داخل یه قابلمه میپزن بعد زمانی که همه مواد پختن مرغ رو از داخل قابلمه جدا میکنن و بقیه مواد رو یا با مخلوط کن و یا با گوشتکوب برقی پوره میکنن، بعد مرغ ریش ریش شده رو با جو پخته شده داخل قابلمه میریزن و مخلوط پوره شده رو هم اضافه میکنن و روی حرارت میذارن و بعد از اینکه بجوش اومد آب مرغ و رب و رشته رو اضافه میکنن.

طرز تهیه سوپ جو خامه ای

اگر میخواهید سوپ جو با خامه داشته باشید بهتر است خامه را با کمی سوپ داغ مخلوط کرده و بعد به سوپ جو اضافه کنید تا خامه نبُرد و دون دون نشود، در این سوپ رب را از مواد اولیه باید حذف کنید.

مواد لازم سوپ جو برای 50 نفر

مقدار مواد بالا رو 3 برابر کنید.

نکات کليدی و فوت و فن مهم درست کردن سوپ جو ساده و خوشمزه مجلسی برای 10 تا 15 نفر

  • جو رو حتما از 1 شب قبل خيس کنيد و برای اینکه خوب بپزه و لعاب بندازه 1 ساعت قبل از آماده کردن و خرد کردن موادِ سوپ، جو رو بذاريد بپزه و حتما جدا بپزید تا وقتی که دارین به مخلوط هویج و سیب زمینی میریزین به اندازه بریزین و اگر اضافه اومد بقیشو بذارید داخل فریزر.
  • فرقی نمیکنه که از آب مرغ استفاده کنید یا آبِ گوشت، فقط حتما به مقدار لازم استفاده کنید تا سوپتون خوشمزه تر بشه، فقط حواستون باشه که اگر برای مزه دار کردنِ گوشت یا مرغ از نمک و زردچوبه استفاده کردین موقع پخت سوپ از این دوتا ادویه خیلی کمتر استفاده کنید.
  • برای اینکه سوپ خوشمزه تری داشته باشید بهتره که همه مواد رو با آب مرغ بپزید و اصلا از آب معمولی استفاده نکنین.
  • مقدار رب به کیفیت رب بستگی داره اگر قرمز و خوشرنگ بود 3 الی 4 قاشق ولی اگر زیاد قرمز نیست 5 قاشق استفاده کنید.
  • برای داشتن آبِ مرغِ خوشمزه و پُر چرب حتما از اسکلت و ران و بال مرغ استفاده کنید، سینه مرغ آبِ مرغ رو بیمزه میکنه، برای طعم دار کردنش هم پیاز و مقداری زرد چوبه و نمک و آبلیمو بریزید.
  • توی دستور تهیه سوپ جو قرمز تبریزی از پیاز استفاده نمیکنن، اما اگر شما میخواین پیاز هم تفت بدین، 1 عدد پیاز متوسط رو نگینی خرد کنید و با کمی روغن و زردچوبه و فلفل سیاه تفت بدین بعد هویج رو داخلش بریزید.
  • از فلفل قرمز هم میتونید برای تند کردن مزه سوپ استفاده کنید.
  • اگر آب مرغ نداشتید، از عصاره مرغ می‌تونید برای درست کردن سوپ جو قرمز استفاده کنید که برای این مقدار مواد 2 الی 3 عدد عصاره مرغ کافیه، اول 2 تا رو با مقداری آبجوش مخلوط کنید و داخل سوپ بریزید بعد مزه کنید اگر لازم بود سومی رو استفاده کنید، فقط حواستون باشه چون این عصاره ها نمک دارن باید نمکِ سوپ رو در آخر بریزید که سوپ شور نباشه.
  • اگر مزه فلفل دلمه ای رو توی سوپ دوست داشته باشین در زمانی که سیب زمینی داخل سوپ میریزید دو قاشق هم فلفل دلمه ای خرد شده داخل سوپ بریزید.
  • توی بعضی از دستور های سوپ جو مقداری هم نخود فرنگی و ذرت پخته شده در مرحله آخر به سوپ اضافه میکنن.
  • مواد اولیه سوپ جو قرمز، جو پوست کنده، هویج و رب و آب مرغ هستش، بقیه مواد رو با توجه به سلیقه و ذائقه خودتون میتونید تغییر بدین، حذف کنین یا کم و زیادش کنین.
  • در زمانی که جو رو گذاشتيد بپزه حتما چندبار آب قابلمه رو چک کنيد اگر کم شد آب جوش بهش اضافه کنید و تا اضافه کردن ِ رب به سوپ باید مقدار آب سوپ رو اندازه کنید تا بعد از ریختن رب دیگه آب بهش اضافه نکنید، چون مزه سوپ رو تغییر میده و فقط برای اضافه کردن آب از آبجوش استفاده کنید.
  • زمانی که جو پخت اگر آب زیادی توی قابلمه بود بذارید آبش کشیده بشه تا جو کاملا لعاب بندازه، جو هرچقدر بیشتر بپزه لعاب بیشتری میندازه.
  • استفاده از کره و لیموی تازه، طعم سوپ رو خیلی خوشمزه تر میکنه، میتونید رب رو با مقداری کره تفت بدین.
  • اگر سوپتون لعاب مورد نظرتون رو نداشت 2 قاشق سوپ خوری آرد ذرت یا گندم را توی یک دوم لیوان آب سرد بریزید و حل کنید و برای غلیظ شدن سوپ جو داخل آن اضافه کنید.
  • رشته باعث لعاب انداختن سوپ میشه، فقط زمانی که رشته رو داخل سوپ ریختید وقتی که سوپ یکی دو قل زد حرارت رو خاموش کنید و درب قابلمه رو بذارید، رشته ها توی سوپ پخته میشن و نیاز نیست که روی حرارت بمونن تا بپزن، بعد از 15 الی 20 دقیقه بعد سوپ کاملا جاافتاده.
  • مدل خرد کردن سیب زمینی و هویج به خودتون بستگی داره، میتونید با رنده درشت، رنده کنید.
  • اگه مرغ رو با زردچوبه پختین در زمان تفت دادنِ رب، زردچوبه کمتری بریزید تا سوپ مزه زردچوبه نده.
  • من خودم موقعی که رب رو میخوام تفت بدم 1 قاشق روغن مایع میریزم و وقتی روغن داغ شد رب رو میریزم و سه چهار قاشق هم از روغنی که روی آب مرغ جمع شده میریزم و وقتی رنگ رب توی روغن باز شد 2 قاشق هم زعفران دم کرده میریزم و دیگه زردچوبه نمیریزم و نوک قاشق هم فلفل سیاه میزنم و سه چهار دقیقه با حرارت کم تفت میدم، این ترکیب واقعا مزه سوپ رو فوق العاده میکنه، در ضمن من برای چاشنی سوپ نصف آبلیمو و نصف آبغوره استفاده میکنم، آبغوره هم مزه سوپ رو خیلی خوشمزه میکنه.
  • توی دستور اصلی سوپ جو، جعفری رو فقط موقع سرو و به صورت تازه استفاده میکنن و از قبل داخل سوپ نمیریزن که بپزه و خاصیتش بره.
  • اگر خواستید که سوپ با جوپرک درست کنید، چون جوپرک در عرض 10 تا 15 دقیقه کامل میپزه، زمانی که سیب زمینی ها نیم پز شدند جوپرک رو اضافه کنید.
  • این مقدار مواد برای تعداد 10 الی 15 نفر کافیه، اما اگر برای تعداد کمتر یا بیشتر خواستید “سوپ جو رستورانی" درست کنید مقدار مواد رو ضرب یا تقسیم کنید مثلا برای 5 نفر تقسیم بر 3 بکنید برای 40 الی 50 نفر ضربدر 3 بکنید.

خلاصه مطلب و نکته مهم

نکته مهمی که توی پخت انواع سوپ ها باید در نظر داشته باشید اینه که مقدار مواد و غلظت سوپ رو با چشم باید تشخیص بدین، مثلا توی رستوران های تبریز معمولا توی سوپ جو، فقط هویج و جو میریزن در حالی که توی خونه ها سیب زمینی و رشته و مرغ و نخود فرنگی و ...میریزن، برای همین با توجه به موادی که داخل سوپ میریزید غلظتش بستگی به سلیقه و ذائقه خودتون داره. اگر سوپ رو آبکی دوست دارید میتونین قابلمه رو زودتر از روی حرارت بردارین تا آبکی تر باشه، یا بذارید آبش کمتر بشه بعد رشته رو اضافه کنید و از روی حرارت بردارید، فقط یادتون باشه رشته بعد از پخت پف میکنه و آب سوپ رو کمتر میکنه، پس نذارید آب سوپ زیاد کشیده بشه.
نظرات: 5 مشاهده